• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kasa na nową SKM

Michał Tusk
25 kwietnia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.



- Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich Mistrzostw Europy w 2012 roku - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu.

Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.

Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.

Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława MiecznikowskiegoMarcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.

Najlepiej połączyć Gdańsk z lotniskiem:

Ciągle do projektu nie do końca przekonany jest Gdańsk. Biuro Rozwoju Gdańska, które przygotowuje plany urbanistyczne, dotychczas stawiało na tramwaje, które miałyby z lotniska jechać do centrum przez Jasień, Łostowice i Chełm. Nowa SKM od strony Gdyni kończyłaby się więc w Rębiechowie. Ludzie jadący z Osowej lub Karwin do Gdańska musieliby przesiadać się na lotnisku z pociągów do tramwaju. Kolei odbudować do samego Wrzeszcza według BRG nie można, bo jego inżynierowie zaprojektowali na nasypie ul. Nową Abrahama, a poza tym nie przewidzieli miejsca na wiadukt przy budowie ul. Rakoczego.

- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.

Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska

Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.

Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.

Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.

Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.

Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.

Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.

A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?

To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (268) ponad 500 zablokowanych

  • autorze drogi

    dworzec jest własnością PKP i to w gestii tej firmy (chociaż to słowo jakoś dziwnie mi nie pasuje do tego tworu) jest jego utrzymanie. Miasto może co najwyżej wspomagać i nakłaniać. A nawet gdyby przyjąć Twe rozumowanie, to nie wydaje mi się, by dworzec w Gdańsku lśnił czystością i pachniał lawendą. Chyba, że zmysły mnie oszukują, gdy tam bywam.

    • 0 0

  • Osowa

    od kiedy Osowa jest Gdyńska???????????????????

    • 0 0

  • I plusy i minusy?? + / -

    No nie wiem czy to dobry pomysł z kolejną SKM. Jeżeli SKM gwarantuje że będzie miała wiecej składów to ok ale jezeli SKM zklikwiduje 1/3 połączeń "starej" trasy Gdańsk - gdynia to lipa. To prawda że lotnisko powinno mieć połączenie kolejowe i podróżni z lotniska nie będą musieli się już tłuc autobusami B lub 110 do wrzeszcza lub gdańska, gdzie słowackiego zawsze jest zakorkowana. Pewnie ta ulica zostanie odciążona ale sądzę że i tak powinna zostać poszerzona. Jestem ciekaw opini ludzi mieszkających na morenie i okolic niedźwiednika ,słowackiego czy chcieliby mieć spory hałas po oknami i jak się do tego mają nowoczesne aspekty prawne uni europejskiej. Ta SKM'ka bedzie przejeżdżała jakieś 20m od okien mieszkańców a to już naprawdę dosyć blisko aby nie móc spać spokojnie.

    • 0 0

  • gdynska Osowa

    To nasza mala, roszczeniowa polityka wobec Gdanska. Brawo kol.Tusk i Wybiorcza. A powaznie - to taki LABADEK dziennikarski, hahaha.

    • 0 0

  • 3-city

    jestem dumny ze mieszkam w 3-miescie, to region przyszlosci na skale europejska

    • 0 0

  • brawo SKM

    Czekam na ten projekt już od dawna. To najlepsze rozwiązanie. Sam przesiądę się z samochodu na tą linię SKM gdy tylko powstanie. Mieszkam na Osowej i dosta się do centrum Gdyni lub Gdańska to koszmar.
    Tramwaj na tak długą linię to nieporozumienie.
    Czekam na SKM!!!

    • 0 0

  • 1 mld to za malo.

    Rzad zapowiada ze wesprze 80% inwestycji, zaznaczjac przy tym ze bedzie to 500 mln zl. Niech jednak planisci juz dzis zapomna, ze inwestycja zamknie sie w 1 mld zl. To nie realne, na trasie nie dosc ze poszerzono szereg drog, to gdzie niegdzie miejsc na trasie wogole nie ma. Cala infrastruktura kolejowa dzis ma troche inne standarty. Jezeli ktos sie na to zgodzi, to pojda gigantyczne odszkodowania dla mieszkancow... Wystarczy spojrzec na przebieg policzyc wiadukty (nad Grunwaldzka, Slowackiego, Rakoczego i obwodnica w szczegolnosci) i juz mamy miliard. Kto da wiecej???

    • 1 0

  • poszerzyć Słowackiego! te korki zabijają nie tylko kierowców, ale całą gospodarkę gdańska, nigdzie nie można dojechać, nic załatwić jednego dnia, bo pół dnia się kibluje w korku w jedną stronę. a SKMkę sobie w d.pę wsadźcie!

    • 0 0

  • Tylko SKM !!!!!!!!!!!

    i znowu to PiS sam musiał wyjść z inicjatywą, bo te patałachy w radzie miasta wymyśliły tramwaj wrrrrrrrrrrr, ale spoko, tylko połączenie kolejowe ma racje bytu, brawo za pomysł a UM do roboty opracować plany i zakasujemy rękawy

    • 0 0

  • Choc byloby niezle.

    Z drugiej strony oczywiscie ta inwestycja tchnelaby troche zycia w nowe obszary miasta... Wreszcie ta metropolia bylaby z prawdziwego zdarzenia, a nie jeden ciag komunikacyjny (Grunwaldzka) z odchodzacymi galazkami do sypialni miejskich.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane