• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: więcej pasażerów zapowiada większą dotację do budowy

Maciej Naskręt
22 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Wciąż nie wiadomo, które pociągi będą obsługiwać Pomorską Kolej Metropolitalną. Z dużą liczbą stacji lepiej poradzą sobie lokomotywy elektryczne niż spalinowe. Wciąż nie wiadomo, które pociągi będą obsługiwać Pomorską Kolej Metropolitalną. Z dużą liczbą stacji lepiej poradzą sobie lokomotywy elektryczne niż spalinowe.

W roku otwarcia gdańskim odcinkiem Kolei Metropolitalnej będzie jeździło od 2,2 do 4,9 mln pasażerów - uznali unijni eksperci. To sporo więcej niż zakładano, dzięki czemu Komisja Europejska prawdopodobnie zwiększy dofinansowanie do tej najważniejszej inwestycji w infrastrukturę Trójmiasta.



Zobacz, w których miejscach KM pojawią się stacje. Zobacz, w których miejscach KM pojawią się stacje.
- Eksperci unijni JASPERS sami się zdziwili, gdy wyszło im, że już na samym początku istnienia KM, ruch pasażerów będzie tak duży. Aby trasa była opłacalna wystarczy nam 1,5 mln podróżnych rocznie - mówi Krzysztof Rudziński szef spółki Pomorska Kolej Metropolitalna S.A., która prowadzi budowę KM. - Te szacunki pozawalają nam wierzyć, że komisja zwiększy dofinansowanie budowy kolei do 85 proc. kosztów.

Dziś pewne jest, że na budowę połączenia kolejowego z Wrzeszcza do lotniska w Rębiechowie i do linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna dostaniemy od komisji 306 mln zł. Jaką część budowy trasy pokryje ta kwota? Trudno powiedzieć, ponieważ w zależności od wariantu, inwestycja ma kosztować od 440 do 709 mln zł netto.

Wariantów jest w sumie osiem, ale są trzy podstawowe:

W jaki sposób przede wszystkim będziesz korzystał z Kolei Metropolitalnej?

Pierwszy wariant zakłada realizację szybkiego tramwaju, niezależnego od pozostałych środków lokomocji. Koszt budowy linii nie przekroczy wtedy kwoty ok. 440 mln zł.

Drugie rozwiązanie opiera się na realizacji taniej, jednotorowej kolei i połączenia z istniejącymi szlakami. Koszt budowy linii w tej formie pochłonie 448 mln zł, pod warunkiem, że pojechałyby tam pociągi wyposażone w lokomotywy spalinowe. Droższa o ok. 50 mln zł jest wersja uwzględniająca elektryfikację.

Trzeci wariant przewiduje połączenie kompatybilne z ruchem linii SKM i wykonanie dwutorowej trasy. Koszt budowy w tym wariancie jest najwyższy - sięgają 709 mln zł. Zawiera one dodatkowe podwarianty opisane w tabeli pod artykułem.

Wybór sposobów połączeń to nie jedyny problem, z którym zetkną się pracownicy PKM S.A. Muszą też znaleźć odpowiedź, na pytanie: dla jakich pociągów - elektrycznych, czy spalinowych - przygotować nową linię. Pociągi spalinowe nie wymagają dodatkowej infrastruktury, czyli tarkcji elektrycznej. Jednak na tego rodzaju trasie - z wieloma przystankami i niewielkim odległościami między nimi - przyspieszenie to kluczowy walor, wpływający na czas przejazdu. Spalinowe lokomotywy nie mają tu szans z pociągami napędzanymi energią elektryczną, bowiem te sprawniej ruszają.

Zobacz film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Z pociągami elektrycznymi jest jednak pewien problem: Na razie nie można nimi jeździć z Osowy do Gdyni, bo ta trasa nie jest zelektryfikowana.

Pomysłodawcy jednak uspokajają. - Zaproponowaliśmy Polskim Liniom Kolejowym, które przygotowują się do przebudowy linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny, by uzupełniły ten projekt o elektryfikacje torowiska. Moglibyśmy pomóc znaleźć dofinansowanie tej inwestycji - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa Pomorskiego

Zanim jednak ruszy zaplanowana na lata 2011-2015 budowa kolei, projektanci sprawdzą, co o inwestycji sądzą mieszkańcy dzielnic, przez które będzie wiodła KM. Sprawdź zaplanowane na wrzesień terminy spotkań.

Dwa warianty współistnienia pociągów i tramwajów na trasie między Strzyżą a Moreną.

Wariant 3a - wspólny tor i dwusystemowe tramwaje

Na wysokości ul. Wita Stwosza tramwaj wjeżdżałby na tory KM, z których zjeżdżałby na wysokości ul. Rakoczego, gdzie wracałby na tory miejskiej sieci tramwajowej. Ten wariant wymaga jednak, by na tym odcinku poruszały się spalinowe lokomotywy - zabraknie bowiem miejsca na trakcję dla nich, gdy powstanie trakcja dla tramwajów.

Wariant 3b - osobne tory dla tramwajów i kolei

Wybudowanie na tym odcinku równoległych torów dla KM i dla tramwajów. Większy koszt budowy linii zostałby zrównoważony znacznie niższym kosztem zakupu taboru - wystarczyłyby zwykłe tramwaje i lokomotywy elektryczne dla kolei.

Miejsca

Opinie (272) ponad 10 zablokowanych

  • Przystanek Osowa (1)

    czy ktos pomyslał iz przystanek Gdansk -Osowa jest na skraju osiedla ,ulica Barniewicka niema chodnika ( pobocza ) jak mieszkańcy osiedla Planeta czy Barbakan maja tam dotrzec rano w zime gdy jest ciemno .Moze warto sie tam wybrac i zrobic wizualizacje terenu .

    • 2 1

    • Jejku człowieku ogarnij się. KM ma być gotowa za 5 lat do tego czasu będzie pewnie nowy chodnik i tak dalej. Równie dobrze możesz powiedzieć "jakbyście zauważyli to nie ma torów nawet, jak niby pociągi maja jeździć?".

      • 2 1

  • Panie Naskręt co z bzdury Pan piszesz o wariancie 3a (1)

    Dojazdy dwusystemowe to takie które umożliwają jeżdzenia pod napięciem tramwajowym jak i kolejowym.
    Widac że Pan to miłośnik własnych 4 kółek.

    • 8 1

    • Panu N. pomyliły się szerokości torów, stosowane w bratnim kraju.

      • 0 0

  • To się nie uda

    Więcej fiction niż science. To się nie uda z budyniem i jego pobratymcami. Oni są w stanie wszystko zablokować - a powód to wspólna linia dla tramwajów, rozbudowa Słowackiego - wiadukty, przebudowa Grunwaldzkiej, itd,itp. Jedyna dobra rada to wystrzelić budynia z pobratymcami w kosmos. Wjeżdżających do budyniogrodu powinny witać banery - Gdańsk miasto straconych szans, a wyjeżdżających - Dalej jest normalnie.

    • 7 2

  • Przystanek Osowa

    • 0 0

  • To wszystko po to, abyście nie myśleli o 2012 ...

    ... grunt to dać lemingowym głowom zajęcie, nie będą się martwiły ...

    • 2 1

  • Zanim jednak ruszy zaplanowana na lata 2011-2015 budowa kolei, projektanci sprawdzą, co o inwestycji sądzą mieszkańcy dzielnic, (5)

    przez które będzie wiodła KM Wiadomo co: jedni będą za, jedni przeciw, tak jak zawsze.

    • 64 1

    • Większość pewnie przeciw:) (4)

      Jak zwykle, każdy będzie narzekał. Do tego się dołączą ekologowie i nici z KM:)

      • 12 2

      • (1)

        Ta kolej to trochę tak jak tramwaj. Ja jestem za tym, by koło mojego domu na Morenie przebiegał tramwaj. Przecież on mi będzie służyć, dla mojej wygody. Czemu miałbym być przeciw?

        • 10 0

        • protestujący znajdą parę "argumentów"

          bo:
          - będzie hałas -to szczególnie dobre w sąsiedztwie lotniska :))
          - psy zaczną miauczeć
          - koty szczekać
          - drzwa zrzucą liście na wiosnę
          - widok będzie nieestetyczny, może zbudujmy nowy pomnik?
          - bilety za drogie
          - kto tym będzie jeździł JA wiem lepiej, nikt
          - starsi się zestresują
          - dzieci będą płakać
          - a kobiety nie będą miały orgazmów
          i inne o podobnej wartości merytorycznej

          • 20 0

      • nikt już teraz nie będzie słuchał "ekologów"... Poza tym oni chyba zawsze byli za koleją? A większość mieszkańców będzie za, bo też mają problem, aby gdziekolwiek dojechać. Najszybszy sposób na dostanie się z Osowej do Gdańska? Pieszo przez las :)

        • 10 0

      • nie narzekaj

        • 9 1

  • A Adamowicz i spółka cały czas kombinują z tramwajami

    Widać chcą łapę położyć na odcinku do lotniska. Chociaż częściowo.
    Wiedzą chłopaki gdzie są lody... :)

    • 5 1

  • poprosze o stacje Owczarnia-Renk

    tak jak proponowano na początku, tam są tory i rozbudowująca się dzielnica

    • 1 2

  • Tak czy siak jesteśmy 50 lat za murzynami. (1)

    A mądrym głowom z magistratu polecam wycieczkę np. do Frankfurtu n/M i okolic to zabaczą jak powinna funkcjonować komunikacja w mieście i okolicach.

    • 11 1

    • Zgadzam się, ale?

      Wydatki na infrastrukturę w Niemczech były i są nieporównanie większe od tych, które my mamy razem ze środkami unijnymi.

      • 1 0

  • Pomysł SUPER - realizacja BEZNADZIEJA !!!!!!!!! (1)

    Dla Karczemek jak zwykle brak kontaktu ze światem. Kolejka jeździć będzie ale się nie zatrzyma - nie zaplanowali stacji HA HA HA. Co za porażka !!!!
    Autobus - jest, ale wjechanie w korkach Kartuską na Karczemki może trwać tak do 1,5h.
    Tramwaju - nie ma
    Kolejka - prawie jest.

    sUPER!

    • 5 1

    • Brak stacji w Karczemkach to nie koniec świata ponieważ z pewnością będą linie autobusowe zwożące pasażerów do poszczególnych stacji, a do tego czasu zakończona zostanie przebudowa węzła na obwodnicy. Stację zawsze można w przyszłości dobudować więc nie panikuj jakby jakaś tragedia się wydarzyła.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane