• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: eksperci Unii biorą sprawy we własne ręce

rb
28 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Urzędnicy wciąż wierzą, że Budowa Kolei Metropolitalnej ruszy pod koniec 2011 roku. Urzędnicy wciąż wierzą, że Budowa Kolei Metropolitalnej ruszy pod koniec 2011 roku.

Studium wykonalności, czyli dokument mówiący o tym jak i za ile najkorzystniej wybudować Trójmiejską Kolej Metropolitalną, powinno być gotowe już wiele miesięcy temu. Wciąż nie jest, ale wygląda na to, że Unia Europejska postanowiła wziąć sprawy we własne ręce.



Na życzenie Gdańska w studium wykonalności KM ma pojawić się także wariant tramwajowo-kolejowy. Chodzi o odcinek zaznaczony na rysunku kolorem fioletowym. Na życzenie Gdańska w studium wykonalności KM ma pojawić się także wariant tramwajowo-kolejowy. Chodzi o odcinek zaznaczony na rysunku kolorem fioletowym.
Rok temu Urząd Marszałkowski, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe zamówiły opracowanie trzech różnych wariantów kolei. Problem w tym, że kilka miesięcy później, na życzenie Gdańska, dorzucono jeszcze kolejne - pisze "Polska Dziennik Bałtycki"

Trzy najstarsze warianty zakładały, że między Wrzeszczem a Rębiechowem powstanie: w pierwszym - wyłącznie linia tramwajowa, w drugim - niezelektryfikowana linia kolejowa, w trzecim - zelektryfikowana linia kolejowa.

Dopiero po kilku miesiącach prac, jeden z inwestorów - Gdańsk - zażądał uwzględnienia nowego wariantu kolejowo-tramwajowego, czyli takiego, w którym po 3-kilometrowym fragmencie linii między ul. Wita Stwosza i Rakoczego, będą mogły kursować zarówno pociągi, jak i tramwaje.

Czy wierzysz w powstanie Kolei Metropolitalnej?

Problem w tym, że konsorcjum IVV, które wygrało przetarg na opracowanie studium, zakończyło prace nad trzema pierwotnymi wariantami. Za dotychczasową pracę firma dostanie 1,338 mln zł. IVV jednak uznało, że przystąpienie do dalszych prac wymaga aneksowania umowy i dodatkowej zapłaty.

- Mieliśmy już wynegocjowane wstępne warunki, ale 15 grudnia, w ostatnim dniu obowiązywania umowy z IVV, czyli w ostatnim momencie, w którym można było podpisać aneks do umowy, IVV zażądała większych pieniędzy i dłuższych terminów - mówi reporterowi "Polski Dziennika Bałtyckiego" Krzysztof Rudziński, dyrektor Departamentu Koordynacji Projektów Województwa w Urzędzie Marszałkowskim. - To nie było możliwe nawet fizycznie, taka decyzja wymaga bowiem zgody m.in. rad miast i sejmiku województwa. Umowa z IVV została zatem zakończona.

Studium na razie nie ma, ale powstać musi, choćby po to, by móc wystąpić o decyzję środowiskową i lokalizacyjną. Teraz pojawiła się szansa, że dokument powstanie - i to za darmo - przy pomocy ekspertów unijnej agendy JASPERS [Joint Assistance to Support Projects In European Regions - Wspólna Pomoc we Wspieraniu Projektów dla Europejskich Regionów].

- Przedstawiciele JASPERS deklarują, że sami dokończą studium. Tuż po Nowym Roku spodziewamy się ostatecznej decyzji w tej sprawie. Jeśli będzie pozytywna, zaoszczędzimy pieniądze. JASPERS nie oczekuje bowiem wynagrodzenia za pracę, dostaje pieniądze z Komisji Europejskiej. Na wszelki wypadek, przygotowujemy jednak przetarg na dokończenie studium i będziemy gotowi go w styczniu ogłosić - dodaje Rudziński.

Główny inwestor KM, czyli Urząd Marszałkowski wciąż utrzymuje, że budowa linii z Wrzeszcza do Rębiechowa rozpocznie się pod koniec 2011 r.
rb

Opinie (191) 4 zablokowane

  • Wariant z tramwajami będzie oznaczał że częstotliwość kursowania pociągów będzie ograniczona przez jeżdżące po tej samej trasie wolniejsze tramwaje. Częstotliwość co 15 minut jest dobra na niedzielne poranki, nie na godziny szczytu, i wcale nie trzeba wydawać miliona żeby to wiedzieć.

    Zapewniam was, bo uruchomieniu KM w pobliżu jej trasy wyrosną nowe osiedla jak grzyby po deszczu, i zacznie się szukanie winnego: kto o tym wcześniej nie pomyślał. A winny się nie znajdzie bo urzędasy zawsze są kryte.

    • 7 0

  • A WOGÓLE TO LOTNISKO PRZENIEŚĆ DO GDYNI

    wszędzie na świecie takie atrakcje buduje się z dala od miast. nie chcemy w mieście tego bałaganu
    eksmisja na prowincję pożądana

    • 5 1

  • Te koleje to (P)orazka (O)bywatelska

    cvzy ktos madry,a nie przy korycie jeszcze ich popiera??

    • 5 5

  • dajcie spokój z tym tramwajem

    zaangażowanie się w tramwaj daje niepotrzebne opóźnienie KM
    wystarczy aby przy lotnisku zrobić dodatkową bocznicę gdzie pociąg zawróci i dzięki temu na odcinku z gdańska do lotniska bedzie mógł kursować co 10 minut a resztę trasy wg potrzeb czyli jak wyjdzie w praktyce bardzo rzadko

    i nad czy tu deliberować- robić nie gadać!!!

    • 1 0

  • 7-my wariant Kolei MetroIdalnej :)

    Będę współpracował z expertami z Umii !!! Mój 7 wariant kolei zakłada ścieżkę rowerową obok trasy kolejowej!!! Tym razem się uda i ścieżka nie skończy się w połowie drogi tak jak sławna ścieżka na ul. Spacerowej :DDDDD A tak serio to zastanawiam się jakie są priorytety i wytyczne z UE jeżeli chodzi o inwestycje...

    • 6 0

  • dlaczego od razu nie powiedzą, że nie będzie tej skm?? (5)

    wydaje mi się, że gdańsk robi wszystko byle tylko storpedować projekt.

    z drugiej strony się zastanawiam kto będzie jeździł tą szuwarowobagienna linią?
    w końcu od miejsca zamieszkania będzie trzeba jeszcze dojść do przystanku a tych nie będzie dużo ani blisko osiedli. fajnie jakby się to opłacało ale mam wątpliwości.

    • 13 5

    • jeżdzić bedzie kilkadziesiąt tysięcy osób dziennie z Osowy, Kartuz, Żukowa, nowych osiedli (4)

      Czyli wielka cześć osób, które teraz nie mają alternatywy dla samochodów tkwiących w korkach na W-z Słowackiego, Spacerowej, czyli najbardziej zakorkowanych drogach w Gdańsku.

      • 7 3

      • no właśnie wątpię. mieszkam w osowej i powiem tyle, ze aby dotrzeć do najblizszego (2)

        przystanku TKM musiałbym maszerować bardzo szybkim krokiem minimum 20 minut albo czekać na 210, który mnie tam dowiezie ale tu juz wchodzą przesiadki no i kursowanie autobusu co 30 min. Wole poczekac na busa 210 (3 min do przystanku) i pojechać do gdańska nawet w korkach, które na tej linii nie są największe.

        • 3 4

        • a może... (1)

          Tobie najbardziej pasuje podjechać rowerem i zostawić go na cały dzień.

          Ale to opcja realna tylko wtedy, gdy miasto zainwestuje w jakiś fajny parking dla cyklistów, inaczej szkoda kupować co tydzień nowy rower :))

          A osobom, które będą miały jeszcze dalej... parkingi dla samochodów przy przystanku.

          Po za tym, ta kolej nie jest tylko dla osób dojeżdżających do Wrzeszcza. Stamtąd można dojechać właściwie w każde miejsce w mieście/Trójmieście. Oczywiście jest jeden problem... stworzenie porządnego systemu biletowego, a nie jakiejś parodii w postaci obecnej karty miejskiej.

          • 2 0

          • no i tu niestety wątpię w takie kompleksowe rozwiązanie problemu, z parkingami dla rowerów, samochodów etc.

            ta linia na pewno się sprawdzi jeśli wzdłuż torów powstaną nowe osiedla.

            nie jestem przeciwnikiem TKM ale chce żeby to było zrobione z głową i żeby nie jeździły puste składy.

            • 1 0

      • Kto pojedzie

        Kilkadziesiąt tysięcy to tam razem mieszka. Ile spośród nich ma potrzebę codziennego dojazdu do Wrzeszcza? Zakłada się szynobus co kwadrans w szczycie (muszą się zmieścić między nimi tramwaje ma Morenę). Co może daje 300 osób na godzinę.

        • 0 4

  • Jakimi fachowcami i espertami sa "fachowcy" z PO mozna sie bylo dzisiaj przekonac na komisji hazardowej. (1)

    Zenada,matko ludzi gdzie my mielismy rozum wybierajac ich.Kazdy,nawet PSL byle nie holota z PO z tytalami magistra..

    • 7 4

    • Trochę poniewczasie to opamiętanie...

      Ale lepiej późno niż wcale (jak powiedziała Babcia spóźniając się na pociąg Kolei Metropolitalnej:)))

      • 0 1

  • Ech ten Gdańsk i jego mieszkańcy...

    Pamiętam, że KM miała być na Euro, potem że choć trochę na EURO, teraz że może się zacznie budowa przed EURO..

    Bo Gdańsk chce rozważyć wariant kolejowo-tramwajowy... :)

    I wszyscy się dziwią, że to wydłuży projekt i trzeba zapłacić konsultantom.. potem się okaże, że konsultanci to znajomi ludzi z UM Gdańska i się wyjaśni..

    A tak w ogóle, to może dopisać jeszcze warianty:

    -rowerowo-furmankowy
    -pieszo-pieszy
    -autobusowo-trolejbusowy..

    • 13 0

  • nie da się ukryć że to urzedasy zawaliły sprawę (1)

    ale to dla nich lepiej, nie będą musieli znajdować pieniędzy na coś co i tak nie powstanie

    jedyny ratunek dla mieszkańców Trójmiasta, to uruchomienie dobrze skomunikowanego lotniska w Gdyni

    • 8 3

    • oby jak najszybciej

      • 0 0

  • Budyniom i kisielom wszelakiego rodzaju mówimy NIE!!!!

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane