• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kogo wybierze Stena Line?

Michał Jamroż
5 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Prom Stena Nordica od 20 października do Gdyni już nie pływa. Czy dwa pozostałe statki Steny też pożegnają się z gdyńskim portem? Prom Stena Nordica od 20 października do Gdyni już nie pływa. Czy dwa pozostałe statki Steny też pożegnają się z gdyńskim portem?

Kilka dni temu przedstawiciele jednego z największych przewoźników promowych na świecie rozmawiali z prezydentem Gdańska na temat przeniesienia połączenia z Karlskroną.



Dla każdego portu pasażerskie połączenie promowe to prestiż. Teraz nad Gdynią zawisła groźba jego utraty. Gdyby doszło do przenosin Steny do Gdańska - w gdyńskim porcie zostałaby wstrzymana budowa terminalu promowego.

Na przełomie lat 2010/2011 szwedzki przewoźnik zamierza wprowadzić na linię do Karlskrony 240-metrowe promy (teraz najdłuższy ma 168 m). Obecny terminal promowy w Gdyni nie jest w stanie obsługiwać takich jednostek. Dlatego powstał projekt budowy nowego - przy Nabrzeżu Polskim.

- Ten obiekt powstaje specjalnie dla większych statków Steny Line - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

I właśnie ten terminal stał się problemem, który skłonił szwedzkiego przewoźnika do poszukiwania alternatywy dla Gdyni. Ma kosztować około 480 mln zł, z czego blisko połowa sumy ma pochodzić z funduszy unijnych. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, według Steny koszty tej inwestycji są zbyt wysokie. Jako przykład przewoźnik podaje wybudowany przez siebie terminal w Belfaście. Oddany do użytku w maju tego roku kosztował ponad połowę mniej.

- Nie chcemy, aby Stena Line współfinansowała budowę terminalu, jednak musi zagwarantować nam w przyszłości przychody, które sprawią, że inwestycja ta będzie opłacalna - tłumaczy Tankiewicz. - Nie możemy sobie pozwolić na sytuację, w której terminal za kilkaset milionów będzie przynosić w przyszłości straty.

W zeszłym tygodniu przedstawiciele szwedzkiego armatora spotkali się z władzami Gdańska. Rozmowy dotyczyły możliwości przeniesienia połączenia Steny Line z Gdyni do Gdańska.

- Za dwa, trzy lata na linię do Karlskrony zamierzamy wprowadzić większe promy, dlatego oczywiste jest, że szukamy portu, który będzie dla nas najatrakcyjniejszy z punktu widzenia ekonomicznego - mówi Niclas Martensson, dyrektor linii Szwecja-Polska w Stena Line.

Władze portu w Gdyni nie są zaskoczone, że Stena Line prowadzi rozmowy z Gdańskiem, choć nic o nich nie wiedziały.

- To może być element negocjacji, chęć wywarcia na nas presji w ciężkich rozmowach, jakie prowadzimy - uważa Walery Tankiewicz.

Rozmowom nie zaprzeczają też władze Gdańska.

- Jesteśmy otwarci na wszelkie nowe propozycje i idee. Nic więcej jednak w tej sprawie powiedzieć nie mogę - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska, który jednocześnie jest prezesem rady nadzorczej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Nowego przewoźnika promowego chętnie widziałby u siebie gdański port.

- Nie mielibyśmy nic przeciwko temu, aby Stena Line zaczęła pływać z naszych nabrzeży. Już teraz jej statki mogłyby korzystać z naszego terminalu przy Westerplatte czy też z nabrzeży terminalu DCT. A dla większych jednostek inwestor mógłby zbudować terminal w porcie zewnętrznym - mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Co odejście Steny Line z Gdyni oznaczałoby dla tego miasta?

- Bez Steny nie ma sensu budować nowego terminalu promowego - przyznaje Tankiewicz. - Połączenie z Karlskroną jest kluczowe w strategii naszej firmy, jednak nie możemy sobie pozwolić na sytuację, że będziemy do niego dopłacać.

Zgodnie z przyjętym przez gdyński port harmonogramem budowy nowego terminalu prace powinny się rozpocząć w połowie przyszłego roku. Do tego czasu musi się wyjaśnić, czy Stena Line zostanie w Gdyni, bo w przypadku odejścia do Gdańska budowa w najbliższych latach w ogóle nie ruszy.

Liczba pasażerów, którzy w 2007 r. skorzystali z promów:

Stena Line Gdynia - Karlskrona - 432 158
Unity Line Świnoujście - Ystad - 255 895
Polferries Świnoujście - Ystad - 195 553
Polferries Gdańsk - Nynäshamn - 154 076
Unity Line Świnoujście - Trelleborg - 5 463
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (172) 9 zablokowanych

  • NIECH SPADAJĄ DO GDAŃSKA JAK IM ŹLE TAM NAWET DRÓG DOJAZDOWYCH NIE MA

    Z WESTERPLATTE DZIURAWSKĄ NP. DO CENTRUM POTEM NA 7 I HEJA W KLIOMETROWY KOREK, KTÓRY CHYBA JEST JUŻ ZAWSZE NA WIEŹDZIE NAWET O 3 RANO.

    • 0 0

  • BOMBARDIER!!!!!!!!

    NIE PŁACZ!!! :(((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((

    • 0 0

  • ja czesto korzystam z połączenia gdynia-karlskrona, ale (1)

    jak się Stena wyniesie z Gdyni, to przesiadam się na Polferries

    • 0 0

    • buahha

      no trudno żeby nie, nie będziesz miał alternatywy. :))))))))

      • 0 0

  • Chore podejście władz Gdyni (8)

    Czytam ten artykuł i zastanawiam się czy osoby decydujące o tym projekcie maja równo pod sufitem? Budowa terminalu pasażerskiego nie moze być uzalezniona od jednego przewoźnika. Zaużmy że Stena deklaruje się że ich nowe większe promy będą wpływały do Gdyni. Po kilku latach okazuje się że Stena bankrutuje i co wtedy? Co robią władze miasta - skoro dziś nie potrafią samodzielnie zdecydować czy realizowac inwestycje.
    Czy jak buduje sie lotnisko to podpisuje sie z jednym przewoźnikiem umowę?

    • 0 0

    • (1)

      a co mają do tego władze miasta ?? Port jest inwestorem ulicy Polskiej i terminalu, a nie miasto. Pisać bo pisać to każdy potrafi ale czytać już niekoniecznie.

      • 0 0

      • Polka

        Nie znasz układów układzików to siedz cichutko

        • 0 0

    • Takie wyrzucanie pieniędzy podatników jak piszesz, to tylko

      w Gdańsku, przykładów mamy multum. Gdynia jest oszczędna, konkretna i jej nic PO w prezencie nie da.

      Całkowie popieram mądre podejście Władz Gdyni

      • 0 0

    • Nie chore ale władze kombinują jak zaoszczędzić (1)

      • 0 0

      • Jak zaoszczędzic - myslą że Stena na kolana padnie Gdyni

        Stena bardzo dobrze ze robi rozeznanie rynku - na tym polegaja negocjacje handlowe

        • 0 0

    • zenonku dzieciaku (1)

      znasz specyfikę przewozów morskich na połodniowym bałtyku? jeśli jesteś taki mądry to znajdź jeszcze 3 chętnych przewożników

      • 0 0

      • Oczywiście ze znam

        Czy jak buduje sie drogi to szuka się chetnych którzy nią pojadą cy dopiero sami kieowcy widząc ze atrakcyjna droga zaczynają korzystac, tak samo z terminalami promowymi jest - istnieje duzo atrakcyjny port to armator kalkuluje czy nie lepiej tam dopływac.

        • 0 0

    • Cani

      też mnie to zastanawia, dlaczego tylko budują dla jednego operatora promowego, hmmm.

      • 0 0

  • Gdańsk (7)

    miał zawsze ambicje portowe a w Gdyni :) cóż wygrywa lepszy liczy się ekonomia

    • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • w takiej sytuacji Gdańsk nie powinien przejmować takiego projektu - a jeśli to zrobi to nie powinien komentować lotniska w Gdyni (2)

      odrobinę wyczucia Panie Adamowicz

      • 0 0

      • oddac samoloty gdyni, niech nie lataja nad moim domem!

        • 0 0

      • kto mieczem wojuje od miecza ginie

        Kali ukraść dobrze, Kalemu źle

        biznesowa Gdynia? ależ tak ale na poziomie nuworyszy

        • 0 0

    • (2)

      Tragedia!!
      Dla Gdyni to będzie tragedia jak stena line ucieknie do GDańśka.

      Dla pasażerów zresztą też ;)

      • 1 0

      • Idź się zbombardować już lepiej ;)

        Bo piszesz same bzdety. Brawo Wielkie Miasto, precz z bylejakością Gdyni i chciwością Portu Gdynia.

        • 0 0

      • Dokladnie dla pasażerów skmki :-)

        • 0 0

  • nie ma zadnych klotni miedzy Gdanskiem a Gdynia

    To jakies obszczymury z obydwu miast robia tu pyskowki

    • 0 0

  • JAROSIŃSKI I TA SZAJKA Z ZARZĄDU MORSKIEGO PORTU GDYNIA

    TO JEST ICH WINA TO ICH NALEŻY ROZLICZYĆ!!!!!

    • 0 0

  • (2)

    Zaraz się posypią posty jaka to Gdynia fajna a Gdańsk be i na odwrót.
    Mimo, że jestem z Gdańska to chyba takie posunięcia jak podebranie Gdyni Steny nie powinny mieć miejsca.
    Z kolei jak sama Stena nie chce/może w Gdyni....

    • 0 0

    • podebranie Steny będzie takim gestem na prawdę poniżej poziomu (1)

      tym bardziej, że Port w Gdyni prowadzi tą inwestycję - nowa Polska już jeden odcinek dwupasmowy ma gotowy - było by bardzo nieładnie gdyby Stena przeszła do Gdańska

      • 0 0

      • A niby dlaczego?

        To żadne podebranie, Gdynia w podobny sposób postąpiła z Reutersem i nikt nie ma pretensji - skoro firma uznała, że lepiej jest jej w tej chwili w Gdyni, to jej prawo. Wolę, żeby była w Gdyni niż we Wrocławiu. A Stena moim zdaniem zostanie w Gdyni, tylko chce sobie wyrobić pozycję w negocjacjach. Więc nie płaczcie, Śledzie ;]

        • 0 0

  • a ja bym w ogóle nie wpóścił steny do Trojmiasta i dałbym szansę polskim przewoźnikom promowym :))) (1)

    • 0 0

    • i przepraszam za "ó"

      • 0 0

  • NO I DOBRZE, BO BĘDZIE MNIEJ KORKÓW W GDYNI (2)

    • 0 0

    • przecież w Gdyni nie ma korków (1)

      ;))

      • 0 0

      • ale mogłyby być

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane