• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy sfinansują potrzeby pieszych i rowerzystów

rb
14 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Uzyskane z parkowania środki będą przeznaczone m.in. na nowe skwery. Uzyskane z parkowania środki będą przeznaczone m.in. na nowe skwery.

W przyszłym miesiącu w Gdańsku zacznie obowiązywać Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Znaczną część środków uzyskanych z parkowania w nowej strefie - bo aż 80 proc. - miasto będzie musiało przeznaczyć na potrzeby pieszych i rowerzystów. Sprawdziliśmy, jakich wpływów spodziewa się miasto i na jakie cele zamierza je przeznaczyć.



Na jaki cel miasto powinno przekazać środki w pierwszej kolejności?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania powstanie w centrum Gdańska i zacznie obowiązywać od 29 czerwca.

Od dotychczasowej "zwykłej" strefy płatnego parkowania różni się przede wszystkim wysokością opłat. Aby wymusić większą rotację aut i ograniczyć przypływ aut w ścisłym centrum, zostanie ona podniesiona z dotychczasowych 3,3 zł na 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Za kolejne zapłacimy jeszcze więcej - 6,6 zł za drugą godzinę, 7,90 zł za trzecią, a za czwartą i każdą kolejną - znów 5,5 zł.

Co ważne, opłaty w ŚSPP będą pobierane także w weekendy, w godz. 9-20, a na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych.

Nowelizacja ustawy o drogach publicznych zakłada nie tylko przysłowiowy kij na kierowców, ale i marchewkę. Mają być nią środki uzyskane z parkowania, które w dużej części "wrócą" do miasta i poprawią infrastrukturę służącą pieszym i rowerzystom.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania zacznie obowiązywać w Gdańsku od 29 czerwca. Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania zacznie obowiązywać w Gdańsku od 29 czerwca.
- Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w Śródmiejskiej SPP w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat, a także środki z opłat dodatkowych mają być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie - precyzuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Władze Gdańska zdecydowały jednak, że przeznaczą na ten cel nie 65 proc., a 80 proc. Jak szacują urzędnicy z GZDiZ ŚSPP wygeneruje zysk na poziomie 5-6 mln zł rocznie. Środki mają być gromadzone na wydzielonym rachunku i jak szacują urzędnicy wyniosą ok. 4-5 mln zł.

Co ciekawe, choć opłaty za parkowanie znacząco wzrosną, to według urzędników w ślad za tym nie pójdą większe wpływy do budżetu.

- Zakładamy, że ŚSPP nie wygeneruje większych wpływów na obszarach, gdzie funkcjonuje dotychczasowa Strefa Płatnego Parkowania. Inaczej mówiąc, stawki wzrosną, ale zmniejszy się liczba płacących przede wszystkim tych za droższe "kolejne" godziny - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Taka jest też idea analizy jaka poprzedza wprowadzenie ŚSPP. Stąd taki a nie inny dobór wielkości opłaty, aby wymusić satysfakcjonującą rotację. To ma obniżyć liczbę parkowań długoterminowych czy wręcz ograniczyć popyt na te miejsca.
  • W odzyskaniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów mogą pomóc np. słupki uniemożliwiające parkowanie na chodnikach i terenach zielonych.
  • Jednym z celów inwestycyjnych na rzecz pieszych i poprawienia ich bezpieczeństwa jest doświetlanie przejść dla pieszych.
  • Zyskać mogą też rowerzyści np. przez budowę nowych dróg rowerowych.
  • Parkujący w centrum mogą pomóc w sfinansowaniu udogodnień dla osób poruszających się pieszo i zmuszonych do korzystania z niewygodnych tuneli podziemnych.

O tym, na jakie cele mogą zostać przeznaczone szacowane wpływy z parkowania w ŚSPP urzędnicy zdecydują w drugiej połowie roku. Mogą to być zarówno nowe drogi roweroweciągi piesze, jak również dodatkowe wyposażenie ulic w małą architekturę (ławki, kosze na śmieci, oświetlenie) i nowe nasadzenia.

Niewykluczone, że urzędnicy doposażą wskazane np. przez rady dzielnic niebezpieczne miejsca w dodatkowe progi zwalniające czy barierki wygrodzeniowe przy szkołach. Dobrą praktyką w ostatnich latach jest też przebudowa skrzyżowań poprzez wyniesienie przejść dla pieszych, budowa naziemnych przejść przy tunelach czy doświetlanie przejść już istniejących.

Jeśli macie swoje propozycje, co kierowcy parkujący w centrum Gdańska mogą sfinansować pieszym i rowerzystom - piszcie w komentarzach. Wasze uwagi, pomysły i sugestie przekażemy urzędnikom.
rb

Miejsca

Opinie (412) ponad 20 zablokowanych

  • Kiedy będzie SPP we Wrzeszczu Dolnym? (4)

    Tyle obiecali i nic nie robią w tym zakresie, a samochody niedługo zaczną tam parkować na drzewach, bo za darmo.

    • 17 22

    • Tam głównie auta mieszkańców parkują (2)

      Więc rozumiem że jesteś mieszkańcem Aldony niezmotoryzowanym

      • 5 5

      • Mam garaż za kamienicą jak większość sąsiadów. (1)

        • 5 2

        • Garaż to wymysł komunistyczny powinien być zburzony.

          • 2 4

    • Zatrudnijcie Piotra Parkometr Grzelaka i wszystko wam zrobi płatne.
      PS chętnie go oddamy za darmo.

      • 5 1

  • Odechce sie wam w koncu samochodami jezdzic!! (1)

    hahaha haha

    • 6 16

    • Śmiechem odreagował frustrat, który bezskutecznie piąty rok na samochód składa.

      • 11 0

  • Bundeskrówkowo to raczej teren zakazany. Najmilej widziani nostalgicznie nastawieni przybysze zza Odry.

    Albo bandytyzm, albo Straż Męska oskubie, bo pułapek jest mnóstwo. Tam się po prostu nie jeździ. Najtrafniejsza inwestycja to Obwodnica Południowa, bo można ten cały bajzel ominąć.

    • 14 3

  • Kierowców oskubać i dać na tańce dla Lgbt kupić rydwan jakieś obrazy cenne za kupę kasy nocnik dla psa i jeszcze dywan latajacy

    • 18 3

  • (2)

    A kiedy płatny parking pod um? Mieszkańców kroić a świta za friko parkuję. Miasto tak promuje komunikację to może i pracownicy by zaczęli promować

    • 45 2

    • Właśnie powstaje nowy przed Urzędem Wojewódzkim (1)

      • 6 1

      • Wszystko Dla Urzędników

        • 7 1

  • Vato (1)

    • 1 3

    • co?

      • 2 0

  • na cele dla urzednikow UM

    "na inne cele"

    • 8 3

  • a co z urzędnikami

    Pytanie
    A czy może urzędnicy zaczną płacić za parkowanie?
    Proponuje żeby np parking UM zaczął być płatny dla nich może w ten sposób zachecimy ich do zmiany na transport publiczny :)?

    • 49 3

  • Pobieranie opłat w niedzielę to jakis polski wymysł.

    jaka rotacja ?! - rotację wystarczy wymusić wprowadzając ograniczenie czasu parkowania jak to jest w Niemczech czy Austrii. A u nas to tylko zdzierstwo na każdym kroku.

    • 28 10

  • Ze strefy płatnego parkowania powinni dofinansować komunikację miejską - np. rozwój SKM na południe, żeby można było jakoś dojechać zamiast autem.

    • 21 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane