• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy pendolino wreszcie pojedzie 200 km/h z Trójmiasta do Warszawy?

Maciej Naskręt
1 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pociągami pendolino do Warszawy jeździmy już prawie 3,5 roku. W tym czasie nigdy nie jechały one 200 km/h. Pociągami pendolino do Warszawy jeździmy już prawie 3,5 roku. W tym czasie nigdy nie jechały one 200 km/h.

Przed laty kolejarze zapowiadali , że podróż pociągiem pendolino z Trójmiasta do Warszawy zajmie 2 godziny i 30 minut. Sprawdzamy, czy będzie to jeszcze w ogóle możliwe.



Czy jechałeś już pociągiem pendolino?

Mija prawie trzy i pół roku od pierwszego kursu pociągu pendolino w Polsce. Tak w grudniu 2014 r. relacjonowaliśmy przejazd tym pociągiem z Trójmiasta do Warszawy. Przypomnijmy, że za 20 pociągów PKP Intercity zapłaciło wtedy 665 mln euro, czyli ok. 2,5 mld zł.

Ich wprowadzenie poprawiło jakość podróży koleją po kraju. Jednak wciąż nie zostało zrealizowane podstawowe założenie, które było głośno zapowiadane przez ministerialnych urzędników. Chodzi o skrócenie czasu przejazdu na trasie z Trójmiasta do Warszawy do 2 godzin i 30 minut.

Obecnie na tej ponad 300-kilometrowej trasie podróż zajmuje średnio 20 minut dłużej. Pociągi jadą z maksymalną prędkością 160 km/h. Postanowiliśmy sprawdzić, kiedy wreszcie jazda z prędkością większą o 40 km/h będzie możliwa.

Pociąg pendolino na testach osiągnął prędkość 293 km/h. Pociąg pendolino na testach osiągnął prędkość 293 km/h.

Kiedy pendolino pojedzie 200 km/h?



Sęk w tym, że to nie pytanie do przewoźnika - firmy PKP Intercity, która jakiś czas temu udowodniła, że składy pendolino mogą poruszać się z prędkością prawie 300 km/h. W 2013 r. - w ramach testów na Centralnej Magistrali Kolejowej - pendolino pojechało 293 km/h. Pociąg sprawdzany był m.in. pod kątem współpracy z urządzeniami sterowania ruchem, procesu hamowania czy oddziaływania pola magnetycznego.

W tej chwili wiele zależy od firmy odpowiedzialnej za infrastrukturę kolejową, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. By można było rozpędzić pociąg do prędkości 200 km/h, a nawet może i większej, potrzebny jest system zarządzania ruchem kolejowym - ETCS poziomu II.

- Realizacja Krajowego Programu Kolejowego pozwoli dostosować ok. 350 km linii kolejowych w kraju do prędkości powyżej 160 km/h. Prace nad wdrożeniem ETCS poziomu II na linii kolejowej z Warszawy do Gdyni cały czas trwają - mówi Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Planuje się, że zakończenie kontraktu nastąpi do końca bieżącego roku. Następnie system będzie musiał uzyskać certyfikat Urzędu Transportu Kolejowego. Obecnie pociągi mogą rozwijać maksymalną prędkość do 160 km/h.

- Prace mają umożliwić dostosowanie fragmentów trasy z Warszawy do Gdyni powyżej 160 km/h na odcinkach m.in. z Warszawy Pragi do Legionowa, Kątnych do Mławy czy z Tczewa do Gdańska Oruni. Łącznie będzie to co najmniej ponad 30 proc. długości linii - mówi Janduła.
Odcinki, na których pociągi pendolino mają rozwijać prędkości 200 km/h. Odcinki, na których pociągi pendolino mają rozwijać prędkości 200 km/h.

Wyższa prędkość, większe bezpieczeństwo



Jazda z prędkością 200 km/h nie jest jedynym efektem wdrażania systemu ETCS poziomu II na linii kolejowej. Istotne jest przede wszystkim podniesienie poziomu bezpieczeństwa podróżowania pociągami.

- System wspomaga pracę maszynisty i wyświetla wszelkie komunikaty o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów wprost na pulpicie przed kierującym. Zadaniem systemu jest także kontrola pracy maszynisty i - w przypadku zignorowania ostrzeżeń - automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków - tłumaczą kolejarze.
Uzupełnieniem sytemu ETCS jest system komunikacji bezprzewodowej GSM-R, który umożliwia łączność głosową oraz jednoczesny odbiór i nadawanie komunikatów między pracownikami kolei odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu - dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną.

Projekt współfinansowany jest ze środków POIiŚ na lata 2007-2013 oraz na lata 2014-2020. Wartość prac to ponad 550 mln zł.

Pendolino czeka też na montaż WiFi. Pendolino czeka też na montaż WiFi.

WiFi w pendolino w 2019 r.



To, co może jeszcze interesować pasażerów, to bezpłatny dostęp do internetu w pociągach pendolino. Początek 2019 roku - to możliwy termin uruchomienia Internetu w składach pendolino.

Alstom, producent pendolino, złożył nową ofertę. Trwają w tej sprawie negocjacje.

Opinie (430) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Pendolino już od początku jeździ z v200 na CMK. Pisanie że jeździ tylko z v160 jest robieniem wody z mózgu. Wawa-Gdańsk to nie cała relacja polnoc-południe.

    • 8 3

    • I to celowym

      • 3 0

  • 200 KM / H (1)

    PINDOLINO Jechało na trasie Warszawa -Kraków przez jakieś 10 minut.

    • 7 5

    • Obecnie jeździ 40 minut. Zresztą im szybciej tym krócej. 120km z v200 z docelowych 170km.

      • 3 0

  • Droga przez mękę czas 7 godzin :30 minut

    Gdynia Gł- Warszawa Centralna przez Bydgoszcz-Toruń-Włocławek-Ktuno to około 490 km-taka trasa wycieczkowa w latach 2011-15 jak "modernizowaną" była trasa przez Malborki-Iławę-Ciechanów...Niektóre jeżdziły przez Bydgoszcz-mijając Inowrocław i "wpinały" się w trasę Berlin-Poznań-Warszawa-Moskwa-( przed Kutnem 42 kilometry), a na tej trasie do samej Warszawy już cięły do około 150/152 km/h. EP 08 i EP09

    • 11 0

  • 30 lat temu Kaszub (3)

    Ciągane przez radziecka lokomotywę robił trasę w ok 3 godz. O czym mu mówimy?

    • 30 6

    • z Gdyni do Wa-wy wschodniej ok 5 godzin, (1)

      po wyjeździe z Gdańska stawał dopiero w Warszawie. ale za Jaruzela od 82 zmieniano elektryczny napęd na spalinowy raz w Malborku i ponownie w Nasielsku i czas przejazdu diabli wzięli. 3 godziny ? chyba pamięć zawodzi . lokomotywy te same co i dziś często EP07

      • 5 9

      • nie, nie zawodzi.

        Kaszub tak jezdzil. Niezbyt dlugo a potem bylo tylko gorzej. Rekord to 7h przez Torun Sochaczew.

        • 3 0

    • Nie byla to radziecka lokomotywa.

      • 9 0

  • Lapowa za ten wloski szmelc poszla, wiec pelowski rachunek sie zgadza. Nie plakac tylko dalej ogladac tefaeln i lokalnie glosowac na budynie czy karnowskie...

    • 11 5

  • dlaczego jak kupię bilet w necie - muszę się legitymować dokumentem (1)

    Nie dosyć że muszę wydrukować lub mieć na nośniku , intercity na tym oszczędza bo nie płaci prowizji spółkom obsługującym kasy - nie wystarczy posiadać - kilku cyfrowy kod ? a tak ew. złodziejom obserwatorom wskazuję miejsce gdzie trzymam portfel , bo każdy ma dowód w portfelu ..... w Czechach nie trzeba mieć żadnego biletu jeżeli się siedzi na właściwym miejscu , konduktorki mają grafik w smartfonach i podchodzą tylko jak siedzisz na innym miejscu lub kupiłeś bilet z zniżką celem kontroli dokumentu uprawniającego do zniżki można można ..... ale w czechach jest 3 dużych przewożników konkurujących i tam się szanuje pasażera i myśli - nie wspomnę że przy wyborze miejsca określony jest również kierunek jazdy

    • 29 0

    • z Czechami to sie zgodze...

      Ale nie wynika to z konkurencji a ze zwyklej solidnosci I starannosci. I zdrowego rozsadku.

      • 2 0

  • "Gdyńska" też była EU07-159-poległa na stacji SUSZ w 1985r.(pażdziernik)

    Na Warszawkę dużo latało, i nic nie pomyliłem jak Warszawka swoje odstawiała do ZNTK na N.rew. lub N.Średnie- to co miało ciągnąć? Kiedyś z jakimś "Stoczniowcem" z Warszawy to szła ruska ET 42- bo w sezonie letnim brakowało nie raz taboru....Nikt nie wymagał jazdy "odcinkowej" 125/130 km/h...Dawne czasy...

    • 8 0

  • poc.Ex. PKP "KASZUB"-legenda "wyścigu z czasem"..... (1)

    W 1986 roku był uruchomiony pociąg PKP EX KASZUB z Gdyni do W-wy Zach. Od stacji Gdańsk Główny pociąg do st.W-wa Wsch.-nigdzie się nie zatrzymywał. Czas przejazdu na trasie Gdańsk Gł.-Warszawa Wsch .-3 godz. 06 minut-, a średnia prędkość handlowa to 112 km/h. Składy ciągnięte przez lokomotywy EU 07-311, 329, 330, 337.338,i starszy tabor(EU 06 i ET 22 lok.towarowe) o prędkości V Max 125 km/h. Czasami składy ciągnęły lok.EP 08 (140 km/h) - to modernizowane EU07/ lub EP 05(160 km/h / to modernizowane EU05/.W kolejnych latach gamę lokomotyw uzupełniły pierwsze EP 09 o V max. 160 km. Na odcinku Malbork- Iława Gł- (L= 75 km)-jest od "groma " zakrętów i szybciej jechać się nie da....A na odcinkach na których obecnie "pendolinek" rozwija ponad 160 km/h "zwykła" EP-09-z kilkoma wagonami popyla 151 km/h- i to tak na marginesie. Po linii do Warszawy kursują też pociągi regionalne i towarowe ( do 100 km/h) .
    Północna DOKP (lok.Gdynia Grabówek)

    • 18 0

    • Pomyliłes pociagi , 311, 329, 330, 337,338, to maszyny dawne Gdyńskie

      prowadziły Neptuna, Kaszuba obsługiwała Warszawa. Krakowskie 06 nigdy tam sie nie pojawiały jak również ,,helmuty " które nie miały przewodu zasilającego na 8 atm.

      • 1 0

  • Jak

    się umyje !

    • 1 1

  • A dla Mnie te penolino jest za ciasne (3)

    Loteria z miejscem na bagaż nad głową to w ogóle jakiś żart. Ostatnio wylosowałem tak ze ledwo plecak wcisnąłem. Pozostaje koniec przedziału ale mało to komfortowe pozostać bez bielizny na wyjeździe, gdy jednak się komuś nasz bagaż spodoba. Wole kurnik po remoncie, czas przejazdu niemal ten sam, wygoda większa a bilet polowe tańszy

    • 21 3

    • Przy wejściu są takie solidne stojaczki na walizy, jak w każdym cywilizowanym kraju.

      • 3 4

    • (1)

      W towarowym będziesz miał jeszcze więcej miejsca na bagaż.

      • 2 4

      • No tak, to może na wakacje w ogóle bez bagażu. Zarobki w Polsce takie ze wszystko kupie na miejscu.

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane