- 1 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (43 opinie)
- 2 Remont przed budową Drogi Zielonej (126 opinii)
- 3 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (175 opinii)
- 4 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (358 opinii)
- 5 Oszukane "30 stopni" w majówkę (41 opinii)
- 6 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (289 opinii)
Kilkanaście nowych biurowców może powstać w Oliwie
Między Grunwaldzką i torami kolejowymi, przy granicy Oliwy i Strzyży, może powstać kilkanaście biurowców wysokich na 55 metrów. Powstanie przy nich ponad 1340 miejsc parkingowych oraz nowa, równoległa do al. Grunwaldzkiej droga.
Jednak zaprezentowana właśnie koncepcja nowego zagospodarowania pasa przykolejowego pomiędzy kompleksem biurowym Alchemia i ulicą (Nowa) Abrahama zaprzecza tym zasadom.
Biurowce o wysokości do 55 metrów
Przewiduje się tutaj dopuszczenie zabudowy przemysłowo-usługowej (w tym biurowej) o wysokości do 55 metrów (ok. 16 pięter). Wprawdzie jest to wysokość niższa niż w obowiązującym dokumencie, gdzie nie było pod tym względem żadnych limitów, ale jednocześnie zdecydowano się zwiększyć maksymalną liczbę miejsc parkingowych (do tej pory mogło ich tu powstać 1340) , która dotychczas blokowała teren przed nadmiernym zainwestowaniem (szczególnie "w górę").
Tereny, o których mowa, należą do właścicieli centrum handlowego Oliwa, firmy Skanska i firmy GetResponse.
Czytaj też: Artykuł z grudnia: Zagłębie biurowców rozrasta się
"Nie chcemy aut, dlatego budujemy więcej parkingów"
Więcej miejsc parkingowych to zachęta do podróży do pracy własnym samochodem. Taka polityka przeczy zawartym w studium postulatom promocji alternatywnych wobec auta środków transportu, które w tej części miasta są dobrze rozwinięte - w bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się przystanki SKM (w północnej części planu) oraz PKM (w południowej części planu), autobusowe oraz drogi rowerowe. Niedaleko znajduje się też trasa tramwajowa.
- Wprowadzenie większej liczby miejsc postojowych poprawi możliwości inwestycyjne w obszarze objętym sporządzanym projektem planu, jak i w obszarze, dla którego obowiązuje od stycznia nowy plan miejscowy - przekonuje Dariusz Wołodźko z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Sporządzany dokument jest kontynuacją zmian, jakie zaszły w części północnej pasa przykolejowego, a nowe ograniczenie liczby miejsc parkingowych będzie wynikać z przeprowadzonej analizy.
Czytaj też: W Trójmieście coraz więcej pojazdów. Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie
BRG krytykuje drogi serwisowe w studium, ale popiera je w nowym planie
Do nowych biurowców będzie się dojeżdżało dodatkową, równoległą do al. Grunwaldzkiej jezdnią (to tzw. droga serwisowa).
Takie rozwiązanie - projektowania przestrzeni wyłącznie z pozycji kierowcy auta - w trakcie prac nad studium i na licznych debatach były jednym z najczęściej krytykowanych błędów urbanistycznych ostatnich lat. Krytyka ta została uwzględniona też w projekcie studium, w którym narzucono w ramach "standardu ulicy miejskiej" rezygnację z tego rozwiązania m.in. na najważniejszych ulicach Gdańska.
Drogi serwisowe nie tylko komplikują sytuację w obrębie skrzyżowań, ale przede wszystkim oddalają zabudowę od głównej ulicy, zmuszając pieszych do lawirowania między dwoma chodnikami po dodatkowej jezdni (ta często jest jeszcze połączona z naziemnym parkingiem). Przekłada się to również na szpetne duże reklamy lokali handlowych, które są zbyt oddalone od głównej ulicy, by przyciągnąć klientów niewielkimi szyldami.
- Istnieje możliwość poprowadzenia drogi serwisowej na tyłach nowej zabudowy [od strony torów kolejowych - dop. red.] jako drogi wewnętrznej (prywatnej). Natomiast ze względu na koszt wykupu gruntów nie zdecydowano się na przeprowadzenie tej drogi jako publicznej - mówi Wołodźko - Droga serwisowa w koncepcji planu nie będzie wydzielona na całej długości, ale tylko w takim zakresie, aby zapewnić dostęp drogowy do przylegających terenów inwestycyjnych. Al. Grunwaldzka jest drogą wojewódzką w klasie technicznej głównej, a to uniemożliwia często zjazdy. Problem ten niweluje zaproponowana droga serwisowa.
Dokument SLOW dla Oliwy dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.
Materiał archiwalny z 2015 r.
Miejsca
Opinie (321) 2 zablokowane
-
2017-07-10 22:13
Mieszkania na Zaspie znowu zdrożeją?
- 9 3
-
2017-07-10 21:53
Idioci :(
- 4 8
-
2017-07-10 21:13
Może binlafen pierdyknie beningiem
- 8 6
-
2017-07-10 20:54
Na strzyzy
To mi jako okolicznemu mieszkancowi marzy sie kiosk z gazetami bo czy wysiądę z tramwaju czy pkm to nie ma. gdzie kupić a nie jakies bezduszne kloce biurowce
- 13 6
-
2017-07-10 11:44
szczur a u nas kiedy jakieś inwestycje???? (5)
- 25 9
-
2017-07-10 20:51
same sukcesy
Naprawimy trzy metry chodnika zalożymy dwie nowe żarówki w fontannie i kupimy nowe walizki do pomnika wysiedlonych .Co zatkao kakao?
- 7 0
-
2017-07-10 13:25
Budujemy
Mieszkania plus
- 7 1
-
2017-07-10 12:18
No przecież u nas w Gdyni
jest kilkukrotnie więcej inwestycji niż w Gdańsku. To dzięki temu właśnie mam 126% poparcia.
- 8 6
-
2017-07-10 11:55
chorała niech ci zbuduje :P (1)
- 12 2
-
2017-07-10 12:02
Kaplicę smoleńska
- 10 5
-
2017-07-10 11:57
Aby tu budować należy zacząć od nowej Abrahama, (2)
Która zepnie Słowackiego Potokową i Hynka.
Inaczej tu będzie jeden wielki korek.- 31 5
-
2017-07-10 14:50
budowa nowych ulic wlewa więcej pojazdów na główną oś komunikacyjną miasta (1)
która i tak bywa zatkana w godzinach szczytu rannego a w piątki i popołudniowego.
Czy nadwagę i otyłość sugerujesz leczyć popuszczaniem pasa?
Jak na razie nigdzie nie przyniosło to dobrych rezultatów.
Korek na czteropasmowej drodze jest bardziej uciążliwy niż na normalnej ulicy jednojezdniowej.- 5 6
-
2017-07-10 20:43
Są ludzie którzy jeżdżą wsch-zach a nie północ-południe
- 7 1
-
2017-07-10 20:41
o zrównoważonym transporcie się tylko dużo mówi, a robi się na odwrót.
- 17 1
-
2017-07-10 20:40
PKMka w stronę Sopotu
Nowe biurowce zablokują możliwość poprowadzenia torów PKMki w stronę Oliwy/Sopotu. Kiedyś to będzie potrzebne. No ale decyzję podejmują urzędnicy, którzy mają problem z myśleniem
- 10 5
-
2017-07-10 20:38
Co oni ćpają?
- 11 6
-
2017-07-10 19:28
Kolejna inwestycje w Gdańsku, a u Szczurka w Gdyni dalej plany i wizualizacje (2)
- 10 0
-
2017-07-10 20:23
i chwała bogu (1)
Będziesz za to dziękował.
- 1 7
-
2017-07-10 20:38
Nie będę bo się wyprowadzam do Gdańska jak tylko uda się sprzedać mieszkanie w Gdyni
Chce kupić na Przymorzu. Przynajmniej do pracy będę mieć blisko
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.