• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kassel żegna tramwaje, które trafią do Gdańska

Michał Stąporek
16 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Hessische Niedersächsische Allgemeine pisze o pożegnaniu tramwajów, które już niedługo opuszczą Kassel i po modernizacji wyjadą na ulice Gdańska. Hessische Niedersächsische Allgemeine pisze o pożegnaniu tramwajów, które już niedługo opuszczą Kassel i po modernizacji wyjadą na ulice Gdańska.

O wyjątkowym pożegnaniu tramwajów, które przez ponad 30 lat jeździły po niemieckim mieście Kassel, a niebawem trafią do Gdańska, pisze gazeta Hessische Niedersächsische Allgemeine.



W środę, w zajezdni tramwajowej w Kassel, po raz ostatni prezentowane są modele tramwajów, które jeździły po mieście od lat 80. W prezentacji wezmą udział miłośnicy tramwajów z całych Niemiec.

- Jak tylko poznaliśmy termin ostatniej prezentacji, uruchomiliśmy zapisy dla zainteresowanych wzięciem udziału w pożegnalnej sesji zdjęciowej. Otrzymaliśmy znacznie więcej zgłoszeń, niż mogliśmy zaakceptować, tym bardziej, że w zajezdni jest to normalny dzień pracy - tłumaczy gazecie rzeczniczka miejskiego przewoźnika Heidi Hamdad. - W sesji weźmie udział 70 fanów komunikacji.

Tramwaje, które po wycofaniu z użytku trafią m.in. do Gdańska, jeździły po Kassel od roku 1981.

"Ich pojawienie się w mieście było znakiem nowej polityki transportowej. W Kassel i innych dużych miastach Niemiec trwała wtedy dyskusja o wycofaniu się transportu tramwajowego. Zlikwidowano np. kolejkę miejską, którą zastąpiła linia autobusowa. Jednak tramwajowe lobby doprowadziło do tego, że nowe tramwaje wyjechały na ulice miasta w 1981 roku, na ogólnoniemiecką wystawę ogrodów" - pisze w artykule Thomas Siemon.

Jak oceniasz kursujące po Gdańsku tramwaje typu Dortmund?

Dziennik zwraca uwagę na duże przebiegi tramwajów, które łącznie przejechały ponad 20 mln km. Dodaje, że z tego powodu, zanim wejdą do użytku w Polsce, zostaną gruntowanie zmodernizowane.

"Sześć najmłodszych tramwajów z rocznika 1986 pozostanie w Kassel, gdzie będą wykorzystywane przy wyjątkowych okazjach. Dwa kolejne posłużą jako źródło części zamiennych."

Jeśli od 22 tramwajów jeżdżących po mieście odejmiemy osiem, które pozostaną w Kassel, pozostanie nam 14 pojazdów. To właśnie one w najbliższym czasie trafią do Gdańska, o czym jako pierwsi napisaliśmy tydzień temu w artykule Gdańsk kupi 14 tramwajów z Kassel. Po zmodernizowaniu polegającym m.in. na wstawieniu obniżonego centralnego członu, wyjadą one na ulice Gdańska, a konkretnie na powstającą linię tramwajową na Morenę, w połowie przyszłego roku.

Nie wiadomo na razie, ile gdański ZKM zapłaci za używane tramwaje z Kassel. Przypomnijmy, że gdy 7 lat temu kupowane były identyczne pojazdy z Dortmundu, zapłaciliśmy za nie po 31 tys. euro za sztukę.

Warto pamiętać, że Gdańsk oprócz używanych tramwajów, wkrótce wzbogaci się też o pięć fabrycznie nowych, również dwukierunkowych, pojazdów z bydgoskiej fabryki Pesa. Zapłaci za nie ok. 54 mln zł.

Opinie (234) 6 zablokowanych

  • Gdańsk systematycznie kupuje nowe tramwaje.

    Te N8C za parę lat się sprzeda jako złom i jeszcze się na tym zarobi bo cena zakupu była śmiesznie niska

    • 1 2

  • Strasznie śmierdzi śledziem na tych komentarzach

    • 3 3

  • (2)

    Wiecie ile kosztuje nowy tramwaj Pesy?
    Mniej więcej tyle, ile Gdańsk zapłacił za wszystkie Dortmundy jakie dotąd ma. Doliczyć do tego modernizację, to powiedzmy wszystkie Dortmundy są w cenie 5 Pes. Rachunek prosty, prawda?
    Poza tym te Dortmundy technicznie nie są takie złe, a niektóre koncepcje mają lepsze od Pes. Poza wysoką podłogą.

    • 2 6

    • Ile moze jeździć 30 letni tramwaj? 5 lat? (1)

      Czy opłaca się kupować pojazd który pojeździ może z 5 lat, czy lepiej wydać więcej i kupić coś co pojeździ 30 lat?

      • 5 1

      • Tak, opłaca sie

        • 0 0

  • Moze...

    ...chociaz tu liczniki nie cofane...

    • 5 1

  • zamiast wspierać polską gospodarke kupujemy niemieckie smieci. ot PO rządzi.

    • 7 2

  • tak z ciekawości

    Czy budyń, solidaryzując się z pospólstwem, wozi swoją tłustą d... używanym paskiem w dyzlu?

    • 6 1

  • A niemiec płacze,

    że sprzedał tramwaje.... ZE ŚMIECHU !!!

    • 6 0

  • tramwaj?

    budyn znowu nabyl ZLOM

    • 5 1

  • Wstyd

    • 4 0

  • Ludzie to nie ktos kupuje tylko my z naszych podatkow (7)

    Mozna kupic nowego mercedesa lub uzywanego, zalezy kogo na co stac, Polska raczej nie jest najbogatszym krajem europy

    • 82 7

    • zgadza sie niejest bogatym !Ale urzedasy na luksusy dla siebie o juz kasy podatników nieoszczedzaja (3)

      40 milionów co roku dopłacamy do stadionu z naszych podatków!!Co za to mamy zamknięty stadion otwierany tylko na mecze raz w miesiącu albo rzadziej Lechii!!

      • 5 2

      • Chyba nie bywasz (2)

        Bo knajpa, muzeum, kartingi i inne rzeczy są otwarte stale. Czego byś jeszcze chciał? Targowiska na murawie co niedzielę?

        • 0 5

        • jaka knajpa buraku jakie rzeczy na karting budyń wydał kolejne miliony z naszych pdatków

          leming przestac sie kompromitowac ale jest proste rozwiazanie zadeklaruj sie ze bedziesz sam z innymi lemingami spłacał stadion!

          • 4 0

        • i te tłumy w knajpie, muzeum i na kartingach. Weź przestań! Dzięki takim jak ty budują sobie stadiony, ecsy a potem nie ma winnych, tylko "politycznie odpowiedzialni".

          • 4 0

    • (2)

      Ktoś mądry kiedyś powiedział, że biednego nie stać na tanie rzeczy. Te używane tramwaje będą wymagały modernizacji, przystosowania do niskopodłogowej komunikacji oraz częstych napraw z racji swojego wieku. Łącznie wyjdzie pewnie niewiele taniej niż zakup nowych tramwajów od polskiej firmy z Bydgoszczy. Najgorsze, że zamiast krajowego producenta zarobią Niemcy.

      • 7 4

      • Sprawdź sobie (1)

        Ile gdańsk zapłacił za jedną nową Pesę, a ile za 46 dortmundów z modernizacją. A potem szczekaj.

        • 6 4

        • Trochę kultury, bucu.

          • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane