• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy sfinansują potrzeby pieszych i rowerzystów

rb
14 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Uzyskane z parkowania środki będą przeznaczone m.in. na nowe skwery. Uzyskane z parkowania środki będą przeznaczone m.in. na nowe skwery.

W przyszłym miesiącu w Gdańsku zacznie obowiązywać Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Znaczną część środków uzyskanych z parkowania w nowej strefie - bo aż 80 proc. - miasto będzie musiało przeznaczyć na potrzeby pieszych i rowerzystów. Sprawdziliśmy, jakich wpływów spodziewa się miasto i na jakie cele zamierza je przeznaczyć.



Na jaki cel miasto powinno przekazać środki w pierwszej kolejności?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania powstanie w centrum Gdańska i zacznie obowiązywać od 29 czerwca.

Od dotychczasowej "zwykłej" strefy płatnego parkowania różni się przede wszystkim wysokością opłat. Aby wymusić większą rotację aut i ograniczyć przypływ aut w ścisłym centrum, zostanie ona podniesiona z dotychczasowych 3,3 zł na 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Za kolejne zapłacimy jeszcze więcej - 6,6 zł za drugą godzinę, 7,90 zł za trzecią, a za czwartą i każdą kolejną - znów 5,5 zł.

Co ważne, opłaty w ŚSPP będą pobierane także w weekendy, w godz. 9-20, a na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych.

Nowelizacja ustawy o drogach publicznych zakłada nie tylko przysłowiowy kij na kierowców, ale i marchewkę. Mają być nią środki uzyskane z parkowania, które w dużej części "wrócą" do miasta i poprawią infrastrukturę służącą pieszym i rowerzystom.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania zacznie obowiązywać w Gdańsku od 29 czerwca. Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania zacznie obowiązywać w Gdańsku od 29 czerwca.
- Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w Śródmiejskiej SPP w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat, a także środki z opłat dodatkowych mają być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie - precyzuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Władze Gdańska zdecydowały jednak, że przeznaczą na ten cel nie 65 proc., a 80 proc. Jak szacują urzędnicy z GZDiZ ŚSPP wygeneruje zysk na poziomie 5-6 mln zł rocznie. Środki mają być gromadzone na wydzielonym rachunku i jak szacują urzędnicy wyniosą ok. 4-5 mln zł.

Co ciekawe, choć opłaty za parkowanie znacząco wzrosną, to według urzędników w ślad za tym nie pójdą większe wpływy do budżetu.

- Zakładamy, że ŚSPP nie wygeneruje większych wpływów na obszarach, gdzie funkcjonuje dotychczasowa Strefa Płatnego Parkowania. Inaczej mówiąc, stawki wzrosną, ale zmniejszy się liczba płacących przede wszystkim tych za droższe "kolejne" godziny - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Taka jest też idea analizy jaka poprzedza wprowadzenie ŚSPP. Stąd taki a nie inny dobór wielkości opłaty, aby wymusić satysfakcjonującą rotację. To ma obniżyć liczbę parkowań długoterminowych czy wręcz ograniczyć popyt na te miejsca.
  • W odzyskaniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów mogą pomóc np. słupki uniemożliwiające parkowanie na chodnikach i terenach zielonych.
  • Jednym z celów inwestycyjnych na rzecz pieszych i poprawienia ich bezpieczeństwa jest doświetlanie przejść dla pieszych.
  • Zyskać mogą też rowerzyści np. przez budowę nowych dróg rowerowych.
  • Parkujący w centrum mogą pomóc w sfinansowaniu udogodnień dla osób poruszających się pieszo i zmuszonych do korzystania z niewygodnych tuneli podziemnych.

O tym, na jakie cele mogą zostać przeznaczone szacowane wpływy z parkowania w ŚSPP urzędnicy zdecydują w drugiej połowie roku. Mogą to być zarówno nowe drogi roweroweciągi piesze, jak również dodatkowe wyposażenie ulic w małą architekturę (ławki, kosze na śmieci, oświetlenie) i nowe nasadzenia.

Niewykluczone, że urzędnicy doposażą wskazane np. przez rady dzielnic niebezpieczne miejsca w dodatkowe progi zwalniające czy barierki wygrodzeniowe przy szkołach. Dobrą praktyką w ostatnich latach jest też przebudowa skrzyżowań poprzez wyniesienie przejść dla pieszych, budowa naziemnych przejść przy tunelach czy doświetlanie przejść już istniejących.

Jeśli macie swoje propozycje, co kierowcy parkujący w centrum Gdańska mogą sfinansować pieszym i rowerzystom - piszcie w komentarzach. Wasze uwagi, pomysły i sugestie przekażemy urzędnikom.
rb

Miejsca

Opinie (412) ponad 20 zablokowanych

  • A kiedy rowerzyści sfinansują transport dla wykluczonych? (7)

    Wiele linii kolejowych zamkniętych i rozebranych. Polityka robienia ścieżek rowerowych w miejscu gdzie dawniej jeździł pociąg kwitnie w najlepsze. Przez takie działania powstają miejscowości wykluczone komunikacyjnie. Jak więc mieszkańcy mają dojechać inaczej niż autem?

    • 22 5

    • (2)

      "Jak więc mieszkańcy mają dojechać inaczej niż autem?"

      Rowerem? Skoro zbudowali im ddr to niech korzystają.

      • 1 2

      • (1)

        jak auto dojedzie to i pewnie autobus też.

        • 2 0

        • A sfinansujesz kursy?

          • 0 0

    • jakie to niby miejscowości? (3)

      kolej to kosmiczne koszta. nie ma sensu jej puszczać przez micro miejscowości.

      Nie znam miejscowości do której by nie prowadziła jezdnia.
      Sensowniejsze jest puścić busa do takiej miejscowości. Milion razy tańsze rozwiązanie.

      • 1 2

      • (2)

        Skoro prowadzi jezdnia to logiczne że mieszkańcy wybiorą auto. Jedyną alternatywą jest kolej.

        • 1 1

        • autobus także może jechać po jezdni (1)

          • 0 0

          • A kto ci sfinansuje kursy skoro gminy na to nie stać?

            • 0 0

  • Opłaty (5)

    A kiedy rowerzyści zaczną płacić za korzystanie dróg rowerowych. Dlaczego tylko kierowcy aut mają placic za wszystko

    • 34 7

    • (2)

      Patrząc na koszty (nie tylko bezpośrednie, ale i pośrednie) to miasto powinno dopłacać rowerzystom i pieszym, że nie wybierają samochodu.

      • 3 3

      • I co jeszcze może frytki do tego? (1)

        A może "mlecznego szejka"?

        • 4 1

        • Prawda w oczy kole.

          • 0 1

    • jak paliwa będą po 20 złotych to może tak będzie

      póki co wszyscy się zrzucają na budowę i utrzymanie dróg, więc przestań szczuć

      • 1 1

    • Przesiadz sie na rower

      • 1 4

  • Opinia wyróżniona

    drzewa (15)

    Proponuję nasadzenia drzew tam gdzie to możliwe ponieważ dają cenny cień upalnym latem, zachowują wodę oraz stanowią dom dla małych zwierząt. Kolejną kwestią jest 'odbetonowanie' powierzchni typu chodnik lub jakieś place gdzie beton lub kostka jest nie potrzebne, np. Przy cityforum mógł by być park a nie niewykorzystany plac. W przypadku miejsc parkingowych na chodnikach to warto obniżyć krawężniki oraz zamiast budować progi zwalniające to lepszym rozwiązaniem są szykany.

    • 219 23

    • (3)

      ale w tym kraju nie zna się słowa "szykany" muszą być progi zwalniające. Chciałbym wszystkich decydentów od progów wozić u mnie karetką po tych progach.

      • 26 3

      • (2)

        A w Gdańsku progi koniecznie muszą być bezpośrednio przed przejściem, mimo że przepisy przewidują konieczność 30 metrowego odstępu od przejścia dla pieszych, właśnie ze względów bezpieczeństwa. Ale u nas inaczej pojmują bezpieczeństwo.

        • 9 2

        • Bo jak nie ma, równie dobrze widoczność zablokuje Ci zaparkowany samochód (1)

          • 4 1

          • Nie o widoczność chodzi, ale o brak odpowiedniej drogi efektywnego hamowania.

            • 0 0

    • zamiast obniżania krawężników można podnosić platformę przejścia dla pieszych (2)

      i zachować niweletę drogi dla rowerów i chodnika na tym samym poziomie na wylotach ulic podporządkowanych - tak jak na wylocie ul. Bema na ulicę Kartuską.

      • 1 1

      • A nie można nawalić fotoradarów (1)

        I skończyć w końcu z progami?
        Czemu jadąc przepisowo mam cierpieć za d**ili?

        • 1 2

        • szerokie progi spowalniające nie powodują cierpienia

          działają na każdy samochód, fotoradary nie działają na wielu kierowców.

          • 1 0

    • Nq co te drzewa

      Jak one nie płacą na chodniki

      • 4 1

    • (3)

      No to jest słuszna koncepcja.

      • 13 9

      • hodowla szczurów na kebaby w piwnicy (2)

        to jest dopiero koncepcja!

        • 8 5

        • (1)

          Od koncepcji to jestem tutaj JA...

          • 5 5

          • Chyba od antykoncepcji

            • 3 1

    • Chcesz robić park z drzewami na dachach sklepów przy city forum? Ciekawe.

      • 1 10

    • W co ty wierzysz..w tym mieście to tylko beton i beton..coś w stylu "trawnik to lawa"

      • 10 4

    • "na inne cele"

      na cele dla urzednikow UM

      • 11 7

  • (16)

    Heh,jakby ktoś nie pamiętał to w paliwie zawarty jest dawny podatek drogowy)))A tak nawiasem co tam z Mevo?Nie bardzo rozumiem dlaczego kierowcy mają coś finansować rowerzystom,od tego jest miasto przecież, które powinno być przyjazne zarówno bicyklistom jak i automobilistom,względnie motocyklistom.Czuway!

    • 209 46

    • Ja uważam, że miasto nie powinno być przyjazne ludziom którzy smiecą i smrodzą,

      Takim ludziom powinno się powiedzieć: won z miasta

      • 0 0

    • Tytuł artykułu (1)

      Uważam tytuł artykułu sugeruje jakoby ludzie dzielili się na jakieś kasty, a dodatkowo jedna ma płacić za drugą. Niby jest kampania STOP Hejt, a formułowanie sprawy w ten sposób aż się prosi o konflikt. Godzinę temu jechałem samochodem teraz idę pieszo, wieczorem pojadę rowerem. Kierowcy piesi i rowerzyści to nie są jakieś odrębne byty, to my i nasze opłaty pójdą na nasze potrzeby.

      • 25 3

      • najmądrzejszy komentarz

        niby oczywiste, a tak mało ludzi to rozumie

        • 4 1

    • heh. podatki w paliwie nie rekonpensują nawet kosztow wypadkow (9)

      • 25 26

      • (8)

        Od tego jest OC.

        • 26 9

        • OC płaci za przywiezienie Twojego tyłka karetką do szpitala? (3)

          Ciekawe...

          • 7 8

          • Za to płaci moja składka chorobowa, odprowadzana comiesięcznie z pensji. (2)

            • 9 3

            • składka zdrowotna

              • 2 1

            • Tak samo, jak składka osoby, która nie ma samochodu.

              Tyle tylko, że osoba bez samochodu nie powoduje wypadków (zazwyczaj, sprawdź statystyki), co oznacza, że dopłaca do kierowców.

              • 5 5

        • (3)

          Dokładnie ale co może bicyklista który ma wszystko za darmo o tym wiedzieć.

          • 25 14

          • Dokładnie, my rowerzyści jesteśmy zwolnieni że wszystkich podatków (2)

            • 14 5

            • (1)

              Bo nam się należy, a trujemy jedynie po grochówce. Dlatego wprowadziłbym podatek od grochówki.

              • 11 6

              • No tak bo trucie, parkowanie i ta mityczna "rotacja" mają cokolwiek wspólnego...

                • 3 1

    • czytaj ze zrozumieniem, gdzie tu jest napisane że to pójdzie na rowerzystów (chociaż może iść)

      "Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w Śródmiejskiej SPP w wysokości nie mniejszej niż 65 procent....."

      resztę doczytaj sobie sam w powyższym artykule (oczywiście włącz myślenie)

      • 5 3

    • Ależ ten twój podatek nie idzie w ogóle na drogi miejskie

      • 10 6

    • opłaty na bramkach autostradowych wybudowanych za pieniadze podatnika - też miały iść na budowę dróg

      a trafiają w całości do szemranych cwaniaczków i kolesi w spółkach króliczków prezesa

      • 19 2

  • Hm (3)

    A co to jest strefa płatnego parkowania bez poboru opłat? Nie kumam.

    • 2 1

    • Ojtam Ojtam (1)

      Jak mogą być wybory bez głosowania to strefa płatnego parkowania bez płacenia jest zupełnie normalna

      • 1 1

      • A w gdansku

        Nie+$=tak

        • 0 0

    • na razie nie pobierają, ale będą mogli w przyszłości

      • 0 0

  • Te opłaty za parking są śmieszne powinno byc minimum 10 złi tak by płacili.Za molo placą w Sopocie wiecej (1)

    Ale za parking tylko 5 zl to paranoja

    • 1 9

    • No to pojedz do kudlatego z rodziną samochodem na molo

      Zaparkujesz przejdziesz się na spacer i 100 poleci. Lepiej zjeść za to obiad na Kaszubach.

      • 0 0

  • (4)

    czyli jak pojadę do UCK na Smoluchowskiego swoim samochodem bo po pierwsze komunikacja miejska tam ciągle kuleje i przez lata się nic nie zmieniło - autobusy jeżdżą raz na godzinę, do tego małe i wiecznie zatłoczone, gdzie np. pacjent onkologiczny musi unikać takich tłumów, to oczekując na wizytę u lekarza mam płacić prawie 20 zł za 3h ? a może jako niepełnosprawna osoba mam wsiąść na rower i tam jechać przez cały Gdańsk? kogoś ostro pogięło.

    • 33 1

    • A co to jest 20 zł przy kosztach utrzymania samochodu? (1)

      Nic

      • 1 10

      • To jest coś czego nie będę placił

        W d*pe mam centrum, smród szczyn i śmieci.

        • 1 0

    • Koperty dla niepełnosprawnych

      Gdańsk rzadzony przez takich światlych europejczyków ma w d.. niepelnosprawnych. UCK to juz kompletny odlot. Przed wejsciem do najnowszego budynku ani jednej koperty za to od cholery stojakow dla cyklistow i postój dla taryfiarzy!

      • 1 0

    • Autobus do UCK co godzine? Widac, ze nawet rozkladu nie sprawdziles

      • 1 0

  • (1)

    Uzyskane środki należałoby przeznaczyć na poprawę komunikacji zbiorowej w mieście - więcej kursów - i na zieleń.

    • 3 3

    • Takie mamy plany

      przeznaczymy więcej srodków na piły do zieleni

      • 0 0

  • Nieudacznicy nic nie (1)

    potrafią wymyślić tylko podnoszenie podatków, a moze tak zwolnić 70% urzędników bo są zbędni i kasy wystarczy na inwestycje przydatne mieszkańcom nie tylko tym na rowerach i gimbusom

    • 3 1

    • Parkowanie Gdansk

      Pare lat temu ui.Dlugie Ogrody przeznaczono na parking dla mieszkancow i w sezonie dla turystow.Teraz wybudowano nowe budynki i deweloperzy wymusili na wladzach zmiane .Rowniez przejscia naziemne na ulPodwale Przedmiejskie sluza deweloperom.

      • 0 0

  • Gratuluję optymizmu urzędnikom podnoszącym opłaty parkingowe! Rozumiem jak to działa: mamy dużo parkujących aut, więc będziemy (5)

    uzasadniając to konieczną rotacją. Nie, nie zbudujemy dodatkowych parkingów blisko (!) centrum, po prostu podniesiemy opłaty! Proste. Natomiast spora częśc płacących i ten stan akceptujących to przyjezdni turyści, ktorzy wpadają na chwilę lub na krótki okres. Oni faktycznie będą rotowali i płacili. Czy ja, jako mieszkaniec Gdańska, ale innej dzielnicy, będę chciał się temu rygorowi poddać? Tylko, gdy będę M_U_S_I_A_Ł, dojeżdżając do np. urzedu czy banku, którego nie ma gdzie indziej. I tak robię. Poza tym - wybieram knajpy poza centrum, miejsca spacerowe poza centrum itp. itd. Widocznie państwu urzędnikom i tak się to opłaca (skoro opłaty wpływają, a restauratorzy i usługi jakoś przędą i nie narzekają).

    • 35 5

    • Na Długą chciałbyś wjechać ? (4)

      Masz ogromny (pusty) parking przy Błędniku następny bliżej centrum 3 - piętrowy vis a vis dworca głównego, w Madisonie, w Krewetce, w Galerii Forum, następny budują przy Urzędzie Wojewódzkim, budowa podziemnych niestety zablokowana.
      Ja jeszcze nigdy nie miałem problemu za znalezieniem wolnego miejsca, ale ja chcesz na krzywy to faktycznie masz problem.

      • 1 6

      • (3)

        Byłeś kiedyś w sezonie na parkingu w Madisonie, Krewetce czy Forum? Najwyraźniej nie, skoro myślisz, że tam pusto. Poza tym to są centra komercyjne. gdzie są tanie parkingi miejskie, takie, aby dojść z nich w 10-15 min do centrum?

        • 5 2

        • i dltego miasto chce budować parkingi kubaturowe w centrum (2)

          ale niestety nie ma zgody konserwatora

          • 1 2

          • całe szczęście że nie ma zgody konserwatora

            • 0 1

          • rozsądniej byłoby na obrzeżach centrum, a nie w centrum... w centrum to nonsens...

            • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane