- 1 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (158 opinii)
- 2 Borawski i Lodzińska wiceprezydentami? (95 opinii)
- 3 Mieczysław Struk wybrany marszałkiem (111 opinii)
- 4 Podpalacz z Gdyni w rękach policji (65 opinii)
- 5 Sprawa zgubionego karabinu trafiła do Gdyni (126 opinii)
- 6 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (119 opinii)
Kolej Metropolitalna będzie bliżej mieszkańców, albo czeka nas dewastacja wiaduktów
Jeśli nie zadbamy o przestrzeń wokół Pomorskiej Kolei Metropolitalnej już teraz, to czeka nas dewastacja wiaduktów. Po paru latach będzie strach pod nimi przejść. Pomysłów na ucywilizowanie linii kolejowej jest wiele - murale, ścianki wspinaczkowe, siłownie pod chmurką.
- Obawiam się, że gdy pojedzie pierwszy skład, rozpocznie się dewastacja nowej linii. Nowe wiadukty, które będą daleko od domów - tak jak na przykład ten na ul. Wołkowyskiej - zamienią się w ciągu kilku miesięcy w miejsce nieprzyjazne dla kogokolwiek. Pojawią się tam śmieci, będzie tam spożywany alkohol i załatwiane potrzeby fizjologiczne - kreśli czarną wizję pani Małgorzata, nasza czytelniczka.
Czy to jednak jedynie czarnowidztwo? Spełnienie się tych obaw jest bardzo możliwe. Na trasie PKM będzie bowiem 41 obiektów. Z tego lwia część będzie ogólnodostępna. Ponadto inwestor - spółka samorządu województwa - PKM, która będzie prawdopodobnie przyszłym zarządcą linii - nie może oczekiwać od Służby Ochrony Kolei wsparcia, bowiem ta działa w strukturach PKP PLK. Kamery monitoringu będą wprawdzie ustawione w pobliżu przystanków, ale nie będą miały na oku wszystkich obiektów. Niewiele zmieni też zastosowanie farby antygraffiti.
PKM nie tylko użyteczna, ale też przyjazna dla mieszkańców
- W miarę możliwości finansowych miasta i województwa, powinno się zadbać o przestrzeń wokół obiektów, które właśnie powstają, tak by stały się miejscami przyjaznymi mieszkańcom i uchroniłyby je przed dewastacją - dodaje nasza czytelniczka.
W zachodniej Europie i za oceanem z łatwością można znaleźć wiele przykładów na to, jak zaadaptować przestrzeń wokół pierwotnie szarych wiaduktów i mostów, które są tłem dla przyjaznej przestrzeni miejskiej. Choćby "Fremont Troll" na zdjęciu po prawej. Rzeźba ustawiona jest pod wiaduktem nieopodal Seattle i została stworzona przez czterech lokalnych artystów w 1990 r. Obiekt stał się przystankiem dla zwiedzających miasto. Pojawiły się też legendy związane z kamiennym trollem.
Wiadukty rzeźbione lub z klocków Lego
Inny przykład? W Niemczech w miejscowości Wuppertal postanowiono przęsło wiaduktu wymalować tak, by obserwator miał wrażenie, że obiekt został zbudowany z gigantycznych klocków Lego. Mural tworzono około czterech tygodni, a prace wykonał i sfinansował Martin Heuwold, muralista właśnie z Wuppertal.
- Wykonanie murali to świetny pomysł, by uratować część obiektów przed ich dewastacją. Malowidła jednak trzeba odpowiednio dopasować do architektury obiektu mostowego i otoczenia - mówi Rafał Roskowiński, gdański muralista, współzałożyciel Gdańskiej Szkoły Muralu.
Ale nie chodzi tu wyłącznie o murale czy posągi, które mają ściągać uwagę mieszkańców całego regionu. Może to być ścianka wspinaczkowa, siłownia pod chmurką czy huśtawki, a nawet małpi gaj dla dzieci.
Czy ożywienie przestrzeni wokół budowanych wiaduktów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w ogóle ma sens?
- Jak najbardziej! Trzeba zmieniać naszą przestrzeń, by stawała się przyjazna mieszkańcom, nawet gdy dotyczy to obiektów kolejowych. Należy jednak uważać, by nie przesadzić z pstrokacizną, by instalacje i malowidła nie były infantylne - mówi Karol Spieglanin, prezes Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańska. - W otoczeniu przyrody zdecydowanie lepiej sprawdzają się stonowane i dopasowane do otoczenia kolory, niż krzykliwe pomysły - dodaje.
Zdaniem władz FRAG przestrzeń miejska jest wspólnym dobrem - wszyscy musimy nauczyć się o nią dbać. Otoczenie wymusza też na nas kanon zachowań - w czystym i przyjaznym miejscu, w którym czujemy się dobrze, wandalizm staje się zjawiskiem tłumionym i z czasem coraz bardziej marginalnym.
Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną, realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.
Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.
Zobacz przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Miejsca
Opinie (153) 10 zablokowanych
-
2014-03-07 14:51
to bzdury (3)
podstawowym problemem przy tej inwestycji jest jej ekonomiczna zasadnosc. Zalozeniem jest polaczenie portu lotniczego z dworcem głównym kolejowym. tyle ze ruch na tej relacji nie zapewni jakiego takiego dochodu a nawet przychodu. Kolejnym wiec krokiem bedzie likwidacja miesjkich polaczen komunikacyjnych np linii 210 by ZMUSIC ludzi do korzystania z PKM. I to sa podstawowe provlemy a nie jakies nawoływanie do tworzenia konkursow murali itp
- 10 9
-
2014-03-07 23:30
PKM to taka sama "zgrana płyta" jak Pendolino.
Linia jest budowana z rozmachem niewartym jej znaczenia.
Dodać trzeba wadliwość prawną samej inwestycji ale w POlsce to raczej tyPOwe POdejście.- 6 1
-
2014-03-07 15:41
Zdechne a niepojade! (1)
A ja zdechne a niepojade!
i nie zmuszą mnie żydy! Tfu!- 3 2
-
2014-03-07 16:17
plus za ironię
- 2 3
-
2014-03-07 12:41
Dlaczego pokazany jest tylko Gdansk? czyzby w Gdyni mialo nie byc kolei metropolitalnej?? (10)
- 37 47
-
2014-03-07 13:22
Metropolia to gdansk. (5)
W gdyni nie bedzie zadnej koleii. A ta kolej z lotniska do wrzeszcza do doublownie autobusow.
- 13 24
-
2014-03-07 15:13
(4)
Gdańsk to metropolia... Chyba nigdzie poza Gdańskiem nie byłeś. Zobacz na Tokio, albo Nowy Jork- TO jest metropolia. Na Śląsk nawet popatrz i może zauważysz, na jakiej wiosce mieszkamy.
- 20 10
-
2014-03-07 17:06
dokladnie (3)
Gdansk to straszna wiocha. Nawet w porownaniu z miastami w poludniowej i centralnej Polsce. Przede wszystkim brak prawdziwej tkanki miejskiej-kwartalow intensywnej zabudowy, miasto niemilosiernie rozciagniete, pelno pustych zarosnietych krzakrami placow (jak w Detroit ;)) a Srodmiescie wyglada jak "niedokonczony projekt" na peryferiach (wjazd od strony w-wy do miasta jest tragiczny). A senna atmosfera i ceglano-pruska niska chaotyczna i sypiaca sie zabudowa przenosi w klimat "zadupia"
- 13 20
-
2014-03-07 22:33
Ale tu jest praca. (1)
W miastach, do których porównujesz albo nie ma albo jest za dwa razy mniej.
Miasto ma przede wszystkim dawać możliwość wyżywienia siebie. Wiesz ile znaczących firm międzynarodowych i fabryk ma miejsce w Detroit?- 6 5
-
2014-03-07 23:04
Detroit umarło 10 lat temu, po upadku przemysłu. Coś Ci się pomyliło.
- 7 2
-
2014-03-07 17:39
Nie karmić trolla
Emigruj do Katowic
- 14 3
-
2014-03-07 14:05
w Gdyni linia już istnieje (1)
- 16 5
-
2014-03-07 15:13
mają powstać nowe przystanki - co zmieni całkiem sporo dla mieszkańców obu Kacków
i ułatwi dojazd fanom Arki z Kaszub (Przystanek Stadion)
- 9 2
-
2014-03-07 13:39
Praktycznie nie powstają artykuły na 3miasto.pl, które opisywały by całą KM. KM jak każdy czytelnik tego portalu wie to nowo budowany odcinek z Wrzeszcza z nowymi wiaduktami i przystankami do Osowej, i coś tam dalej do Gdyni. KM zmieni życie ludzi w Gdańsku, ale nie zmieni nic w życiu mieszkańców Gdyni.
- 5 5
-
2014-03-07 12:52
co ty ćpiesz ?
jaka kolej metropolitalna w Gdyni kto gdzie i jak ?
- 13 21
-
2014-03-07 22:51
Dewastacja?
Żebyście tak ujmieli przewidywać rozwój infrastruktury komunikacyjnej na 10 lat naprzód, jak dewastację przez swoich matołów- muralistów tego, co się niezbędnie już robi, wy też matoły!
- 2 0
-
2014-03-07 16:23
porządne dojazdy rowerem do stacji SKM i PKM (1)
zwiększyłyby liczbę osób korzystających z tego typu połączeń przyjaznych dla środowiska: kilkukrotny wzrost powierzchni napływu pasażerów. Potrzebne są odpowiednio zadaszone, monitorowane, strzeżone i darmowe parkingi rowerowe. Finansowane z opłat za parkowanie samochodów.
Pierwszy krok: droga rowerowa od stacji SKM Politechnika wzdłuż torów SKM do SKM Żabianka AWFiS - z tunelem dla pieszych od południowej strony peronu stacji PKP i SKM Gdańsk Oliwa. Inaczej mówiąc: ucywilizowanie otoczenia całego korytarza kolejowego od Pruszcza Gdańskiego do Gdyni, bez niepotrzebnych ekranów dźwiękochłonnych, które też prowokują do tworzenia grafitti.- 4 3
-
2014-03-07 22:41
A ja chciałbym darmowych parkingów za płatne parkingi rowerowe. A co?
Nie, żartuję. Za mało ludzi ma tak spaczony gust. Razi tylko Twoja pyszałkowatość. Jako mniejszość, masz obowiązek być potulnym. Obowiązkiem mniejszości jest dygać przed większością. Dla większości, Twoje pomysły obniżają jakość życia.
A że w zachodnich to, w zachodnich tamto... Po prostu im odbiło od nadmiaru. Śmiesz mówić o cywilizacji, cofając do XIX wieku...- 0 1
-
2014-03-07 12:44
To przecieĹź samowola budowlana (3)
A samowola budowlana podlega rozbiĂłrce. Problem zniknie sam.
- 35 60
-
2014-03-07 14:35
?? (2)
a pokażesz mi jakakolwiek ostateczną (prawomocną) decyzje unieważniającą ich decyzje budowlane?
- 7 6
-
2014-03-07 15:16
pewnie, sprawdzona metoda radzieckiego komsomołu (1)
skoro wybudowano to niech zostanie, nie będziemy się wygłupiać z poważnym traktowaniem prawa, bo trzeba by rzeczywiście całą PKM rozwalić. To, że decyzja o pozwoleniu na budowę wydana jest z wadą to niestety w tym kraju nic nie znaczy. Jak tam profesorek szkoły z farbkami?
- 7 7
-
2014-03-07 22:40
Proszę się zająć z powrotem uczeniem studentów na ASP zamiast trollowaniem w Internecie.
- 1 1
-
2014-03-07 22:32
Whole pkm niz koncerty sylwestrowe polsatu
- 5 2
-
2014-03-07 21:56
bydło z bloków w dresikach i tak wszystko zniszczy. jedyny sposób to kula do nogi,
kastracja żeby genów nie roznosili i więzienie dla rodziców tego scierwa, niech odpowiedzą jak wychowali swój pomiot.
- 8 1
-
2014-03-07 12:38
(4)
wystarczy zobaczyć jaki jest brud i bałagan pod wiaduktem, k.Galerii Bałtyckiej
- 147 4
-
2014-03-07 15:17
(3)
sam tam sikam !
- 9 9
-
2014-03-07 16:20
Sam byś takiego syfu nie narobił. Musisz mieć wspólnika. (1)
- 20 0
-
2014-03-07 21:21
Ja też tam sikam
PS. Nie jesteśmy wspólnikami.
- 7 1
-
2014-03-07 20:47
A ja puszczam bąki :P
- 9 1
-
2014-03-07 13:18
(7)
"Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną, realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.
Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r."
Czy musicie to wklejać w każdym artykule dotyczącym, choćby trochę, PKMki ?!?!?!?!?!- 15 7
-
2014-03-07 21:06
Część tego zapisu jest konieczna do każdorazowej publikacji, co wynika z dofinansowania ze źródeł UE. Każdy kto pisał choć raz wniosek o dofinansowanie i realizował projekt ma tego świadomość. Pozdrawiam.
- 2 0
-
2014-03-07 13:29
Tak. Masz z tym jakiś problem? (3)
- 4 3
-
2014-03-07 14:23
(2)
tak
- 1 1
-
2014-03-07 16:29
Mój Borze! (1)
To straszne!
- 1 1
-
2014-03-07 20:17
Ja nie mam BORU , ja mam las .
- 1 0
-
2014-03-07 13:23
Czasem część czytelników może
nie wiedzieć c to PKM, zawsze się dowiedzą ;)
- 5 2
-
2014-03-07 13:21
Zawsze to te kilka linijek więcej do artykułu i naczelny jest zadowolony....
- 6 2
-
2014-03-07 20:55
Gdańsk-Brętowo???
jaki absurd, tam nie ma żadnych domostw, nie ma sensu żeby się tam nawet kolejka zatrzymywała, chyba, że będzie "na żądanie" ;)
- 9 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.