• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opóźniona budowa kładki Św. Ducha na Wyspę Spichrzów

Katarzyna Moritz
30 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
  • Wizualizacja kładki Św. Ducha na Motławie.
  • Na wprost  bramy Św. Ducha będzie kładka prowadząca na cypel Wyspy Spichrzów.
  • Wizualizacja kładki Św. Ducha na Motławie.
  • Wizualizacja kładki Św. Ducha na Motławie.
  • Wizualizacja kładki Św. Ducha na Motławie.

Budowa kładki Św. Ducha na Wyspę Spichrzów ruszy z dwumiesięcznym opóźnieniem. W maju rozpocznie się umacnianie nabrzeża, na którym oprze się przeprawa. W czerwcu prace zostaną wstrzymane, by ponownie wznowić je po sezonie letnim.



Czy Most Zielony także powinien być zwodzony?

Na początku lutego zapowiadaliśmy, że budowa drugiej kładki przez Motławę ruszy lada dzień. Na początek zaplanowano prace żelbetowe przy tzw. podporze nurtowej, czyli sztucznej wyspie, która powstanie pośrodku nurtu Motławy.

Tak się jednak nie stało.

Procedury nie do przyspieszenia



- Przesunięcie trzeba złożyć na karb wymaganej prawem procedury administracyjnej, ponieważ niezależnie od uzyskania wszystkich wymaganych pozwoleń na budowę, byliśmy zobowiązani uzyskać aprobatę ministra gospodarki morskiej dla podpisania z Urzędem Morskim umowy użyczenia konkretnego odcinka akwenu Motławy na okres prowadzenia tych prac - wyjaśnia Jan Kurbiel, członek zarządu spółki Granaria.
To właśnie ta spółka, będąca partnerstwem firm budowlanych Immobel i Multibud oraz miasta, sfinansuje budowę przeprawy, która połączy okolice bramy Św. Ducha z północnym cyplem Wyspy Spichrzów. Na północnym cyplu Wyspy Spichrzów, do którego poprowadzi kładka, Granaria buduje mieszkania, hotel i lokale usługowe.

W maju wykonana ma być podstawa, na której będzie posadowiona kładka oraz umocnienie nabrzeża. Prace te wykona warszawska spółka Aarsleff, która ma je rozpocząć 7 maja. Na razie trwa badanie dna Motławy i ustalanie przebiegu instalacji przy bramie Św. Ducha. Równolegle trwają negocjacje w sprawie wyłonienia wykonawcy konstrukcji kładki.

- Lada moment wchodzimy na teren budowy. Prace będziemy prowadzić przez cały maj, do połowy czerwca. Na sezon schodzimy i pełną parą ruszamy jesienią - zapowiada Kurbiel.

Zmiana miejsca cumowania Białej Floty



Lokalizacja kładki. 

Lokalizacja kładki.
Przerwanie prac na sezon jest związane z funkcjonowaniem białej floty na Motławie. Na co dzień jednostki Żeglugi Gdańskiej cumują na Motławie właśnie w tym rejonie. Na okres prowadzonych prac będą cumować nieco dalej w stronę Targu Rybnego.

Pierwotnie szacowano, że montaż kładki na wodzie zakończy się do listopada. W związku z opóźnieniem termin ten przesunie się na przyszły rok.

Przypomnijmy: projekt kładki Św. Ducha został wyłoniony w konkursie, którego laureatem zostało Studio Bednarski Ltd. w Londynie. Przeprawę zaprojektował pochodzący z Polski architekt Cezary Bednarski.

Kładka nie będzie się unosić, a przekręcać



Nowa kładka będzie miała rzadko spotykaną w Polsce konstrukcję obrotową. W związku z tym nie będzie tak ingerować w panoramę Gdańska, jak otwarta w ubiegłym roku kładka na Ołowiankę. Ta ostatnia ma dużą sterownię, a jej 40-metrowe przęsło po podniesieniu widać doskonale z daleka. Tymczasem przęsło kładki św. Ducha zamiast się unosić, będzie się obracać. Gdy ustawi się równolegle do koryta Motławy, umożliwi przepłyniecie obok dużym jednostkom. Dużym, bo te o wysokości do 1,5 m zmieszczą się także pod zamkniętą kładką.

Kładka będzie miała 57 m długości, 4,5 m szerokości oraz 1,5-metrowy prześwit nad wodą. Jej część nawodna ma ważyć 100 ton. Obrotowy mechanizm pozwoli otworzyć ją w 2 minuty od zgłoszenia chęci przepłynięcia Motławą.

Konstrukcja nawodna częściowo będzie wykonana z polerowanej stali nierdzewnej, elementy wyspy z granitu, bazaltu i szkła. Kładka będzie podświetlana wieczorami.

Wyspa będzie się składać z trzech części - w jednej z nich, środkowej, znajdzie się mechanizm obrotowy. Koszt inwestycji oszacowano na 10 mln zł.

Opinie (316) 8 zablokowanych

  • (1)

    Ulica, a właściwie parking Długie Ogrody i Łąkowa czekają na remont!

    • 6 1

    • Resor

      Zaplecze ul. Kartuskiej także.

      • 3 0

  • E tam, przed wojną w tym miejscu też była kładka, widać chcą zrekonstruować, żeby było jak dawniej

    • 3 1

  • Pal

    Storpedowali koszmarnego u-bota.

    • 2 0

  • Obracać się będzie razem z ludźmi?

    Już widzę te 2 minuty do obrotu od zamówienia.

    • 2 1

  • Zamiast polerowanej stali nierdzewnej, może z mosiądzu?

    • 4 0

  • Wlad

    Jak kwiatek do kozucha. Brak poszanowania dla starego europejskiego portu i najpiekniejszego widoku Gdanska. Gdy Francis Drake wyruszal w podroz do okola swiata port nad Tamiza mial nabrzeza o dlugosci 300 m w tym czasie gdzies nad Baltykiem byl port ktory posiadal nabrzeza dlugosci 800 m. Z tad odplywalo zboze, ktore zywilo Europe polnocna i bylo zrodlem dobrobytu poteznego panstwa - Rzeczypospolitej. Panorama portu gdanskiego jest dziedzictwem narodowym i jako taka powinna byc wpisana na liste zabytkow. Gdanscy urzednicy jak nikt inny powinni to czuc. Oni wyrosli z ta panorama. Ta kladka to wielki wstyd dla reprezentantow miasta.

    • 1 3

  • Ważna informacja kładka to świetny pomysł!

    W Amsterdamie wielość mostów to turystyczna duma miasta.A na forum dominują ci co nigdzie poza R.P.nie mieszkali,a szkoda.Gdańsk pięknieje a doceniają to turyści nogami po prostu tu z całego świata masowo przyjeżdżając!

    • 2 4

  • Ciekawe kto i ile wziął w łapę

    Pierwsza kładka rzeczywiście była potrzebna i nie zaburzała zupełnie panoramy Motławy. Mimo to konsultacje, protesty ciągnęły się latami. Teraz kładka tylko dla nowobogackich apartamenciarzy. Futurystyczna forma całkowicie zmienia najbardziej charakterystyczny widok gdańska i zero dyskusji.

    • 3 3

  • Już lepiej połączyć

    Wyspę z filharmonią

    • 1 1

  • Dramat!!!!!

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane