• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy ruszy budowa przystanków PKM w Gdyni?

Maciej Naskręt
30 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Karwiny.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Karwiny.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Karwiny.

Od 13 grudnia z Gdyni do Gdańska będą co 15-20 minut kursować pociągi PKM. Mieszkańcy słusznie zauważają, że bez otwarcia dodatkowych przystanków na Karwinach i przy stadionie przewoźnik nie ma co liczyć na zainteresowanie ofertą z ich strony. Sprawdzamy zatem, kiedy będą gotowe obiekty PKM w Gdyni.



Czy podobają ci się lokalizacje nowych przystanków?

Niedawno opisaliśmy postęp prac przy przebudowie peronów na stacji Osowa, a także planowane wokół niej modyfikacje. To pierwsza część zmian, jakie następują przy linii kolejowej nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. Sęk w tym, że na podobne przemiany oczekują mieszkańcy zachodniej części Gdyni. Planowane są tam dwa przystanki. Pierwszy to PKM Gdynia Karwiny przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdańska, a drugi w rejonie ul. Sportowej zobacz na mapie Gdańska - PKM Gdynia Stadion.

Oczekiwania mieszkańców na realizację wspomnianych obiektów wzmaga też fakt, że szynobusy od 13 grudnia będą tam kursować regularnie co 15-20 minut (z Gdyni do Gdańska Wrzeszcz przez port lotniczy).

Na jakim etapie są prace nad przystankami?

Od kilku miesięcy inwestor - spółka PKM - ma już zarówno gotowe projekty budowlane obu przystanków, jak i pozwolenia na ich budowę. Od tego czasu trwały konsultacje projektów z PKP PLK - właścicielem linii kolejowej 201 Gdynia - Kościerzyna, przy której mają powstać te przystanki.

- W efekcie tych uzgodnień przygotowujemy obecnie dla spółki PKP PLK, która zarządza linią kolejową nr 201 - dodatkowy projekt przebudowy układu torowego na długości ok. 3 km - budowy tzw. splotu torowego pomiędzy planowanymi przystankami PKM Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Przykład splotu torowego na niemieckiej linii kolejowej. Przykład splotu torowego na niemieckiej linii kolejowej.
Co to jest splot torowy i dlaczego należy go zastosować?

- Najprościej mówiąc, splot torowy to dodatkowy tor w torze, który ma umożliwić przejazd pociągom ponadgabarytowym w bezpiecznej odległości od planowanych peronów o wysokości 76 cm - mówi Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.
Peron musi nie tylko umożliwiać transport towarów ponadgabarytowych, jaki odbywa się regularnie linią 201 do portu w Gdyni, ale także musi zostać dostosowany zgodnie z europejskimi normami TSI do potrzeb osób niepełnosprawnych - tak jak na wszystkich pozostałych przystankach PKM.

Gdyby nie zastosowano splotu torowego, wtedy perony musiałyby być na wysokości 30 cm, co utrudniłoby wsiadanie i wysiadanie z i do pociągu osobom niepełnosprawnym, ale umożliwiłoby przejazd pociągu ponadgabarytowego. Bez splotu, przy wysokości peronu 76 cm ponadnormatywny skład nie przejechałby.

Kilka dni temu taki transport przejeżdżał przez nowo budowany przystanek PKM Gdańsk Osowa, gdzie jest o wiele więcej miejsca niż w przypadku obu gdyńskich przystanków PKM, a minął nowy peron dosłownie o 2-3 cm, co pokazuje, jak wiele precyzji wymaga zaprojektowanie i wykonanie dwóch przystanków PKM w Gdyni.

- Tego rodzaju składy nie są rzadkością na trasie Gdynia - Kościerzyna. Po linii kolejowej nr 201 przynajmniej raz w tygodniu przejeżdża tego typu skład. Mieliśmy tygodnie, gdzie takie kursy odbywały się nawet dwa razy - wyjaśnia Leszek Lewiński.
Planowane przystanki na mapie Gdyni. Planowane przystanki na mapie Gdyni.
Kiedy ruszy budowa?

Spółka PKM planuje rozpocząć i zakończyć budowę przystanków w Gdyni w przyszłym roku. Władze przy tej okazji zawsze przypominają, że to jest i tak cztery lata przed pierwotnym terminem. Wszystkie bowiem dodatkowe przystanki PKM na linii 201 planowane były dopiero w drugim etapie projektu PKM do 2020 r.

- Termin ogłoszenia przetargu na budowę przystanków Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion i termin rozpoczęcia samej budowy zależy od terminu zatwierdzenia przygotowywanego obecnie projektu przebudowy torowiska i decyzji o jego realizacji przez PKP PLK - mówi Konopacki.
Na inwestycję - budowę splotu torowego - potrzeba 7 mln zł. Pieniądze mają pochodzić z budżetu państwa. Z racji tego, że doszło do zmiany na scenie politycznej, decyzja o przyznaniu pieniędzy odwleka się w czasie - powinna być znana do końca listopada, gdy powstanie nowy rząd.

- Planujemy jeden przetarg na budowę obu gdyńskich przystanków, a zatem będzie to jeden wykonawca - podkreśla Konopacki.
Nowe przystanki trafią w ręce kolejarzy z PKP PLK

PKM SA tylko wybuduje dodatkowe przystanki PKM na linii 201, które następnie zostaną przekazane do eksploatacji właścicielowi tej linii kolejowej - czyli PKP PLK.

W lutym 2015 r. Komisja Europejska zgodziła się na rozszerzenie realizowanego obecnie projektu PKM o dodatkowe przystanki na linii 201 (pierwotnie planowane w II etapie do 2020 r.), z terminem ich realizacji do końca 2016 r. Koszt budowy dwóch przystanków PKM na terenie Gdyni to niecałe 33 mln zł netto.

Warto na koniec przypomnieć, że całą infrastrukturę towarzyszącą przystankom PKM w Gdyni wybuduje miasto - mowa tu o węzłach przesiadkowych, dojściach i dojazdach. Nie ma natomiast praktycznie szans na rychłe powstanie dodatkowego peronu na przystanku Wzgórze św. Maksymiliana.

Miejsca

Opinie (214)

  • Kosakowo (2)

    A kiedy szanowni decydenci PKM dojedzie do lotniska w Kosakowie. Linia kolejowa jest wybudowana w zeszłym wieku. Może warto byłoby o tym pomyśleć jak połączyć te dwa lotniska. Tu trzeba wizjonera, a nie partacza budynia z Metropolii.

    • 8 4

    • Kosakowo a PKM (1)

      Wtedy gdy otworzą lotnisko. Czyli nigdy...

      • 1 1

      • Odpowiedź dla Kosakowo a PKM

        A g*wno prawda. Lotnisko w Kosakowie otworzą prędzej niż myślisz. Odbiór jest politycznie blokowany przez PO, ale teraz to się zmieni. Koniec republiki kolesi.

        • 1 0

  • Kiedy przystanek PKM Gdańsk-Klukowo?

    • 0 0

  • Ściema,ściema, ściema (1)

    • 2 4

    • haha

      Maja projekty maja pozwolenie na budowe maja kase to niby dlaczego nie buduja???
      Przecietny glupi gdynianin tego nie zrozumie.

      • 1 0

  • (21)

    Ciekawe kiedy rozpoczną się strajki pracowników PKM w obronie miejsc pracy. Za kilka lat sytuacja ekonomiczna tej firmy zacznie przypominać to co dzisiaj jest w kopalniach. Dzięki wam urzędasy bez wyobraźni.

    • 36 135

    • Z racji tego, że doszło do zmiany na scenie politycznej, decyzja o przyznaniu pieniędzy odwleka się w czasie - powinna być (2)

      Tak, na pewno nowy rząd doceni, ze pomorskie (i zachodniopomorskie) głosowały na pomarańczowo.

      • 16 6

      • Sorry, ale odbyły się dopiero wybory. Nadal rządzi PO, a dopiero za miesiąc będzie rząd PIS. (1)

        Więc dlaczego rzecznik prasowy PKM mówi: "decyzja o przyznaniu pieniędzy odwleka się w czasie". Przecież PO może teraz przyznać te 7 mln i już, a nie sądzę, aby pan rzecznik PKM znał stanowisko przyszłego rządu PIS w tej sprawie. I skąd ta informacja o odwlekaniu czegoś? Przecież oni jeszcze nie rządzą, więc jak mogą coś odwlekać?
        Logika rzecznika pokrętna, ale nie ma się co dziwić. Każdy wie, że praca rzecznika to najbardziej niewdzięczna praca, trzeba ludziom wmawiać głupoty mimo że fakty mówią co innego.

        • 17 5

        • Nikt nie podpisze teraz już nic bo nie ma kto, po pierwsze się każdy z poprzedniej administracji pakuje, po drogie boi się ze za miesiąc Ziobro mu nasle szukających afery śledczych.

          • 1 0

    • (16)

      Masz cos konkretnego do napisania to napisz a nie pitol.

      • 50 4

      • (13)

        Lubisz dopłacać w podatkach do firmy, która przynosi straty ze względu na brak zainteresowania jej ofertą? Tak się za kilka lat będzie działo z PKM bo została zorganizowana w sposób beznadziejny. Sprawdź co wożą składy PKM, oprócz powietrza oczywiście.

        • 13 43

        • (10)

          Masz jakies konkretne liczby czy dalej bedziesz pie*dolil trzy po trzy?

          • 28 7

          • ty jako pracownik PKM mógłbyś nas oświecić liczbami (1)

            widać że się nudzisz tak więc mógłbyś się przejść do księgowości i napisać nam jak wyglądają konkretne liczby, ale wydaje się , że za kolorowo to nie wygląda.

            • 4 16

            • liczby

              Jakbyś się odrobinę wysilił to byś znalazł statystyki przewozów na trasie PKM za wrzesień, chyba nawet tutaj je podawano.

              • 1 1

          • jakie liczby? (7)

            Liczby pasażerów możesz zaokrąglić do 0 , a 0 razy cena biletu to jest 0. Tak więc fobrze napisał że praktycznie całe koszty utrzymania MISIA ponoszą podatnicy. O mega inwestycji nie mówiąc

            • 6 40

            • Bzdura! (3)

              Zapraszam do kursu 8:16 na Kiełpinku, kierunek Wrzeszcz
              PEŁNY!

              • 36 3

              • (2)

                inwestycja za miliard złotych i jeden skład na dobę pełny... jestem pełen uznania...

                • 6 36

              • Wiesz gamoniu,co to inwrstycja budowana w sposób perspektywiczny?

                Ona nie miała osiągnąć maksymalnej mocy na już,bo to byłoby pełne już,to za dekadę pękałoby w szwach! Ile to razy się ostrzega przed takimi januszami jak ty,ale ciągle jednak wyskakują...

                • 7 2

              • Przestań narzekać po polsku

                Nie jeździsz codziennie, bo gdybyś jeździł, to byś wiedział, że to co piszesz to zwykła bujda. Jeździłem o różnych porach i prawie zawsze jechała całkiem spora grupa.

                • 8 2

            • ...

              A ile zarabiają na siebie drogi w mieście?
              Bo na pewno generują ciągle koszty.
              Rozumiem, że idąc tym tokiem myślenia należy zamknąć wszystkie drogi?

              • 33 2

            • Na drogach też się nie zarabia, X razy 0 to wciąż 0. Po co je utrzymywać z naszych podatków?

              • 35 2

            • A widziałeś jakąkolwiek komunikację miejską, która na siebie zarabia?

              Wiesz ile dopłacasz do autobusów w Gdańsku/Gdyni* ? Ale pewnie najlepiej zaorać, a potem wydawać po 1 mld na jakieś tunele pod pachołkami czy inne obwodnice metropolii, bo auta się nie mieszczą..

              *niepotrzebne skreślić

              • 46 5

        • (1)

          O kurczaki, we wtorek po południu jechałam PKMką na trasie Wrzeszcz-Osowa, potem ok. 23 wracałam. Okazuje się, że moja osoba i inni pasażerowie to powietrze.....dzięki;)

          • 34 4

          • Ja ostatnio jechalem Slowackiego o 23.43 i tez bylem jednym z 5 samochodow na calej trasie!

            Nalezy ja zamknac, bo przeciez generuje olbrzymie koszty, a nie jest uzywana cala dobe.

            Chocby zamknac wieczorem, jak mniejszy ruch.

            Tramwaje i autobusy tez nalezy zlikwidowac? Podpowiem - nie zarabiaja.

            • 27 1

      • Wy, pospolstwo, całujcie władze z gdańskiego platfusowego nadania po stopach (1)

        "Władze przy tej okazji zawsze przypominają, że to jest i tak cztery lata przed pierwotnym terminem. "

        • 5 26

        • mialo byc na Euro 2012 ;)

          • 1 3

    • Linia w trakcie rozruchu . Pociągi do Kartuz dosyć pełne . Z lotniska tez . Poza tym ciagle sa zmieniane rozkłady jazdy . Zeby odtrąbić klęske po dwóch miesiącach to trzeba byc debilem . Nastąpi wkrótce wysyp inwestycji przy nowych stacjach . Ludzie musza sie przyzwyczaić . Najlepszy przykład to stacja Gdańsk Śródmieście . Na początku puchy a teraz coraz pełniej .

      • 37 1

  • przystanki PKM Gdynia

    Panie Prezydencie Szczurek -dlaczego przy projekcie budowy przystanku stadion nie przebudowany będzie most kolejowy albo przynajmniej przebite po obu stronach w nasypie niezależne przejścia dla pieszych.Chyba z przebiciem przejść nie będzie duży problem.Bardzo jest zrobienie tej przebudowy dla poprawy bezpieczeństwa w tym miejscu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 2 0

  • A tym czasem Gdynia

    Planuje kolejkę linową i przystanek Gdynia lotnisko by żyło się lepiej itd .

    • 1 0

  • Wszyscy o Wzgórzu, a co z przystankiem Gdynia Fikakowo? (1)

    Był w niektórych artykułach jako rozwiązanie dla mieszkańców nie tylko tego osiedla, ale i całego Wielkiego Kacka. Ponieważ stacja Gdynia Wielki Kack ma mieć rozebrane perony pozostaje problem cofania się wszystkich mieszkańców tej dzielnicy na Wielkopolską. Według mnie powinny powstać i Gdynia Karwiny, i drugi przystanek w rejonie ul Ornej, który najlepiej, żeby przyjął nazwę Gdynia Wielki Kack, bo będzie jedynym w dzielnicy, a Osiedle Fikakowo i tak byłoby od niego oddalone.

    • 6 2

    • Wy fikaki to sami nie wiecie czego chcecie!!!

      Trolejbusu nie chcieliście bo na waszym nowobogackim osiedlu każdy ma samochód i w d*pie macie komunikację miejską! A teraz to niby nagle się przesiądziecie i będziecie jeździć PKM-ką?

      • 4 0

  • Drugi przystanek PKM dla Osowej (1)

    Urzędasy i managerowie PKM zrozumcie, że na Osowej potrzebny jest drugi przystanek PKM! Obecny wybudowany jest na takim zad..iu, że niewielka liczba mieszkańców Osowej będzie z niego korzystać. Czy do Was nie docierają żadne argumenty? Czy jesteście takim betonem?

    • 5 0

    • oni chyba sa..

      dla kogokolwiek zaledwie troche nawet zainteresowanego bylo jeszcze przed przebudowa stacji osowa oczywistym, ze przy wiadukcie kielnienska powinna byc stacja/przystanek pkm - z parkingiem dla wszystkich jadacych z kierunku karuzy/zukowo - jest tam miejsce na wszelka infrastrukture. bez tego dla jakis 90procent osowy jest kolejka rzecza praktycznie niepraktyczna = niepotrzebna.

      • 2 0

  • Tylko linia bezpośrednia do Gdańska Głównego, bez przesiadek, ma sens bo inaczej jest to prowizorka.

    • 3 0

  • A kiedy PKM bedzie dojezdzać do Elblaga

    Proponuje wraz z budową drogi S7 budowę obok PKM przez Nowy Dwor Gdanski do Elblaga

    • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane