- 1 Wypadek i blokada obwodnicy. W akcji LPR (44 opinie)
- 2 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (124 opinie)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (786 opinii)
- 4 2,5 roku więzienia dla rosyjskiego szpiega (55 opinii)
- 5 Majówkowe świętowanie, ale bez parady (68 opinii)
- 6 Drogie oferty na remont Zielonej w Gdyni (46 opinii)
Kolej Metropolitalna: więcej pasażerów zapowiada większą dotację do budowy
W roku otwarcia gdańskim odcinkiem Kolei Metropolitalnej będzie jeździło od 2,2 do 4,9 mln pasażerów - uznali unijni eksperci. To sporo więcej niż zakładano, dzięki czemu Komisja Europejska prawdopodobnie zwiększy dofinansowanie do tej najważniejszej inwestycji w infrastrukturę Trójmiasta.
- Eksperci unijni JASPERS sami się zdziwili, gdy wyszło im, że już na samym początku istnienia KM, ruch pasażerów będzie tak duży. Aby trasa była opłacalna wystarczy nam 1,5 mln podróżnych rocznie - mówi Krzysztof Rudziński szef spółki Pomorska Kolej Metropolitalna S.A., która prowadzi budowę KM. - Te szacunki pozawalają nam wierzyć, że komisja zwiększy dofinansowanie budowy kolei do 85 proc. kosztów.
Dziś pewne jest, że na budowę połączenia kolejowego z Wrzeszcza do lotniska w Rębiechowie i do linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna dostaniemy od komisji 306 mln zł. Jaką część budowy trasy pokryje ta kwota? Trudno powiedzieć, ponieważ w zależności od wariantu, inwestycja ma kosztować od 440 do 709 mln zł netto.
Wariantów jest w sumie osiem, ale są trzy podstawowe:
Drugie rozwiązanie opiera się na realizacji taniej, jednotorowej kolei i połączenia z istniejącymi szlakami. Koszt budowy linii w tej formie pochłonie 448 mln zł, pod warunkiem, że pojechałyby tam pociągi wyposażone w lokomotywy spalinowe. Droższa o ok. 50 mln zł jest wersja uwzględniająca elektryfikację.
Trzeci wariant przewiduje połączenie kompatybilne z ruchem linii SKM i wykonanie dwutorowej trasy. Koszt budowy w tym wariancie jest najwyższy - sięgają 709 mln zł. Zawiera one dodatkowe podwarianty opisane w tabeli pod artykułem.
Wybór sposobów połączeń to nie jedyny problem, z którym zetkną się pracownicy PKM S.A. Muszą też znaleźć odpowiedź, na pytanie: dla jakich pociągów - elektrycznych, czy spalinowych - przygotować nową linię. Pociągi spalinowe nie wymagają dodatkowej infrastruktury, czyli tarkcji elektrycznej. Jednak na tego rodzaju trasie - z wieloma przystankami i niewielkim odległościami między nimi - przyspieszenie to kluczowy walor, wpływający na czas przejazdu. Spalinowe lokomotywy nie mają tu szans z pociągami napędzanymi energią elektryczną, bowiem te sprawniej ruszają.
Zobacz film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z pociągami elektrycznymi jest jednak pewien problem: Na razie nie można nimi jeździć z Osowy do Gdyni, bo ta trasa nie jest zelektryfikowana.
Pomysłodawcy jednak uspokajają. - Zaproponowaliśmy Polskim Liniom Kolejowym, które przygotowują się do przebudowy linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny, by uzupełniły ten projekt o elektryfikacje torowiska. Moglibyśmy pomóc znaleźć dofinansowanie tej inwestycji - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa Pomorskiego
Zanim jednak ruszy zaplanowana na lata 2011-2015 budowa kolei, projektanci sprawdzą, co o inwestycji sądzą mieszkańcy dzielnic, przez które będzie wiodła KM. Sprawdź zaplanowane na wrzesień terminy spotkań.
Wariant 3a - wspólny tor i dwusystemowe tramwaje
Na wysokości ul. Wita Stwosza tramwaj wjeżdżałby na tory KM, z których zjeżdżałby na wysokości ul. Rakoczego, gdzie wracałby na tory miejskiej sieci tramwajowej. Ten wariant wymaga jednak, by na tym odcinku poruszały się spalinowe lokomotywy - zabraknie bowiem miejsca na trakcję dla nich, gdy powstanie trakcja dla tramwajów.
Wariant 3b - osobne tory dla tramwajów i kolei
Wybudowanie na tym odcinku równoległych torów dla KM i dla tramwajów. Większy koszt budowy linii zostałby zrównoważony znacznie niższym kosztem zakupu taboru - wystarczyłyby zwykłe tramwaje i lokomotywy elektryczne dla kolei.
Miejsca
Opinie (272) ponad 10 zablokowanych
-
2010-09-22 17:48
tramwaje i lokomotywy elektryczne
W artykule napisano ew budowę równoległych torów dla KM i tramwajów. Czy nie udałoby się wpisać tory tramwajowe pomiędzy tory kolejowe a jednocześnie tak to zabudować ( podkłady i kamienie) aby umożliwić tamtędy przejazd pojazdom uprzywilejowanym. Proponowałbym tam dwuczłonowe szynobusy elektryczne ( tak jak na Hel) oraz trakcję tramwajową.
- 1 1
-
2010-09-22 18:07
ten termin 2011-2015 to znowu jakiś reklamowy zwiastun
jeśli do dzisiaj nie wybrano wariantu to cud się nie zdarzy , że w roku 2011 ruszy inwestycja, chyba, że mają na mysli jakieś prace studialne w ramach inwestycji. pewnie inwestycja jak inne zacznie sie po mistrzostwach, wtedy bedzie zabawniej
- 1 0
-
2010-09-22 18:40
proszę bardzo:-) (4)
chamstwo umawiało się na drewno rano, a okazało sie że bedzie wieczorem, więc nie czekałem, posypałem korę pod iglakami, nawiozłem je deszczówką i fajerant
mój dzień bez samochodu
już na podejściu do przystanku 129 zauważyłem kłębiący się tłum ludzi trzymających w wyciągnietych rękach nad głową dowody rejestracyjne
nie da rady, pomyslałem, wracam na kwadrat
na szczęście zauważyłem dwóch znajomych małolatów, którzy pomogli mi wsunąć się do autobusu prze uchylony lufcik, do dworca dojechałem w dziwnej pozycji przypominającej chiński paragraf
na schody eskaemki wbiłem sie rozpędem, częściowo niesiony przez żywą ludzką falę
do rumi dojechałem na zderzaku ostatniego wagonu, przypomniałem sobie swoje eskapady do przywidza w latach 60-tych
kolej metropolitarna zwana drzewiej średnicową, to bajka o żelaznym wilku dla ciemnego ludu- 3 8
-
2010-09-22 18:54
przestań palić to świństwo :)
- 4 2
-
2010-09-22 19:23
spadaj dzidku
- 3 2
-
2010-09-22 23:49
wynurzenia z paleozoiku
- 0 0
-
2010-09-23 11:10
jesteś na poziomie Zdzisława Grudnia
- 0 0
-
2010-09-22 18:53
bzdet (2)
Ludzie, na trasie tej kolejki prawie nikt nie mieszka!!! no może z 5 % gdańszczan.
Wymyśliliby coś z sensem.
Ale na pweno temat medialny.- 2 4
-
2010-09-22 19:25
No tak na Morenie nikt nie mieszka i na Osowie też ehh
- 1 0
-
2010-09-22 19:26
Ale będzie
Trzeba szybko kupować tam działki pod osiedla.
- 1 0
-
2010-09-22 19:04
ludzie nie maja nic do gadania jest miejscowy plan zagospodarowania ktorego podwazyc nie mozna.prace gtrwaja pelna para zeby dac rade.znam ludzi ktory sie tym zajmuja maja wiele problemow ktore wynikaja z przepisow itd licze ze wypali bo przedsiewziecie dobre.ludzie bedzie lepsza komunikacja
pozdrawiam- 1 1
-
2010-09-22 19:24
To i tak nie powstanie ;]
- 2 2
-
2010-09-22 19:32
Według mnie sens ma przede wszystkim wariant 3a.
Jeśli już wydawać tak potężne kwoty, to na budowę czegoś, co w razie potrzeby może np. posłużyć do przepuszczenia pociągów, gdyby nie daj Boże coś się stało na głównej linii. Ta sama linia powinna być dostępna dla tramwajów. Budowanie dwóch równoległych systemów szynowych i trakcyjnych obok siebie wygląda na kompletny bezsens. A skoro wagony kolejowe mogą się już poruszać po liniach różnej szerokości (SUW2000, TALGO), to dlaczego nie tramwaje?
- 0 1
-
2010-09-22 19:33
zasada jest taka (3)
ludzie to lubią
ludzie to kupią
byle na chama
byle w tłoku
byle głupio
wy naprawde wierzycie w te bajki? to ile wy macie lat?? to po to rozbierali te przyczółki na słowackiego żeby teraz budować?
to może ktoś niech odda kase za te rozbiórke, co??- 3 9
-
2010-09-22 19:36
Kochany, weź te tabletki :)
Nie te w płynie, te które Ci doktor przepisał :)
- 7 1
-
2010-09-22 23:52
jesteśmy zwykłymi śmiertelnikami Matuzalemie
Przyczółki się sypały, były na jeden tor, slowackiego ma byc szersza...
- 1 0
-
2010-09-23 11:12
jesteś denny jak morena...
- 0 0
-
2010-09-22 19:47
Kolejna
przedwyborcza sciema
- 1 0
-
2010-09-22 20:10
Co wy piszecie w tym artykule..?
Rozstaw osi (szerokość) torów kolejowych jak i tramwajowych jest taki sam - 1435 mm.
A tak poza tym, to jestem za wariantem 3b :)- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.