• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy autobusów bez dostępu do toalet

Maciej Korolczuk
22 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
BP Tour obsługuje głównie linie z gmin ościennych m.in. 207 między Pruszczem Gdańskim a dworcem głównym w Gdańsku. BP Tour obsługuje głównie linie z gmin ościennych m.in. 207 między Pruszczem Gdańskim a dworcem głównym w Gdańsku.

Kierowcy BP Tour, jednego z dwóch największych przewoźników w Gdańsku, od kilku miesięcy nie mają dostępu do toalet na pętlach autobusowych. Właściciel firmy zerwał umowę z GAiT, do którego należą pomieszczenia socjalne, ze względu na zbyt wysokie opłaty naliczane jego pracownikom przez miejską spółkę. Do czasu uzyskania zgody na korzystanie z toalet, kierowcy swoje potrzeby załatwiają między kursami w hotelach, zaprzyjaźnionych restauracjach lub pod chmurką.



Czy twój pracodawca zapewnia ci komfortowe warunki pracy?

Firma BP Tour z Lublina jest jednym z czterech przewoźników realizujących usługi przewozowe dla Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Oprócz niej po ulicach Gdańska jeżdżą autobusy miejskiej spółki GAiT (operator 68 linii), PKS Gdańsk (obsługuje linie 158, 258 i T8) oraz gdyńskiej spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej (linia 171).

Kierowcy autobusów BP Tour wożą pasażerów głównie z ościennych gmin (m.in. z Pruszcza Gdańskiego, Sopotu, Żukowa czy Banina, łącznie na 26 liniach). Wożą i narzekają, bo w ostatnich miesiącach znacznie pogorszył się komfort ich pracy.

- Od pewnego czasu nie mamy zapewnionego zaplecza socjalnego, jak i również dostępu do toalet na przystankach i pętlach końcowych - napisał do nas jeden z kierowców BP Tour.
Toalety są zamykane i otwierane za pomocą specjalnych kart dostępu z chipem. Jak twierdzi nasz rozmówca, wydanych kart dostępu było jednak zbyt mało, a od pewnego czasu nie ma ich wcale.

- Ewidentnie jest jakiś spór pomiędzy GAiT, BP Tour i ZTM, więc musimy się załatwiać "po kątach". Jest to dla nas uciążliwe. Kierowcy rozważają przystąpienie do strajku, podczas którego nie będziemy wyjeżdżać na trasy - dodaje.

Umowa była, ale została zerwana



Obecnie do dyspozycji kierowców jest 14 pomieszczeń socjalnych. Trzy znajdują się na zajezdniach przy ul. Wita Stwosza, al. Hallera i ul. Władysława IV. Kolejne we Wrzeszczu (ul. Dmowskiego), Oliwie (ul. Droszyńskiego, ul. Obrońców Westerplatte), Zaspie (ul. Rzeczypospolitej), Jelitkowie (ul. Pomorska), Chełmie (ul. Witosa), Łostowicach (ul. Świętokrzyska), Jasieniu, Siedlcach, Brętowie i przy ul. Jana z Kolna.

Wszystkie pomieszczenia należą do spółki GAiT i to głównie jej pracownicy korzystają z nich za pomocą legitymacji pracowniczej, w której znajduje się chip do otwierania drzwi.

- Na początku 2018 roku spółka GAiT zawarła z BP Tour umowę, zapewniającą dostęp pracowników BP Tour do pomieszczeń socjalnych będących własnością GAiT na krańcach Wrzeszcz, Droszyńskiego i Oliwa. Umowa obowiązywała do końca roku. Wówczas BP Tour zostało wydanych sześć kart dostępu do pomieszczeń. Umowa zapewniała proporcjonalną partycypację w kosztach związanych z ich utrzymaniem i eksploatacją (woda, ścieki, energia elektryczna, ogrzewanie, utrzymanie czystości w pomieszczeniach i na terenie przyległym, podatek od nieruchomości, wyposażenie w niezbędny sprzęt socjalny, ppoż. i ratowniczy, ubezpieczenie). Umowa przedłużona została następnie do końca 2019 roku. Ostatecznie w sierpniu tego roku umowa ta została przez BP Tour wypowiedziana - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT .

Cena jak za toaletę na plaży w Sopocie



Jak mówi nam Piotr Brewczak, właściciel BP Tour, umowa została rozwiązana ze względu na wysokie koszty, jakie GAiT naliczał jego firmie za korzystanie z toalet.

- Początkowo stawka wynosiła 3 zł za każde zatrzymanie autobusu na pętli. Podkreślam zatrzymanie, a nie skorzystanie kierowcy z toalety - mówi Piotr Brewczak. - Stawki były dla nas zbyt wysokie i nieadekwatne, bo tyle to kosztuje skorzystanie z toalety na plaży w Sopocie, a nie na pętli autobusowej. Przecież każdorazowe zatrzymanie autobusu nie oznacza, że kierowca od razu biegnie do toalety. GAiT tłumaczył, że nie jest w stanie inaczej wyliczyć tej stawki, dlatego po analizie kosztów, które średnio wynosiły ok. 3 tys. zł miesięcznie. Uznałem, że najwłaściwszym rozwiązaniem, które przyspieszy załatwienie sprawy, jest wypowiedzenie umowy i podjęcie rozmów z miastem na temat jednakowego traktowania przewoźników zarówno miejskich, jak i prywatnych. W innych miastach, jak choćby w Gdyni czy Łodzi, gdzie także świadczymy usługi przewozowe, jest pod tym względem zdecydowanie lepiej. Tam nasi kierowcy mają dostęp do wszystkich toalet bez naliczania opłat.
Do czasu uzyskania pozwolenia na korzystanie z toalet, kierowcy BP Tour swoje potrzeby załatwiają w zaprzyjaźnionych hotelach, restauracjach lub pod chmurką.

ZTM: pracujemy nad porozumieniem



W mediacje z miastem na temat udostępnienia toalet na równych zasadach dla wszystkich przewoźników włączył się Zarząd Transportu Miejskiego.

- W poniedziałek spotykam się w tej sprawie z właścicielem BP Tour - mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM. - Chcę zaprosić do stołu wszystkie strony i tę sprawę jak najszybciej załatwić. Ale ze względów formalno-prawnych nie jest to takie proste, jak się może wydawać. Niemniej chciałbym, aby jeszcze na początku roku udało się wypracować porozumienie, by kierowcy mogli korzystać z toalet na takich samych warunkach.

Miejsca

Opinie (394) ponad 20 zablokowanych

  • Niech leją Lisickiemu do buta!!!!! (3)

    • 14 1

    • (2)

      to nie ta firma.

      • 0 0

      • No nie ta co kiedyś

        nawet nazwę zmienili. Co komu przeszkadzał ten ZKM?

        • 0 0

      • Czytaj artykuł że zrozumieniem

        To Gait blokuje toalety kierowcom z innych firm , lać mogą tylko swoi

        • 1 1

  • A czemu pętle należą do GAiT? (4)

    Przecież to bzdura, żeby ZTM organizował przetargi na obsługę linii, które muszą korzystać z infrastruktury największego konkurenta... Pętle oraz zaplecze socjalne na nich powinno albo należeć do miasta, albo do ZTM, albo ewentualnie do jakiejś zewnętrznej firmy. No ale nie do największego gracza na rynku przewozów!

    • 15 2

    • Dlaczego

      ano dlatego, że Gait też należy do miasta.

      • 0 0

    • Takie rzeczy jak pomieszczenia socjalne zapewnia pracodawca a nie organizator (1)

      • 1 1

      • tylko że te pętle byly budowane ze środków UE i gminy. Dziwnym trafem trafiły do spółki. I nie ma znaczenia że to 100% spółka gminy. Jest takim samym podmiotem komercyjnym który dostał za free budynki na pętlach.

        • 2 0

    • partnerstwo prywatno publiczne

      ty budujesz z podatków koleś zbiera zyski

      • 1 0

  • Jakim cudem właścicielem infrastruktury jest gait? (2)

    Przecież podatnicy zapłacili za wszystko z podatków więc to powinna być administracyjne w ZTM i być dzierzawiona do wygrywajacych przetargi przewoźników. Panie Zomkowski proszę zakończyć ten skandal w którym spółka miejska szantazuje inne komercyjne firmy zwykłym kiblem. Czuje niesmak gdy czytam jak nasi reprezentanci zniżaja się do takich metod.

    • 10 3

    • A Gait to niby czyj jest?

      To spółka miejska, czyli nas wszystkich.

      • 0 0

    • to chyba do podatników należy

      tylko złodziej takie rzeczy sprzedaje dla doraźnych lub swoich zysków.

      • 1 0

  • Chore ze jest milion jakis pseudo-przewozików.kiedys byl zkm i jednoczesnie zkm realizowalo wsztstkie polączenia i bylo (1)

    A teraz potworzyli jakies chore slolki niewoadomo po ch....

    • 6 2

    • ZKM jest nadal

      tylko jakieś geniusz nazwał go Gait dla zmyłki.

      • 1 0

  • (10)

    Oto miejsca toalet gdzie chodzimy sobie skorzystać. Proszę sobie teraz wziąć pod uwagę jakiś opóźniony kurs w godzinach szczytu a kierowca sobie idzie na 10 minut z autobusu. A można by to zrobić w 2 -3 minuty.

    117 hotel na pętli w Jelitkowie
    122 terminal toaleta dla pasażerów
    126 Galeria Bałtycka
    143 krzaki na Piastowskiej
    171 Mc Donald
    174 centrum kartuska lub shell na ulicy Łostowickiej
    255 Orlen albo krzaki
    132, 200, 205, 207, 232, 256 Madison albo KFC

    • 20 1

    • Komarowo (2)

      W komarowie na pętli ludziom pod oknami prawie robimy. A mógłby stać tam ToiToi

      • 9 1

      • To sobie postawcie palancie skąpy! Kto ma was finansować? (1)

        • 1 2

        • Ty też do pracy chodzisz z własną toaletą?

          • 2 0

    • (3)

      126 chodzisz do wrzeszcza na dyspo, na lotnisku Ci toy toya nie postawią, 171 też wejdziesz na petli w oliwie na dyspo, a 174 na Siedlcach. Chyba ,że chcesz napisać, że kierowca z Gaitu Cię nie wpuści jak z kibla chcesz skorzystać... bo nie uwierzę .

      • 2 3

      • Czasem jest tak, że nawet nie ma kogo poprosić o otworzenie dyspo

        A sorry to jest upokarzanie, zapytaj się kogoś czy Ci otworzy dyspo, bo chcesz się odlać, a usłyszysz, nie otworze albo nie mam czasu, zaraz jadę itp. i łazisz jak jakiś żul, no ludzie!

        • 4 0

      • To nie rozwiązuje sprawy.

        Mów za siebie.

        • 1 0

      • Są i tacy co nie wpuszczą

        Jak ten baran, który pisał, że im wodę Polaris podkradamy. kur*a, wielcy łaskawcy z miejskich dezeli.

        • 5 2

    • No i w czym problem?

      • 1 0

    • Co pitolisz! Na pętli Siedlce jest kibel! Nie siej fermentu mendo pisia! Widziałem tam wychodzącego bezdomnego zawszonego brudas

      • 0 3

    • Współczuję. Walczcie o swoje, bo bydlęce warunki pracy to niech sobie w chinach szukają a nie w Europie.

      • 3 1

  • (3)

    Toalety na pętlach powinien zapewniać organizator przewozów, a nie przewoźnik. Powinny być dostępne dla kierowców każdej firmy świadczącej usługi przewozowe na zlecenie ZTM.

    • 35 3

    • Dokładnie! (2)

      Niestety to wina miasta, które podczas restrukturyzacji PKM Gdańsk pozostawiło dyspozytornie w majątku tego przedsiębiorstwa, a nie wzięło do siebie. Wówczas w momencie powoływania ZTM w Gdańsku miasto by przekazało dyspozytornie organizatorowi, a organizator udostępniał w nich toalety dla wszystkich pracowników komunikacji, a nie tylko jednego przedsiębiorstwa.

      • 6 0

      • Miasto przekazało a komu?

        Samo sobie przekazało bo ZKM czy jak kto woli Gait to spółka miejska. ZTM to twór zbędny bez znaczenia. Komu ma nakładać kary jak w tym mieście poza małymi wyjątkami przewozy realizuje Gait który należy do miasta!

        • 2 0

      • Pan Brewczak czytał umowę i złożył ofertę, którą wygrał !

        Czytać trzeba ze zrozumieniem umowę a to że teraz Pan Piotr Brewczak ma pretensje że za drogo to oznacza że źle skalkulował stawkę za wzkm i tyle w temacie.

        • 9 2

  • (1)

    Skoro organizatorem transportu publicznego w Gdańsku jest ZTM, to dlaczego pomieszczenia socjalne dla firm wykonujących przewozy są w dyspozycji GAiT? Przecież to jest bez sensu. Zwłaszcza w miejscach, które niedawno powstały jak np. Brętowo i Jasień. Kto i czemu na to pozwolił?

    • 30 3

    • Tak to jest jak miasto jest organizatorem

      transportu (ZTM) i jednym z jego głównych założeń jest konkurencja a jednocześnie jest właścicielem przewoźnika Gait (były ZKM). Jak mi ktoś powie jak to można pogodzić to na bank dostaje Nobla z ekonomii.

      • 2 0

  • Kiedy rozliczą Lisickiego

    Kiedy CBA zainteresuje sie Lisickim i jego działalnością jako wiceprezydent a potem prezes ZKM.

    • 2 0

  • Firmo GAiT.. żenada (6)

    Mamy 21 wiek, a robicie ludziom pod górkę za głupie skorzystanie z toalety. Ta firma to podmiot niezależny ale wykonujecie prace taką samą. Szczególnie że mówimy tu o podstawowych czynnościach fizjologicznych.

    Ps
    Za przeproszeniem niech najlepiej załatwiają wam potrzeby pod drzwiami a nie jak cywilizowani ludzie..

    • 41 8

    • To miasto podpisało z nimi umowe a nie gait (2)

      Dlaczego maja udostępniać im toalety

      • 4 1

      • Gait to spółka miejska

        • 2 0

      • a toalety czyje?

        Gait za swoje wybudował ?

        • 3 3

    • (1)

      W przetargu BPtour jest tanszy bo chce cwaniakowac na wszystkim

      • 7 1

      • Prywatni zawsze sa tansi.

        • 2 3

    • GAiT próbuje sobie odbić na konkurencji, takie dziadowskie oszczędności niegodne cywilizowanych ludzi

      • 4 4

  • Oszczędzanie na toaletach to buradztwo (11)

    Kapitalizm rodem z lubelskiego. Mój mąż przepracował tam 18 miesięcy, wypłaty nigdy nie były w terminie dlatego się zwolnił a wielki Pan Piotr podobno potrafi tylko krzyczeć i używać wulgaryzmów jak ktoś prosi o normalność.

    • 173 14

    • Nie znam realiów w tej firmie (10)

      Więc na temat prowadzenia jej przez pana Piotra nie będę się wypowiadał. Uważam jednak, że taka kwestia jak toalety dla kierowców powinna być zapewniona przez gait jako organizatora przejazdów. A nie wyliczają sobie proporcjonalnie wszystkie koszty łącznie z podatkiem od nieruchomości. To jest buractwo. Wszystko powinno być udostępnione, obliczone, zawarte w umowie z przewoźnikiem. Umowie o przewozy. A nie jakiejś osobnej ma korzystanie z klopa. Bo to jakieś średniowiecze

      • 27 10

      • Przeczytaj to co napisałeś jeszcze raz ! (2)

        I zastanów się o czym piszesz a nie bredź . GAiT nie jest organizatorem komunikacji miejskiej .

        • 13 1

        • No to k...wa tym bardziej!!! (1)

          • 2 1

          • Grajt to spółka miejska

            czyli to są szalety miejskie.

            • 3 0

      • Inaczej (5)

        Jakim prawem te toalety należą do GAiT, a nie do miasta czyli ZTM? Ok, te zajezdniowe to rozumiem że tylko dla GAiT, bo zajezdnia pracownicy itp, ale jakim cudem na pętlach należą do GAiT?

        • 28 6

        • ztm juz nie ma ogarni sie (1)

          jak sie dziwie kierowca tego buraka z lublina ,powinni anonimowe skargi do pip i tyle ,albo szukac gdzie indziej pracy .

          • 13 3

          • ZTM jest i ma się dobrze.

            Wystarczy wpisać w przeglądarce ba mają nawet swoją siedzibę i dyrektora.

            • 4 0

        • Bo może koszty budowy pokryli? Myślenie nie boli! (1)

          • 0 7

          • Koszty budowy?

            To Pan, Pani my wszyscy płacimy.

            • 5 0

        • Przecież Gait należy do miasta

          bo to spółka miejska. Idąc dalej tym tropem to toalety też należą do miasta.

          • 5 0

      • GAiT jest przewoźnikiem.

        • 14 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane