• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna ma pozwolenie na budowę

Maciej Naskręt
18 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 12:58 (18 grudnia 2012)
Tak będzie wyglądać stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Jasieniu. Tak będzie wyglądać stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Jasieniu.

Pozwolenie na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowej wydał dziś wojewoda pomorski. Prace przy budowie ok. 20-kilometrowej trasy rozpoczną się w styczniu od wyburzeń.



Aktualizacja: We wtorek o godz. 11 odbyła się uroczystość wręczenia pozwoleń na budowę dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wojewoda pomorski, Ryszard Stachurski, przekazał decyzję na ręce marszałka województwa pomorskiego, Mieczysława Struka, w obecności prezesa spółki PKM, Krzysztofa Rudzińskiego.

- Tych pozwoleń jest w sumie siedem. Dwa z nich dotyczą bezpośrednio budowy linii kolejowej, kolejne cztery pozwolenia dotyczą tzw. infrastruktury towarzyszącej dla przystanków Brętowo, Jasień, Kiełpinek i Banino. Jej wykonawcą będzie miasto Gdańsk, które otrzyma od PKM gotowy projekt budowlany wraz z pozwoleniami - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki samorządu województwa pomorskiego PKM.

Ostatnie z pozwoleń dotyczy odcinka, który będzie połączeniem nowej trasy kolejowej z istniejącą już linią z Gdyni do Kościerzyny. Dokument wraz z projektem budowlanym zostanie przekazany właścicielowi tej linii, czyli firmie PKP PLK. Tak samo będzie zresztą z uzyskanym przez PKM SA już w lipcu pozwoleniem na przebudowę stacji Wrzeszcz w zakresie umożliwiającym połączenie linii kolejowej E 65 (relacji Gdańsk - Gdynia) z linią PKM. Sprawę opisywaliśmy szerzej w osobnym artykule.

Wszystkie te dokumenty pozwolą inwestorowi Kolei Metropolitalnej, czyli należącej do samorządu województwa pomorskiego spółce PKM, drogę do wyburzeń obiektów, które stoją w świetle nowej linii kolejowej. Prawdopodobnie już w styczniu, za ok. 440 tys. zł wykona je firma z Gdańska.

Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie pobiegnie przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Zobacz film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Oba tory połączą się z linią kolejową relacji Kościerzyna - Gdynia, która od początku 2012 r. jest rewitalizowana. Trwa wymiana podbudowy, podkładów, a także naprawa szyn i infrastruktury towarzyszącej. Kolejarze ze spółki PKP PLK chcą w ten sposób podnieść dopuszczalną tu prędkość pociągów nawet do 120 km/h. Inwestycja pochłonie 86 mln zł.

Inwestycja spółki PKP PLK na linii z Gdyni do Kościerzyny nie zakłada jej elektryfikacji. Z tego też powodu spółka PKM, zlecając budowę 18-kilometrowej linii przecinającej dzielnice Gdańska, odstąpiła od wykonania sieci trakcyjnej, choć projekt budowlany opracowany przez firmę Transprojekt Gdański przewiduje jej wykonanie. Władze PKM podkreślają, że jeśli PKP PLK dociągnie elektryfikację z Gdyni do Osowej, podobne prace przeprowadzą na swojej linii.

Kto najbardziej skorzysta na otwarciu PKM?

Stąd przesądzone jest, że na początku na trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wjedzie 10 nowych szynobusów. Na początku przyszłego roku Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ogłosi przetarg na tabor, którym pojedziemy z centrum Gdańska na lotnisko. Ma on mieć niespotykane dotąd w Polsce parametry, bowiem będzie musiał na 18-kilometrowej linii wjechać ok. 130 metrów pod górę.

Możliwe, że w tym tygodniu rozpocznie się drugi etap przetargu ograniczonego na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przypomnijmy, że w listopadzie władze PKM odrzuciły cztery z 19 firm gotowych budować nową linię. Wyeliminowane firmy budziły wątpliwości co do pomyślności realizacji zadania. Dwie z nich odwołały się od decyzji władz PKM do Krajowej Izby Odwoławczej przy Urzędzie Zamówień Publicznych.

Właśnie we wtorek, gdy wojewoda i marszałek będą wymieniać dokumenty ma zapaść decyzja w KIO, czy obie spółki mogą być dopuszczone do drugiego etapu przetargu. Jeśli tak by się stało, to jeszcze w tym tygodniu PKM roześle do 17 firm zaproszenia do składania ofert. Wtedy miałyby one 40 dni na złożenie najkorzystniejszej cenowo propozycji.

Tymczasem w listopadzie zakończyła się procedura obejmowania przez samorządową spółkę gruntów i budynków, stojących na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W poniedziałek podpisano ostatnie umowy o przeniesieniu prawa własności tych nieruchomości na samorząd województwa. Wykupy 251 nieruchomości pochłoną prawie 85 mln zł. Zgodnie z prawem wywłaszczeń mieszkańcy będą czekać do końca grudnia na wypłatę rekompensaty za zajęte nieruchomości.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.

Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.

Miejsca

Opinie (274) ponad 10 zablokowanych

  • wydawac te pieniądze jak najszybciej

    miejmy nadzieję, że włąściele gruntów którzy dostaną te 86 mln nie schowają ich w skarpety tylko będą inwestowac pobudzając w ten sposób lokalną gospodarkę.

    • 3 1

  • a gdzie wizualizajce obiecanego przystanku Gdynia karwiny?

    • 4 2

  • Jak najbardziej kibicuję ,w końcu gdzie budować jak nie koło obwodnicy i łączyć dzielnice koleją .Jak ktoś chce coś budować na zaspie to od razu protesty pijaków ,degeneratów z wielkiej płyty. Przecież na Zaspie i Przymorzu mieszkają sami emeryci którzy na ryneczek o 10 jadą tramwajem . Ludzie aktywni zawodowo już tam nie mieszkają . Kolej Metropolitalna to naprawdę super pomysł....

    • 3 3

  • Kiedy metro do Kartuz?

    • 4 1

  • TO BUDUJCIE NA CO CZEKACIE

    Taki artykuł już był na euro mieliśmy jechać i nic nie wypaliło a teraz znowu nadzieję robią

    • 5 2

  • Ciekawy byłem po przeczytaniu artykułu, co też nam malkontenci napiszą (2)

    i się nie zawiodłem. Zawsze czujni i gotowi.

    • 11 2

    • Każdy chce być hejterem. To łatwiejsze, niż robić coś sensownego. (1)

      • 3 0

      • wielu chce, nie każdy

        można dawać im odpór

        • 0 0

  • Mieszkaniec Matarni

    jako mieszkaniec Matarni, bardzo się cieszę z dodatkowego połączenia, regularnego i pewniejszego niż autobus. Pozdro dla wszystkich dyskutantów :)

    • 5 1

  • !!! (4)

    Nie łudźmy si e, że kolej zostanie zbudowana do 2015 roku. Spójrzcie jakie inwestycje były obiecywane do Euro 2012 a do dzisiaj nie są skończone - i w większości są to inwestycje kolejowe, reszta jakoś nam wyszła.

    Co do zasadności budowy KM to jest potrzebna - na pewno.
    Ale czy na pewno za takie pieniądze?, czy na pewno teraz? Zbudować nie sztuka ( chociaż w Polsce można by na ten temat dyskutować ), ale kto to utrzyma?

    Czy nie rozsądniej byłoby te pieniądze zainwestować w rewitalizację obecnych tras SKM i nowy tabor?
    DLaczego budować coś, co będzie służyło 10 % mieszkańców aglomeracji, a te pozostałe 90 % dalej będzie podróżować złomem na kółkach? w warunkach syfu, brudu i ubóstwa?

    Poza tym, co mi z nowej linii tzw. SKM, bo tak ją można określić, skoro chcąc do niej dojechać będę musiał skorzysta c z obecnej linii, która napewno się spóźni, albo nie dojedzie, albo zepsuje sie po drodze. Nic mi po nowym odcinku ponieważ jest on peryferyjny a nie metropolitalny.

    Znowu zaczynamy wszystko od końća...
    Nie mamy dobrego systemu transportu miejskiego a zabieramy się za metropolie... hehhh dlugo to nie podział, o ile wogóle powstanie.
    Albo inaczej, może i powstanie, ale zostanie szybko okrojone i zamknięte, bo nikt tym nie będzie jeździł.
    A pozostały 1 000 000 ludzi korzystający z obecnej SKM, też utknie w martwym punkcie, bo ten złom dłużej nie pociągnie...
    NIE BĘDZIE ANI JEDNEGO - bo nie zbudują, ANI DRUGIEGO - bo zdąży się rozlecieć nawet jeśli zbudują to pierwsze....

    Tyle w temacie...

    • 20 18

    • Taborowi SKM daleko do limuzyn. Ale grunt, że jest. Ględzisz jakby to były drewniane budy na kołach.

      Pewne jest to, że kolei miejskiej i taboru do niej jest za mało. Lepiej mieć dużo wagonów takich sobie, niż jeden wzorowany na Orient Ekspresie. Więc stawiać na liczbę.

      • 0 0

    • No i ma rację ale liczy się wydzwiek inwestycji oraz wzajemna adoracja.

      • 1 0

    • malkontent (1)

      • 3 3

      • realista - w tym kraju nie da się inaczej.

        • 2 1

  • Kolej metropolitarna to głupi pomysł. (5)

    Przecież i tak wszyscy będą dalej jedźić samochodem bo to najwygodniejsza opcja przemieszczania się. Lepiej poszerzcie wąskie drogi i zbudujcie duże parkingi w centrum.

    • 10 18

    • Mylisz się (2)

      wcale nie będą jeździć samochodami, bo coraz więcej czasu się spędza w korkach i niedługo ludzie pójdą po rozum do głowy i łaskawie rozważą jazdę komunikacją. Poza tym na pewno Osowa, Nowy Świat i Banino już się cieszą. Tam też będą budować parkingi i ludzie dojeżdżający z Kaszub też będą się tam przesiadać z pewnością na SKM. Nie da się w kółko poszerzać dróg, bo to wtedy zamiast miasta będą głównie drogi i gdzie nie gdzie domy.

      • 2 6

      • Bzdury

        Problem korków jest o wiele mniejszy. Nie licząc beznadziejnego przypadku ulicy Spacerowej. Rzadko kiedy tkwienie przekracza 10 minut. Co mam z tego? Przestrzeń której jestem władcą. Twoja alternatywa ma poważną wadę: Jest przestrzenią, która mną rządzi. Nic tego nie zrekompensuje. Choćby szynobus miał być kopią Rolls-Royca.

        • 5 1

      • taaaaa...

        Szczególnie ucieszą się Ci którzy beda kwitli na przejeżdzie kolejowym w Osowie bo debil dróżnik zamyka szlabany na dobre 5 minut przed przejazdem pociągu.Przy jego logice i sposobie obsługi szlabanów to na tym przejeździe będą one non stop zamkniete jak już ruszy kolej metropolitalna!! Aż któregoś razu jakiś wk....kierowca wywlecze pajaca z tej budy i zrobi mu z d...py jesień średniowiecza!!!

        • 4 1

    • To znajdź miejsce na parkingi (1)

      w mieście no i oczywiście na poszerzanie dróg. Trochę wyobraźni Dyziu.

      • 2 4

      • Wieżowce pną się w górę. Więc pewnie i to się da.

        Można też w dół. Trochę wyobraźni, Zyziu.

        • 5 1

  • ! (22)

    Wyrzucone w błoto SETKI milionów złotych. Sami zobaczycie ile będzie kosztowało utrzymanie tych niepotrzebnych torów, a zapłacicie za to Wy: podatnicy. Powstało za to kilka stołków w zarządzie, rada nadzorcza, itp...

    • 57 226

    • (14)

      Co Ty piszesz? Wiesz jak to ludziom ulatwi dojazdy? Do pracy/szkoly/na lotnisko? Idac Twoim tokiem rozumowania to w ogole zlikwidujmy skm, ztm, zkm.. Bo przeciez placimy za to My - podatnicy! Przeciez kupujemy bilety, a tak nie powinno byc! Zlikwidujcie wszystko, piechota chodzi sie za free.

      • 44 3

      • ? (13)

        Zobacz robaczku na trasę - nikt nie będzie z niej korzystał. Poza tym kosz utrzymania bezie skrajnie wysoki w stosunku do liczby pasażerów. Czy zapłacisz dzieciaku 100 złotych za przejazd kilku kilometrów, a tyle należałoby płacić!

        • 3 23

        • (7)

          Idac Twoim tokiem rozumowania to: nie powstawalyby drogi, nie powstalby tramwaj na ujescisko, nie powstalby wezel karczemki.. bo przeciez do niedawna byly to tereny malo zaludnione.. wiec po co tam cos budowac? To chyba logiczne ze tamte tereny BEDA zaludniane coraz bardziej. Trzeba myslec przyszlosciowo. I tak - placilabym stowke za te kolejke jakbym miala mozliwosc nia dojezdzac. Teraz place prawie stowke miesiecznie za tramwaj. Mnie nazywasz dzieciaczkiem, a sam myslisz jak dzieciaczek.

          • 22 4

          • Wasza Ekscelencjo Urzędniczko. Masz zagwarantowane, że z nowych dróg będą korzystać dywizje ludzi. (5)

            Z całej Polski. Ich koszt zwraca się szybko. Lubuska Kolej Regionalna ostrzeżeniem dla nas. Żeby nie oceniać książki po okładce. W naszych czasach kolej jest ryzykowną inwestycją. Jak nic PKM będzie kosztować ponad miliard. Nieproporcjonalnie dużo do popytu.

            Zbuduj alternatywą dla Spacerowej drogę. Gwarantuję popyt prawie tak wielki jak zadłużenie Gdańska.

            • 3 10

            • Porównywanie Lubuskiej Kolei Regionalnej i PKM to jakaś pomyłka (4)

              LKR można porównywać co najwyżej z Kolejami Śląskimi, bo one też kursują pomiędzy miastami z pipiduwami włącznie.

              PKM zaś to taki szybszy tramwaj, który można porównać conajwyżej z warszawskim Metrem .

              Sytuacja trochę podobna będzie jak z tramwajem do Świętokrzyskiej, niby taki nie potrzebny, a węzeł miał stać pusty. Okazuje się, że tramwaje jeżdzą pełne, a na węźle zostaje sporo aut. Czyli efekt uzyskany w 100% z zamierzonym.

              Gwarantuje, że PKM będzie w 100% wykorzystane, bo o to zadba ZKM, która wykorzysta PKM do węzłów przesiadkowych skracając sobie trasy autobusowe. Zobaczysz, że autobusy przestaną kursować do centrum, a będą kursowały do węzłów. Dzięki temu będą odjeżdzały częściej, choć będziesz miał przesiadkę na PKM.

              • 10 2

              • .

                Znowu URZĘDNICY PISZĄ ŻAŁOSNE SPROSTOWANIA (I TO ANONIMOWO).

                • 4 0

              • PKM ma co godzinę jechać między Gdańskiem a Kościerzyną? (2)

                Czy to plotka? Pewnie dlatego ma w nazwie "Pomorska" a "Trójmiejska". Więc porównanie do Świętej Pamięci Lubuskiej Kolei Regionalnej jest trafione. Może ta była ciut dłuższa... Wasza Ekscelencja Urzędniczka bardzo wierzy w sukces PKM. Wszystko co ma do zaoferowania to wiarę. Ja widzę dziesięciocyfrowe koszty. W które nie muszę wierzyć. Wystarczy otworzyć oczy. ME udowodniły, że lotnisko jakoś sobie radzi bez tej fanaberii. Nie byłbym takim przeciwnikiem PKM, gdyby nie długi. Kredyty są dla ludzi, ale z umiarem.

                • 2 6

              • Na takiej samej zasadzie co SKM (1)

                Czyli w głównej mierze jeździ między Gdańskiem, a Gdynią, ale czasem zdarzają się kursy do Wejherowa, a jeszcze rzadziej są kursy i nawet do Tczewa.

                W głównej mierze będzie PKM obsługiwać właśnie narysowaną trasę, ale jak inne gminy będą też chciały będą organizowane także kursy do nich, ale rzadsze ze względu na mniejsze zapotrzebowanie.

                Co do radzenia sobie lotniska, a to ja zadam pytanie, a czy ta kolej to dla lotniska. Jakoś ja tam widzę zupełnie inne rozwiązanie mych potrzeb i nie chodzi tu w ogóle o drogę na lotnisko, a codzienny dojazd do pracy. Teraz wreście odstawię auto na węzeł i pojadę PKM bez zbędnego czekania w korkach.

                • 6 2

              • Powinienem podkreślić, że często widuje szynobusy między Gdynią, a Kościerzyną.

                1/4 jest pełna do połowy. Pozostałe w 20%. Więc radzę zmniejszyć częstotliwość już teraz. Odstawienie auta nie jest największym marzeniem Polaka. Wprost przeciwnie. To nasza cecha narodowa. Korki nie są aż tak poważne, by zrezygnować z czegoś tak wspaniałego. Bilety musiałyby kosztować kilkaset złotych (jednoprzejazdowe) by się PKM zarobiła na siebie. Skoro planuje się tylko 10 składów, sami nie wierzycie w ten "sukces".

                • 2 10

          • .

            Od rana URZĘDNICY piszą "sprostowania" na temat tej genialnej inwestycji, marnującej setki milionów naszych podatków (środku unijne to nasza składka unijna, nasze podatki!).

            • 4 18

        • (4)

          Nawet nie wyobrażasz sobie ile domków buduje się w okolicach lotniska. Zaczną powstawać osiedla to i będzie miał kto jeździć.
          O ile się nie mylę to kolej ma też zahaczać o Osową ? Będzie to idealne połączenie tego wielkiego osiedla z centrum Gdańsk.

          • 15 1

          • Niekoniecznie. Lubuska Kolej Regionalna teoretycznie miała spowodować (3)

            powstawanie miast w miejscach wsi przez które przejeżdżała. Nichuchu. LKR zniknęła i nikt nie chciał zamieszkać koło jej trasy.

            Prawda jest taka, że PKM będzie kosztować ponad miliard. W przeliczeniu na pasażera... O, Jezu. Liczba ludzi, którzy na niej skorzystają nie odpowiada zachodowi.

            • 4 8

            • Zerknij ile aut co dzień rano jedzie słowaka i czemu oni nie skręcają na Morenę. (2)

              Co gorsza przejeżdzają obwodnicę i udają się właśnie w tamte rejony. Ale to i tak nie o nie chodzi.

              Zkm zrobi węzły na przystankach PKM i każdy kurs będzie pełen.

              • 9 4

              • Mało? (1)

                • 0 5

              • A to ciekawe

                Tylko czemu mam tam codzienne czekanie w wielkim korku. A potem od niedzwiednika jedzie się ciągiem aut, bo naszczęscie już świateł nie ma :). Potem Matarnia i znów wszyscy na wprost, obwodnica podobnie i nagle wszyscy w lewo.

                • 3 0

    • Wielki sukces (4)

      PO 60 latach będzie uruchomiona dawna poniemiecka linia kolejowa haha :), a co się stało z połączeniem do Nowego Portu ???

      • 14 16

      • To, że jeździ tam tramwaj i autobus

        A kurs tych pojazdów jest tańszy niż SKM. Po drugie rentowna jest tylko stacja Nowy Port, bo reszta to szczere pole.

        Nie ma nawet jak tam robić węzłów, bo ludzie i tak wsiadaliby na jednym przestanku.

        • 1 2

      • Gdzie Rzym gdzie Krym? (1)

        • 4 4

        • ?

          Urzędnik pisze sprostowania?

          • 2 4

      • Dużo mniej ludzi jeździ tam do pracy.

        Oraz rozwinięto komunikację tramwajową.

        • 11 3

    • (1)

      Przeszkadza Ci bo to nie ty na ten stołek się dostałeś? Gdybyś teraz na nim siedział to inaczej byś piał.

      • 4 2

      • ?

        Ty marzysz o korycie, a ja marzę o likwidacji koryta.

        • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane