• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: chcemy większego dofinansowania

rb
3 sierpnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Na Kolej Metropolitalną czekają mieszkańcy całego Pomorza. Na Kolej Metropolitalną czekają mieszkańcy całego Pomorza.

Urząd Marszałkowski chce, by z programu Infrastruktura i Środowisko trafiło do nas aż 745 mln zł unijnej dotacji. Wcześniej otrzymaliśmy gwarancję na 306 mln zł, ale to za mało, by projektowana z rozmachem budowa Kolei Metropolitalnej mogła powstać.



Czy budowa Kolei Metropolitalnej powinna być priorytetową inwestycją na Pomorzu?

Wniosek o dofinansowanie już czeka w Warszawie na rozpatrzenie - pisze Gazeta Wyborcza Trójmiasto. Dotacja ma pokryć 85 proc. kosztów budowy. Bez unijnych pieniędzy nie ma bowiem szans na to, by Kolej Metropolitalna powstała. A koszty jej budowy rosną wraz z konkretyzacją planów.

Nowa trasa kolejowa zacznie się w pobliżu stacji Gdańsk-Zaspa i dotrze do Gdyni Wzgórze św. Maksymiliana. Pociągi pojadą po dawnym nasypie kolejowym przez Strzyżę, Niedźwiednik i Morenę. Tory będą prowadzić przez dzielnice: Kiełpinek, Złota Karczma, Rębiechowo, aż do Osowej. Stamtąd pociągi pojadą w kierunku Gdyni już po istniejących torach.

Na istniejącej już trasie powstaną nowe przystanki przy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku oraz przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni.

Po torowisku, które pobiegnie przez Gdańsk, kursować będą mogły także tramwaje - na takie rozwiązanie nalegały władze Gdańska, które myślą o rozbudowie sieci tramwajowej w mieście. Wciąż ważą się jednak losy połączenia Kolei Metropolitalnej z istniejącą linią SKM. Wiadomo za to, że - jeśli ministerstwo przyzna dotację w pełnej wysokości - miejski odcinek KM będzie zelektryfikowany.

- Złożyliśmy wniosek na 745 mln zł dofinansowania, przy założeniu, że będzie to 85 proc. kosztów całej inwestycji. W tej cenie zawiera się elektryfikacja odcinka miejskiego. To maksymalny możliwy udział środków unijnych - mówi Gazecie Wyborczej marszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk.

Nową linią kolejową pojedziemy najszybciej w 2014 r. Dziś trwają jeszcze prace nad studium wykonalności inwestycji.
rb

Opinie (91) 2 zablokowane

  • A może by tak koleją z Gdańska na Hel w max. 1,5 godziny!? (2)

    W końcu rozładowałoby to w jakimś stopniu potężne korki w Rumi, Redzie i na półwysep.
    KOLEJ POTĘGĄ MA STAĆ!

    • 41 4

    • Teoretycznie, to tak jest...

      No własnie 98 km oecnie zajmuje 3h! Średnia handlowa wynosi więc 33 km/h ;P Średnia prędkość, by dojechać w 1,5h to by było 65 km/h. Pociągi na lini do Helu mogą jechać 80 km/h. Z tego, co mi się zdaje, to najwięcej czasu zamjuje zmiana lokomotywy w Gdyni z elektrycznej na spalinową (40 minut!). Długo też idzie odcinek Sopot - Gdynia, ale to pewnie przez trwający remont najazdu i węzła wzgórze.

      • 0 0

    • No i to jest dobry pomysł

      jw

      • 2 0

  • Coś mi tu smierdzi...lenistwem (5)

    Wcześniej mówiono że kolej powstanie do 2012 r. zaczęto robić studium wykonalności firma zgarnęła miliony i nie dokończyła prace ślimaczą się do dziś i co grzejemy stołki?

    • 46 4

    • Bo Gdańsk się uparł na tramwaje...

      Jak to Gdańsk. Zaciągnąć ręczny i się cieszyć.

      • 0 0

    • firma robi to za półdarmo.. (2)

      ponieważ część tego odcinka opracowywała wcześniej,
      Wiec o jakich milionach mówisz. Co do terminów, to przez kilkanaście lat chyba wszyscy zdążyli się przyzwyczaić do ekspresowej budowy infrastruktury w naszym pięknym kraju.

      • 4 4

      • No tak, opracowywała wcześniej (1)

        linię do Kościerzyny ale na PKM jest już drugie studium robione.
        Wyniki pierwszego nie podobały się Gdańskowi.

        • 3 0

        • bo Gdańsk chce projekt up...lić za wszelką cenę

          w tym celu forsuje pomysł z puszczeniem tramwajów po linii kolejowej, co rozwali totalnie jej przepustowość.

          Najwyraźniej ktoś nie dostał w łapę, albo jakieś inne ambicyjki wygrały.

          • 0 0

    • daj miliard na realizację ...

      ... to problem zniknie

      • 0 0

  • Czy oni oszaleli?!? (3)

    Bez przystanku na Wzgórzu św. Maksymiliana? Na Redłowie koło stadionu? Dla kogo ma być ta kolej, dla Szczurka i Budynia czy mieszkańców?

    • 6 8

    • jak będzie przystanek Gdynia Wzgórze (2)

      to się pomyśli, a na razie czarnych już dosyć dofinansowano z państwowej kasy.

      • 6 3

      • Człowieku, co Ty palisz? (1)

        • 1 0

        • kadzidło wącham...

          • 0 0

  • a dlaczego nic nie psze się o przystanku Gdynia-Kosakowo? (3)

    Ta linia miała łączyć dwa port lotnicze (Gdynia_Kosakowo Gda nsk-Rębiechowo) a nie dzielić. Już dziś widać, że w transporcie lotniczym przez opóżnieia wyprzedzają nas W-wa-Okręcie -> Modlin i zintegrowana z Łódź-Reymonta (a mówi się jeszcze o Radomiu?)

    Marszałek opóźnia rozwój Pomorza!!!

    • 3 5

    • Czy ty musisz w każdym temacie (1)

      wtrącać to Kosakowo?
      Tradycyjne słoń a sprawa polska.

      • 0 1

      • Stamtąd pociągi pojadą w kierunku Gdyni już po istniejących torach.

        trojmiasto.pl, jest POprawne układowi POlitycznemu i dlatego nawet nie wymieniło przystanków w Gdyni. A jak wiemy ostatnim przystankiem ma być Kosakowo i Oksywie:)))

        • 2 0

    • jakie opóźnienia??

      ja często latam z rębiechowa i nigdy mi się samolot nie spóźnił:P

      • 0 1

  • Wystarczy zbudować odcinek łączący lotnisko ze ścisłym Gdańskiem (2)

    Do Mistrzostw Europy. Reszta może poczekać.

    • 4 3

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • no ale cały sęk w tym,

      że to jest prawie wszystko co trzeba zrobić.
      Reszta to pikuś.

      Mówisz jak Duńczyk z Vabanku:
      "Wystarczy przedryblować wszystkich zawodników przeciwnika i wystawić partnerowi piłę, na pustą bramkę."

      • 5 0

  • A miasto dalej bedzie stać w korkach, bo kto dziś po 10 km do pociągu pieszo chodzi? (4)

    Ta kolej będzie wozić powietrze ale zakosztuje wszystkich.

    • 4 11

    • nie masz zielonego pojęcia o czym piszesz chłopie. będzie pełny i to co dziennie. ile mieszkaniówki za gdańskiem powstanie (3)

      gdzie pod nosem będzie km gdzie z oruni się jedzie 1-2h rano do centrum, a tu poza miastem ktoś kupi mieszkanie o wiele taniej i jeszcze wsiada w km i w 15min jest rano w centrum. to samo tyczy się tramwaju na orunie górną. to diametralnie zmieni komukacje w tamtym regionie

      • 8 1

      • Jechałeś choć raz z Orunii? 2 godziny do centrum ale Gdyni chyba.

        • 0 0

      • (1)

        Od kilku lat twierdzę, że Kolej Metropolitarna zmieni niektóre miejsca na górnym tarasie tak jak metro w Warszawie zmieniło Kabaty. Jak się nagle okaże, że Osowa to nie koniec świata ale pół godziny pociągiem to samego centrum Gdańska czy Gdyni, to czeka nas rewolucja jakiej nie było w Trójmieście od lat. A z komunikatów prasowych wynika, że rozważa się wariant żenująco oszczędny, tzn: jeden tor, mijanki i kursy co pół godziny. A tam powinny jeździć pociągi co 15 minut góra, bo jestem przekonany, że zapełnienie szybko przekroczy najśmielsze oczekiwania. To będzie też impuls to gwałtownej rozbudowy śródmieścia Gdańska i Gdyni aby ludzie mogli stosować schemat: praca w odległości spacerku od dworca głównego, mieszkanie daleko za miastem w domku (dojazd pociągiem + ewentualnie samochodem spod stacji).

        Oczywiście to wszystko pod warunkiem, że nasze władze tego nie zepsują: czyli dwa tory, elektryfikacja, odpuszczenie sobie z tramwajami, możliwość skrętu z Gdańska w stronę Żukowa, no i przystosowanie całej trasy co częstotliwości 6 kursów na godzinę albo i więcej. Do tego przy stacjach za obwodnicą parkingi i pętle autobusowe (a przynajmniej rezerwa miejsca). Jeśli wygra wariant minimalny to chyba lepiej sobie darować...

        • 4 1

        • Chciałbyś...

          aby Trójmiasto sponsorowało budowę dojazdu z waszego zadupia... Tylko to jest nieopłacalne, nigdy się nie zwróci miastu, a zapłacić za to będą musieli wszyscy.

          • 0 4

  • Historia zatoczyła koło ;-)

    W latach 90-tych XX wieku usiłowano nam wmówić, że transport kolejowy jest nieopłacalny i powinien zostać ograniczony...przy okazji zlikwidowano wiele linii kolejowych i podzielono PKP...Teraz okazuje się, że linie, które zamknięto przydałyby się a rentowność nie jest czynnikiem decydującym. Proszę budować zarówno Kolej Metropolitalną jak i ścieżki rowerowe...tylko żeby nie skończyło się na zapowiedziach ;-)

    • 0 0

  • Strzyża czeka na kolej metropolitalną (1)

    A Strzyża czeka na kolej metropolitalną i przystanek Strzyża.

    • 8 4

    • Tramwajowy chyba.

      • 0 0

  • Dlaczego projektuje sie po starym nasypie? (6)

    Czy drogi też powinny przebiegać po starej drodze, trakcie znanym już w średniowieczu?

    Dlaczego nie wytyczono nowej trasy tylko poszli projektanci na łatwiznę?

    • 6 39

    • Bo stary nasyp jest lepszy od tych nowych (1)

      I mniejsze koszty

      • 6 0

      • Stary nasyp jest pod jeden tor, i tak trzeba poprawiać. Czasem taniej wychodzi zbudować nowy. Przy okazji kolej poszłaby do ludzi, a nie odwrotnie.

        • 0 0

    • bo trzeba by było wyburzać

      i linia nigdy by nie powstała z powodu protestów :P

      • 3 0

    • zbudujmy i jakoś to będzie - pasażerowie niech się dostosują do trasy...

      Zelektryfikowana kolejka do Rębiechowa jest pilnie potrzebna, ale tak jak to planowano w latach 70-tych przez Orunię Górną i Południowe Dzielnice.
      Urokliwy szlak wąskotorówki na Kaszuby nijak ma się do obecnych potrzeb transportowych Gdańska.
      Jak inwestować setki milionów to z głową przy ziemi, a nie w chmurach !!!

      Kolej Metropolitalna ma służyć mieszkańcom, a nie mieszkańcy kolei !

      • 4 3

    • Dlatego, że trzeba by wyburzać istniejące budynki?

      • 8 2

    • Już ci mówię. Otóż kiedyś linia kolejowa istniała w tym miejscu nie bez powodu. Projektując linię kolejową trzeba uwzględnić promienie zakrętów i możliwe nachylenie trasy. Dzisiaj dawna trasa jest tak samo dobrym miejscem jak kiedyś. Głupotą by było z tego nie skorzystać - nie mówiąc już o tym że najgłupszy urzędnik by się na to nie zgodził.

      • 30 1

  • Więcej podatków! Tak! Więcej do rozkradzenia! (4)

    W końcu kto tak inny ochoczo trwoni pieniądze, jak nie rząd, który operuje nie swoimi? Takie najłatwiej zmarnować.
    Żadna prywatna firma nie pozwoliłaby sobie na takie prowadzenie inwestycji jak nasz rząd. Ale co tam - liberalny Tusk da nam 24%, a później 25% VATu i 50% podwyżki akcyz (co roku zresztą podnosi), także do urn, głąby!

    • 67 41

    • Nie wycieraj sobie liberalizmem gęby (2)

      W Polsce jeszcze nie rządziła partia liberalna.

      • 8 2

      • to był sarkazm, ten "liberalny", więc zluzuj poślady

        • 0 1

      • ale 97% sołeczeństwa...

        .....tego nie wie

        • 2 0

    • Chyba Ci się kolego artykuły pomyliły:czy 800 milionów "roztrwonionych" pięniedzy w Twoim regionie to wg CIEBIE niepotrzebna rozrzutność??

      • 16 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane