• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy sfinansują potrzeby pieszych i rowerzystów

rb
14 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Uzyskane z parkowania środki będą przeznaczone m.in. na nowe skwery. Uzyskane z parkowania środki będą przeznaczone m.in. na nowe skwery.

W przyszłym miesiącu w Gdańsku zacznie obowiązywać Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Znaczną część środków uzyskanych z parkowania w nowej strefie - bo aż 80 proc. - miasto będzie musiało przeznaczyć na potrzeby pieszych i rowerzystów. Sprawdziliśmy, jakich wpływów spodziewa się miasto i na jakie cele zamierza je przeznaczyć.



Na jaki cel miasto powinno przekazać środki w pierwszej kolejności?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania powstanie w centrum Gdańska i zacznie obowiązywać od 29 czerwca.

Od dotychczasowej "zwykłej" strefy płatnego parkowania różni się przede wszystkim wysokością opłat. Aby wymusić większą rotację aut i ograniczyć przypływ aut w ścisłym centrum, zostanie ona podniesiona z dotychczasowych 3,3 zł na 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Za kolejne zapłacimy jeszcze więcej - 6,6 zł za drugą godzinę, 7,90 zł za trzecią, a za czwartą i każdą kolejną - znów 5,5 zł.

Co ważne, opłaty w ŚSPP będą pobierane także w weekendy, w godz. 9-20, a na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych.

Nowelizacja ustawy o drogach publicznych zakłada nie tylko przysłowiowy kij na kierowców, ale i marchewkę. Mają być nią środki uzyskane z parkowania, które w dużej części "wrócą" do miasta i poprawią infrastrukturę służącą pieszym i rowerzystom.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania zacznie obowiązywać w Gdańsku od 29 czerwca. Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania zacznie obowiązywać w Gdańsku od 29 czerwca.
- Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w Śródmiejskiej SPP w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat, a także środki z opłat dodatkowych mają być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie - precyzuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Władze Gdańska zdecydowały jednak, że przeznaczą na ten cel nie 65 proc., a 80 proc. Jak szacują urzędnicy z GZDiZ ŚSPP wygeneruje zysk na poziomie 5-6 mln zł rocznie. Środki mają być gromadzone na wydzielonym rachunku i jak szacują urzędnicy wyniosą ok. 4-5 mln zł.

Co ciekawe, choć opłaty za parkowanie znacząco wzrosną, to według urzędników w ślad za tym nie pójdą większe wpływy do budżetu.

- Zakładamy, że ŚSPP nie wygeneruje większych wpływów na obszarach, gdzie funkcjonuje dotychczasowa Strefa Płatnego Parkowania. Inaczej mówiąc, stawki wzrosną, ale zmniejszy się liczba płacących przede wszystkim tych za droższe "kolejne" godziny - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Taka jest też idea analizy jaka poprzedza wprowadzenie ŚSPP. Stąd taki a nie inny dobór wielkości opłaty, aby wymusić satysfakcjonującą rotację. To ma obniżyć liczbę parkowań długoterminowych czy wręcz ograniczyć popyt na te miejsca.
  • W odzyskaniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów mogą pomóc np. słupki uniemożliwiające parkowanie na chodnikach i terenach zielonych.
  • Jednym z celów inwestycyjnych na rzecz pieszych i poprawienia ich bezpieczeństwa jest doświetlanie przejść dla pieszych.
  • Zyskać mogą też rowerzyści np. przez budowę nowych dróg rowerowych.
  • Parkujący w centrum mogą pomóc w sfinansowaniu udogodnień dla osób poruszających się pieszo i zmuszonych do korzystania z niewygodnych tuneli podziemnych.

O tym, na jakie cele mogą zostać przeznaczone szacowane wpływy z parkowania w ŚSPP urzędnicy zdecydują w drugiej połowie roku. Mogą to być zarówno nowe drogi roweroweciągi piesze, jak również dodatkowe wyposażenie ulic w małą architekturę (ławki, kosze na śmieci, oświetlenie) i nowe nasadzenia.

Niewykluczone, że urzędnicy doposażą wskazane np. przez rady dzielnic niebezpieczne miejsca w dodatkowe progi zwalniające czy barierki wygrodzeniowe przy szkołach. Dobrą praktyką w ostatnich latach jest też przebudowa skrzyżowań poprzez wyniesienie przejść dla pieszych, budowa naziemnych przejść przy tunelach czy doświetlanie przejść już istniejących.

Jeśli macie swoje propozycje, co kierowcy parkujący w centrum Gdańska mogą sfinansować pieszym i rowerzystom - piszcie w komentarzach. Wasze uwagi, pomysły i sugestie przekażemy urzędnikom.
rb

Miejsca

Opinie (412) ponad 20 zablokowanych

  • Mogli wzorem Poznania podnieść do 7 złotych (1)

    bo te 5,50 to chyba blachosmrodów nie odstraszy

    • 16 29

    • Spokojnie

      Nie bądź zawistną mentą

      • 2 1

  • Ze strefy płatnego parkowania powinni dofinansować komunikację miejską - np. rozwój SKM na południe, żeby można było jakoś dojechać zamiast autem.

    • 21 5

  • Piotr Parkometr Porażka Grzelak (2)

    Do tego Pan Piotr Parkometr Porażka Grzelak wywiesi błękitną flagę polski i będzie pięknie.

    • 22 8

    • (1)

      Flaga tęczowa POwinna być.

      • 2 1

      • No to będzie niebieska z tęczowymi gwiazdkami.

        Może być?

        • 1 1

  • Pobieranie opłat w niedzielę to jakis polski wymysł.

    jaka rotacja ?! - rotację wystarczy wymusić wprowadzając ograniczenie czasu parkowania jak to jest w Niemczech czy Austrii. A u nas to tylko zdzierstwo na każdym kroku.

    • 28 10

  • Vato (1)

    • 1 3

    • co?

      • 2 0

  • a co z urzędnikami

    Pytanie
    A czy może urzędnicy zaczną płacić za parkowanie?
    Proponuje żeby np parking UM zaczął być płatny dla nich może w ten sposób zachecimy ich do zmiany na transport publiczny :)?

    • 49 3

  • (2)

    A kiedy płatny parking pod um? Mieszkańców kroić a świta za friko parkuję. Miasto tak promuje komunikację to może i pracownicy by zaczęli promować

    • 45 2

    • Właśnie powstaje nowy przed Urzędem Wojewódzkim (1)

      • 6 1

      • Wszystko Dla Urzędników

        • 7 1

  • Strefa śródmiejska na Długich Ogrodach ??!! (3)

    przecież to peryferia w dodatku jedyne miejsce do parkowania, z tej strony miasta komunikacja miejska właściwie nie funkcjonuje

    • 19 5

    • (1)

      Dwie oinie tramwajowe i kilkanascie autobusowych to nic? A zreszta to 5 min spacerkiem

      • 2 2

      • autobus raz na godzinę to rzeczywiście sprawna komunikacja

        • 0 1

    • no tak, do najbliższego przystanku jest co najmniej 20 km przez trzęsawiska.

      • 2 3

  • na cele dla urzednikow UM

    "na inne cele"

    • 8 3

  • (2)

    Z powodu wirusa ogranicza sie ludziom kontakt ,a teraz jak jest pocztek sezonu i bedzie wiecej ludzi z zewnatrz i przywioza wirusa my mamy jezdzic do Gdanska komunikacja miejska.
    Pomysl ludzi ktorzy nie maja wyobrazni.
    Prosze wybudowac parking wielopoziomowy na ternach okolic wałowej i dbac o nasze zdrowie i komfort A nie zabraniac i nic nie dawac Prosze jechac do berlina i zobaczyc jakie sa parkingi w centrum miasts

    • 18 5

    • Napisałem to w opinii obok. Duże parkingi blisko centrum, aby można było w 10-15 min dojść do Głównego Miasta. Jest tylko taki jeden - przy Zieleniaku. Powinien być następny w okolicy Długich Ogrodów, następny przy Wałowej i może jeszcze jeden na Biskupiej Górce. Nikt zdrowo myślący nie będzie zostawiał auta ze znajomymi na parkingu pod obwodnica, aby potem pojechać komunikacją do knajpy w centrum. Wybierze coś poza centrum. Albo poza Gdańskiem.

      • 4 3

    • i w Berlinie nie ma opłat za parkowanie w niedzielę

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane