• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna do Gdyni. Marszałek daje zielone światło

Maciej Naskręt
22 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nowe przystanki w Gdyni będą nawiązywały architektonicznie do tych w Gdańsku. Nowe przystanki w Gdyni będą nawiązywały architektonicznie do tych w Gdańsku.

Gdynia Stadion, Gdynia Karwiny i Gdańsk Osowa - to przystanki, które kosztem 23,6 mln zł mają powstać lub zostać zmodernizowane w ramach przebudowy odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, od lotniska w Rębiechowie do śródmieścia Gdyni.



- Rozszerzamy nasz dotychczasowy projekt kolejowy wraz z Gdynią, wzdłuż linii kolejowej nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. To efekt starań miasta i porozumienia z władzami spółki PKP PLK - poinformował marszałek pomorski Mieczysław Struk, podczas wtorkowej konferencji "Pomorska Kolej Metropolitalna - przyszłość, rozwój, inwestycje", która odbyła się w Urzędzie Marszałkowskim,

Budowa linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną z budżetu województwa pomorskiego. Połączy ona Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie zobacz na mapie Gdańska i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna zobacz na mapie Gdańska. Dzięki PKM, zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut. Koszt realizacji projektu PKM wynosi ok. 720,5 mln zł netto.

Na początek stacja i dwa przystanki

Spółka samorządu województwa Pomorska Kolej Metropolitalna, która nadzoruje budowę 18-kilometrowej linii kolejowej z Wrzeszcza do Rębiechowa, wiosną zwróci się do wojewody pomorskiego o wydanie pozwolenia na przebudowę stacji Osowa, a także budowę od podstaw przystanków Karwiny i Stadion. Inwestycję sfinansuje województwo pomorskie, które z budżetu będzie musiało wysupłać 23,6 mln zł. Jest też szansa na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych, ale na to zgodę muszą wyrazić urzędnicy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej i Komisji Europejskiej.

Koszt inwestycji jest stosunkowo niewielki. - To dlatego, że podążamy wzdłuż gotowej linii kolejowej nr 201. Według naszych wstępnych wyliczeń, na przebudowę stacji Osowa przeznaczymy nieco ponad 6 mln zł i tyle samo na budowę przystanku Stadion. Prawie 9 mln zł pochłonie budowa przystanku Karwiny - mówi Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM.

Stacja Gdańsk Osowa zobacz na mapie Gdańska w ramach generalnego remontu zyska nowe parkingi na 67 aut, zmodernizowane zostaną także perony, do których dojść będzie można wyłącznie tunelem. Oznacza to, że pasażerowie nie będą już tam spacerować między peronami, w poziomie torowiska.

W Gdyni natomiast PKM zleci budowę przystanku Karwiny zobacz na mapie Gdyni przy ul. Wielkopolskiej. Przystanek architektonicznie nawiązywać ma do tych budowanych w Gdańsku. Będzie wyposażony w kładkę dla pieszych nad torami i dwa perony po zewnętrznej stronie linii. Przy przystanku Karwiny pojawi się też pętla autobusowa i wielopoziomowy parking, ale decyzja o ich budowie należy wyłącznie do władz miasta. Ciekawym rozwiązaniem ma być planowana przy peronach antresola, która będzie również pełnić funkcję chodnika. To tamtędy piesi będą mogli przejść pod ul. Wielkopolską i dotrzeć m.in. do pętli autobusowej.

Kolejny przystanek wytypowany do realizacji to Stadion zobacz na mapie Gdyni. Jego lokalizacja i nazwa podyktowane są bliskością obiektów sportowych. I tak ma on posiadać po zewnętrznej stronie linii dwa perony, z których dotarcie do ul. Sportowej zapewnią schody lub winda.

Przy planowanych przystankach w Gdyni pojawi się także infrastruktura towarzysząca.

- Do przystanków będzie można dotrzeć zarówno autem, rowerem jak i komunikacją publiczną. Pomoże w tym budowa węzłów przesiadkowych, których budowę rozpoczniemy w latach 2014-2020 - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

W dalszej perspektywie (do 2020 r.) planowana jest też budowa stacji Gdynia Fikakowo, a także rozbudowa o jeden peron przystanku Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Tym ostatnim ma się zająć inwestor pobliskiego centrum handlowego Riviera.

Zobacz jak dziś wygląda stacja Gdańsk Osowa.

Przetarg na tabor w przyszłym miesiącu

Choć za budowę linii kolejowej i stacji odpowiada spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, to za wybór i kupno obsługujących je pociągów już nie. To zadanie dla urzędników marszałka Województwa Pomorskiego.

- W listopadzie uruchamiamy przetarg na zakup 10 szynobusów spalinowych, które obsłużą linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - zapowiada Mieczysław Struk.

Zobacz budowę stacji PKM Brętowo w Gdańsku.

By zapewnić systematyczne przejazdy (co ok. 15 minut), parametry przyszłych maszyn muszą być mocno wyśrubowane. Składy mają być wyposażone w mocną jednostkę napędową i taką przekładnię, która umożliwi im szybkie przyspieszanie na wzniesieniach i oraz jazdę z prędkością do 120 km/h. Ponadto nowe pociągi muszą posiadać bardzo dobre parametry układu hamulcowego.

Kolejne wymogi to wysokość podłogi, która musi wynosić 76 centymetrów od wierzchołka szyny, by pasować do budowanych peronów. Każdy skład ma ponadto zapewniać 200 miejsc siedzących i spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa - zgniotu wagonu.

Wizualizacja linii PKM wiodącej przez Gdańsk.

Budowa PKM w Gdańsku wyprzedza harmonogram

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która ruszyła w w czerwcu, już wyprzedza założony plan.

- Wiele osób zarzucało nam, że proces przygotowania inwestycji przedłuża się. Sprawdziła się tu jednak wojskowa zasada: im więcej potu wylejemy na ćwiczeniach, tym mniej krwi stracimy w boju. Wyprzedzamy teraz harmonogram prac budowy, co ma dla nas kluczowe znaczenie ze względu na nadchodzącą zimę. To co zyskamy teraz, będziemy mogli spożytkować w najbliższych miesiącach - wyjaśnia Krzysztof Rudziński, prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Odległe plany - kolej na Obłuże, Chwarzno i Wiczlino

Pomorska Kolej Metropolitalna z Wrzeszcza do śródmieścia Gdyni nie jest projektem zamkniętym. Już teraz brana pod uwagę jest jej wydłużenie do Obłuża i Kosakowa. Z tym trzeba jednak będzie poczekać. Na rozbudowę linii w tym kierunku potrzeba wstępnie ok. 949 mln zł, czyli jeszcze więcej, niż w przypadku budowy linii przez Gdańsk.

Pieśnią przyszłości jest budowa linii PKM do Wiczlina i Chwarzna. Wszystkie te plany opiszemy jednak już w następnym artykule o Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (218) ponad 20 zablokowanych

  • Lobbing developerów

    wiadomo nie od dzisiaj,że magistrat siedzi w kieszeni developerów.

    Budowa PKM pozwoli na nowe inwestycje mieszkaniowe w szczerym polu i sprzedaż mieszkań na dobrej marży bo przecież będzie skomunikowana z miastem.

    • 3 0

  • Osowa

    Super, że będzie tunel dla pieszych przy stacji Osowa. 500 metrów dalej jest przejazd kolejowy z rogatkami, przez który dziennie przejeżdza kilka tysięcy samochodów. A gdzie są plany zbudowania w tym miejscu tunelu drogowego? Przecież pociągi PKM będą jeździć zdecydowanie częściej niż obecnie!!!

    • 2 2

  • no i super:-)

    teraz czekamy na przystanek przy kielnienskiej:-]

    • 3 0

  • Gdynianie uważajcie bo zlikwidują wam komunikacę miejską przy trasie kolei metropolitalnej tak jak władze gdańska chcą zrobić ! na h nam ta kolej której wagony nie pasuje do wysokości peronów skm z powodu której zlikwiduje się albo bardzo ograniczy komunikacje miejską, która będzie posiadać swoje bilety a mieszkańców narazi na kilkakrotne przesiadki ! teraz już rozumiem skąd to parcie na bezsensowną inwestycję która nigdy nie połączy południowych osiedli z centrum trójmiasta ! tkm

    • 4 0

  • jak juz to już

    pdciągnąc ja jak najdalej się da

    • 0 0

  • WSZYSTKO ZAJEFAJNIE TYLKO (1)

    Czy na etapie projektu nie można było pomyśleć o zunifikowaniu wysokości peronów I taboru oraz połączeniu PKM I SKM w jedną firmę z jednym prezesem I zarządem?!Ile to by dało oszczędności podczas późniejszej eksploatacji?!!!A co najważniejsze byłby jeden bilet!I czy szynobusy spalinowe to nie jest przypadkiem "strzał w kolano"?

    • 4 1

    • po takich komentarzach stwierdzam że ludzie to jednak bardzo ograniczone istoty są...

      temat już był poruszamy tyle razy że aż s****. odechciewa się komentować braku normalnego pojmowania rzeczywistości;]

      • 0 0

  • A GDZIE MAŁY KACK ? Taki mały jest, że pomijacie rejon ulicy

    Olkuskiej ?

    • 1 0

  • A nie wystarcza nam już robotników z okolic Gdańska by PKM ciągnąć do Gdyni ?? (1)

    :-)

    • 2 4

    • baran

      • 0 2

  • Widzicie Gdynianie co Gdańsk wam załatwił ? (6)

    " Dzięki Gdańskowi powstała Gdynia i dzięki Gdańskowi Gdynia podróżuje...! "

    Więc szanujcie swoje miejsce w szeregu i nie rzucajcie kłód pod nogi...

    Nie stracicie na tym bo mądrzy zawsze stawiają na jedego konia by ten miał przebicie a potem korzyści czerpią wszyscy z jego stajni.

    • 18 21

    • (5)

      A generalnie to dziwię się jak oni mogą wytrzymać nad Zatoką GDAŃSKĄ ;)

      • 11 5

      • O ile się nie mylę (3)

        To właśnie dzięki braku miasta Gdańska w granicach polskich, miasto Gdynia mogło powstać i w dwudziestoleciu międzywojennym przebić jego port na wylot pod względem przeładunku (ok. 9 mln. ton w roku 1939) :)
        To właśnie miasto Gdynia ma lepszą "siłę przebicia" jeżeli chodzi o PR, promocję czy ogólny wizerunek, czy komfort (przykładem mogą być rankingi, wg. których w 2010 roku i bieżącym, Gdynia jest najlepszym miejscem do życia).
        Więc szanujcie swoje miejsce w szeregu, cieszcie się wiekiem i rangą miasta wojewódzkiego (z którego również płyną niemałe pieniądze na inwestycje takie jak PKM, czy innej infrastruktury - Gdynia dotowana niczym Krotoszyn, jak gdzieś zasłyszałem, nie miałem zamiaru nikomu ubliżyć), a nie twórzcie podziałów, bo się wam po prostu farci.

        Pieniądze na tę kolejkę, oprócz środków z Unii Europejskiej idą z podatków wszystkich Pomorzan, także wielkie dzięki! ;) To, że w Gdyni nie ma większej ilości przystanków to zasługa kijowego gospodarowania i tak nikłymi funduszami - gdyby nie to mogłyby powstać poza dotacją.

        • 7 6

        • Znasz jeszcze jakieś dowcipy ? (2)

          Podam ci kilka:

          Gdynia ma głębszy tor wodny do portu.

          Gdynia jest bardziej znana na świecie od Gdańska

          Gdynia ma więcej zabytków no i oczywiście jest starsza...

          Dzięki Gdyni świat powołał WMG

          O tym że to w Gdyni zaczeła się II wojna już nie wspomnę...

          mogę tak w nieskończoność...

          • 3 5

          • Aaa u psychola był.

            • 0 2

          • no i najepszy....

            D.S.v.D URODZIŁ SIĘ W GDYNI :P

            • 4 0

      • no:-)

        hehe.

        • 0 0

  • DO OSOWIANINA (1)

    Głupim jest ktoś, kto nie rozróżnia faktu, że 171 obsługują "głupi z Gdańska". Do tej pory myślałem, że Osowa to Gdańsk, ale chyba jestem za głupi dla Osowianina.

    • 6 2

    • Cześć (co prawda mniejsza) Osowy czyli Wysoka należy administracyjnie do Gdyni

      Linia 171 jest z kolei organizowana zarówno przez ZKM Gdynia, jak i ZTM w Gdańsku, więc w przypadku likwidacji Gdańsk nie może tego sobie zrobić ot tak. Może się co najwyżej wycofać z obsługi i Gdynia będzie sama jeździła.

      169 i 179 należą w pełni do Gdańska i mogą je sobie zlikwidować jak tylko będą mieli kaprys.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane