• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy i motorniczowie z immunitetem? Apelują o to związkowcy

Maciej Korolczuk
6 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Związkowcy chcą, by kierowcy i motorniczowie zostali objęci dodatkową ochroną, co gwarantuje im status funkcjonariusza publicznego. Związkowcy chcą, by kierowcy i motorniczowie zostali objęci dodatkową ochroną, co gwarantuje im status funkcjonariusza publicznego.

Związkowcy zrzeszeni w Związku Zawodowym Pracowników Komunikacji Miejskiej w Gdańsku robią kolejny i formalny krok ku objęciu pracowników komunikacji miejskiej statusem funkcjonariusza publicznego. Po naszym artykule, oficjalne pisma w tej sprawie trafiły na biurko ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka oraz wszystkich klubów parlamentarnych.



Czy kierowcy i motorniczowie powinni być lepiej chronieni?

Sprawa zaczęła się w sobotę, 24 września, gdy przy Operze Bałtyckiej pijany obywatel Ukrainy zaatakował motorniczego tramwaju. Prowadzący pojazd zwrócił mu wcześniej uwagę, by nie trzymał nóg na siedzeniu.

Zamiast zastosować się do polecenia motorniczego, mężczyzna uderzył go. Na miejsce wezwano policję i karetkę pogotowia. 18-letni napastnik został zatrzymany przez innych pasażerów i przekazany w ręce funkcjonariuszy. W jego organizmie były 2 promile alkoholu.

Incydent sprawił, że w środowisku kierowców i motorniczych zawrzało. W wielu komentarzach pod naszym artykułem pojawiła się kwestia objęcia motorniczych statusem funkcjonariusza publicznego, co gwarantowałoby im większe bezpieczeństwo w przypadku podobnych zdarzeń w przyszłości.

Po pobiciu motorniczego: kierujący ze statusem funkcjonariusza publicznego? Po pobiciu motorniczego: kierujący ze statusem funkcjonariusza publicznego?

Po naszym tekście formalne kroki postanowili też podjąć związkowcy, działający w imieniu większości załogi miejskiej spółki.

- Pobicie przy Operze Bałtyckiej to nie pierwszy tego typu incydent. Do podobnych zdarzeń dochodzi w całej Polsce, dlatego postanowiliśmy wystosować oficjalne pismo do wszystkich klubów parlamentarnych i ministerstwa infrastruktury. Wcześniej sprawę przeanalizowaliśmy z naszym działem prawnym i uznaliśmy, że cel osiągniemy tylko wówczas, jeśli uda nam się dokonać korekty w Kodeksie Karnym - mówi nam Marian Menczykowski, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej.
Związkowcy chcieliby rozszerzyć art. 115 par. 13 KK mówiący o tym, która grupa zawodowa traktowana jest w kategoriach funkcjonariusza publicznego. Po zmianach do listy miałby zostać dopisany "kierowca i motorniczy pracujący w komunikacji miejskiej".

Jak mówi nam przewodniczący związkowców, sprawą zainteresowali się już posłowie i lokalni politycy. Wsparcie zadeklarował m.in. Marek Rutka z Koalicyjnego Klubu Poselskiego Lewicy. Podobne działania podjęto przed dwoma laty, gdy o potrzebie wzmocnienia ochrony prawnej mówiono po brutalnym pobiciu kierowcy autobusu.

Obecnie funkcjonariuszem publicznym jest:

  • Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej,
  • poseł, senator, radny,
  • poseł do Parlamentu Europejskiego,
  • sędzia, ławnik, prokurator, funkcjonariusz finansowego organu postępowania przygotowawczego lub organu nadrzędnego nad finansowym organem postępowania przygotowawczego, notariusz, komornik, kurator sądowy, syndyk, nadzorca sądowy i zarządca, osoba orzekająca w organach dyscyplinarnych działających na podstawie ustawy,
  • osoba będąca pracownikiem administracji rządowej, innego organu państwowego lub samorządu terytorialnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe, a także inna osoba w zakresie, w którym uprawniona jest do wydawania decyzji administracyjnych,
  • osoba będąca pracownikiem organu kontroli państwowej lub organu kontroli samorządu terytorialnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe,
  • osoba zajmująca kierownicze stanowisko w innej instytucji państwowej,
  • funkcjonariusz organu powołanego do ochrony bezpieczeństwa publicznego albo funkcjonariusz Służby Więziennej,
  • osoba pełniąca czynną służbę wojskową, z wyjątkiem terytorialnej służby wojskowej pełnionej dyspozycyjnie,
  • pracownik międzynarodowego trybunału karnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe.

Opinie (108) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Pijany Ukrainiec

    Jeżeli pijany Ukrainiec nie chce dostosować się do polskiego prawa (pijany pobił motorniczego, pijany jeździ samochodem)
    dać bilet w jedną stronę i zakaz wjazdu do Polski, proste

    • 1 1

  • Bzdura kompletne wyciagaja jakies skrajne przykłady ale to w Gdańsku jest norma,zeby szukac tematów zastepczych zamiast dac im

    Kierowcy wolą dostac podwyzke a nie krawaty czy immunitet!

    • 2 0

  • Marian Menczykowski

    I tyle w temacie

    • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Kierowcy spotykają sie z ogromną agresją pasażerów. (9)

    Kiedyś kabina kierowcy była zamykana teraz jest otwarta, nie mają najmniejszych szans na schronienie się. Kierowca to nie sędzia od sporów ani ofiara, jeżeli ktoś taką osobę atakuje po pierwsze powinna mieć bezwzględną możliwość ochrony siebie i swojego zdrowia ( nie wiem czy gaz można w pojeździe ale przynajmniej paralizator). Zdajmy sobie sprawę jak ciężką mają prace, napór czasu, korki, sfrustrowani pasażerowie. Często wsiadamy niezadowoleni do spóźnionego autobusu i obwiniamy ich, Boga ducha winnych ludzi.

    • 109 29

    • zyjemy w opresyjnej rzeczywistosci i poziom frustracji jest wysoki (7)

      Wielu kierowcow rowniez usiluje odreagowac swoje na pasazerach i otoczeniu...

      A "manazeria" stoi z boku i szydzi z "mrowek", ktore uwijaja sie "za chlebem"...

      To nie znika bez sladu...

      • 5 17

      • (6)

        Znaczy że co?kierowcy napadają i bija pasażerów?

        • 22 2

        • (3)

          słownie owszem, czasem im się zdarza. Na łostowickiej sam byłem świadkiem jak poirytowany kierowca zwyzywał dziadka od pe...łów bo ten za długo gramolił się by wyjść. Ja rozumiem ze można się zdenerwować ale za takie zachowanie wywalał bym z roboty. Skoro ma mieć przywilej bycia chronionym to ma też mieć obowiązki, choćby odpowiedniego zachowania. Ale tak właśnie działa immunitet, nie tylko prawa ale i obowiązki.

          • 5 3

          • (2)

            I miał rację

            • 2 5

            • tak, ja też bym zabronił emerytom wychodzenia z domu, bo są powolni i irytujący. do piachu a nie łazicie po naszym świecie

              • 3 0

            • W czym? W stwierdzaniu orientacji seksualnej? Słońce ci przygrzalo glace?

              • 3 2

        • agresja ma różne oblicza

          wystarczy mieć konieczność kontaktu z kierowcą i przy odrobinie pecha trafić na "domorosłego szeryfa".
          Jest ich niemało...
          A produkują ich rządy samorządowej "manażerii", którzy wszelką odpowiedzialność przerzucają na pracowników, w zamian nie dając im żadnego wsparcia...

          A bity pies będzie gryzł...

          • 2 1

        • a co nie prawda?

          sam byłem świadkiem w tym tygodniu - agresji słownej kierowcy, wobec nastoletniej dziewczynki - która nic mu nie uczyniła ... stała sobie spokojnie i nie zawadzała. tyle, że patrzyła co kierowca odpitala w kabinie.

          • 3 3

    • Niestety kierowcy obrywają za błędy GAiTu, ZTM i ogólnie władz miasta. To nie ich wina że autobusy i tramwaje są popsute, że rozkład jazdy jest tak zrobiony, że 2 autobusy jadą naraz a potem przez 40 minut nic nie jedzie, że przesiadki są niemożliwe bo jak jeden autobus przyjeżdża to drugi odjeżdża itd. Pasażerowie nie mogą nic z tym zrobić, GAiT nie ma konkurencji więc takich rzeczy nie poprawi, miasto utrudnia poruszanie się samochodem więc to też odpada, i jedyne co może zrobić pasażer to wyżyć się na kierowcy, który jest twarzą tego systemu tak, jak niewinny kasjer jest twarzą banku. Tyle że nie jesteśmy skazani na konkretny bank, a mieszkając w Gdańsku jesteśmy skazani na taką fatalną komunikację miejską.

      • 15 4

  • Co

    Trzeba mieć w głowie żeby takie coś wymyślić to każda kasjerka powinna mieć immunitet i pracownicy też są terroryzowani przez przełożonych i jeszcze chłopaki w sukienkach żeby nie mówili że są pedofilami a wiadomo że są

    • 10 9

  • Żarty jakieś będą fikac bo status będzie

    Haha do roboty i nie marudzić święte krówki

    • 2 0

  • A czemu nie kasjerka z żabki (11)

    Która na codzień użera się z pijanymi i co jakiś czas zdarza się, że zostaje napadnięty jakiś pracownik. Czy kierowców bije się codziennie? Czy jednak z częstotliwością tak jak każdy teoretycznie inny. Zostać pobitym można być wszędzie. Samo mieszkanie na orunii dolnej kilka lat temu miało sprawić że połowa mieszkańców będzie miało status osoby publicznej?
    Żenada.

    • 76 15

    • Dokładnie tak, immunitet nadaje się tylko osobom których praca zapewnia funkcjonowanie państwa. (7)

      Kierowca nie jest taką osobą. Jest dokładnie taki sam jak każdy inny Kowalski.

      • 9 2

      • Jeżeli tak, to czym prędzej odbierzmy immunitety posłom i senatorom! (2)

        Kierowca autobusu przynosi więcej pożytku funkcjonowaniu państwa niż posłowie i poślice.

        • 3 3

        • Nie o domniemany pożytek tu chodzi (1)

          A o stabilność prawną państwa

          • 1 1

          • Kto stoi za biegunką legislacyjną i produkcją prawa coraz gorszej jakości? Kierowcy autobusów? Posłowie zapewniają nam raczej niestabilność prawną państwa!

            • 0 0

      • kierowca komunikacji publicznej jest ważną osobą dla funkcjonowania państwa (1)

        Wyobraź sobie choćby jeden tydzień bez komunikacji publicznej w ogóle, oj by kierowcy mieli ciężko w korkach po kilka godzin dziennie. Tymczasem bez żabek można spokojnie żyć, zrobi się większe zakupy w biedrze a tam już kasjerka akurat ma ochroniarza do pomocy.

        • 4 11

        • Nie jest ważny.

          Bez niego nadal da się dojechać. Funkcje państwa nie przestaną działać.

          • 3 0

      • (1)

        No to mądralo zapraszam na obsługę linii nocnych. Pampersa być miał pełnego już pierwszego dnia .

        • 0 11

        • Nie każdy, tak jak ty, nosi pampersy...

          • 2 2

    • Różnica taka (2)

      Że kierowca zaatakowany w czasie jazdy może doprowadzić to poważnego wypadku i śmierci wielu osób. Implikacje wstrzymanego tramwaju/autobusu z powodu incydentów na przystankach też są dużo bardziej dotkliwe i powodują większe straty niż napad na ekspedientkę czy innego pracownika sklepu. Nikt nie powinien być ofiarą takiej agresji - ani kierowca, ani ekspedientka. Konsekwencje społeczne są jednak w obu przypadkach różne.

      • 5 5

      • akurat w tym przypadku immunitet nie pomoże

        z resztą takich przypadków w historii polskiego ztm było okrągłe 0. Pewnie dlatego że jak już kierowca się kłóci to stoi a nie jedzie

        • 1 0

      • No popatrz, to tak jak kierowca taksówki

        Chcesz przywilejów dla złotów?

        Co do "implikacji na przystankach" to i bez bójek nie można ufać komunikacji miejskiej, więc bez różnicy.

        • 1 0

  • Immunitety dla

    rowerzystów. Bo jeżdżą po chodnikach dla pieszych jak święte krowy.

    • 1 2

  • Oczekuję od RPO, że każdy obywatel w tym kraju będzie miał immunitet ze względu na znaczne pogorszenie bezpieczeństwa szczególnie wieczorami, gdyż policja nie może go mi zapewnić

    • 0 0

  • A jakie prawo będzie chronić przed chamstwem kierowców? Jeżdżeniu jak z workiem ziemniaków? Kiedy zaczną odpowiadać za łamanie przepisów, wymuszanie pierwszeństwa, przejazd na czerwonym?

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane