• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy na dobre ruszy budowa przystanków PKM w Gdyni?

Michał Brancewicz
7 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Przygotowany teren pod budowę przystanku PKM Gdynia Stadion. Wcześniej w tym miejscu rosły drzewa i krzaki.
  • Prace przygotowawcze polegające na zdemontowaniu fragmentu toru 102 na linii kolejowej 201, przy której powstaną przystanki PKM.

Trwają przygotowania terenu pod budowę dwóch gdyńskich przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jeszcze w tym, a najpóźniej na początku przyszłego tygodnia znany będzie harmonogram prac. Jest szansa, że pierwsi pasażerowie skorzystają z peronów PKM w Karwinach zobacz na mapie Gdyni i w okolicach miejskiego stadionu zobacz na mapie Gdyni latem przyszłego roku.



Czy powstanie przystanków PKM w Gdyni wpłynie na wzrot liczby pasażerów na tym odcinku?

Za budowę obu przystanków odpowiada konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman, za co zainkasuje 25,5 mln zł. Ta sama para wykonawców zrealizowała całą 18-kilometrową linię PKM z Wrzeszcza do Osowy.

Umowa podpisana została pod koniec września, ale roboty na poważnie dopiero ruszą.

- Szczegółowy harmonogram powinien być gotowy w ciągu kilku dni, najpóźniej na początku przyszłego tygodnia - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Do tej pory prace przygotowawcze, polegające m.in. na wycince drzew i krzewów, prowadzone były w okolicach przystanku PKM Stadion. W tym miejscu rozpoczął się również demontaż fragmentu toru 102 na linii kolejowej 201 Gdynia-Kościerzyna. Z kolei prace związane z wycinką zieleni przeniosły się w pobliże Karwin.

Na zlokalizowanym w wąwozie przystanku Gdynia Karwiny, zaplanowana jest budowa kładki o długości 23,5 m, umożliwiającej przejście pomiędzy peronami. Natomiast na przystanku Gdynia Stadion, w istniejącym już nasypie kolejowym, powstanie tunel o długości 13,4 m i szerokości 6,2 m, którym pasażerowie będą mogli przejść z jednego peronu na drugi.

  • Tak zmieni się okolica po wybudowaniu przystanku PKM Karwiny.
  • Tak zmieni się okolica po wybudowaniu przystanku PKM Gdynia Stadion.
Budowa przystanków wymagać będzie zamknięcia na przemian jednego lub drugiego toru linii 201 na odcinku między Osową a Gdynią Główną. Według wstępnych założeń, przez cały czas trwania robót nie powinno dojść do całkowitego zamknięcia szlaku.

Dlatego w nowym rozkładzie obowiązującym od listopada zmniejszoną liczbę kursów.

Zobacz też: Tak wygląda rozkład PKM od listopada

Jednym z najbardziej skomplikowanych elementów całej inwestycji będzie tzw. splot torowy, czyli tor w torze, składający się w sumie z czterech szyn. Powstanie on na wysokości przystanku w Karwinach, który został zaprojektowany na łuku. Dzięki temu rozwiązaniu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

To niecodzienne rozwiązanie kosztować będzie ok. 2,5 mln zł. Koszty splotu pokryją Polskie Linie Kolejowe.

- Budowa przystanków oraz niezbędnej infrastruktury torowej potrwa do końca lipca przyszłego roku. Potem rozpoczną się odbiory - mówi Konopacki.
Jest zatem szansa, że pierwsi pasażerowie skorzystają z nowych peronów jeszcze latem.

Kilka miesięcy później poznamy projekt węzła przesiadkowego w sąsiedztwie przystanku PKM Gdynia Karwiny. Za 6,9 mln zł przygotowuje go firma Transprojekt Gdański.

Jednym z elementów inwestycji będzie budowa wielopoziomowego parkingu dla samochodów z minimum 250 miejscami dla pasażerów i 160 w ramach parkingu osiedlowego. Oprócz parkingów, powstanie także pętla autobusowo-trolejbusowa, buspasy oraz zostaną poszerzone ulice.

Opinie (130) 3 zablokowane

  • Przyjedzie? Nie, nie przyjedzie. (2)

    Jezdzi jak chce.
    Jesli moje auto raz by odpalalo, raz nie to bym z niego nie korzystal.

    Tak samo jest z PKM...

    • 42 5

    • (1)

      Ale przecież nikt nie zmusza Pana do wyboru gorszego środka transportu. Jeśli samochód jest lepszy nawet w godzinach szczytu na zakorkowanych ulicach to oczywiście proszę nim się poruszać...

      • 3 5

      • Szkoda, że zarządzających PKM nie można wymienić

        Jesteśmy zmuszeni z tymi z nadania Budynia się męczyć

        • 0 1

  • Pamiętam jak pomysłodawca przedsięwzięcia dr Wolek

    w mediach i na spotkaniach technicznych przedstawiał projekt jako całość połączenia PKM z Wrzeszcza do Lotniska Rębiechowo następnie dalej przez Gdynię w rozwidlonym wariancie ew. przez Gdynię Zachodnią - >Główną do Lotniska Gdyni Kosakowo z wariantem na Oksywie. - niestety to się działo przed przejęciem władzy przez Platformę, a dalej wszyscy wiemy co ona z miastem z morza i marzeń zrobiła :(

    • 3 2

  • Strajk (1)

    Kiedy robimy strajk?

    • 10 3

    • Strajk

      Jak najszybciej

      • 0 0

  • pkm

    Budyń od początku proponował Szczurowi współpracę przy PKM i przystanki w Gdyni dawno by były. Ale Szczur jak zwykle swoje mądrości i fochy musiał pokazać. A potem prosił o dofinansowanie i zmianę projektu. Żenada.
    Ten cały Szczur to główny szkodnik Gdyni.

    • 9 1

  • Dlaczego PKM tak rzadko jeździ do Gdańska Głównego?

    A ja się pytam już nie wiem, który raz DLACZEGO tak rzadko składy jeżdzą do Gdańska Głównego? Czy naprawdę NIKT nie widzi, że w tym jest naprawdę DUŻY potencjał? Ależ to smutne :(

    • 1 0

  • Kiedy? (2)

    Jak Szczurek odejdzie!!!

    • 26 1

    • (1)

      A kasę dasz z własnej kieszeni?!

      • 2 4

      • Miasto właśnie bierze kasę z naszych kieszeni, a nie z jakiegoś tajnego podziemnego skarbca.

        • 1 0

  • ciekawe jak będzie wygladał rozkład po zakonczeniu prac

    bo jakoś ostatnio mam watpliwości co do stanu psychicznego naszych 'planowaczy' w SKM (bo to oni sa operatorem)

    • 6 0

  • Rozumiem, ze po zrealizowaniu inwestycji nastapia zmiany w sieci ZKM, zas PKM zamowila juz niezbedny tabor (1)

    Zakladam, ze obie wymienione firmy, jako powazne podmioty gospodarcze podjely lub wlasnie podejmuja decyzje o zmianach, ktore wplyna na dobry
    re-start gdynskiego odcinka juz w lecie przyszlego roku.
    Osobiscie nie dopuszczam nawet mysli, by w dobie pelnej dbalosci o interesy wymienionych firm, moglo byc inaczej.

    • 1 1

    • Minusik ? A czego Ty nie rozumiesz ?

      To Tobie odpowiem:
      PKM aktualnie nie robi nic w celu pozyskania nowego taboru, ktorego lada moment w wakacje bedzie bardzo brakowac.
      ZKM Gdynia nie robi aktualnie nic, aby od czerwca czy lipca przyszlego roku uruchomic nowe linie autobusowe obslugujace nowy przystanek PKM Karwiny.
      Maja co najwyzej w planach uruchomienie petli obok przystanku, ale najszybciej za 2-3 lata.

      • 0 0

  • (2)

    Fakt. Na co komu taka kolejka która nie spełnia oczekiwań mieszkańców? Niech sie wezmą za Obłuze , Pogórze , Oksywie i cała resztę u góry. Bo to co sie ostatnio dzieje z dojazdami tam to horror i absurd!!! Estakada wreszcie sama padnie bo nie da rady.
    A włodarze miasta tylko sie lansują.
    To juz k....a za komuny lepiej to robili i myśleli.

    • 26 1

    • Aaa, to Ci (1)

      co pracują na Łużyckiej to już według Ciebie nie mieszkańcy? Bo akurat ich oczekiwania spełni

      • 0 1

      • Akurat tutaj mieszkancami sa osoby z Malego Kacka i Witomina

        Widac jednak nie po drodze Komus bylo, by przystanek wybudowac 500 metrow dalej, nad Stryjska / Malokacka

        • 0 0

  • Po co przystanek przy stadionie, kto tam będzie wsiadał/wysiadał kibice z Kaszub raz na miesiąc ? (2)

    Bezsensownie utopione pieniądze.

    • 4 8

    • jakies 2 tys ludzi pracujacych w pobliskich biurach moze?

      tak mi sie wydaje, np ja bym chcial

      • 1 0

    • Aaaa, to według Ciebie

      stadion stoi w polu i nic tam w pobliżu nie ma, np. biurowców na Łużyckiej, hali widowiskowej kawałek w druga stronę
      Podjedź może, rozejrzyj się bo trochę się tam nabudowało.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane