• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy pendolino wreszcie pojedzie 200 km/h z Trójmiasta do Warszawy?

Maciej Naskręt
1 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pociągami pendolino do Warszawy jeździmy już prawie 3,5 roku. W tym czasie nigdy nie jechały one 200 km/h. Pociągami pendolino do Warszawy jeździmy już prawie 3,5 roku. W tym czasie nigdy nie jechały one 200 km/h.

Przed laty kolejarze zapowiadali , że podróż pociągiem pendolino z Trójmiasta do Warszawy zajmie 2 godziny i 30 minut. Sprawdzamy, czy będzie to jeszcze w ogóle możliwe.



Czy jechałeś już pociągiem pendolino?

Mija prawie trzy i pół roku od pierwszego kursu pociągu pendolino w Polsce. Tak w grudniu 2014 r. relacjonowaliśmy przejazd tym pociągiem z Trójmiasta do Warszawy. Przypomnijmy, że za 20 pociągów PKP Intercity zapłaciło wtedy 665 mln euro, czyli ok. 2,5 mld zł.

Ich wprowadzenie poprawiło jakość podróży koleją po kraju. Jednak wciąż nie zostało zrealizowane podstawowe założenie, które było głośno zapowiadane przez ministerialnych urzędników. Chodzi o skrócenie czasu przejazdu na trasie z Trójmiasta do Warszawy do 2 godzin i 30 minut.

Obecnie na tej ponad 300-kilometrowej trasie podróż zajmuje średnio 20 minut dłużej. Pociągi jadą z maksymalną prędkością 160 km/h. Postanowiliśmy sprawdzić, kiedy wreszcie jazda z prędkością większą o 40 km/h będzie możliwa.

Pociąg pendolino na testach osiągnął prędkość 293 km/h. Pociąg pendolino na testach osiągnął prędkość 293 km/h.

Kiedy pendolino pojedzie 200 km/h?



Sęk w tym, że to nie pytanie do przewoźnika - firmy PKP Intercity, która jakiś czas temu udowodniła, że składy pendolino mogą poruszać się z prędkością prawie 300 km/h. W 2013 r. - w ramach testów na Centralnej Magistrali Kolejowej - pendolino pojechało 293 km/h. Pociąg sprawdzany był m.in. pod kątem współpracy z urządzeniami sterowania ruchem, procesu hamowania czy oddziaływania pola magnetycznego.

W tej chwili wiele zależy od firmy odpowiedzialnej za infrastrukturę kolejową, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. By można było rozpędzić pociąg do prędkości 200 km/h, a nawet może i większej, potrzebny jest system zarządzania ruchem kolejowym - ETCS poziomu II.

- Realizacja Krajowego Programu Kolejowego pozwoli dostosować ok. 350 km linii kolejowych w kraju do prędkości powyżej 160 km/h. Prace nad wdrożeniem ETCS poziomu II na linii kolejowej z Warszawy do Gdyni cały czas trwają - mówi Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Planuje się, że zakończenie kontraktu nastąpi do końca bieżącego roku. Następnie system będzie musiał uzyskać certyfikat Urzędu Transportu Kolejowego. Obecnie pociągi mogą rozwijać maksymalną prędkość do 160 km/h.

- Prace mają umożliwić dostosowanie fragmentów trasy z Warszawy do Gdyni powyżej 160 km/h na odcinkach m.in. z Warszawy Pragi do Legionowa, Kątnych do Mławy czy z Tczewa do Gdańska Oruni. Łącznie będzie to co najmniej ponad 30 proc. długości linii - mówi Janduła.
Odcinki, na których pociągi pendolino mają rozwijać prędkości 200 km/h. Odcinki, na których pociągi pendolino mają rozwijać prędkości 200 km/h.

Wyższa prędkość, większe bezpieczeństwo



Jazda z prędkością 200 km/h nie jest jedynym efektem wdrażania systemu ETCS poziomu II na linii kolejowej. Istotne jest przede wszystkim podniesienie poziomu bezpieczeństwa podróżowania pociągami.

- System wspomaga pracę maszynisty i wyświetla wszelkie komunikaty o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów wprost na pulpicie przed kierującym. Zadaniem systemu jest także kontrola pracy maszynisty i - w przypadku zignorowania ostrzeżeń - automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków - tłumaczą kolejarze.
Uzupełnieniem sytemu ETCS jest system komunikacji bezprzewodowej GSM-R, który umożliwia łączność głosową oraz jednoczesny odbiór i nadawanie komunikatów między pracownikami kolei odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu - dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną.

Projekt współfinansowany jest ze środków POIiŚ na lata 2007-2013 oraz na lata 2014-2020. Wartość prac to ponad 550 mln zł.

Pendolino czeka też na montaż WiFi. Pendolino czeka też na montaż WiFi.

WiFi w pendolino w 2019 r.



To, co może jeszcze interesować pasażerów, to bezpłatny dostęp do internetu w pociągach pendolino. Początek 2019 roku - to możliwy termin uruchomienia Internetu w składach pendolino.

Alstom, producent pendolino, złożył nową ofertę. Trwają w tej sprawie negocjacje.

Opinie (430) ponad 10 zablokowanych

  • kiedy? (2)

    Jak będzie miało swój tor jak w normalnym, cywilizowanym kraju.

    • 15 3

    • nigdy nie będzie miało. (1)

      za 100 lat nie doczekamy. Do tego czasu PiS dziel c e wyprowadzą Polskę z Unii.
      Pozostaniemy więc przy parowozach na polski węgiel.

      a później zbombardują nas rosjanie śmiejący się z tych przestarzałych patriotów.

      • 8 1

      • a kogo to obchodzi?

        dzisiaj najważniejsze jest 500+ i sowite premie dla kasty rządzącej

        • 3 1

  • Jezdze regularnie I klasa... (4)

    Posilek darmowy zenada! Obsluga warsu glownie ukrainska. Wars wyglada jak chlew - bagaze i ciuchy obslugi, zuzyte baniaki na wode i skladzik srodkow czystosci. Ci co dbaja o czystosc maja smierdzace potem nieprane od tygodni ciuchy robocze. Na siedzeniach i wykladzinach pidlogowych pelno trwalych plam. Pociagow z zewnatrz nigdy chyba sie nie myje!

    • 34 8

    • Na pewno musisz korzytsać z Warsu?

      To są krótkie trasy, po co ci ten wars? W Pendolino przynoszą zamówienie do stolika, tak w ogóle.

      • 7 4

    • ten chlew i plamy same się nie robia, tacy jak ty tam jeżdżą i ro robią. (1)

      • 12 3

      • To ty zezygales się wczorajszym zzartym w domu bigosem.

        • 2 1

    • To gdzie ta dobra zmiana.

      • 1 2

  • W d**ie mam ich wifi. Niech GSM normalnie dziala

    • 28 0

  • Urząd Ochrony Państwa powinien zatrzymać byłego ministra infrastruktury Pana Nowaka i postawić zarzuty za zakup Pendolino ! (3)

    Dlaczego UOP nie zajął się jeszcze tą sprawą ? Pan Nowak robi teraz interesy z rządem ukraińskim. Cała ministerialna transakcja z zakupem Pendolino była podejrzana ze względu za stan techniczny składów pociągów Pendolino. Cena była nie współmiernia z jakością tych składów. Istnieje możliwość korupcji jak też przekroczenia uprawnień funkcjonariusza publicznego. Mój mąż jest adwokatem i to jego zdanie w tej sprawie. Czekamy razem na podjęcie decyzji i kroki prawne. Tylko Prawo i Sprawiedliwość robi w kraju ład i porządek. Czekamy na działania również w tej sprawie ! Inaczej mój mąż zapowiedział że dokona aresztowania obywatelskiego Pana Nowaka i wezwie UOP !

    • 27 34

    • Bo UOP zlikwidowano w 2002

      • 8 0

    • Zamilcz PiSowski ignorancie

      Idź na komisję smoleńskich fachowców

      • 11 6

    • Janina?

      A czy ty masz swoje zdanie w tej sprawie? Czy u was w rodzinie tylko mąż ma zdanie? Czekacie razem? Po co? Złóżcie zawiadomienie do prokuratury. Oczywiście razem.

      • 5 0

  • UOP zlikwidowano w 2002 r. Niech sobie wzywa i zatrzymuje (2)

    Jak sie pisze jakies psedopowazne teksty to wymagane jest posiadanie minimum wiedzy

    • 13 5

    • Za co łapki w dół? (1)

      Za likwidację UOPu?

      • 5 1

      • w komitecie centralnym na nowogrdzkiej karzą to wszystko napiszą.

        później premia 70 koła jest.

        • 4 0

  • jak pis wymienił podsypke ma tańsza to nie pojadą.

    • 16 14

  • generator kosztów

    ten zakup to był debilizm w wykonaniu poprzedniej ekipy kupować tabor pod nieprzystosowaną infrastrukturę! to tak jakby w Indiach na trasach kolejowych nie modernizowanych i nie naprawianych od czasów początków koloni brytyjskich kupić pendolino i ciągnąc je parowozem a koszta będą generowały się same

    • 21 11

  • Ech. Polska (2)

    Już w Chinach blisko 500 km/h. A my mamy problem z 200 i to tylko miejscami. O rany. Ręce opadają. Zwolnić tych "fachowców". Zatrudnić normalnych ludzi z konkursów a nie z klanów rodzinnych.

    • 33 9

    • nie porównuj nas do najwiekszej goapodarki swiata. nas to raczej do czechow mozna (1)

      • 1 0

      • Do Czechów ?!

        Przecież oni mają 3x mniej ludzi w kraju. To tak jakby u nas 2/3 ludzi nic nie robiło... no to się w sumie akurat zgadza :)

        • 1 0

  • Kiedy pojedzie?

    Jak wróbel kilo będzie ważył:)

    • 12 2

  • ceny ceny (4)

    za 20 pociągów PKP Intercity zapłaciło wtedy 665 mln euro, czyli ok. 2,5 mld zł.
    za 2 zestawy rakietek mon zapłaciło 10 razy więcej. To się nazywa trwonienie kasy podatników

    • 22 11

    • trwonienie kasy to było na twoja edukacje!!

      • 6 8

    • ZA dwie baterie - czyli 16 wyrzutni oraz pociski do nich bo wyrzutnai nie jest jednorazowa (2)

      Oraz za integrację tych "rakietek" z systemem kierowania uzbrojeniem.
      Brawo PiS, po latach niemocy z PO mamy najnowocześniejszy system ANTYRAKIETOWY w sam raz na ruskie Iskandery.

      • 2 9

      • Czemu na ruskie ? Rosją to jest lepszy sojusznik niż cała reszta tej uni i USA

        • 5 2

      • na iskandery powiadasz....

        w PiS takie brednie każą pisać? czy ty tak sam z siebie...

        • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane