• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy sfinansują potrzeby pieszych i rowerzystów

rb
14 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Uzyskane z parkowania środki będą przeznaczone m.in. na nowe skwery. Uzyskane z parkowania środki będą przeznaczone m.in. na nowe skwery.

W przyszłym miesiącu w Gdańsku zacznie obowiązywać Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Znaczną część środków uzyskanych z parkowania w nowej strefie - bo aż 80 proc. - miasto będzie musiało przeznaczyć na potrzeby pieszych i rowerzystów. Sprawdziliśmy, jakich wpływów spodziewa się miasto i na jakie cele zamierza je przeznaczyć.



Na jaki cel miasto powinno przekazać środki w pierwszej kolejności?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania powstanie w centrum Gdańska i zacznie obowiązywać od 29 czerwca.

Od dotychczasowej "zwykłej" strefy płatnego parkowania różni się przede wszystkim wysokością opłat. Aby wymusić większą rotację aut i ograniczyć przypływ aut w ścisłym centrum, zostanie ona podniesiona z dotychczasowych 3,3 zł na 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Za kolejne zapłacimy jeszcze więcej - 6,6 zł za drugą godzinę, 7,90 zł za trzecią, a za czwartą i każdą kolejną - znów 5,5 zł.

Co ważne, opłaty w ŚSPP będą pobierane także w weekendy, w godz. 9-20, a na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych.

Nowelizacja ustawy o drogach publicznych zakłada nie tylko przysłowiowy kij na kierowców, ale i marchewkę. Mają być nią środki uzyskane z parkowania, które w dużej części "wrócą" do miasta i poprawią infrastrukturę służącą pieszym i rowerzystom.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania zacznie obowiązywać w Gdańsku od 29 czerwca. Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania zacznie obowiązywać w Gdańsku od 29 czerwca.
- Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w Śródmiejskiej SPP w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat, a także środki z opłat dodatkowych mają być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie - precyzuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Władze Gdańska zdecydowały jednak, że przeznaczą na ten cel nie 65 proc., a 80 proc. Jak szacują urzędnicy z GZDiZ ŚSPP wygeneruje zysk na poziomie 5-6 mln zł rocznie. Środki mają być gromadzone na wydzielonym rachunku i jak szacują urzędnicy wyniosą ok. 4-5 mln zł.

Co ciekawe, choć opłaty za parkowanie znacząco wzrosną, to według urzędników w ślad za tym nie pójdą większe wpływy do budżetu.

- Zakładamy, że ŚSPP nie wygeneruje większych wpływów na obszarach, gdzie funkcjonuje dotychczasowa Strefa Płatnego Parkowania. Inaczej mówiąc, stawki wzrosną, ale zmniejszy się liczba płacących przede wszystkim tych za droższe "kolejne" godziny - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Taka jest też idea analizy jaka poprzedza wprowadzenie ŚSPP. Stąd taki a nie inny dobór wielkości opłaty, aby wymusić satysfakcjonującą rotację. To ma obniżyć liczbę parkowań długoterminowych czy wręcz ograniczyć popyt na te miejsca.
  • W odzyskaniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów mogą pomóc np. słupki uniemożliwiające parkowanie na chodnikach i terenach zielonych.
  • Jednym z celów inwestycyjnych na rzecz pieszych i poprawienia ich bezpieczeństwa jest doświetlanie przejść dla pieszych.
  • Zyskać mogą też rowerzyści np. przez budowę nowych dróg rowerowych.
  • Parkujący w centrum mogą pomóc w sfinansowaniu udogodnień dla osób poruszających się pieszo i zmuszonych do korzystania z niewygodnych tuneli podziemnych.

O tym, na jakie cele mogą zostać przeznaczone szacowane wpływy z parkowania w ŚSPP urzędnicy zdecydują w drugiej połowie roku. Mogą to być zarówno nowe drogi roweroweciągi piesze, jak również dodatkowe wyposażenie ulic w małą architekturę (ławki, kosze na śmieci, oświetlenie) i nowe nasadzenia.

Niewykluczone, że urzędnicy doposażą wskazane np. przez rady dzielnic niebezpieczne miejsca w dodatkowe progi zwalniające czy barierki wygrodzeniowe przy szkołach. Dobrą praktyką w ostatnich latach jest też przebudowa skrzyżowań poprzez wyniesienie przejść dla pieszych, budowa naziemnych przejść przy tunelach czy doświetlanie przejść już istniejących.

Jeśli macie swoje propozycje, co kierowcy parkujący w centrum Gdańska mogą sfinansować pieszym i rowerzystom - piszcie w komentarzach. Wasze uwagi, pomysły i sugestie przekażemy urzędnikom.
rb

Miejsca

Opinie (412) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Pazerny Gdańsk, najdroższe parkingi na świecie. Jeszcze nigdzie nie widziałem, żeby za godzinę postoju trzeba było zapłacić ponad 50 % stawki godzinowej, a nawet 70 %

    • 5 4

    • za godzinę postoju trzeba zapłacić 100% stawki godzinowej

      • 1 1

  • W głowach im się poprzewracało kompletnie odjechali .. (6)

    w tym um. gdańsk.

    • 159 60

    • Czemu? (3)

      Samochody są śmiesznie tanie, miejsce do parkowania - nie.

      • 22 16

      • pamiętaj że miejsca są tańsze od samochodów (2)

        • 4 3

        • Nope. (1)

          Przypominam, że średnia wartość samochodu w PL to 12000 złotych.

          • 3 3

          • A miejsca parkingowego?

            • 2 0

    • przecież to Ustawa o drogach publicznych nakłada obowiązek przekazania min. 65% dochodu z parkowania na te cele?

      to U.M. tworzy ustawy ?
      Ciekawe...

      • 4 0

    • Ty niemasz głowy wcale tylko kapusciany łeb :)

      • 1 3

  • Brawo. Im wiecej dróg rowerowych tym lepiej rozwinięta komunikacja miejska. Samochody powinny mieć zakaz wjazdu do centrum. Wielkie metropolie jaką jest Gdańsk musi zrobić porzadek z tym jeżdżącym złomem.

    • 2 3

  • Audyt w UM jest potrzebny !

    • 5 1

  • to ciekawe

    jak sobie cokolwiek sfinansuja jak przestana ludzie przyjeżdzać i i parkować staci gastronomia lokale usługowe i wszyscy na około tylko ped**arze znów mają coś zyskac można przez tydzień np nie przyjeżdzać do gd centrum i wtedy zobaczą jaki spokój beda mieli w finansach bo np recepcjonisty który przyjeżdza do hotelu do pracy i kończy o 20 nie opłaca sie na tyle godzin płacic za parking lepiej ogarnąc sobie prace w sopocie gdyni

    • 7 1

  • Tak naprawdę (1)

    To kierowcy sfinansują wypłaty nagród dla urzędasów.

    • 8 3

    • ciekawe czy finansujesz utratę swojego zdrowia z tytułu spalin i hałasu z własnych pieniędzy

      tylko się pytam

      • 1 1

  • Niech święte krowy w postaci rowerowych terrorystów finansują swoje cele zwłasnych środków a nie z pieniędzy kierowców. (3)

    Z tych pieniędzy powinny być finansowane budowy parkingów samochodowych - bezpiecznych i darmowych - tam gdzie jest największa potrzeba. A nie finansowanie stosunkowo nielicznej grupy społecznej ,,rowerzystów"Skoro zmusza się kierowców do płacenia haraczu za parkowanie to środki z tego powinny iść na ich potrzeby!

    • 13 7

    • jak szkodniku bedziesz pokryweac straty które powodujesz to wtedy pogadamy (1)

      • 1 2

      • wystarczy, że zasugerujesz kierowcom pokrywanie kosztów, które oni generują

        koszt nie zawsze równa się strata. Koszt dla jednego może być przychodem dla drugiego.

        • 0 0

    • Pod warunkiem że kierowcy zaczną finansować sami siebie

      • 3 1

  • Znowu przesladujecie kierowców !!! (3)

    Czemu to oni mają finansować, kasa ewentualnie na budowe parkingów dla aut.

    • 16 10

    • kierowcy generują koszty, które powinni pokrywać

      inaczej to mamy to co mamy: kierowcy sami sobie przeszkadzają zajmując przestrzeń miejską za darmo przez co najmniej 8 godzin w pobliżu miejsca pracy i kolejne kilkanaście w pobliżu domu.

      • 2 0

    • Chwascie takich jak ty powinno sie eliminowac z miasta .

      • 2 2

    • Jak sa parkingi to i gak parkujecie obok na trawniku aby nie placic 3zl

      • 3 2

  • Wiekszosc zwolennikow aut mieszka na wioskach pod Gdanskiem (2)

    i tam płacą podatki.
    Bez sensu jest marnowanie pieniedzy na fanaberie kierowcow. Do miasta przywoza oni jedynie smrod spalin.

    • 9 14

    • smród spalin, hałas i zajmują przestrzeń

      • 1 1

    • i dlatego jak chcą parkować w Gdańsku to niech za to płacą

      • 4 3

  • Walka kierowców z rowerzystsmi i pieszymi trwa (4)

    Nie rozumiecie tego, że czasem możecie sami wziąć rower lub iść na piechotę, bo może być przyjemniej, szybciej i taniej.

    Może wasze dzieci będą mogły pojechać same do szkoły, a wy zaoszczędzicie czas zamiast robić im za szofera.

    Wygodna infrastruktura miejska przynosi korzyści dla każdego. Patrzcie trochę szerzej.

    • 13 10

    • (1)

      Każdy ma swoje "za uszami",

      • 0 2

      • w dobrze zarządzanych miastach obowiązuje zasada większej odpowiedzialności "silniejszego"

        • 2 1

    • Kierowcy nie walczą z rowerzystami (1)

      Gdzie jest ta wygodna infrastruktura rowerowa ?
      Gdańsk został daleko w tyle w stosunku do innych miast w Polsce jeśli chodzi o rowery.
      DDR które zostały kiedyś zrobione wymagają już remontów, a nowych przybywa tyle co nic.

      • 0 3

      • No nie ma właśnie

        Wszystko jest pod samochody robione, a kierowcy z nikim się nie liczą jakby sami nóg nie mieli i chodników nie potrzebowali.

        Dobrze, że chcą ograniczyć ruch samochodów, jednocześnie usprawniając alternatywy.

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane