• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: więcej pasażerów zapowiada większą dotację do budowy

Maciej Naskręt
22 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Wciąż nie wiadomo, które pociągi będą obsługiwać Pomorską Kolej Metropolitalną. Z dużą liczbą stacji lepiej poradzą sobie lokomotywy elektryczne niż spalinowe. Wciąż nie wiadomo, które pociągi będą obsługiwać Pomorską Kolej Metropolitalną. Z dużą liczbą stacji lepiej poradzą sobie lokomotywy elektryczne niż spalinowe.

W roku otwarcia gdańskim odcinkiem Kolei Metropolitalnej będzie jeździło od 2,2 do 4,9 mln pasażerów - uznali unijni eksperci. To sporo więcej niż zakładano, dzięki czemu Komisja Europejska prawdopodobnie zwiększy dofinansowanie do tej najważniejszej inwestycji w infrastrukturę Trójmiasta.



Zobacz, w których miejscach KM pojawią się stacje. Zobacz, w których miejscach KM pojawią się stacje.
- Eksperci unijni JASPERS sami się zdziwili, gdy wyszło im, że już na samym początku istnienia KM, ruch pasażerów będzie tak duży. Aby trasa była opłacalna wystarczy nam 1,5 mln podróżnych rocznie - mówi Krzysztof Rudziński szef spółki Pomorska Kolej Metropolitalna S.A., która prowadzi budowę KM. - Te szacunki pozawalają nam wierzyć, że komisja zwiększy dofinansowanie budowy kolei do 85 proc. kosztów.

Dziś pewne jest, że na budowę połączenia kolejowego z Wrzeszcza do lotniska w Rębiechowie i do linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna dostaniemy od komisji 306 mln zł. Jaką część budowy trasy pokryje ta kwota? Trudno powiedzieć, ponieważ w zależności od wariantu, inwestycja ma kosztować od 440 do 709 mln zł netto.

Wariantów jest w sumie osiem, ale są trzy podstawowe:

W jaki sposób przede wszystkim będziesz korzystał z Kolei Metropolitalnej?

Pierwszy wariant zakłada realizację szybkiego tramwaju, niezależnego od pozostałych środków lokomocji. Koszt budowy linii nie przekroczy wtedy kwoty ok. 440 mln zł.

Drugie rozwiązanie opiera się na realizacji taniej, jednotorowej kolei i połączenia z istniejącymi szlakami. Koszt budowy linii w tej formie pochłonie 448 mln zł, pod warunkiem, że pojechałyby tam pociągi wyposażone w lokomotywy spalinowe. Droższa o ok. 50 mln zł jest wersja uwzględniająca elektryfikację.

Trzeci wariant przewiduje połączenie kompatybilne z ruchem linii SKM i wykonanie dwutorowej trasy. Koszt budowy w tym wariancie jest najwyższy - sięgają 709 mln zł. Zawiera one dodatkowe podwarianty opisane w tabeli pod artykułem.

Wybór sposobów połączeń to nie jedyny problem, z którym zetkną się pracownicy PKM S.A. Muszą też znaleźć odpowiedź, na pytanie: dla jakich pociągów - elektrycznych, czy spalinowych - przygotować nową linię. Pociągi spalinowe nie wymagają dodatkowej infrastruktury, czyli tarkcji elektrycznej. Jednak na tego rodzaju trasie - z wieloma przystankami i niewielkim odległościami między nimi - przyspieszenie to kluczowy walor, wpływający na czas przejazdu. Spalinowe lokomotywy nie mają tu szans z pociągami napędzanymi energią elektryczną, bowiem te sprawniej ruszają.

Zobacz film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Z pociągami elektrycznymi jest jednak pewien problem: Na razie nie można nimi jeździć z Osowy do Gdyni, bo ta trasa nie jest zelektryfikowana.

Pomysłodawcy jednak uspokajają. - Zaproponowaliśmy Polskim Liniom Kolejowym, które przygotowują się do przebudowy linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny, by uzupełniły ten projekt o elektryfikacje torowiska. Moglibyśmy pomóc znaleźć dofinansowanie tej inwestycji - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa Pomorskiego

Zanim jednak ruszy zaplanowana na lata 2011-2015 budowa kolei, projektanci sprawdzą, co o inwestycji sądzą mieszkańcy dzielnic, przez które będzie wiodła KM. Sprawdź zaplanowane na wrzesień terminy spotkań.

Dwa warianty współistnienia pociągów i tramwajów na trasie między Strzyżą a Moreną.

Wariant 3a - wspólny tor i dwusystemowe tramwaje

Na wysokości ul. Wita Stwosza tramwaj wjeżdżałby na tory KM, z których zjeżdżałby na wysokości ul. Rakoczego, gdzie wracałby na tory miejskiej sieci tramwajowej. Ten wariant wymaga jednak, by na tym odcinku poruszały się spalinowe lokomotywy - zabraknie bowiem miejsca na trakcję dla nich, gdy powstanie trakcja dla tramwajów.

Wariant 3b - osobne tory dla tramwajów i kolei

Wybudowanie na tym odcinku równoległych torów dla KM i dla tramwajów. Większy koszt budowy linii zostałby zrównoważony znacznie niższym kosztem zakupu taboru - wystarczyłyby zwykłe tramwaje i lokomotywy elektryczne dla kolei.

Miejsca

Opinie (272) ponad 10 zablokowanych

  • mijanki ??

    przecież można stworzyć 2 mijanki na tej trasie ... i zmieściły by się i tramwaje i KM która by kursowała z przyzwoitą częstotliwością

    poza tym lokomotywa spalinowa zasila trubinę generująca prąd a ta ładuje akumulatory a te wózki napędowe pojazdu szynowego więc wydaje mi się bez różnicy czy spalinowe czy elektryczne :P

    no chyba ze na spalinowe UE mniej da .....

    • 1 1

  • Powinna być pętla (1)

    Powinni zrobić pętlę która przechodzi przez Gdańsk i przez Gdynię i dopiero za nimi zakręca na górny taras. Można by było wtedy jechać SKM-ką bez przesiadki. Przesiadka wydłuży czas dojazdu i sprawi że dodatkowa linia nie spełni pokładanych w niej nadziei na szybki,wygodny transport.
    W przedstawionym wariancie będzie niezbędna przesiadka we Wrzeszczu lub Gdyni dla wielu pasażerów. Pasażerowie jadący z Gdyni lub Gdańska będą natomiast musieli uważać do której kolejki wsiadają. To duży minus w stosunku do wygodnej sytuacji jaką teraz mamy.

    SKM-ka wydaje się iść śladem istniejących osiedli. To smutne gdyż są one dość przypadkowo rozsypane przez dbających jedynie o kasę deweloperów. Kolejka miejska będzie z pewnością bardzo miastotwórcza. Powinniśmy się lepiej zastanowić gdzie ją prowadzimy. To osiedla powinny iść śladem mądrze poprowadzonej SKM-ki.

    • 0 0

    • Wojtek nie do końca... czasy kiedy kolej budowano tam gdzie była potrzeba się skończyły. Teraz jedyna szansa to odbudowa nieistniejących szlaków lub rewitalizacja zapomnianych. Jeśli chciałbyś budować od zera przed miasto to 100lat byś wysiedlał, wyburzał, projektował i tak dalej. Niestety ale u nas ochrona praw własności przybrała rozmiary parodii i nie byle Kowalski może zablokować ważną dla miasta inwestycję.

      KM tak czy siak w dużej części przebiega przez puste tereny nadające się pod zabudowę, więc powstanie nowych osiedli wzdłuż jej trasy jest tylko kwestią czasu (przynajmniej na terenie Gdańska bo w Gdyni już nie - park krajobrazowy). Tereny w okół lotniska wcześniej czy później zapełnią się osiedlami, wkrótce też okaże się, że można mieszkać za Osową i dojechać do centrum Gdańska czy Gdyni w godzinkę (autobus dowożący do stacji KM + KM).

      Ja osobiście uważam, że oddanie KM do użytku będzie postrzegane w historii Trójmiasta jako rewolucja.

      • 0 0

  • o CO BIĆ PIANE?

    • 0 0

  • BUDUJCIE JUŻ TĘ KOLEJ!!!

    Budujcie tę Kolej a nie PITOLICIE tylko!!
    3/4 Aglomeracji Trójmiejskiej na to czeka z niecierpliwością. ZTM będzie miało wielki problem, bo Kolej będzie wielką alternatywą dla mieszkańców Trójmiasta.
    Zresztą i tak "Górne Tarasy" Gdańska nie mogą być obsługiwane przez Bus z uwagi na korki!! Po drugie np. Osowa 2 linie autobusowe..... z Centrum Gda jedna.... to żenada!! Komu potrzebne takie poąłczenia??!! Ma ich być więcej... ale ZTM chyba za bardzo dba o to aby jak najmniej zrobić.
    WIĘC BUDOWAĆ NIE GADAĆ!!
    Oby to tylko nie była propaganda sukcesu obecnej ekipy Prezia UM Gdańsk. W końcu wybory samorządowe lada chwila.

    • 1 0

  • W tej chwili prowadzone sa badania archeologiczne na trasie kolei

    Znaleziono ślady osad z 6-7 wieku

    • 0 0

  • Co za debil to pisał??

    Rozstaw jest ten sam: 1435mm , jedynie profile kół się różnią, ale w Karlsruhe jakoś dali radę :) A dwusystemowe tramwaje oczywiście będą konieczne, bo kolej ma 3kV- a tramwaje 600V-. A linia była budowana i funkcjonowała jako jednotorowa - poszerzanie nasypów o wysokości ponad 20m? Jakoś nie widzę... Nie licząc gigantycznego wręcz zakresu prac związanych z odtworzeniem i wybudowaniem nowych obiektów inżynieryjnych... Projekty zreszta są na dobrą sprawę od momentu likwidacji... Ja jestem za, ale niestety nie wierzę w realizację.

    • 0 0

  • Warianty są i będą i nic poza tym,w Szwajcarii potrafią zrobić taki system u nas jak zawsze problem,a rozstaw torowiska w gdańsku to 1435 a kolej ma taki sam rozstaw, różnica w napięciu.

    • 0 0

  • Nagłówek jest nieco wydumany.

    Można by pomyśleć, że budowę kolei sponsorują pasażerowie, a teraz dodatkowo część z nich postanowiła zwiększyć swoje wsparcie.

    • 0 0

  • A PRZYSTANEK NA ZASPIE TO NIE LASKA?

    • 0 0

  • Tylko magnetyczny pociag Maglev

    Niestety trojmiejskie osly nie maja wizji.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane