• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: pociągiem elektrycznym w 25 minut z lotniska do centrum Gdańska

Maciej Naskręt
17 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Węzeł przesiadkowy Strzyża przy ul.  Wita Stwosza . Budowa stacji wymusi częściowe rozebranie istniejącego nasypu. Węzeł przesiadkowy Strzyża przy ul.  Wita Stwosza . Budowa stacji wymusi częściowe rozebranie istniejącego nasypu.

To już prawie pewne: Kolej Metropolitalna powstanie w najbardziej korzystnym dla pasażerów wariancie. Będzie dwutorowa, w pełni zelektryfikowana i z bezkolizyjnym połączeniem z istniejącymi torami na Zaspie. Trasę z centrum Gdańska do Rębiechowa pokona w 25 minut.



Bezkolizyjne połączenie linii dalekobieżnej i Kolei Metropolitalnej. Bezkolizyjne połączenie linii dalekobieżnej i Kolei Metropolitalnej.
Przebieg i przystanki na trasie Kolei Metropolitalnej. Przebieg i przystanki na trasie Kolei Metropolitalnej.
Składy SKM-ki, nazywanej komunikacyjnym kręgosłupem Trójmiasta, poruszają się ze średnią prędkością ok. 37 km/h. Pociągi Kolei Metropolitalnej mają być sporo szybsze. - 55 km/h na godzinę to minimum, ale chcemy, aby pociągi jeździły jeszcze szybciej - zapowiada Krzysztof Rudziński, szef należącej do samorządu województwa spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która zbuduje i będzie zarządzać największą kolejową inwestycją na Pomorzu.

By jednak to osiągnąć, trzeba wydać więcej pieniędzy, niż pierwotnie zakładano: wariant najbardziej oszczędny KM miał kosztować ok. 440 mln zł, podczas gdy ten, który prawdopodobnie zostanie zrealizowany, ok. 720 mln.. Dzięki deklaracji minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej, że polski rząd zarekomenduje Komisji Europejskiej sfinansowanie 85 proc. kosztów budowy KM, wiemy już, że pieniądze na ten cel się znajdą.

Pociągi: tylko elektryczne

Wiadomo już, że cała trasa KM będzie zelektryfikowana. - Wyłącznie pociągi zasilane energią elektryczną są na tyle mocne, by w terenie pagórkowatym zapewnić przyspieszenie niezbędne do sprawnego funkcjonowania naszej linii. Tego nie można powiedzieć o pociągach spalinowych - mówi Rudziński.

Dwa tory kolejowe, osobne tory dla tramwaju

Na całej,18-kilometrowej trasie KM ułożone zostaną dwa tory kolejowe, dzięki czemu pociągi nie będą musiały czekać na siebie na stacjach, przy których musiałyby powstać mijanki. Niemal na pewno projektanci trasy zrezygnują ze wspólnych torów z tramwajami na odcinku między ul. Abrahama w Oliwie a Moreną. W tym miejscu linia tramwajowa pobiegnie obok nasypu, na którym ułożone zostaną tory kolejowe. Dzięki temu nie trzeba obawiać się utrudnień w ruchu, które wynikałyby z kursowania dwóch różnych środków transportu po jednym torze.

Wiadukt na Zaspie

Utrzymanie tak wysokiej prędkości będzie możliwe także m.in. dzięki bezkolizyjnemu włączenie torów Kolei Metropolitalnej do istniejących torów dalekobieżnych na wysokości stacji SKM Zaspa.

- W pierwszym etapie inwestycji powstanie jedna estakada nad torem dalekobieżnym, po której pojadą składy z Gdańska w kierunku lotniska. W drugim etapie, gdy liczba użytkowników KM jeszcze wzrośnie, wybudujemy dwie kolejne estakady, które pozwolą bezkolizyjnie połączyć się z torami SKM. W sumie więc powstaną aż trzy takie obiekty - zapowiada Krzysztof Rudziński.

By jednak wpiąć bezkolizyjnie tory KM w istniejący tor dalekobieżny, wymaga on przebudowy. - W przyszłym roku rozpocznie się remont linii E-65. Porozumieliśmy się już z Polskimi Liniami Kolejowymi, aby podczas prac poszerzyć torowisko i stworzyć rezerwę na estakady naszej kolei - mówi Rudziński.

Niewiadoma

Choć o trasie KM wiemy już niemal wszystko (zobacz dokument pdf zmieszczony w tekście) wciąż po znakiem zapytania stoi przebieg torowiska w Matarni. Rozważane są dwie koncepcje: pierwsza zakłada, że tory pobiegną na estakadzie na zachód od obwodnicy. Stacja wtedy powstałaby na wysokości parku handlowego "Matarnia". Druga koncepcja przewiduje odejście linii od obwodnicy i budowę stacji w tunelu pod ul. Budowlanych.

Prace ruszą za rok

Budowa Kolei Metropolitalnej ma ruszyć dokładnie za rok. Jako pierwszy, w 2012 r., powstanie odcinek między Osową a portem lotniczym w Rębiechowie. Dopiero wtedy rozpocznie się uzyskiwanie decyzji potrzebnych do budowy linii od Wrzeszcza do portu lotniczego. Ten odcinek będzie gotowy w 2015 r.

Inwestycja pochłonie prawdopodobnie ok. 720 mln zł. 85 proc tej kwoty dołoży Unia Europejska. Ok 13 proc. będzie pochodzić z kredytów bankowych. 2 proc., czyli ok. 14,5 mln zł stanowią środki z budżetu województwa pomorskiego.

Założenia rozwiązań projektowych pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (374) ponad 10 zablokowanych

  • A z Moreny

    Przystanek Wróbla Staw bliżej Moreny

    • 0 0

  • Prezentacja

    Warto byłoby takie cudo zachować. To pewnie jest PDF, ale niestety obudowany flashem i nie wiadomo, jak go wydobyć.

    • 1 0

  • Mam nadzieję, że władze i odpowiedzialni za projekt (1)

    nie zapomną o szerokich ścieżkach dla pieszych. Szczególnie wzdłuż istniejącego wału. Teraz jest to wspaniałe miejsce do spacerów w lesie. Szkoda byłoby to zniszczyć

    • 9 0

    • zapomną

      nie martw się

      • 0 0

  • Znów Was wkręcają,

    wyluzujcie ludzie, od lat o tym słyszymy, co parę miesięcy kolejne ,,zielone światła" dla Kolei Metropolitalnek, Trasy Sucharskiego, Nowej Słowackiego. I nic poza tym. Ja już od ładnych paru lat uodporniłem się na informacje jak wyżej.

    • 1 2

  • (13)

    Brzmi nieźle - ale jakoś ciężko mi uwierzyć w "rozpoczęcie" budowy za rok ...

    • 184 44

    • No to uwierz (1)

      ...bo to już przesądzone. Nawet Unia dała już na to kasę.

      • 0 1

      • Clownie, jest już prawei 2011 i co ? I nic z Nową Słowackiego.

        • 0 1

    • podobnie pewno mówiłeś o stadionie w GD (5)

      • 4 1

      • Do końca 2009 roku na 100% ruszy budowa drugiej nitki Słowackiego. (4)

        Zagadka-kto i kiedy to powiedział?

        • 4 1

        • (3)

          zagadka: kiedy zgred jechal ostatnio slowackiego? Jakby jechal w ciagu ostatnich 2 miesiecy to by wiedzial ze 2 odcinek jest juz budowany, i to niezaleznie od warunkow pogodowych.

          • 1 3

          • To co nazywasz budową jest tylko pracami przygotowawczymi. (2)

            M. in. prace wyburzeniowe - przetarg na droge jeszcze nie został nawet roztrzygnięty - nie mówiąc o ZNRID

            • 4 0

            • a poza tym zdaje sie, ze projekt slowackiego jeszcze starym trybem byl robiony tj. decyzja lokalizacyjna, pozwolenie na budowe czy nie?

              • 1 1

            • jak juz to ZnRID znawco!

              • 0 1

    • duża część pracy już jest wykonana ponieważ wykorzystana zostanie stara przedwojenna trasa kolejowa Gdańsk - Koscierzyna. Trzeba tylko ją trochę odświeżyć. Wyciąć część drzew i porobić wiadukty które zniszczono w czasie wojny.

      Pozdrawiam

      • 5 3

    • Czemu?

      Wsparcie finansowe już się załatwia, to i teraz masę papierkologii moga zrobić przez ten rok i pod koniec 2011 albo a początku 2012 mogą się zacząć prace sensu stricte budowlane

      • 2 1

    • trudno ci uwierzyć a

      wystarczy trochę pomyśleć

      • 1 3

    • (1)

      rozpoczęcie budowy nie oznacza,że za rok wbiją pierwszą łopatę,ale ,że odpowiednie pismo wpłynie do odpowiedniego urzędu z informacją "zaczynamy budowę" a potem.. długo, długo nic.

      • 11 12

      • tak jak z PGE nie?

        • 5 3

  • (2)

    Owczarnia, Osowa, Klukowo, Barniewice - to będą za kilka lat dzielnice większe niż Przymorze czy Zaspa. Ponadto spójrz na sieci np. metra w Londynie - są kilkupoziomowe jedno pod drugim, krzyżują się ze sobą, przesiadasz się błyskawicznie, nie opłaca się w sumie mieć auta. Kolej Metropolitarna to nie zwykły dojazd do lotniska - tylko zalążek takiej właśnie komunikacji. Krwioobieg Trójmiasta- połączenie górnego tarasu Trójmiasta z dolnym, połączenie górnego tarasu Gdańska i Gdyni - w sumie docelowo przy okazji dwóch lotnisk - w Babich Dołach i Rębiechowie.

    • 7 0

    • Jak post kogos z Gdyni to oczywiscie musi drazyc temat Kosakowa

      Czy wy sie z konmy na glowy pozamienialiscie?
      Chcecie miec swoje lotnisko by byc dumnymi czy co?
      Widziales 2 lotniska we Frankfurcie czy jedno?

      Trojmiasto to mala dziura, co ty chcesz? dublowac to samo?

      • 2 1

    • większość decydentów nie była w Londynie... i nie kojarzy

      ale popieram

      • 2 0

  • pytania (2)

    Pytam się grzecznie :
    1. gdzie jest drugi przystanek w Osowie przy ul. Kielnieńskiej?,
    2. gdzie jest niezbędny przystanek Owczarnia, obok Renk ?- tam są tory i niezbędny zapas pod drugie tory,
    3. gdzie jest przystanek Klukowo? -tam są tory i niezbędny zapas pod drugie tory

    za to jest przystanek w Barniewicach gdzie mieszka 100 osób, kilkanaście tysięcy będzie musiało kilometry jechać na kolejkę. W Londynie przykładowo zamierzeniem jest i było by każde domostwo było jak najbliżej metra - u nas ważniejsi są widać inżynierowie od ludzi.
    Kłaniam się nisko

    • 6 2

    • stary jaja sobie robisz? (1)

      Owczarnia, Osowa, moze jeszcze kozia wulka lub kocborowo?!

      Ten pociag ma szybko dojechac i wrocic z lotniska, bo po to jest budowany, a ty ciesz sie, ze w ogole do ciebie na Osowa dojedzie i zamilcz.

      • 0 2

      • Ciesz się to Ty, że umiesz pisać. Myśleć chyba nie.
        Owczarnia, Osowa, Klukowo, Barniewice - to będą za kilka lat dzielnice większe niż Przymorze czy Zaspa. Ponadto spójrz na sieci np. metra w Londynie - są kilkupoziomowe jedno pod drugim, krzyżują się ze sobą, przesiadasz się błyskawicznie, nie opłaca się w sumie mieć auta. Kolej Metropolitarna to nie zwykły dojazd do lotniska jak smutno piszesz - tylko zalążek takiej właśnie komunikacji. Krwioobieg Trójmiasta- połączenie górnego tarasu Trójmiasta z dolnym, połączenie górnego tarasu Gdańska i Gdyni - w sumie docelowo przy okazji dwóch lotnisk - w Babich Dołach i Rębiechowie. Zatem silencium. Polecam cogito .

        • 2 0

  • Przypomne jedynie, ze linie gdynia - wielki kack zbudowano w kilka miesiecy... (3)

    a bylo to przed II WS

    • 25 1

    • Nie broniąc obecnych władz...

      muszę przypomnieć, że wtedy były to puste tereny wiejskie. Teraz byłoby znacznie trudniej.

      • 1 1

    • to wez sie do roboty...

      na pewno Cie przyjma jak masz taki zapal do pracy:)

      • 3 0

    • Wtedy miał kto budować

      Dziś tak budują w Chinach kolej wielkich prędkości. 500 km/h. Panie, w głowie się Chińczykom poprzewracało! A tu piszą o wzroście prędkości do 55 km/h...

      • 5 0

  • Super plan (1)

    Super plan, super wizja, super włodarze Gdańska! Mam tylko nadzieje, że starczy im pasji i odporności na zarzuty malkontentow i zawistników! Brawo!

    • 2 7

    • Ale ta kolej mój skołowany misiu powstaje mimo oporu "włodarzy" Gdańska

      Bardzo się na początku starali, żeby tej kolei w ogóle nie było.

      • 2 0

  • dlaczego wyrzucamy na darmo unijne pieniądze? (12)

    "ten, który prawdopodobnie zostanie zrealizowany, ok. 720 mln.."
    No OK. niech kosztuje nawet miliard tylko niech to będzie dla ludzi a nie przewożeniu powietrza. Gdy tymczasem zamiast zacząć od budowy nowoczesnego WĘZŁA PRZESIADKOWEGO na Zaspie - a przypomnę, że sama dzielnica ta liczy już 40 tysięcy mieszkańców i ciągle się będzie rozbudowywała, to projektanci zastanawiają się nad jakimiś Barniewicami czy Bojanami?

    Panowie czy my chcemy budować coś naprawdę użytecznego logistycznie, czy następny POMNIK w Gdańsku?

    • 7 18

    • Zaspiarze nie lataja samolotami glupku bo nie maja pieniedzy

      Co za bezmyslny czlowiek.

      Wrzeszcz jest podstawa, a nie jakas sypialnia z blokami!
      Egoisto

      • 0 0

    • (9)

      Barniewice też ludzie

      • 1 1

      • no oczywiście, że tak (8)

        tylko PAS Nadmorski (Żabianka, Przymorze, Zaspa,..)to ca 200 tys. ludzi, a ile tam masz? Chodzi abyśmy do niej nie dokładali. Bo wybudowanie to jedno a wykorzystanie to drugie a trzecie utrzymanie.

        • 4 1

        • nie rób scen miły:-) na razie to planujemy wyrzucić na darmo (7)

          z jednym zastrzeżeniem: ja w tym planowaniu udzialu nie biorę:-)
          ja, w odróżnieniu do większości gdańszczan, stąpam twardo po ziemi i wiem, że dziś w UE nie ma krajów bogatych i biednych, dziś są kraje silne i słabe, te które dyktują warunki i chronią swój rynek i przemysł vide stocznie i te które swoje stocznie likwidują bez walki z rukami pa szwam
          do której zalicza się Polska, to pozostawiam twojej inteligencji (tej wrodzonej)

          • 0 4

          • "na razie to planujemy wyrzucić na darmo"

            Widzisz i to jest całe polakowstwo i chciejstwo bez zastanowienia. A spłacać unijne srebrniki będą już nie tylko nasze dzieci, ale wnuczki i prawnuczki. Co do stoczni to przytoczę tylko słowa żydowskich armatorów, którzy w tym akurat kontekście nie są stronniczy i mówili "jak głupie muszą być nasze władze":)) Na ale za to Tusk się cieszy, że w tym miejscu budujemy KADŁUBY, ale jeśli ktoś część życia oglądał stocznie ze swojego okna trudno mu nie przyznać mu racji jak i z Twoimi tu piszącymi interlokutorami. Tak jest ze wszystkim a KOLEJ METROPOLITALNA to nie mądre podejście do naszych potrzeb tylko jak wyciągnąć kasę a najlepiej przed wyborami co by ugrać dalsze cztery lata posłowania.
            To samo, tylko w przeciwnym kierunku, jak za wszelką cenę udupić projekt wykorzystania istniejącego lotniska. Nie ważni są Ludzie! To, że tyle terenu się marnuje, ważna jest złośliwość i niszczenie. A przecież są tory kolejowe, które splotom KM z Gdańskiem. Do tego sa już od strony Chyloni stopniowo wymieniane,i ma być budowana stacja, estakada od kościoła do Plk.Dąbka będzie poszerzona, przebudują całą krzyżówkę na kolejne rondo a dalej do Rumi a przed Nomi puszczą nowa nitkę drogi do Kosakowa, gdzie będzie wjazd na lotnisko. Więc będziesz miał wariant koleją metropolitalną lub samochodową. Droga przy torach ta do działek i Zielona jako drogi zaopatrzeniowe i ewakuacyjne. Gdynia ma ambitne i logiczne plany, które mam nadzieje już wiosną mają ruszyć na maksa. Tylko Urząd Marszałkowski nie może działać pod presją partyjniactwa, lecz mądrej GOSPODARKI dla CAŁEGO Trójmiasta i Pomorza.
            Pozdrawiam.

            • 2 3

          • Zebyś ty stary dziadu wiedział ile stoczni padło w Niemczech to byś inaczej miałczał (5)

            Najlepiej klepać, niewiadomo o czym aby klepać, stara babo.

            • 0 3

            • no ile? chętnie poczytam, bo to jest ekscytujące (4)

              proszę o przykłady odkąd Polska weszła do UE:-) upadek III rzeszy mnie nie interere

              • 1 1

              • rostock, wismar, warnemunde (3)

                • 0 0

              • miasto i port rostock, oraz stocznia warnemunde (przedmieście rostocku), to była NRD (2)

                podaj jeszcze rok padnięcia
                nie pamietam, która, ale wiem na pewno, że niemiecka buduje serie liniowców oceanicznych w liczbie 5 jednostek, jednych z najwiekszych tego typu statków wycieczkowych na świecie
                w byłej NRD, podobnie jak w Polsce, padało wiele firm i zakładów, ale mimo tego niemiecki przemysł stoczniowy ma się dobrze

                • 0 1

              • 2009 ogłoszenie upadłośći -2700 osób na bruk, podobnie w Bremen (1)

                "padało wiele firm i zakładów, ale mimo tego niemiecki przemysł stoczniowy ma się dobrze"
                Kto ci to powiedział, sklepowa?!?
                Te 5 liniowców to tylko 2 i nie byłe NRD tylko Papenburg, i nie bede juz Ci odpowiadał lemingu bo szkoda czasu, wiec kalesonu na gasie i pod ...

                • 0 0

              • napisz coś jeszcze o katarskich inwestorach, to pośmiejemy się razem

                dwa wybudowano, trzy będą
                jeżeli dla ciebie niemiecki przemysł stoczniowy to dwie stocznie, no to o czym my bedziemy dyskutować?
                na bruk, to poszli polscy stoczniowcy, do tych niemieckich RFN wydała na dobry początek 200 mld marek

                • 1 1

    • Te bezstr... wracaj do roboty, pisz komentarze na temat Guru moreny czołowej

      Prezydenta doktora habilitowanego i jak u was jest SUPER.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane