• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy sfinansują potrzeby pieszych i rowerzystów

rb
14 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Uzyskane z parkowania środki będą przeznaczone m.in. na nowe skwery. Uzyskane z parkowania środki będą przeznaczone m.in. na nowe skwery.

W przyszłym miesiącu w Gdańsku zacznie obowiązywać Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Znaczną część środków uzyskanych z parkowania w nowej strefie - bo aż 80 proc. - miasto będzie musiało przeznaczyć na potrzeby pieszych i rowerzystów. Sprawdziliśmy, jakich wpływów spodziewa się miasto i na jakie cele zamierza je przeznaczyć.



Na jaki cel miasto powinno przekazać środki w pierwszej kolejności?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania powstanie w centrum Gdańska i zacznie obowiązywać od 29 czerwca.

Od dotychczasowej "zwykłej" strefy płatnego parkowania różni się przede wszystkim wysokością opłat. Aby wymusić większą rotację aut i ograniczyć przypływ aut w ścisłym centrum, zostanie ona podniesiona z dotychczasowych 3,3 zł na 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Za kolejne zapłacimy jeszcze więcej - 6,6 zł za drugą godzinę, 7,90 zł za trzecią, a za czwartą i każdą kolejną - znów 5,5 zł.

Co ważne, opłaty w ŚSPP będą pobierane także w weekendy, w godz. 9-20, a na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych.

Nowelizacja ustawy o drogach publicznych zakłada nie tylko przysłowiowy kij na kierowców, ale i marchewkę. Mają być nią środki uzyskane z parkowania, które w dużej części "wrócą" do miasta i poprawią infrastrukturę służącą pieszym i rowerzystom.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania zacznie obowiązywać w Gdańsku od 29 czerwca. Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania zacznie obowiązywać w Gdańsku od 29 czerwca.
- Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w Śródmiejskiej SPP w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat, a także środki z opłat dodatkowych mają być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie - precyzuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Władze Gdańska zdecydowały jednak, że przeznaczą na ten cel nie 65 proc., a 80 proc. Jak szacują urzędnicy z GZDiZ ŚSPP wygeneruje zysk na poziomie 5-6 mln zł rocznie. Środki mają być gromadzone na wydzielonym rachunku i jak szacują urzędnicy wyniosą ok. 4-5 mln zł.

Co ciekawe, choć opłaty za parkowanie znacząco wzrosną, to według urzędników w ślad za tym nie pójdą większe wpływy do budżetu.

- Zakładamy, że ŚSPP nie wygeneruje większych wpływów na obszarach, gdzie funkcjonuje dotychczasowa Strefa Płatnego Parkowania. Inaczej mówiąc, stawki wzrosną, ale zmniejszy się liczba płacących przede wszystkim tych za droższe "kolejne" godziny - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Taka jest też idea analizy jaka poprzedza wprowadzenie ŚSPP. Stąd taki a nie inny dobór wielkości opłaty, aby wymusić satysfakcjonującą rotację. To ma obniżyć liczbę parkowań długoterminowych czy wręcz ograniczyć popyt na te miejsca.
  • W odzyskaniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów mogą pomóc np. słupki uniemożliwiające parkowanie na chodnikach i terenach zielonych.
  • Jednym z celów inwestycyjnych na rzecz pieszych i poprawienia ich bezpieczeństwa jest doświetlanie przejść dla pieszych.
  • Zyskać mogą też rowerzyści np. przez budowę nowych dróg rowerowych.
  • Parkujący w centrum mogą pomóc w sfinansowaniu udogodnień dla osób poruszających się pieszo i zmuszonych do korzystania z niewygodnych tuneli podziemnych.

O tym, na jakie cele mogą zostać przeznaczone szacowane wpływy z parkowania w ŚSPP urzędnicy zdecydują w drugiej połowie roku. Mogą to być zarówno nowe drogi roweroweciągi piesze, jak również dodatkowe wyposażenie ulic w małą architekturę (ławki, kosze na śmieci, oświetlenie) i nowe nasadzenia.

Niewykluczone, że urzędnicy doposażą wskazane np. przez rady dzielnic niebezpieczne miejsca w dodatkowe progi zwalniające czy barierki wygrodzeniowe przy szkołach. Dobrą praktyką w ostatnich latach jest też przebudowa skrzyżowań poprzez wyniesienie przejść dla pieszych, budowa naziemnych przejść przy tunelach czy doświetlanie przejść już istniejących.

Jeśli macie swoje propozycje, co kierowcy parkujący w centrum Gdańska mogą sfinansować pieszym i rowerzystom - piszcie w komentarzach. Wasze uwagi, pomysły i sugestie przekażemy urzędnikom.
rb

Miejsca

Opinie (412) ponad 20 zablokowanych

  • Brawo Pani Prezydent. (10)

    Niech blachosmrody placa. Juz niedlugo wprowadzimy calkowity zakaz wjazdu do miasta. Tylko samochody elektryczne.

    Kazik z Łąkowej

    • 12 56

    • (1)

      Niezgadzam sie na elektryki bo jak Pin*okio wyprodukuje miliony samochodów eleketrycznych to znowu ci będą przeszkadzać. Całkowity zakaz poruszania się pojazdami i po problemie. Do tego bym zamknął Podwale Grodzkie, 3 maja i Wały Jagiellońskie i Podwale przedmiejskie. Cały teren w obrębie fortyfikacji wyłącznie dla pieszych. Rowerzyści niech prowadzą rowery.

      • 3 5

      • "Rowerzyści niech prowadzą rowery"

        Jak prowadzą? To zajmuje miejsce. Na plecach niech je niosą!

        • 5 0

    • Tak, tak

      Jak tylko wyprodukują ten pierwszy milion, który Pan Premier obiecał.

      • 2 0

    • Kazik, wódy za dużo chlasz ostatnio. Wytrzeźwiej i dodatkowo nie podkradaj babci spirytusu do odkażania.

      • 3 1

    • (4)

      I wtedy nici z opłat za parkowanie. A Kazik zazdrosny bo go nawet na grata nie stać, więc wszędzie z buta. Ale usiąść może na...jakby to nazwać...pseudo leżaku, jak już z tej Łąkowej przyczłapie.

      • 4 3

      • Mam Tesle elektryczna. I co ? Zatkalo kakao ? (2)

        Kazik

        • 2 2

        • Taką na 3 baterie paluszki ja też kiedyś miałem takie coś , to było w 1984 r Mikołaj pod choinkę przyniósł .Powiem więcej to nie była Tesla to Polonez na płaską baterie

          • 4 0

        • To trzymaj Kaziu mocno kierownicę w tej Tesli bo odpada.

          • 3 2

      • O ile nie będzie zajęta przez żula.

        • 3 1

    • Kaziku z Łąkowej, za chwilę będziemy mieli milion samochodów elektrycznych (tak mówią).

      Czy te elektryczne to już nie są te tzw "blachosmrody" zgodnie z twoim nazewnictwem?
      Czy to znaczy że one mogą spokojnie wjechać do centrów miast i znowu zastawić place i ulice ?

      • 5 2

  • Długie Ogrody

    Szkoda Długich Ogrodów

    • 7 2

  • rowery...

    ...dla kierowców,żeby nie parkowali :)

    • 1 4

  • Złodzieje (1)

    Dlaczego nie 100 zł za godzinę?

    • 9 5

    • zgadzam sie buraki w blachosmrodach sa takimi szkodnikami ze powinni płacic i 100 zł za godzine

      • 2 1

  • Jak na tym usiąść wygodnie?? (2)

    Co za chory pomysł

    • 83 12

    • Na tym się leży PO przepiciu.. :)

      • 1 1

    • dokładnie TAK

      jakbym chciał leżakować ... to bym se z domu, tam przyniósł wygodny miękki leżak

      • 1 1

  • Absurd

    potrzeby i opinie mieszkańców nigdy nie były i nie są brane pod uwagę przez urzędników miejskich. Samowola deweloperska, ruszająca właśnie budowa zabójczej spalarni lub Port Service, przykładów można by wymieniać bez liku. Jak znam życie to pieniądze uzyskane ze stref płatnego parkowania zostaną zmarnowane na jakiś kolejny rydwan.

    • 15 2

  • (4)

    Na 2-3 godzinki do śródmieścia,taniej wyjdzie pojechać i wrócić taksówką niż płacić 20 dychy za miejsce parkingowe.Po za tym można coś tego,bez strachu utraty prawka.

    • 35 1

    • będą stały same traficary itp (1)

      bo mają za darmo a zjazd z Chełmu wychodzi taniej niż tramwaj

      • 6 2

      • Broń boże traficara. No chyba, że masz wolne kilka/naście tysięcy na pokrycie szkody spowodowanej nieumyślnie.

        • 1 3

    • No i bardzo dobrze. Lepsza jedna taksówka, która jeździ i wozi ludzi niż 20 samochodów, które przez większość dnia gdzieś stoją i zajmują miejsce, które można wykorzystać lepiej.

      • 8 5

    • i o to chodzi...

      • 8 5

  • To zdecydowanie za mało ,trzeba wprowadzic jak w krajach zachodnichj oplaty za jazde wmiescie blachoszrotami

    I wtedy kasy nie bedzie brakowało ,jednocześnie wyeliminuje złom z ulic i zmniejszy się zatrucie powietrza spalinami!

    • 4 7

  • Sekundniki na przejściach i drogach (1)

    • 11 4

    • Dobry pomysł z sekundnika i...

      Dodałbym do tego bloki startowe, bo ten kto w porę i szybko nie wystartuje, gdy zapali się zielone, nie ma szans, by zdążył dojść a właściwie dobiec zanim zgaśnie zielone. Tak bardzo krótkie są czasy przejścia dla pieszych na zielonym. Ten z pierwszego rzędu może zdążyć, ale ten z drugiego, trzeciego i dalszych nie ma żadnych szans. A tak będzie w planowanym przejściu naziemnym przy Dworcu Głównym PKP.

      • 1 2

  • koniec (1)

    No to będzie koniec reszty sklepików w centrum.Nie ma turystów ,nie będzie też mieszkańców.Brawo!Trzeba wykończyć małych przedsiębiorców .

    • 9 9

    • Stara śpiewka lobby samochodowego

      A potem zawsze się okazuje, że jest na odwrót i handel kwitnie

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane