• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: więcej pasażerów zapowiada większą dotację do budowy

Maciej Naskręt
22 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Wciąż nie wiadomo, które pociągi będą obsługiwać Pomorską Kolej Metropolitalną. Z dużą liczbą stacji lepiej poradzą sobie lokomotywy elektryczne niż spalinowe. Wciąż nie wiadomo, które pociągi będą obsługiwać Pomorską Kolej Metropolitalną. Z dużą liczbą stacji lepiej poradzą sobie lokomotywy elektryczne niż spalinowe.

W roku otwarcia gdańskim odcinkiem Kolei Metropolitalnej będzie jeździło od 2,2 do 4,9 mln pasażerów - uznali unijni eksperci. To sporo więcej niż zakładano, dzięki czemu Komisja Europejska prawdopodobnie zwiększy dofinansowanie do tej najważniejszej inwestycji w infrastrukturę Trójmiasta.



Zobacz, w których miejscach KM pojawią się stacje. Zobacz, w których miejscach KM pojawią się stacje.
- Eksperci unijni JASPERS sami się zdziwili, gdy wyszło im, że już na samym początku istnienia KM, ruch pasażerów będzie tak duży. Aby trasa była opłacalna wystarczy nam 1,5 mln podróżnych rocznie - mówi Krzysztof Rudziński szef spółki Pomorska Kolej Metropolitalna S.A., która prowadzi budowę KM. - Te szacunki pozawalają nam wierzyć, że komisja zwiększy dofinansowanie budowy kolei do 85 proc. kosztów.

Dziś pewne jest, że na budowę połączenia kolejowego z Wrzeszcza do lotniska w Rębiechowie i do linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna dostaniemy od komisji 306 mln zł. Jaką część budowy trasy pokryje ta kwota? Trudno powiedzieć, ponieważ w zależności od wariantu, inwestycja ma kosztować od 440 do 709 mln zł netto.

Wariantów jest w sumie osiem, ale są trzy podstawowe:

W jaki sposób przede wszystkim będziesz korzystał z Kolei Metropolitalnej?

Pierwszy wariant zakłada realizację szybkiego tramwaju, niezależnego od pozostałych środków lokomocji. Koszt budowy linii nie przekroczy wtedy kwoty ok. 440 mln zł.

Drugie rozwiązanie opiera się na realizacji taniej, jednotorowej kolei i połączenia z istniejącymi szlakami. Koszt budowy linii w tej formie pochłonie 448 mln zł, pod warunkiem, że pojechałyby tam pociągi wyposażone w lokomotywy spalinowe. Droższa o ok. 50 mln zł jest wersja uwzględniająca elektryfikację.

Trzeci wariant przewiduje połączenie kompatybilne z ruchem linii SKM i wykonanie dwutorowej trasy. Koszt budowy w tym wariancie jest najwyższy - sięgają 709 mln zł. Zawiera one dodatkowe podwarianty opisane w tabeli pod artykułem.

Wybór sposobów połączeń to nie jedyny problem, z którym zetkną się pracownicy PKM S.A. Muszą też znaleźć odpowiedź, na pytanie: dla jakich pociągów - elektrycznych, czy spalinowych - przygotować nową linię. Pociągi spalinowe nie wymagają dodatkowej infrastruktury, czyli tarkcji elektrycznej. Jednak na tego rodzaju trasie - z wieloma przystankami i niewielkim odległościami między nimi - przyspieszenie to kluczowy walor, wpływający na czas przejazdu. Spalinowe lokomotywy nie mają tu szans z pociągami napędzanymi energią elektryczną, bowiem te sprawniej ruszają.

Zobacz film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Z pociągami elektrycznymi jest jednak pewien problem: Na razie nie można nimi jeździć z Osowy do Gdyni, bo ta trasa nie jest zelektryfikowana.

Pomysłodawcy jednak uspokajają. - Zaproponowaliśmy Polskim Liniom Kolejowym, które przygotowują się do przebudowy linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny, by uzupełniły ten projekt o elektryfikacje torowiska. Moglibyśmy pomóc znaleźć dofinansowanie tej inwestycji - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa Pomorskiego

Zanim jednak ruszy zaplanowana na lata 2011-2015 budowa kolei, projektanci sprawdzą, co o inwestycji sądzą mieszkańcy dzielnic, przez które będzie wiodła KM. Sprawdź zaplanowane na wrzesień terminy spotkań.

Dwa warianty współistnienia pociągów i tramwajów na trasie między Strzyżą a Moreną.

Wariant 3a - wspólny tor i dwusystemowe tramwaje

Na wysokości ul. Wita Stwosza tramwaj wjeżdżałby na tory KM, z których zjeżdżałby na wysokości ul. Rakoczego, gdzie wracałby na tory miejskiej sieci tramwajowej. Ten wariant wymaga jednak, by na tym odcinku poruszały się spalinowe lokomotywy - zabraknie bowiem miejsca na trakcję dla nich, gdy powstanie trakcja dla tramwajów.

Wariant 3b - osobne tory dla tramwajów i kolei

Wybudowanie na tym odcinku równoległych torów dla KM i dla tramwajów. Większy koszt budowy linii zostałby zrównoważony znacznie niższym kosztem zakupu taboru - wystarczyłyby zwykłe tramwaje i lokomotywy elektryczne dla kolei.

Miejsca

Opinie (272) ponad 10 zablokowanych

  • Co z tym rozstawem osi..?

    Nie wiem czy chodzi o rozstaw osi czy kół. Tramwaje i kolej ma ten sam rozstaw szyn tj 1435 mm

    • 0 0

  • jeden przystanek dla dwóch osiedli

    Przystanek najbardziej przydatny byłby przy wale na wysokości ul.VII Dwór i ul.Chrzanowskiego.W tym miejscu korzystaliby z niego mieszkańcy VII Dworu jak imieszkańcy Strzyży.Poza tym po obu stronach są szkoły.

    • 0 0

  • Ach szkoda , że nie połączy (1)

    odcinka dalej od lotniska w kierunku Gdyni przez Dąbrowę , Karwiny do Gdyni, Chyloni . Tam są tory, na Karwinach , może to by odciążyło korki w centrum , aż się prosi , malownicza trasa i na skróty przez Karwiny, . SUPER. Uruchomiono ją jednorazowo z Gdyni Gł. jak przyjechał prezydent USA, bardzo szybko można się było dostać z Gdyni Gł. na Karwiny..

    • 3 0

    • skm

      Nie bedzie polaczenia bo SKM i autobusiaze na tym straca. Przeciez, jak Falklandy Karwiny jada do pracy to autobusem, trolejbusem i SKM. A tu nagle beda mogli z Obluza ,Chyloni i Karwin dojechac do Gdanska. No to pytam co za idiota bedzie jezdzil syfiasta SKM z Renoma? Tylko Rumia i troche Wejherowa . Kasa to kasa . Nie bedzie polaczenia dalej!!!

      • 0 0

  • oj (1)

    Ci co mówią o rowerach, jeżdżą nimi z gdańska do gdańska, Ci co mówią o samochodach, jeżdżą nimi i mają pretensje o korki, Ci co nie chcą niczego mieszkają tak blisko centrum, że im nie robi nic różnicy. Pomyślmy o wszystkich, jeśli będzie lepsza komunikacja miejska to mniej będzie samochodów. Poprawa dróg i mniejsze korki spowodują kupowanie kolejnych samochodów "bo się bardziej opłaca".

    Moim zdaniem na początku rewelacyjna, z*******a, sprawna KOMUNIKACJA MIEJSKA, zaś później drogi - albo w międzyczasie :)

    • 4 1

    • Odwrotnie. najpierw drogi, potem komunikacja miejska. W przeciwnym razie drogi będą w takim stanie, że ta komunikacja nie będzie miała po czym jeździć.

      • 0 1

  • Wybory

    wybory, wybory i jeszcze raz wybory do samorządów i trzeba czymś naród zwieść, trochę zainteresować i otumanić pseudo tematem. A po wyborach będzie cisza na temat tej inwestycji. Teraz to proponują wszystkie rozwiązania dla tej infrastrukturalnej inwestycji aby każdy był zadowolony. I kto się ma na to nabrać- wyborcy?

    • 1 0

  • to ruszajcie z robotą

    jak ma byc ta kolej to nie ble ble bo jak bedziecie gadac to i za sto lat jej nie zobaczymy tylko do dzieła !

    • 0 0

  • a co na ta zieloni???

    • 0 0

  • Inny rozstaw osi?? (1)

    Chyba coś autorowi się pomyliło z tym rozstawem osi. Problemem jest napięcie - inne dla tramwajów i inne dla pociągów. Tramwaje wymagałyby dodatkowej rampy na której mogłyby zmienić napięcie. Ale osie?? W Polsce chyba wszystkie tramwaje mają taki sam rozstaw co kolej!!!

    • 6 0

    • Dokładniej - chodzi o szerokosć toru. W Gdansku tory tramwajowe mają tę samą szerokość, co kolejowe, czyli 1435mm (tor normalny). W Toruniu, Grudziądzu Elblągu tramwaje kursują po torach o szerokości 1000 mm.

      • 0 0

  • Przestancie sie tak podniecac brakiem przystanku na Zaspie. KM nie powstaje na zlosc mieszkancom zaspy tylko nie technicznych mozliwosci i tyel

    • 1 0

  • kolej gondolkowa (1)

    i tyle w temacie

    • 2 0

    • Latające dywany!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane