• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Kolej i buspasy odkorkują północ Gdyni"

Piotr
8 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej

Testowy przejazd pomiędzy Obłużem a centrum Gdyni odbył się w 2016 roku.

Północ Gdyni jest obecnie bardzo zakorkowana, ale istnieje kilka sposobów, żeby ją odkorkować. Prace, które tego będą zmierzać powinny być realizowane etapami. Pierwsze etapy są najtańsze i najmniej skomplikowane w wykonaniu - pisze nasz czytelnik, pan Piotr. Oto jego pomysł na polepszenie komunikacji północnych dzielnic Gdyni.



Etap 1: buspasy i kolej na północ



Jak najczęściej poruszasz się po Trójmieście?

Pierwszym elementem etapu jest zbudowanie buspasów na ul. Kwiatkowskiego zobacz na mapie GdyniDąbka zobacz na mapie Gdyni. Miejsce pozwala na to, aby buspas w stronę Obłuża zaczynał się na przystanku Kwiatkowskiego. Następnie ciągnąłby się wzdłuż Kwiatkowskiego, a na skrzyżowaniu umożliwiał skręt autobusom w obie strony. Pełniłby tam funkcję prawoskrętu dla samochodów. Następnie biegłby wzdłuż ulicy Dąbka aż do przystanku Maciejewicza. W stronę centrum buspas zaczynałby się na wysokości przystanku Maciejewicza, biegłby Dąbka, przez skrzyżowanie i ulicą Kwiatkowskiego do przystanku.

Drugim, ważniejszym elementem, jest kolej na północ Gdyni. Północna Kolej Aglomeracyjna zaczynałaby się na stacji Gdynia Oksywie Port zobacz na mapie Gdyni. Następne stacje to: Gdynia Obłuże Wschód, Gdynia Obłuże (w pobliżu przystanku Obłuże Centrum), Gdynia Pogórze. Dalej linia biegłaby do Chyloni i włączałaby się do linii SKM, a następnie do Gdyni Orłowa. Linia od poniedziałku do piątku powinna kursować od godz. 5 do godz. 10 i od godz. 12 do godz. 18 co 20 minut, w pozostałych godzinach co 30 minut. W soboty linia powinna funkcjonować co 30 minut, a w niedziele co 30-40 minut. We wszystkie dni w nocy powinna jeździć co 60 minut. Linię powinny obsługiwać spalinowe, minimum trzydrzwiowe pojazdy.

Projekt opisany przez Pawła Rydzyńskiego, eksperta kolejowego, dyrektora ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, współpracownika m.in. portalu www.rynek-kolejowy.pl Projekt opisany przez Pawła Rydzyńskiego, eksperta kolejowego, dyrektora ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, współpracownika m.in. portalu www.rynek-kolejowy.pl

Etap 2: druga linia na północ



Pierwszym i najważniejszym elementem jest uruchomienie drugiej linii na północ miasta. Wymaga to remontu torów w lesie przy Szperku. Linia zaczęłaby przy moście na Dąbka zobacz na mapie Gdyni. Następnie stawałaby na stacjach Gdynia Obłuże Leśne, Gdynia Pogórze, Gdynia Port (przejazd krótszy niż przez Chylonię), Gdynia Główna i dalej linią PKM z nowymi stacjami: Gdynia Wzgórze-Riviera, Gdynia Mały Kack, Gdynia Karwiny Północ i Gdynia Fikakowo. Linia kończyłaby się na stacji Gdańsk Osowa. Częstotliwość byłaby taka, jak na linii z Oksywia.

Inne pomysły na odkorkowanie Gdyni.


Z pętli na ul. Maciejewicza zobacz na mapie Gdyni uruchomione zostałyby dwie linie autobusowe dojazdowe, które okrążają wszystkie dzielnice północy miasta. Dodatkiem byłby prom z Oksywia do skweru Kościuszki co 60-90 minut. Aby usprawnić ruch w okolicach Szperka, zbudowany zostałby drugi most oraz buspas od Staniewicza w stronę Centrum. Linia 197 zostałaby przedłużona do Pogórza Górnego.

Etap 3: nowe stacje SKM



Etap ten przewiduje uruchomienie stacji na linii SKM i z Oksywia do Orłowa: Gdynia Śródmieście i Gdynia Wielkopolska. Uruchomione zostałyby dwie linie kolejowe (obie co 60-90 minut w porozumieniu z Gdańskiem). Jedna prowadziłaby z Gdyni Oksywia przez Gdynię Port, Karwiny, Gdańsk Port Lotniczy do Gdańska Głównego. Druga prowadziłaby z Obłuża Górnego do Gdańska Głównego przez Chylonię, Karwiny i Port Lotniczy. Zapewnią one dojazd do Gdańska i na lotnisko. Będą funkcjonować od godz. 4 do około godz. 23.

Etap 4: kolej do Mechelinek i wspólne bilety



Etap zrealizowany będzie w porozumieniu z Kosakowem. Linia z Obłuża Górnego zostanie skierowana do Mechelinek (budowa torów), a od drugiej strony do Chwarzna (także budowa torów).

Wprowadzenie tych linii kolejowych i promowych z pewnością usprawni przemieszczanie się po Gdyni. Oczywiście bilety autobusowe na terenie Gdyni powinny być ważne w pociągach.
Piotr

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (374) ponad 20 zablokowanych

  • Rondo turbinowe

    Jedyne rozwiązanie rondo turbinowe jak na Marynarki Polskiej albo Budowlanych

    • 1 5

  • Z ubolewaniem i wielkim

    żalem stwierdzam, że inaczej już się nie da....Nie ma możliwości wybudowania innej dodatkowej i alternatywnej trasy komunikacyjnej do gminy Kosakowo. Były i są oraz będą tylko dwie drogi : ul.E.Kwiatkowskiego i ul. X. Czernickiego i ul.Płk.Dąbka-. Nie da się .....Na nic tu się nie zdadzą i nic nie wniosą kolejne utyskiwania,użalania i wulgaryzmy...Korki były,-są i będą....Wincyjj budować w gminie Kosakowo-wyncyj i wyncyj,a korki będą jeszcze większe....

    • 13 2

  • (1)

    Tunel z Oksywia do centrum poproszę

    • 10 3

    • Niezasadny ekonomicznie. To nie Gdańsk z portem i dzielnicami na 100 tys. osób (patrz tunel pod Wisłą)

      • 1 1

  • Autobus Rewa-Kacze Buki (1)

    Brakuje autobusu na trasie Rewa- Gdynia Dąbrowa czy Kacze Buki. Co dzień pokonuję ją ja, moi pracownicy i rodzina. I wszyscy niestety narzekają na brak połączenia 1 linią autobusową, bez przesiadek bez jazdy 194 i K lub X, bez łączenia 194 i innych autobusów z centrum. Linia powinna być przyspieszona zatrzymywać się na wybranych przystankach:

    - Rewa
    - Mosty
    - Pierwoszyno
    - Kosakowo (przy urzędzie i za biedronką)
    - pogórze górne
    - dąbrowa pętla przy tesco
    - dąbrowa centrum
    - kacze buki

    Na pewno wiele uczniów, pracowników i rodzin mogłoby zrezygnować z jazdy samochodem, gdyby powstała.

    • 7 9

    • Pierwoszyno, Rewa, Mosty Kosakowo to powiat Pucki i tam należy adresować roszczenia.

      • 4 1

  • W latach 1978/79 (zima) (1)

    to na ul. E.Kwiatkowskiego był taki" ruch", że spokojnie zjeżdzaliśmy na łyżwach tą ulicą od Dąbka do ul. Adm.J.Unruga- a w tamtych latach to ona nosiła nazwę ul. Wincentego Gruny....."Sajgon" w ruchu drogowym zaczął się na początku lat 1992-94 jak zaczęto zabudowywać wsie Mosty, Pierwoszyno, Suchy Dwór, Rewa i jako ostatnie na szeroką skalę wieś Pogórze- te słynne pola kapusty, kukurydzy, buraka i ziemniaka.... itd. Gdynia na Pogórzu Górnym zakończyła poważne inwestycje budowlane w latach 1986-88-bloki i wieżowce na ulicach kmdr.. Horyda, Szpunara i ul. Steyera...Ulice Dąbka i Kwiatkowskiego wtedy były zupełności były "wydolne" komunikacyjnie jak dla m.Gdyni....Co ciekawe m.Gdynia chyba w prezencie wybudowała wiadukt nad linią kolejową do "lotniska"-skracając w ten sposób objazd do miesca zrównania się toru kolejowego z poziomem ulicy ( strzelnica wojskowa-przejazd kol.) i dodatkowo również m.Gdynia wybudowała drugą jezdnię (prawa strona przy szperku) ul.płk.Dąbka odcinek (1.5 km) do Pogórza( kierunek ul.Wiejska) A to działo się w latach 1991-92)......

    • 12 0

    • Ostatnie jakiekolwiek inwestycje przed nieudaną erą szczura

      • 2 1

  • Przecież pisze jak

    "byk"- wiadukt nad torem kolejowym". A Mosty to jest wieś (duża) w gminie Kosakowo.

    • 3 1

  • Lotnisko

    Ja mam jeszcze jeden pomysł wykorzystać lotnisko za 100 mln. Helikopterami z centrum przewozić ludzi.

    • 10 3

  • Nie da się odkorkować... (1)

    Dlatego, że korki generowane są głównie przez transport zmierzający do i z ościennej gminy Kosakowo (łącznie ponad 7 sołectw x ilość mieszkańców i pojazdów) co daje łącznie spiętrzenie i kumulację ruchu pojazdów na ul. E.Kwiatkowskiego. Do tego dochodzi typowy ruch tranzytowy pojazdów ciężarowych i również dostawczych i osobowych do i z Gminy Kosakowo jak i z i do- Powiatu Puckiego. Ta trasa jest również skrótem dla transportu np.z Mrzezina, Połchowa,Żelistrzewa, Rzucewa i Osłonina jak i samego Pucka....Przez ostatnie 20-30 lat natężenie ruchu wzrosło o kilkaset procent. Co kolwiek zrobi w tym kierunku m.Gdynia- to tylko z powoduje jeszcze większą "atrakcyjność" tej akurat trasy (droga 1609 G i 1606 G)...i co raz większe "korki". Jedynym jako takim ratunkiem jest faktycznie uruchomienie linii PKM. Puki co i nie zakończą się inwestycje budowlane u sąsiadów( Gm.Kosakowo) to są "marne szanse" by było lepiej..

    • 13 1

    • Dobrze że w innym miastach tak nie myślą bo nie powstałaby obwodnica Gdańska, Wrocławia warszaw

      • 1 4

  • Science fiction ?

    Spóźnione działania. Władze miasta nie sprostały zadaniu. Wyjazd na północ korki. Wyjazd Hutniczą korki. Od 15 lat słyszę, że będzie. Malowanie pasów na jezdni, to jakiś substytut rozwiązania. Od pędzla i farby dróg nie przybędzie. Nowej drogi na Pogórze nie ma, alternatywy dla Hutniczej nie ma, nowego dojazdu do portu od strony obwodnicy nie ma. Co jest?

    • 9 4

  • Pan Piotr ma dużo

    racji w tym co napisał.
    W mojej ocenie najbardziej realnym może być pomysł -"projekt" nr.2.
    Miałbym jeszcze dwie drobne uwagi. Na początku uruchomiłbym ruch pociągów na odcinku Gdynia Chylonia-dawnym odcinkiem- przez Gdynia "Rzeżnia"/brzydka nazwa !/a (nazwałbym Gdynia Pogórze i peron zorganizowałbym w pobliżu ul.Unruga/ul.Żeliwna (ZKM)-dalej trasa przez "las" i przystanek końcowy/początkowy już u "góry"- w rejonie ul.Maciejewicza(działki przed lotniskiem). Po pewnym czasie jak będzie zainteresowanie to kursy przedłużyć do stacji Gdynia Główna itd...

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane