- 1 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (147 opinii)
- 2 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (330 opinii)
- 3 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (292 opinie)
- 4 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (856 opinii)
- 5 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (99 opinii)
- 6 Pogoda sprzyja rejsom po Trójmieście i okolicach (41 opinii)
Kierowcy sfinansują potrzeby pieszych i rowerzystów
W przyszłym miesiącu w Gdańsku zacznie obowiązywać Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Znaczną część środków uzyskanych z parkowania w nowej strefie - bo aż 80 proc. - miasto będzie musiało przeznaczyć na potrzeby pieszych i rowerzystów. Sprawdziliśmy, jakich wpływów spodziewa się miasto i na jakie cele zamierza je przeznaczyć.
Od dotychczasowej "zwykłej" strefy płatnego parkowania różni się przede wszystkim wysokością opłat. Aby wymusić większą rotację aut i ograniczyć przypływ aut w ścisłym centrum, zostanie ona podniesiona z dotychczasowych 3,3 zł na 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Za kolejne zapłacimy jeszcze więcej - 6,6 zł za drugą godzinę, 7,90 zł za trzecią, a za czwartą i każdą kolejną - znów 5,5 zł.
Co ważne, opłaty w ŚSPP będą pobierane także w weekendy, w godz. 9-20, a na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych.
Nowelizacja ustawy o drogach publicznych zakłada nie tylko przysłowiowy kij na kierowców, ale i marchewkę. Mają być nią środki uzyskane z parkowania, które w dużej części "wrócą" do miasta i poprawią infrastrukturę służącą pieszym i rowerzystom.
- Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w Śródmiejskiej SPP w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat, a także środki z opłat dodatkowych mają być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie - precyzuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Władze Gdańska zdecydowały jednak, że przeznaczą na ten cel nie 65 proc., a 80 proc. Jak szacują urzędnicy z GZDiZ ŚSPP wygeneruje zysk na poziomie 5-6 mln zł rocznie. Środki mają być gromadzone na wydzielonym rachunku i jak szacują urzędnicy wyniosą ok. 4-5 mln zł.
Co ciekawe, choć opłaty za parkowanie znacząco wzrosną, to według urzędników w ślad za tym nie pójdą większe wpływy do budżetu.
- Zakładamy, że ŚSPP nie wygeneruje większych wpływów na obszarach, gdzie funkcjonuje dotychczasowa Strefa Płatnego Parkowania. Inaczej mówiąc, stawki wzrosną, ale zmniejszy się liczba płacących przede wszystkim tych za droższe "kolejne" godziny - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Taka jest też idea analizy jaka poprzedza wprowadzenie ŚSPP. Stąd taki a nie inny dobór wielkości opłaty, aby wymusić satysfakcjonującą rotację. To ma obniżyć liczbę parkowań długoterminowych czy wręcz ograniczyć popyt na te miejsca.
O tym, na jakie cele mogą zostać przeznaczone szacowane wpływy z parkowania w ŚSPP urzędnicy zdecydują w drugiej połowie roku. Mogą to być zarówno nowe drogi rowerowe i ciągi piesze, jak również dodatkowe wyposażenie ulic w małą architekturę (ławki, kosze na śmieci, oświetlenie) i nowe nasadzenia.
Niewykluczone, że urzędnicy doposażą wskazane np. przez rady dzielnic niebezpieczne miejsca w dodatkowe progi zwalniające czy barierki wygrodzeniowe przy szkołach. Dobrą praktyką w ostatnich latach jest też przebudowa skrzyżowań poprzez wyniesienie przejść dla pieszych, budowa naziemnych przejść przy tunelach czy doświetlanie przejść już istniejących.
Jeśli macie swoje propozycje, co kierowcy parkujący w centrum Gdańska mogą sfinansować pieszym i rowerzystom - piszcie w komentarzach. Wasze uwagi, pomysły i sugestie przekażemy urzędnikom.
Miejsca
Opinie (412) ponad 20 zablokowanych
-
2020-05-14 17:10
(1)
Pazerny Gdańsk, najdroższe parkingi na świecie. Jeszcze nigdzie nie widziałem, żeby za godzinę postoju trzeba było zapłacić ponad 50 % stawki godzinowej, a nawet 70 %
- 5 4
-
2020-05-14 18:31
za godzinę postoju trzeba zapłacić 100% stawki godzinowej
- 1 1
-
2020-05-14 07:05
W głowach im się poprzewracało kompletnie odjechali .. (6)
w tym um. gdańsk.
- 159 60
-
2020-05-14 07:10
Czemu? (3)
Samochody są śmiesznie tanie, miejsce do parkowania - nie.
- 22 16
-
2020-05-14 09:04
pamiętaj że miejsca są tańsze od samochodów (2)
- 4 3
-
2020-05-14 10:07
Nope. (1)
Przypominam, że średnia wartość samochodu w PL to 12000 złotych.
- 3 3
-
2020-05-14 18:18
A miejsca parkingowego?
- 2 0
-
2020-05-14 10:54
przecież to Ustawa o drogach publicznych nakłada obowiązek przekazania min. 65% dochodu z parkowania na te cele?
to U.M. tworzy ustawy ?
Ciekawe...- 4 0
-
2020-05-14 10:49
Ty niemasz głowy wcale tylko kapusciany łeb :)
- 1 3
-
2020-05-14 17:24
Brawo. Im wiecej dróg rowerowych tym lepiej rozwinięta komunikacja miejska. Samochody powinny mieć zakaz wjazdu do centrum. Wielkie metropolie jaką jest Gdańsk musi zrobić porzadek z tym jeżdżącym złomem.
- 2 3
-
2020-05-14 17:13
Audyt w UM jest potrzebny !
- 5 1
-
2020-05-14 16:45
to ciekawe
jak sobie cokolwiek sfinansuja jak przestana ludzie przyjeżdzać i i parkować staci gastronomia lokale usługowe i wszyscy na około tylko ped**arze znów mają coś zyskac można przez tydzień np nie przyjeżdzać do gd centrum i wtedy zobaczą jaki spokój beda mieli w finansach bo np recepcjonisty który przyjeżdza do hotelu do pracy i kończy o 20 nie opłaca sie na tyle godzin płacic za parking lepiej ogarnąc sobie prace w sopocie gdyni
- 7 1
-
2020-05-14 15:04
Tak naprawdę (1)
To kierowcy sfinansują wypłaty nagród dla urzędasów.
- 8 3
-
2020-05-14 16:19
ciekawe czy finansujesz utratę swojego zdrowia z tytułu spalin i hałasu z własnych pieniędzy
tylko się pytam
- 1 1
-
2020-05-14 13:18
Niech święte krowy w postaci rowerowych terrorystów finansują swoje cele zwłasnych środków a nie z pieniędzy kierowców. (3)
Z tych pieniędzy powinny być finansowane budowy parkingów samochodowych - bezpiecznych i darmowych - tam gdzie jest największa potrzeba. A nie finansowanie stosunkowo nielicznej grupy społecznej ,,rowerzystów"Skoro zmusza się kierowców do płacenia haraczu za parkowanie to środki z tego powinny iść na ich potrzeby!
- 13 7
-
2020-05-14 13:48
jak szkodniku bedziesz pokryweac straty które powodujesz to wtedy pogadamy (1)
- 1 2
-
2020-05-14 16:18
wystarczy, że zasugerujesz kierowcom pokrywanie kosztów, które oni generują
koszt nie zawsze równa się strata. Koszt dla jednego może być przychodem dla drugiego.
- 0 0
-
2020-05-14 13:31
Pod warunkiem że kierowcy zaczną finansować sami siebie
- 3 1
-
2020-05-14 10:38
Znowu przesladujecie kierowców !!! (3)
Czemu to oni mają finansować, kasa ewentualnie na budowe parkingów dla aut.
- 16 10
-
2020-05-14 16:16
kierowcy generują koszty, które powinni pokrywać
inaczej to mamy to co mamy: kierowcy sami sobie przeszkadzają zajmując przestrzeń miejską za darmo przez co najmniej 8 godzin w pobliżu miejsca pracy i kolejne kilkanaście w pobliżu domu.
- 2 0
-
2020-05-14 10:59
Chwascie takich jak ty powinno sie eliminowac z miasta .
- 2 2
-
2020-05-14 10:40
Jak sa parkingi to i gak parkujecie obok na trawniku aby nie placic 3zl
- 3 2
-
2020-05-14 10:29
Wiekszosc zwolennikow aut mieszka na wioskach pod Gdanskiem (2)
i tam płacą podatki.
Bez sensu jest marnowanie pieniedzy na fanaberie kierowcow. Do miasta przywoza oni jedynie smrod spalin.- 9 14
-
2020-05-14 16:14
smród spalin, hałas i zajmują przestrzeń
- 1 1
-
2020-05-14 10:31
i dlatego jak chcą parkować w Gdańsku to niech za to płacą
- 4 3
-
2020-05-14 10:22
Walka kierowców z rowerzystsmi i pieszymi trwa (4)
Nie rozumiecie tego, że czasem możecie sami wziąć rower lub iść na piechotę, bo może być przyjemniej, szybciej i taniej.
Może wasze dzieci będą mogły pojechać same do szkoły, a wy zaoszczędzicie czas zamiast robić im za szofera.
Wygodna infrastruktura miejska przynosi korzyści dla każdego. Patrzcie trochę szerzej.- 13 10
-
2020-05-14 13:24
(1)
Każdy ma swoje "za uszami",
- 0 2
-
2020-05-14 16:13
w dobrze zarządzanych miastach obowiązuje zasada większej odpowiedzialności "silniejszego"
- 2 1
-
2020-05-14 13:12
Kierowcy nie walczą z rowerzystami (1)
Gdzie jest ta wygodna infrastruktura rowerowa ?
Gdańsk został daleko w tyle w stosunku do innych miast w Polsce jeśli chodzi o rowery.
DDR które zostały kiedyś zrobione wymagają już remontów, a nowych przybywa tyle co nic.- 0 3
-
2020-05-14 13:37
No nie ma właśnie
Wszystko jest pod samochody robione, a kierowcy z nikim się nie liczą jakby sami nóg nie mieli i chodników nie potrzebowali.
Dobrze, że chcą ograniczyć ruch samochodów, jednocześnie usprawniając alternatywy.- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.