• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: rusza wykup gruntów

Maciej Naskręt
19 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Kolejarze z PKM do czerwca 2013 r. będą pozyskiwać grunty pod Kolej Metropolitalną. Kolejarze z PKM do czerwca 2013 r. będą pozyskiwać grunty pod Kolej Metropolitalną.

Władze spółki PKM rozpoczynają wywłaszczenia gruntów pod Kolej Metropolitalną. Negocjacje z właścicielami mogą potrwać do czerwca przyszłego roku.



Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem, a Osową. Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem, a Osową.
Ruszają wykupy gruntów na potrzebę budowy Kolei Metropolitalnej. Wydana 5 stycznia decyzja lokalizacyjna dla budowy Kolei Metropolitalnej dała zielone światło dla rozpoczęcia tej procedury.

Najtwardszy orzech do zgryzienia podczas wykupu gruntów kolejarze ze spółki samorządu województwa będą mieli na odcinku od obwodnicy do linii kolejowej relacji Gdynia - Kościerzyna. - Jest tam najwięcej terenów należących do osób fizycznych i przedsiębiorców - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki Polska Kolej Metropolitalna, inwestora Kolei Metropolitalnej.

Nie powinno być kłopotów z wykupem gruntów na odcinku od Wrzeszcza do Kiełpinka. Tam właścicielem w dużej mierze jest Skarb Państwa. Natomiast tereny należące do Gdańska zostaną przekazane z 99 proc. bonifikatą.

Czym będzie dla ciebie Kolej Metropolitalna?

- Aktualnie na terenach przeznaczonych do wykupu pracują geodeci. Rozmowy i negocjacje z właścicielami gruntów rozpoczną się w lutym. Póki co poinformowaliśmy listownie właścicieli o planowanej procedurze - tłumaczy Konopacki.

Proces wykupu terenów pod kolejowe przedsięwzięcie ma zakończyć się w czerwcu 2013 r. Na to zadanie spółka PKM zabezpieczyła w budżecie 95 mln zł.

Sprawdź, jakie działki znajdują się w świetle przyszłej Kolei Metropolitalnej.

Budowa Kolei Metropolitalnej po zmianach w projekcie będzie droższa. Ma kosztować 769 mln zł netto, czyli o 50 mln zł więcej niż zakładano jeszcze pół roku temu. 653 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Harmonogram prac PKM S.A.

Wydanie decyzji lokalizacyjnej: 5 stycznia 2012 r.
Negocjacje z właścicielami gruntów oraz wykup nieruchomości: Luty 2012 r. - Czerwiec 2013 r.
Projekt budowlany linii PKM: Marzec/Kwiecień 2012 r.
Pozwolenie na budowę: Kwiecień - Lipiec 2012 r.
Przetarg na roboty budowlano-konstrukcyjne: Maj - Wrzesień 2012 r.
Rozpoczęcie robót: Jesień 2012 r.
Zakończenie robót: Grudzień 2014 r.
Procedury odbioru technicznego: I kwartał 2015 r.
Uruchomienie linii PKM: II kwartał 2015 r.

Opinie (106) 2 zablokowane

  • ja sie pytam

    jaki będzie dopuszczalny nacisk na oś, czy linia ta będzie zapasową obwodnicą kolejową trójmiasta czy tylko dadzą tam radę wjechać szynobusy?

    • 5 4

  • "Najtwardszy orzech do zgryzienia podczas wykupu gruntów kolejarze ze spółki samorządu województwa będą mieli na odcinku od (1)

    obwodnicy do linii kolejowej relacji Gdynia - Kościerzyna. - Jest tam najwięcej terenów należących do osób fizycznych i przeds W tym kraju wszystko musi być problemem?
    Należy wywłaszczyć,zapłacić odszkodowanie zgodne z wyceną,a nie wyssane z palca i po temacie.

    • 14 0

    • Przecież istnieje kolejowe połączenie lotniska z linią Gdynia - Kościerzyna. Dlaczego mamy je dublować nową linią?

      • 0 1

  • Wiekszosc szuka dzis dzialek jak najblizej miasta a najblizej wcale nie oznacza fajnie ! MIASTA SIE ROZWIJAJA "" NA ZEWNĄTRZ

    NIE "DO WEWNATRZ" ! Dzis wygraja ci ktorzy kupuja dzialki na tzw. ''zadupiu'' bo tylko tam faktycznie spokojne zycie bedzie nawet przez 100 lat a i tak wlasnie ta kolej metropolitalna stworzy komfortowy i szybki dojazd do centrum. Kupujacy ziemie przewaznie zatracaja logike myslenia i daja sie zwodzic internetowym '' myslicielom'' ze najlepiej kupic blisko miasta a to moze byc pozniej wrecz ''przeklenstwo'' bo logika wskazuje ze wlasnie blisko miast najszybciej beda inwestycje i fabryki . Blisko miasta jest fajnie ale w mieszkaniach i osiedlach mieszkalnych ale komfort mieszkania w domu juz moze byc problematyczny i malo komfortowy szczegolnie jak naokolo sie wszystko zapelni drogami , blokami, fabrykami, warsztatami i halasem .

    • 5 2

  • Rzeź drzew (4)

    zaniechać planowej rzezi drzew. Ten wykup gruntów spowoduje unicestwienie drzewodtanu (wysokiego) na obszarze wzdłuz tej planowanej linii a jest to prawdopodobnie grubo ponad 100 hektarów. Należy to zatrzymać!!!

    • 4 35

    • i bardzo dobrze bo tam drzew jest za duzo ! drewno na opal bedzie przynajmniej :)) (2)

      ciac drzewa ile sie da i do kominka na zime bedzie :)) !

      • 2 5

      • Tam gdzie potrzebne są inwestycje (1)

        jest krzyk o drzewa. A na Mazurach wycinane są miliony przez niemieckie firmy i nikt się nie buntuje.

        • 6 0

        • no ale

          Puszczę ops... plantację Piską huragan załatwił w 2002 - to trzeba było wywieźć co by się nie zmarnowało

          • 0 0

    • Nie wycinać tych drzew bo...

      ...pod tą gruszką spał raz Kościuszko. Dopiero robi sie kweres.
      A pod tą drugą Kołłątaj Hugo załatwiał mały interes...

      • 1 0

  • Za kilka dni salony luksusowych aut

    będą mieli nowych klientów. Ziemia zmieni właścicieli.

    • 11 0

  • PKM jest dziwna (10)

    zamiast realizować część trasy która jest już dawno własnością PKP to szuka się wybiegów, aby opóźniać tę tak potrzebną inwestycje. A także projektuje się bez sensem np. na Zaspie jest ogromne osiedle i jest przystanek SKM, to mieszkańcy będą musieli jeździć do Wrzeszcza. Wszystko w Gdańsku robi się bez głowy. Może przekazać liderowanie dla tego projektu Gdyni?

    • 8 14

    • nie wiem co gorsze (8)

      Szczurkowo czy Budyniowo

      • 1 3

      • To może zaproponuj "Jackowo" (7)

        w końcu bedzie to b.sławne zwłaszcza w hameryce (ostoi polaków)no i najbardziej PRAWY prezydent trójmiasta z doświadczeniem w budowie starego-nowego komercyjnego dworca będzie się mógł wykazać. Bo jak czytam to wszystko, to zdaje mi się, że Kolej Metropolitalna zdecydowanie nie jest dla pasażerów, a tylko dla paplaniny, obiecanek i cudów a może bardziej poprawnie dla CUDAKÓW.

        Faktycznie, trasa Gdańsk-Osowa -> Gdynia Babie Doły istnieje i istniała już przed wojną, obecnie powstaje nowy cywilny terminal lotniczy i zaplanowany tam podziemny przystanek - na dodatek jest to jedno z pierwszych połączeń gdzie kolejka biegła na lotnisko - dlaczego władze woj. nie chcą tego nawet wykorzystać medialnie?
        Jak wiemy wszystkie obecnie budowane Porty lotnicze w Polsce planują połączenie kolejowe ok. połowa już nawet jest w stopniu dość zaawansowanym. Pytanie dlaczego przez nieudolność naszych władz znowu będziemy się wlec w ogonie i ponosić ogromne koszty niegospodarności.

        Na początku wierzyłem w uczciwość tego projektu, ale widzę obecnie, że mimo zachęceni owych początkujących opinii znowu zaczynamy wdeptywać w g..o tak jak z Baltick Areną a miało być, naszym priorytetem to, by PKP była budowana w sposób przyjazny jej przyszłym użytkownikom

        Namnożyło się ekspertów a nikt nie chce podjąć decyzji w końcu za coś Ci ludzie biorą kasę? Tak to my możemy budować do 2020 roku a pieniądze się rozpłyną na premie wypłaty, przyjęcia a pasażerom i społeczeństwu zostanie do spłaty dług tak jak z PGE.

        Należy jednoznacznie wskazać na konieczność połączenia torowego nowej linii z torami SKM jeśli ma to być połączenie zasilane prądem, a ponadto pasażerowie oczekują sprawnego systemu transportu a nie sztuki dla sztuki w naszej aglomeracji. Jeśli następują komplikacje z wykupem tego terenu bo kilku cwaniaków zwęszyło interes i poprzez kolesiostwo zakupiło działeczki podobnie jak to się ma z Portem Lotniczym Rębiechowo, niech wskażą konieczność rozwiązań, wariantujących.
        Dlaczego dynamiczna Gdynia ma ciągle czekać na "wolne miasta, a obecnie i wolne województwo"?

        Połączenie PKM z linią dalekobieżną i związana z tym konieczność budowy tylko jednego wiaduktu kolejowego pomiędzy Zaspą a Wrzeszczem (drugi tor połączy się bezkolizyjnie), jest rozwiązaniem szybszym w realizacji i dużo tańszym od budowy dwóch estakad (oczywiście można przygotować, a nawet należy, teren, niezbędnych w przypadku wyboru wariantu łączącego PKM z SKM. Bo inaczej to z kolei mogłoby zagrozić terminowemu ukończeniu I etapu inwestycji, co jest bardzo ważne zarówno dla pasażerów, jak i ze względu na konieczność rozliczenia dofinansowania z Unii Europejskiej do 2015 r Chyba że sobie ten termin odpuścimy na pewnie drugiego już nie będzie;))

        • 5 2

        • Nieobecni nie mają racji, a Gdynia i jej klakierzy są w tej inwastycji (6)

          bezstronnie, czy raczej bezczelnie, nieobecni.

          • 0 3

          • To ty jesteś bezczelny, (5)

            ponieważ gdyby nie Gdynia i jej przedstawiciel to nawet nie wiedzieliście, że taki projekt jest możliwy.
            Więc na drugi raz się nie wypowiadaj ograniczony człowieczku i nieuku. Nie wszystko możesz załatwić szerokimi plecami i układami liczy się też co masz nad nimi;)))

            • 2 2

            • "ograniczony człowieczku i nieuku", powiem tak, nie znasz mnie, nie wiesz co osiągnąłem w życiu. (4)

              Nie wiesz iloma moimi projektami gdyńszy urzędnicy się chwalili, również na tym forum. Twoje wypociny sa urzedniczo bezczelne, odnoszą dokładnie odwrotny skutek, niż zamierzony. Kilka dni temu pochwaliłeś się, że byłeś planistą w jakimś zakładzie. Może powiesz, z jakim skutkiem, jak dzisiaj wygląda kondycja owego zakładu.

              • 0 2

              • B.dobrze, bo w kadrze Z-du mieliśmy nie tylko fachowców ale i mądrych ludzi (3)

                a to jest różnica;))
                Możesz być dobrym i poprawnym projektantem odnoszącym się do norm i kanonów, ale ograniczonym człowieczkiem i zamkniętym nie tylko na rozwój intelektualny .....
                "iloma moimi projektami gdyńszy urzędnicy się chwalili,.." Tylko czy one coś wniosły do WSPANIAŁEJ GDYNI, co dalej z tymi? zostały tylko projektami na papierze? Jak zostały odebranie przez nieurzędników jak są eksploatowane, zarządzane, ewaluowane i monitorowane. Po prostu pewnie jesteś zwykłym wyrobnikiem za deski, no ale lepsze to niż .....
                Gdybyś miał więcej polotu nie pisałbyś ad vocum w ten sposób, bo od ludzi kulturalnych, inteligentnych, wykształconych ,... więcej wymagam.
                A cieszyć i łasić może się też mój pies, gdy mu przynoszę odpowiednią kość.

                • 1 0

              • Powiem jeszcze raz, jesteś urzędniczo bezczelny, (2)

                czytasz, ale nie rozumiesz, albo nie chcesz rozumieć. Może inni tego nie widzą, ale obaj wiemy, że cynicznie manipulujesz słowem i faktami, że intencje twoje nie są z gruntu fałszywe. Mi to nie przeszkadza, w tym sensie, że robię swoje, chociaż żal mi twoich współpracowników. Jeszcze jedno - projekt, to nie zawsze to co powstaje na desce, to także projekty unijne, czy kulturalne. Swoja drogą programy CAD-owskie obsługiwałem juz 25 lat temu.

                • 0 2

              • "intencje twoje nie są z gruntu fałszywe"

                oczywiście są fałszywe

                • 0 2

              • są czy nie są?

                oto jest pytanie?

                • 0 0

    • Co do Zaspy

      A zastanawiałeś się jak kosztowne byłoby włączenie się bezpośrednio na tory SKM omijając węzły PKP. Ile by za takie zmiany i budowę nowego dużego węzła chciałaby PKP. Zrozum KM nad torami dalekobieżnymi nie przeleci. Po drugie tam jeździ mniej pociągów to łatwiej będzie im się wciąć, noi są po odpowiedniej stronie.

      • 5 2

  • FAJNIE SA NIERAZ TAKIE PARANOICZNE PROTESTY ! Niezle jajca sie wtedy dzieja ! lubie to :) (1)

    Przyjezdza TV i wtedy ludzie sie rzucaja na ziemie i udaja spazmy ! inni sie przykuwaja do plotu i kaza sie zbiczowac, inni lataja z rozancem i krzycza ze Polske masoni okradaja , psy wyja wnieboglosy , lataja ludzie z lopatami , pol wsi pod traktory sie che rzucic ,,,, jaja i cyrk ! krzyki '' ze to Polska ziemia nasaczona krwią powstancow co na Moskwe chcieli isc'' pokazuja drzewa w ktorych jest slad po kuli bo do Jozka w czasie wojny tam strzelano :)))) inni pirs wypna ze niby Rejtan im sie ukazal i sny mieli prorocze itd itd itd . ALE JAK SZMAL DOSTANĄ TO JUZ IM SNY PROROCZE ZNIKAJA I NA WODKE LECA :)))

    • 25 0

    • sama prawda:)

      Polacy dla pieniędzy zrobią wszystsko!:)

      • 3 1

  • Gruntów za wiele nie wykupywać, (1)

    kasę szanować i oszczędzać - przecież to grosz publiczny,
    a drogę ( zamkniętą część Słowackiego ) na Kaszubię przywrócić - będzie lżej na Budowlanych

    • 6 6

    • Głupoty gadasz @koko !

      Grunty wykupić,
      kasy nie szanować bo publiczny to niczyj
      a Słowackiego dobrze że zamknęli i dobrze że na Budowlanych są korki

      • 0 2

  • Przegrywamy z Giżyckiem!

    Na portalu miesięcznika "WIATR" (www. magazynwiatr .pl) trwa plebiscyt na żeglarską stolicę Polski, gdzie z Gdańskiem, Gdynią i Sopotem wygrywa Giżycko!! Forumowicze, do głosowania,mamy czas do końca stycznia!

    • 3 6

  • przystanek w Baninie (1)

    wie ktoś gdzie dokładnie będzie się znajdował?

    • 1 2

    • Tak, każdy...

      ... kto ma ma tyle wysokie IQ, żeby wejść na stronę PKM i otworzyć odpowiednią mapkę.

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane