• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy sfinansują potrzeby pieszych i rowerzystów

rb
14 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Uzyskane z parkowania środki będą przeznaczone m.in. na nowe skwery. Uzyskane z parkowania środki będą przeznaczone m.in. na nowe skwery.

W przyszłym miesiącu w Gdańsku zacznie obowiązywać Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Znaczną część środków uzyskanych z parkowania w nowej strefie - bo aż 80 proc. - miasto będzie musiało przeznaczyć na potrzeby pieszych i rowerzystów. Sprawdziliśmy, jakich wpływów spodziewa się miasto i na jakie cele zamierza je przeznaczyć.



Na jaki cel miasto powinno przekazać środki w pierwszej kolejności?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania powstanie w centrum Gdańska i zacznie obowiązywać od 29 czerwca.

Od dotychczasowej "zwykłej" strefy płatnego parkowania różni się przede wszystkim wysokością opłat. Aby wymusić większą rotację aut i ograniczyć przypływ aut w ścisłym centrum, zostanie ona podniesiona z dotychczasowych 3,3 zł na 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Za kolejne zapłacimy jeszcze więcej - 6,6 zł za drugą godzinę, 7,90 zł za trzecią, a za czwartą i każdą kolejną - znów 5,5 zł.

Co ważne, opłaty w ŚSPP będą pobierane także w weekendy, w godz. 9-20, a na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych.

Nowelizacja ustawy o drogach publicznych zakłada nie tylko przysłowiowy kij na kierowców, ale i marchewkę. Mają być nią środki uzyskane z parkowania, które w dużej części "wrócą" do miasta i poprawią infrastrukturę służącą pieszym i rowerzystom.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania zacznie obowiązywać w Gdańsku od 29 czerwca. Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania zacznie obowiązywać w Gdańsku od 29 czerwca.
- Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w Śródmiejskiej SPP w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat, a także środki z opłat dodatkowych mają być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie - precyzuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Władze Gdańska zdecydowały jednak, że przeznaczą na ten cel nie 65 proc., a 80 proc. Jak szacują urzędnicy z GZDiZ ŚSPP wygeneruje zysk na poziomie 5-6 mln zł rocznie. Środki mają być gromadzone na wydzielonym rachunku i jak szacują urzędnicy wyniosą ok. 4-5 mln zł.

Co ciekawe, choć opłaty za parkowanie znacząco wzrosną, to według urzędników w ślad za tym nie pójdą większe wpływy do budżetu.

- Zakładamy, że ŚSPP nie wygeneruje większych wpływów na obszarach, gdzie funkcjonuje dotychczasowa Strefa Płatnego Parkowania. Inaczej mówiąc, stawki wzrosną, ale zmniejszy się liczba płacących przede wszystkim tych za droższe "kolejne" godziny - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Taka jest też idea analizy jaka poprzedza wprowadzenie ŚSPP. Stąd taki a nie inny dobór wielkości opłaty, aby wymusić satysfakcjonującą rotację. To ma obniżyć liczbę parkowań długoterminowych czy wręcz ograniczyć popyt na te miejsca.
  • W odzyskaniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów mogą pomóc np. słupki uniemożliwiające parkowanie na chodnikach i terenach zielonych.
  • Jednym z celów inwestycyjnych na rzecz pieszych i poprawienia ich bezpieczeństwa jest doświetlanie przejść dla pieszych.
  • Zyskać mogą też rowerzyści np. przez budowę nowych dróg rowerowych.
  • Parkujący w centrum mogą pomóc w sfinansowaniu udogodnień dla osób poruszających się pieszo i zmuszonych do korzystania z niewygodnych tuneli podziemnych.

O tym, na jakie cele mogą zostać przeznaczone szacowane wpływy z parkowania w ŚSPP urzędnicy zdecydują w drugiej połowie roku. Mogą to być zarówno nowe drogi roweroweciągi piesze, jak również dodatkowe wyposażenie ulic w małą architekturę (ławki, kosze na śmieci, oświetlenie) i nowe nasadzenia.

Niewykluczone, że urzędnicy doposażą wskazane np. przez rady dzielnic niebezpieczne miejsca w dodatkowe progi zwalniające czy barierki wygrodzeniowe przy szkołach. Dobrą praktyką w ostatnich latach jest też przebudowa skrzyżowań poprzez wyniesienie przejść dla pieszych, budowa naziemnych przejść przy tunelach czy doświetlanie przejść już istniejących.

Jeśli macie swoje propozycje, co kierowcy parkujący w centrum Gdańska mogą sfinansować pieszym i rowerzystom - piszcie w komentarzach. Wasze uwagi, pomysły i sugestie przekażemy urzędnikom.
rb

Miejsca

Opinie (412) ponad 20 zablokowanych

  • Gratuluję optymizmu urzędnikom podnoszącym opłaty parkingowe! Rozumiem jak to działa: mamy dużo parkujących aut, więc będziemy (5)

    uzasadniając to konieczną rotacją. Nie, nie zbudujemy dodatkowych parkingów blisko (!) centrum, po prostu podniesiemy opłaty! Proste. Natomiast spora częśc płacących i ten stan akceptujących to przyjezdni turyści, ktorzy wpadają na chwilę lub na krótki okres. Oni faktycznie będą rotowali i płacili. Czy ja, jako mieszkaniec Gdańska, ale innej dzielnicy, będę chciał się temu rygorowi poddać? Tylko, gdy będę M_U_S_I_A_Ł, dojeżdżając do np. urzedu czy banku, którego nie ma gdzie indziej. I tak robię. Poza tym - wybieram knajpy poza centrum, miejsca spacerowe poza centrum itp. itd. Widocznie państwu urzędnikom i tak się to opłaca (skoro opłaty wpływają, a restauratorzy i usługi jakoś przędą i nie narzekają).

    • 35 5

    • Na Długą chciałbyś wjechać ? (4)

      Masz ogromny (pusty) parking przy Błędniku następny bliżej centrum 3 - piętrowy vis a vis dworca głównego, w Madisonie, w Krewetce, w Galerii Forum, następny budują przy Urzędzie Wojewódzkim, budowa podziemnych niestety zablokowana.
      Ja jeszcze nigdy nie miałem problemu za znalezieniem wolnego miejsca, ale ja chcesz na krzywy to faktycznie masz problem.

      • 1 6

      • (3)

        Byłeś kiedyś w sezonie na parkingu w Madisonie, Krewetce czy Forum? Najwyraźniej nie, skoro myślisz, że tam pusto. Poza tym to są centra komercyjne. gdzie są tanie parkingi miejskie, takie, aby dojść z nich w 10-15 min do centrum?

        • 5 2

        • i dltego miasto chce budować parkingi kubaturowe w centrum (2)

          ale niestety nie ma zgody konserwatora

          • 1 2

          • rozsądniej byłoby na obrzeżach centrum, a nie w centrum... w centrum to nonsens...

            • 2 2

          • całe szczęście że nie ma zgody konserwatora

            • 0 1

  • Opłaty (5)

    A kiedy rowerzyści zaczną płacić za korzystanie dróg rowerowych. Dlaczego tylko kierowcy aut mają placic za wszystko

    • 34 7

    • Przesiadz sie na rower

      • 1 4

    • (2)

      Patrząc na koszty (nie tylko bezpośrednie, ale i pośrednie) to miasto powinno dopłacać rowerzystom i pieszym, że nie wybierają samochodu.

      • 3 3

      • I co jeszcze może frytki do tego? (1)

        A może "mlecznego szejka"?

        • 4 1

        • Prawda w oczy kole.

          • 0 1

    • jak paliwa będą po 20 złotych to może tak będzie

      póki co wszyscy się zrzucają na budowę i utrzymanie dróg, więc przestań szczuć

      • 1 1

  • Kierowców oskubać i dać na tańce dla Lgbt kupić rydwan jakieś obrazy cenne za kupę kasy nocnik dla psa i jeszcze dywan latajacy

    • 18 3

  • Bundeskrówkowo to raczej teren zakazany. Najmilej widziani nostalgicznie nastawieni przybysze zza Odry.

    Albo bandytyzm, albo Straż Męska oskubie, bo pułapek jest mnóstwo. Tam się po prostu nie jeździ. Najtrafniejsza inwestycja to Obwodnica Południowa, bo można ten cały bajzel ominąć.

    • 14 3

  • Odechce sie wam w koncu samochodami jezdzic!! (1)

    hahaha haha

    • 6 16

    • Śmiechem odreagował frustrat, który bezskutecznie piąty rok na samochód składa.

      • 11 0

  • Możliwości finansowe kierowców nie są nieograniczone. (3)

    Jak zapłacą za parking to nie zapłacą za coś innego albo nie przyjadą wogole .

    • 25 7

    • (1)

      I o to chpdzi aby nie rozjezdzali cwntrum miasta

      • 3 4

      • Teraz zamiast parkować, będę się kręcił w kółko po mieście. Mieszkańcy centrum będą mi wdzięczni za spaliny :)

        • 0 0

    • No i dobrze. oto własnie chodzi

      • 1 3

  • Zrzędzenie samochodziarzy.... (1)

    Chcieliby wszyscy żreć w knajpianym ogródku, ale piwo odstawiać na maskę własnego samochodu.

    • 8 20

    • ale musi parkować za darmochę

      • 2 2

  • No to na osiedlach wokół strefy przestaną istnieć chodniki, trawniki i miejsca postojowe dla mieszkańców.

    • 13 2

  • A kiedy rowerzyści sfinansują transport dla wykluczonych? (7)

    Wiele linii kolejowych zamkniętych i rozebranych. Polityka robienia ścieżek rowerowych w miejscu gdzie dawniej jeździł pociąg kwitnie w najlepsze. Przez takie działania powstają miejscowości wykluczone komunikacyjnie. Jak więc mieszkańcy mają dojechać inaczej niż autem?

    • 22 5

    • (2)

      "Jak więc mieszkańcy mają dojechać inaczej niż autem?"

      Rowerem? Skoro zbudowali im ddr to niech korzystają.

      • 1 2

      • (1)

        jak auto dojedzie to i pewnie autobus też.

        • 2 0

        • A sfinansujesz kursy?

          • 0 0

    • jakie to niby miejscowości? (3)

      kolej to kosmiczne koszta. nie ma sensu jej puszczać przez micro miejscowości.

      Nie znam miejscowości do której by nie prowadziła jezdnia.
      Sensowniejsze jest puścić busa do takiej miejscowości. Milion razy tańsze rozwiązanie.

      • 1 2

      • (2)

        Skoro prowadzi jezdnia to logiczne że mieszkańcy wybiorą auto. Jedyną alternatywą jest kolej.

        • 1 1

        • autobus także może jechać po jezdni (1)

          • 0 0

          • A kto ci sfinansuje kursy skoro gminy na to nie stać?

            • 0 0

  • Odwrócić przepisy i zasady (5)

    Dla bezpieczeństwa rowerzystów to w obszarze zabudowanym to pojazd mechaniczny powinien mieć pierwszeństwo a nie rower. Ja puknę rowerzystę , dostanę mandat, wgniotę błotnik a klient cyklista w najlepszym wypadku poleży 2 miesiące w gipsie.

    • 8 8

    • Czyli to nie osoba która posługuje się bronią ma uważać i zachowywać zasady bezpiecznego posługiwania się nią, tylko osoby postronne mają brać na siebie odpowiedzialność, za działania posługującego się bronią?

      • 4 1

    • To byłaby anarchia jeszcze większa niż jest. Nie byłoby sensu wychodzić z domu bez samochodu (3)

      Przepisy są po to by chronić słabszych, a nie wzmacniać tych co mają przewagę fizyczną.

      Chodzi o pewną równowagę.

      Pamiętaj też że jak "pukniesz" rowerzystę i mu się coś stanie zabiorą ci prawko i sprawa idzie do sądu. Nie ma wtedy mandatu. Grozi ci nawet wtedy odsiadka i wypłata wysokiego odszkodowania.

      • 1 2

      • "Przepisy są po to by chronić słabszych, a nie wzmacniać tych co mają przewagę fizyczną." (2)

        Dlatego pociągi zatrzymują się przed każdym skrzyżowaniem!

        A nie, czekaj...

        • 2 1

        • zieew (1)

          ty tak na poważnie?

          • 0 1

          • zieeeeeeew

            tak

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane