• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: więcej pasażerów zapowiada większą dotację do budowy

Maciej Naskręt
22 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Wciąż nie wiadomo, które pociągi będą obsługiwać Pomorską Kolej Metropolitalną. Z dużą liczbą stacji lepiej poradzą sobie lokomotywy elektryczne niż spalinowe. Wciąż nie wiadomo, które pociągi będą obsługiwać Pomorską Kolej Metropolitalną. Z dużą liczbą stacji lepiej poradzą sobie lokomotywy elektryczne niż spalinowe.

W roku otwarcia gdańskim odcinkiem Kolei Metropolitalnej będzie jeździło od 2,2 do 4,9 mln pasażerów - uznali unijni eksperci. To sporo więcej niż zakładano, dzięki czemu Komisja Europejska prawdopodobnie zwiększy dofinansowanie do tej najważniejszej inwestycji w infrastrukturę Trójmiasta.



Zobacz, w których miejscach KM pojawią się stacje. Zobacz, w których miejscach KM pojawią się stacje.
- Eksperci unijni JASPERS sami się zdziwili, gdy wyszło im, że już na samym początku istnienia KM, ruch pasażerów będzie tak duży. Aby trasa była opłacalna wystarczy nam 1,5 mln podróżnych rocznie - mówi Krzysztof Rudziński szef spółki Pomorska Kolej Metropolitalna S.A., która prowadzi budowę KM. - Te szacunki pozawalają nam wierzyć, że komisja zwiększy dofinansowanie budowy kolei do 85 proc. kosztów.

Dziś pewne jest, że na budowę połączenia kolejowego z Wrzeszcza do lotniska w Rębiechowie i do linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna dostaniemy od komisji 306 mln zł. Jaką część budowy trasy pokryje ta kwota? Trudno powiedzieć, ponieważ w zależności od wariantu, inwestycja ma kosztować od 440 do 709 mln zł netto.

Wariantów jest w sumie osiem, ale są trzy podstawowe:

W jaki sposób przede wszystkim będziesz korzystał z Kolei Metropolitalnej?

Pierwszy wariant zakłada realizację szybkiego tramwaju, niezależnego od pozostałych środków lokomocji. Koszt budowy linii nie przekroczy wtedy kwoty ok. 440 mln zł.

Drugie rozwiązanie opiera się na realizacji taniej, jednotorowej kolei i połączenia z istniejącymi szlakami. Koszt budowy linii w tej formie pochłonie 448 mln zł, pod warunkiem, że pojechałyby tam pociągi wyposażone w lokomotywy spalinowe. Droższa o ok. 50 mln zł jest wersja uwzględniająca elektryfikację.

Trzeci wariant przewiduje połączenie kompatybilne z ruchem linii SKM i wykonanie dwutorowej trasy. Koszt budowy w tym wariancie jest najwyższy - sięgają 709 mln zł. Zawiera one dodatkowe podwarianty opisane w tabeli pod artykułem.

Wybór sposobów połączeń to nie jedyny problem, z którym zetkną się pracownicy PKM S.A. Muszą też znaleźć odpowiedź, na pytanie: dla jakich pociągów - elektrycznych, czy spalinowych - przygotować nową linię. Pociągi spalinowe nie wymagają dodatkowej infrastruktury, czyli tarkcji elektrycznej. Jednak na tego rodzaju trasie - z wieloma przystankami i niewielkim odległościami między nimi - przyspieszenie to kluczowy walor, wpływający na czas przejazdu. Spalinowe lokomotywy nie mają tu szans z pociągami napędzanymi energią elektryczną, bowiem te sprawniej ruszają.

Zobacz film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Z pociągami elektrycznymi jest jednak pewien problem: Na razie nie można nimi jeździć z Osowy do Gdyni, bo ta trasa nie jest zelektryfikowana.

Pomysłodawcy jednak uspokajają. - Zaproponowaliśmy Polskim Liniom Kolejowym, które przygotowują się do przebudowy linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny, by uzupełniły ten projekt o elektryfikacje torowiska. Moglibyśmy pomóc znaleźć dofinansowanie tej inwestycji - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa Pomorskiego

Zanim jednak ruszy zaplanowana na lata 2011-2015 budowa kolei, projektanci sprawdzą, co o inwestycji sądzą mieszkańcy dzielnic, przez które będzie wiodła KM. Sprawdź zaplanowane na wrzesień terminy spotkań.

Dwa warianty współistnienia pociągów i tramwajów na trasie między Strzyżą a Moreną.

Wariant 3a - wspólny tor i dwusystemowe tramwaje

Na wysokości ul. Wita Stwosza tramwaj wjeżdżałby na tory KM, z których zjeżdżałby na wysokości ul. Rakoczego, gdzie wracałby na tory miejskiej sieci tramwajowej. Ten wariant wymaga jednak, by na tym odcinku poruszały się spalinowe lokomotywy - zabraknie bowiem miejsca na trakcję dla nich, gdy powstanie trakcja dla tramwajów.

Wariant 3b - osobne tory dla tramwajów i kolei

Wybudowanie na tym odcinku równoległych torów dla KM i dla tramwajów. Większy koszt budowy linii zostałby zrównoważony znacznie niższym kosztem zakupu taboru - wystarczyłyby zwykłe tramwaje i lokomotywy elektryczne dla kolei.

Miejsca

Opinie (272) ponad 10 zablokowanych

  • bo ta trasa nie jest zelektryfikowana. (1)

    To jakaś paranoja, 60 lat po wojnie i z Gdyni do Kościerzyny spalinówka.

    • 17 0

    • Elektryfikacja

      to panocku w pięciolatce Gomułki zdaje się było a dziś za Polski Katolickiej ciemnota:((

      • 2 1

  • Przystanek na Zaspie (4)

    jest możliwy jak najbardziej. Tory pójdą przecież starym nasypem, który zaczyna się na wysokości początku obecnego peronu (patrząc w stronę Gdyni) i później w lewo wiaduktem nad Grunwaldzką. Nie będzie żadnej estakady na Zaspie, bo nie zmieściłaby się pod wiaduktem.

    • 3 2

    • (3)

      No sam napisałeś że na wysokości początku przystanku już od torów odbija nasyp więc z istniejącego przystanku nie da się skorzystać. Poza tym na serio, można podjechać do Wrzeszcza i tak wsiadać do KM....

      • 0 1

      • Można wybudować peron od strony TOP Meble, (2)

        żeby nie przestawiać istniejących torów, spokojnie się zmieści przed nasypem. Można podjechać do Wrzeszcza, ale o wiele wygodniejsze dla kilkudziesięciu tysięcy Gdańszczan jest rozwiązanie bez przesiadkowe, które jest banalne do wykonania, a KM jest przecież dla mieszkańców

        • 4 1

        • (1)

          Mówisz tak jakby każdy mieszkaniec Zaspy codziennie jeździł na lotnisko. Znacznie więcej będzie takich pasażerów, którzy woleliby mniejszą ilość przystanków żeby szybciej dojechać do celu... gdyby budowa przystanku była możliwa i banalna to byłaby w planach. Najlepiej idźcie na spotkanie informacyjne i popytajcie.

          • 3 2

          • jak się tak zastanowisz to życie też jest niemożliwe:))

            chłopie weź się w garść i nie pisz głupot.

            • 1 0

  • to dopiero beda kieszkonkowcy w kolejce z lotniska:)

    • 1 0

  • Stacja Banino?

    Stacja Banino znajduje się tak naprawdę w miejscu gdzie są pozostałości po byłym PGR Barniewice. Stoją tam w tej chwili 2 popegeerowskie bloki i jest dół z wapnem. Jest to skrzyżowanie ul Planetarnej i Dębowej. Do Banina jest stamtąd ok 3 km.

    • 9 1

  • Teraz to sobie możemy nagwizdać. Zanim stanie się połączenie między stadionem, a lotniskiem

    ten pierwszy obiekt będzie w trakcie rozbiórki. Trzeba będzie zrobić jeden wielki bus pas na czas mistrzostw wyłącznie dla przewożących kibiców. Matko Boska, co to będzie...

    • 3 2

  • no i znow bajeczka, ale czy nie za wczesnie na sen?

    nie?

    • 2 0

  • BUDOWAC NIE GADAC! NIE GADAC ! PAPIER WSZYSTKO PRZYJMIE ! BUDOWAC ! TYLE

    i znow jakies tam pytania ! lopata i poszli ! WIO!

    • 0 0

  • Proponuje wybudowac jeszcze dluzszy tunel z Sopotu na lotnisko w Rebiechowie

    • 0 0

  • Wypowiadam się jako laik... (2)

    ale mimo to widzę kilka absurdów:

    1. Jak w ogóle można rozważać jeden tor i pociągi spalinowe?
    2. Dlaczego elektryfikacja odcinka do Gdyni to tylko opcja?
    3. Po co się upierać przy tramwajach dwusystemowych skoro a) wszystko wskazuje na to że to złe i problematyczne rozwiązanie b) w gdańskich tramwajach jest dużo do zrobienia bez porywania się na tego typu projekty?

    To dla mnie nie do pojęcia, bo uważam że jak już coś robić to robić porządnie, zwłaszcza że prognozy dotyczące ruchu są optymistyczne. Na inwestycje drogowe wydaje się miliardy więc jak można oszczędzać kilkaset milionów na inwestycji, która będzie dla aglomeracji dużo ważniejsza niż te drogi?

    Dodatkowo nie podoba mi się duża gęstość przystanków we Wrzeszczu - wszak to nie jest lokalny autobusik tylko pociąg mający dowozić ludzi z daleka co centrum, przystanek między domkami jednorodzinnymi to w mojej opinii nieporozumienie, zwłaszcza że tam jest blisko do tramwaju.

    ps. Ale ogólnie to jestem wniebowzięty z powodu KM, byle tylko nie oszczędzali i zrobili to porządnie, tzn dwa tory i elektryfikacja.

    • 39 2

    • ta jest (1)

      w pełni popieram pana wypowiedź. Polska obecnie ma jedyną w historii i myślę że niepowtarzalną szansę na wyciągniecie od zachodniej europy duzo kasy. Wykorzytsajmy więc ją optymalnie, tzn. budujmy z głową i od razu rozwiązania perspektywiczne i docelowe. Zatem żadne wspólne z tramwajami .jest to istna bzdura. Tramwaje mają swoje tory w Gdańsku i niech się do nich ograniczą. Kolej dwutorowa na całej długości ( żadne tam odcinki jednotorowe miedzy Abrahama i Wreszczem) i zelektryfikowana do samej Gdyni. Powinno sie jeszcze dodoać przystanków na odcinku gdyńskim. Satra linia kościerska przebiega bowiem przez osiedla "Karwiny" Fikakowo" . Ci ludzie też powinni mieć możłiwość dobrego skomunikowania nie tylko z cetrum Gdyni ale i z Gdańskiem. Wszytsko to razem na pewno obniży ruch samochodów w mieście i przysporzy kolei pasażerów. I jeszcze jedno: JEDEN BILET NA WSZYTSKIE ŚRODKI KOMUNIKACJI. Następnie skomunikowanie tej kolei z trasą n aKaszuby do Kościrezyny i Kartuz. Proponowałbym przy tym reaktywowanie linii z Kokoszek do Kartuz i Kościerzyny i zrobienie stacji przesiadkowej przy Auchanie. Te pociągi moga już miec linię jednotorową i być spalinowe np. autobusy szynowe.

      • 6 0

      • Dodałbym jeszcze jedno: nie dodawać przystanków na siłę, zamiast tego mniej ale z obwodowymi trasami autobusowymi.

        • 4 0

  • A po wyborach podadzą nowy termin 2025 r ;) (1)

    • 23 5

    • Następne prezentacje w 2014 - roku kolejnych wyborów

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane