• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: więcej pasażerów zapowiada większą dotację do budowy

Maciej Naskręt
22 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Wciąż nie wiadomo, które pociągi będą obsługiwać Pomorską Kolej Metropolitalną. Z dużą liczbą stacji lepiej poradzą sobie lokomotywy elektryczne niż spalinowe. Wciąż nie wiadomo, które pociągi będą obsługiwać Pomorską Kolej Metropolitalną. Z dużą liczbą stacji lepiej poradzą sobie lokomotywy elektryczne niż spalinowe.

W roku otwarcia gdańskim odcinkiem Kolei Metropolitalnej będzie jeździło od 2,2 do 4,9 mln pasażerów - uznali unijni eksperci. To sporo więcej niż zakładano, dzięki czemu Komisja Europejska prawdopodobnie zwiększy dofinansowanie do tej najważniejszej inwestycji w infrastrukturę Trójmiasta.



Zobacz, w których miejscach KM pojawią się stacje. Zobacz, w których miejscach KM pojawią się stacje.
- Eksperci unijni JASPERS sami się zdziwili, gdy wyszło im, że już na samym początku istnienia KM, ruch pasażerów będzie tak duży. Aby trasa była opłacalna wystarczy nam 1,5 mln podróżnych rocznie - mówi Krzysztof Rudziński szef spółki Pomorska Kolej Metropolitalna S.A., która prowadzi budowę KM. - Te szacunki pozawalają nam wierzyć, że komisja zwiększy dofinansowanie budowy kolei do 85 proc. kosztów.

Dziś pewne jest, że na budowę połączenia kolejowego z Wrzeszcza do lotniska w Rębiechowie i do linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna dostaniemy od komisji 306 mln zł. Jaką część budowy trasy pokryje ta kwota? Trudno powiedzieć, ponieważ w zależności od wariantu, inwestycja ma kosztować od 440 do 709 mln zł netto.

Wariantów jest w sumie osiem, ale są trzy podstawowe:

W jaki sposób przede wszystkim będziesz korzystał z Kolei Metropolitalnej?

Pierwszy wariant zakłada realizację szybkiego tramwaju, niezależnego od pozostałych środków lokomocji. Koszt budowy linii nie przekroczy wtedy kwoty ok. 440 mln zł.

Drugie rozwiązanie opiera się na realizacji taniej, jednotorowej kolei i połączenia z istniejącymi szlakami. Koszt budowy linii w tej formie pochłonie 448 mln zł, pod warunkiem, że pojechałyby tam pociągi wyposażone w lokomotywy spalinowe. Droższa o ok. 50 mln zł jest wersja uwzględniająca elektryfikację.

Trzeci wariant przewiduje połączenie kompatybilne z ruchem linii SKM i wykonanie dwutorowej trasy. Koszt budowy w tym wariancie jest najwyższy - sięgają 709 mln zł. Zawiera one dodatkowe podwarianty opisane w tabeli pod artykułem.

Wybór sposobów połączeń to nie jedyny problem, z którym zetkną się pracownicy PKM S.A. Muszą też znaleźć odpowiedź, na pytanie: dla jakich pociągów - elektrycznych, czy spalinowych - przygotować nową linię. Pociągi spalinowe nie wymagają dodatkowej infrastruktury, czyli tarkcji elektrycznej. Jednak na tego rodzaju trasie - z wieloma przystankami i niewielkim odległościami między nimi - przyspieszenie to kluczowy walor, wpływający na czas przejazdu. Spalinowe lokomotywy nie mają tu szans z pociągami napędzanymi energią elektryczną, bowiem te sprawniej ruszają.

Zobacz film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Z pociągami elektrycznymi jest jednak pewien problem: Na razie nie można nimi jeździć z Osowy do Gdyni, bo ta trasa nie jest zelektryfikowana.

Pomysłodawcy jednak uspokajają. - Zaproponowaliśmy Polskim Liniom Kolejowym, które przygotowują się do przebudowy linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny, by uzupełniły ten projekt o elektryfikacje torowiska. Moglibyśmy pomóc znaleźć dofinansowanie tej inwestycji - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa Pomorskiego

Zanim jednak ruszy zaplanowana na lata 2011-2015 budowa kolei, projektanci sprawdzą, co o inwestycji sądzą mieszkańcy dzielnic, przez które będzie wiodła KM. Sprawdź zaplanowane na wrzesień terminy spotkań.

Dwa warianty współistnienia pociągów i tramwajów na trasie między Strzyżą a Moreną.

Wariant 3a - wspólny tor i dwusystemowe tramwaje

Na wysokości ul. Wita Stwosza tramwaj wjeżdżałby na tory KM, z których zjeżdżałby na wysokości ul. Rakoczego, gdzie wracałby na tory miejskiej sieci tramwajowej. Ten wariant wymaga jednak, by na tym odcinku poruszały się spalinowe lokomotywy - zabraknie bowiem miejsca na trakcję dla nich, gdy powstanie trakcja dla tramwajów.

Wariant 3b - osobne tory dla tramwajów i kolei

Wybudowanie na tym odcinku równoległych torów dla KM i dla tramwajów. Większy koszt budowy linii zostałby zrównoważony znacznie niższym kosztem zakupu taboru - wystarczyłyby zwykłe tramwaje i lokomotywy elektryczne dla kolei.

Miejsca

Opinie (272) ponad 10 zablokowanych

  • Teraz to sobie możemy nagwizdać. Zanim stanie się połączenie między stadionem, a lotniskiem

    ten pierwszy obiekt będzie w trakcie rozbiórki. Trzeba będzie zrobić jeden wielki bus pas na czas mistrzostw wyłącznie dla przewożących kibiców. Matko Boska, co to będzie...

    • 3 2

  • Stacja Banino?

    Stacja Banino znajduje się tak naprawdę w miejscu gdzie są pozostałości po byłym PGR Barniewice. Stoją tam w tej chwili 2 popegeerowskie bloki i jest dół z wapnem. Jest to skrzyżowanie ul Planetarnej i Dębowej. Do Banina jest stamtąd ok 3 km.

    • 9 1

  • to dopiero beda kieszkonkowcy w kolejce z lotniska:)

    • 1 0

  • A dlaczego nie są wykorzystane istniejące tory kolejowe

    pomiędzy portem lotniczym a stacją Gd Osowa, które biegną równolegle do obwodnicy i potem na tyłach CH Renk i przesypowni cementu? Gdyby zrobić przystanek Renk to może więcej osób by z tego skorzystało bo teraz to przez 5 km ta linia idzie przez łyse pole.

    • 1 1

  • Kłopoty z artykułem

    Film o niczym nie informuje, to co najwyżej impresja filmowa.

    O rozstawie osi, kół itp. pisali już inni.

    Warianty są nakreślone tak skrótowo, że nie do końca wiadomo, co autor miał na myśli: czy dwutorowa oznacza dwa tory w różnych kierunkach, czy dwa tory dwukierunkowe (dla kolei i dla tramwajów)? Czy któryś wariant oznacza 4 tory (na to przecież nie ma miejsca)?

    W Karlsruhe jeżdżą bynajmniej nie spalinowe tramwaje, które w Ettlingen stają się pociągami ekspresowymi jadącymi do Bad Herrenalb. Nie widziałem, by zmieniały rozstaw kół lub wymieniały pantograf. Po prostu zaczynają jechać naprawdę szybko.

    Temat jest bardzo ciekawy. Nie można było lepiej się przygotować?

    • 3 0

  • Bezsensowne przystanki (1)

    Wszyscy wiemy że kolej tworzona jest głównie z myślą o osobach zamieszkujących na obrzeżach miasta, przystanki na strzyży, VII Dworze są całkowicie bezsensowne-dojście do nich jest bardzo kiepskie i będą tylko jeszcze bardziej zakłucać życie mieszkańców tych dzielnic, których atrakcyjne położenie charakteryzuje się spokojem i ciszą.Lepiej by zainwestować w metro które by nie niszczyło obecnej infrastruktury...

    • 4 7

    • Minusik tylko za ostatnie zdanie o metrze, poza tym masz 100% racji.

      • 2 1

  • rozstaw odi (1)

    Co za bzdury znowu tu wypisują... Szerokość torów w przypadku tramwajów i pociągów jest taka sama!! 1435 mm. Gdybyśmy byli Bydgoszczą, Grudziądzem czy Łodzią, to byłby problem faktycznie, bo tam tramwaje mają rozstaw osi 1000 mm

    • 2 0

    • Ani ty Zenku nie masz racji ani redaktor.

      Rozstaw osi to co innego niż rozstaw kół.

      • 0 0

  • Jakie pociagi ? (1)

    - proponuje z napedem magnetycznym !
    - zobacz co robia chinczycy ....

    • 4 0

    • Zgadza sie

      Transrapid maglev maja Chinczycy w Shanghai ale to niemiecki sprzet

      • 0 0

  • na abrahama jest już przystanek tramwajowy

    myslę że kolej metropolitalna pomysli teraz o przystanku przy szkole szermierki na ul.7 dwór a i my mieszkańcy nie bedziemy kilometrami chodzic na inne osiedla żeby w coś wsiąsc

    • 1 0

  • Ach te żelazne potwory...

    Lokomotywy spalinowe maja power, pamiętam jak jeździłem kilka razy na trasie Kościerzyna - Gdynia Główna i przy ruszaniu czuło się te wibracje w wagonach. Coś wspaniałego! A jeszcze lepiej jak jedzie parowóz.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane