- 1 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (160 opinii)
- 2 Najstarsza fontanna idzie do remontu (72 opinie)
- 3 Miasto pełne znaków. Wiele niepotrzebnych (138 opinii)
- 4 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (244 opinie)
- 5 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (221 opinii)
- 6 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (42 opinie)
Kolej Metropolitalna: pociągiem elektrycznym w 25 minut z lotniska do centrum Gdańska
To już prawie pewne: Kolej Metropolitalna powstanie w najbardziej korzystnym dla pasażerów wariancie. Będzie dwutorowa, w pełni zelektryfikowana i z bezkolizyjnym połączeniem z istniejącymi torami na Zaspie. Trasę z centrum Gdańska do Rębiechowa pokona w 25 minut.
By jednak to osiągnąć, trzeba wydać więcej pieniędzy, niż pierwotnie zakładano: wariant najbardziej oszczędny KM miał kosztować ok. 440 mln zł, podczas gdy ten, który prawdopodobnie zostanie zrealizowany, ok. 720 mln.. Dzięki deklaracji minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej, że polski rząd zarekomenduje Komisji Europejskiej sfinansowanie 85 proc. kosztów budowy KM, wiemy już, że pieniądze na ten cel się znajdą.
Pociągi: tylko elektryczne
Wiadomo już, że cała trasa KM będzie zelektryfikowana. - Wyłącznie pociągi zasilane energią elektryczną są na tyle mocne, by w terenie pagórkowatym zapewnić przyspieszenie niezbędne do sprawnego funkcjonowania naszej linii. Tego nie można powiedzieć o pociągach spalinowych - mówi Rudziński.
Dwa tory kolejowe, osobne tory dla tramwaju
Na całej,18-kilometrowej trasie KM ułożone zostaną dwa tory kolejowe, dzięki czemu pociągi nie będą musiały czekać na siebie na stacjach, przy których musiałyby powstać mijanki. Niemal na pewno projektanci trasy zrezygnują ze wspólnych torów z tramwajami na odcinku między ul. Abrahama w Oliwie a Moreną. W tym miejscu linia tramwajowa pobiegnie obok nasypu, na którym ułożone zostaną tory kolejowe. Dzięki temu nie trzeba obawiać się utrudnień w ruchu, które wynikałyby z kursowania dwóch różnych środków transportu po jednym torze.
Wiadukt na Zaspie
Utrzymanie tak wysokiej prędkości będzie możliwe także m.in. dzięki bezkolizyjnemu włączenie torów Kolei Metropolitalnej do istniejących torów dalekobieżnych na wysokości stacji SKM Zaspa.
- W pierwszym etapie inwestycji powstanie jedna estakada nad torem dalekobieżnym, po której pojadą składy z Gdańska w kierunku lotniska. W drugim etapie, gdy liczba użytkowników KM jeszcze wzrośnie, wybudujemy dwie kolejne estakady, które pozwolą bezkolizyjnie połączyć się z torami SKM. W sumie więc powstaną aż trzy takie obiekty - zapowiada Krzysztof Rudziński.
By jednak wpiąć bezkolizyjnie tory KM w istniejący tor dalekobieżny, wymaga on przebudowy. - W przyszłym roku rozpocznie się remont linii E-65. Porozumieliśmy się już z Polskimi Liniami Kolejowymi, aby podczas prac poszerzyć torowisko i stworzyć rezerwę na estakady naszej kolei - mówi Rudziński.
Niewiadoma
Choć o trasie KM wiemy już niemal wszystko (zobacz dokument pdf zmieszczony w tekście) wciąż po znakiem zapytania stoi przebieg torowiska w Matarni. Rozważane są dwie koncepcje: pierwsza zakłada, że tory pobiegną na estakadzie na zachód od obwodnicy. Stacja wtedy powstałaby na wysokości parku handlowego "Matarnia". Druga koncepcja przewiduje odejście linii od obwodnicy i budowę stacji w tunelu pod ul. Budowlanych.
Prace ruszą za rok
Budowa Kolei Metropolitalnej ma ruszyć dokładnie za rok. Jako pierwszy, w 2012 r., powstanie odcinek między Osową a portem lotniczym w Rębiechowie. Dopiero wtedy rozpocznie się uzyskiwanie decyzji potrzebnych do budowy linii od Wrzeszcza do portu lotniczego. Ten odcinek będzie gotowy w 2015 r.
Inwestycja pochłonie prawdopodobnie ok. 720 mln zł. 85 proc tej kwoty dołoży Unia Europejska. Ok 13 proc. będzie pochodzić z kredytów bankowych. 2 proc., czyli ok. 14,5 mln zł stanowią środki z budżetu województwa pomorskiego.
Założenia rozwiązań projektowych pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Miejsca
Opinie (374) ponad 10 zablokowanych
-
2010-12-17 07:18
(1)
Bardzo duża inwestycja - ambitna :)
Pomorskie zacznie przypominać Warszawę ^^- 8 1
-
2010-12-17 09:12
Oby nie...
- 6 0
-
2010-12-17 07:22
wypas!
- 3 0
-
2010-12-17 07:22
jak zobacze to uwierzę...
jw
- 9 1
-
2010-12-17 07:23
Przystanek PKM Gdańsk-Strzyża
Wreszcie ktoś poszedł po rozum do głowy i mamy stację Gdańsk-Strzyża. Brawo. Uważam,że nazwy przystanków każdorazowo powinny pochodzić od nazw dzielnic, a nie ulic. Pozdrawiam świątecznie.
- 19 2
-
2010-12-17 07:23
Wreszcie!!!!!!!!!!!!!! (3)
Chociaż czy nie lepiej puścić więcej autobusów. Za jakiś czas będzie lotnisko w Gdyni więc Gdynianie będą latać z Kosakowa a nie z Rębiechowa.
- 2 28
-
2010-12-17 07:29
ale to kolej dla Gdańszczan (2)
wrzeszcz-osowa.
nie zachacz o gdynię- 2 6
-
2010-12-17 09:10
Mozna dojechac z Gdyni wykorzystujac tor Gdynia - Koscierzyna!!!! (1)
- 1 1
-
2010-12-17 09:11
ale po co mam jechać do gdyni na około z gdańska jak mogę normalną trasą skm?
- 6 0
-
2010-12-17 07:23
Brawo Adamowicz :)
- 16 17
-
2010-12-17 07:31
Powiem szczerze - nudza mnie te artykuly o kolei metropolitalnej. Co miesiąc
karmi sie nas kolejnym newsem o kolejnym wariancie, juz prawie pewnym. Wystarczy spojrzec na archiwum artykulow w tym temacie (ponizej artkulu) . Nie zyjemy w tym kraju od dzis i dobrze wiemy, jak to sie skonczy...
- 10 12
-
2010-12-17 07:36
Przypomne jedynie, ze linie gdynia - wielki kack zbudowano w kilka miesiecy... (3)
a bylo to przed II WS
- 25 1
-
2010-12-17 13:06
Wtedy miał kto budować
Dziś tak budują w Chinach kolej wielkich prędkości. 500 km/h. Panie, w głowie się Chińczykom poprzewracało! A tu piszą o wzroście prędkości do 55 km/h...
- 5 0
-
2010-12-17 17:15
to wez sie do roboty...
na pewno Cie przyjma jak masz taki zapal do pracy:)
- 3 0
-
2010-12-17 21:09
Nie broniąc obecnych władz...
muszę przypomnieć, że wtedy były to puste tereny wiejskie. Teraz byłoby znacznie trudniej.
- 1 1
-
2010-12-17 07:39
No no no! Jestem pod wrażeniem. Chociaż 25 min. to trochę sporo.
- 4 3
-
2010-12-17 07:40
nie do wiary
TO JAK W SZANKGAJU
- 11 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.