• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejna modernizacja tramwajów z Niemiec

Krzysztof Koprowski
20 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najstarsze eksploatowane w Gdańsku tramwaje Duewag N8C zostały wyprodukowane w 1978 r. Najstarsze eksploatowane w Gdańsku tramwaje Duewag N8C zostały wyprodukowane w 1978 r.

11 sprowadzonych z Niemiec tramwajów typu N8C ponownie zostanie poddanych modernizacji. Dodatkowo w planach są remonty tramwajów NGd99, Bombardierów, a nawet Pes. Zdaniem ZKM-u to niezbędne, by pojazdy mogły służyć przez kolejne lata.



Czy Gdańsk powinien ponownie modernizować tramwaje z Niemiec?

62 tramwaje Duewag N8C, sprowadzone do Gdańska z niemieckiego Dortmundu i Kassel, zostały wyprodukowane w latach 1978-1982. Wszystkie wprawdzie przeszły modernizację w wielkopolskim Modertransie, ale by je eksploatować przez kolejne lata, potrzebny jest ponowny gruntowny remont.

Obecnie wytypowano do niego 11 pojazdów: w tym dwa, które ucierpiały podczas lipcowej powodzi.

Czytaj też: ZKM sam naprawi podtopione tramwaje

- Modernizacja 11 pojazdów typu N8C będzie miała większy zakres niż ta wykonana w Modertransie. Na początek planujemy wymianę napędów - mówi Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku - Tramwaje będą dalej eksploatowane, ponieważ spółki nie stać na całkowitą wymianę floty tramwajowej na nową. Szacujemy, że N8C będą jeździły jeszcze przez 15 lat.
Duewag N8C przed modernizacją, po której zyskał m.in. niskopodłogowy człon z drzwiami, nowe wyposażenie wnętrza oraz wygląd zewnętrzny. Duewag N8C przed modernizacją, po której zyskał m.in. niskopodłogowy człon z drzwiami, nowe wyposażenie wnętrza oraz wygląd zewnętrzny.
Co ciekawe, do kolejnej modernizacji skierowany zostanie też jeden tramwaj z Kassel (o numerze taborowym 1166), który, mimo wykonanych prac w Modertransie, wciąż nie wyjechał na gdańskie tory.

- Tramwaj ten wymaga modernizacji napędu. Został odebrany z Modertransu po remoncie, ale ten nie obejmował części napędowej - tłumaczy Mongird.
Oprócz N8C, ZKM Gdańsk będzie modernizował jeszcze w tym roku tramwaje Konstal Alstom NGd99 z 1999 r., zaś w przyszłym Bombardiery wyprodukowane w 2007 r. Na 2019 r. zaplanowano przeprowadzenie podobnych prac w Pesach Swing, zbudowanych w latach 2010 - 2011.

- Dokumentacja techniczo-ruchowa każdego tramwaju określi dokładny zakres prac i remontów, jakie należy wykonać w zależności od przebiegu oraz wieku taboru - dodaje rzecznik ZKM Gdańsk.
Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Czytaj też: Czym jeździmy po Trójmieście?

Materiał archiwalny z 2015 r.

Miejsca

Opinie (201) 5 zablokowanych

  • DORTMUND TO g*wnO (1)

    ZKMie, dlaczego sprowadzacie cały czas te padło do Polski? Przecież to jest badziew kompletny, strach tym g*wnem jeździć - ja zawsze jak tego rupiecia widzę na mojej linii, czekam aż to truchło przejedzie i czekam na porządnego Konstala a nie wsiadam i nikomu nie zalecam wsiadać w tego niemieckiego szrot, chyba że życie mu nie miłe. Drzwi same się otwierają w trakcie jazdy, wszystko skrzypi, nie może wyhamować... ZKM sprowadzając ten badziew robi z siebie pośmiewisko. Tylko Konstale, porządne, niezawodne wozy.

    • 10 6

    • Jaki ty jesteś głupi to nie mam pytań. Prowadziłeś choć jeden z tych wymienionych tramwaji czy opinia z d*py wyciągnięta ??

      • 0 1

  • Gdansk kupuje tanio i dobrze (9)

    Pierwszy raz tanio
    Drugi raz dobrze.

    • 120 56

    • (7)

      Przestan trollowac. Przeciez te złomu mają po 40 lat więc nadają sie się na szrot

      • 20 28

      • ... (4)

        Dziwnie. Niedawno po Wiedniu jeździłem ponad 40letnimi konstrukcjami i nikt nie narzekał i nie bił piany, że to złom i na szrot.
        Po Berlinie do niedawna jeździły 50letnie składy metra.
        Wszystko kwestią dobrego utrzymania i modernizacji napędów i sterowania

        • 36 4

        • A jak wytłumaczysz fakt, że nawet Niemcy chcieli je zezłomować? (2)

          A tu Naczelnik Państwa wpadł na pomysł, że je odkupi...

          Aż jestem ciekaw Twojej opinii...

          • 10 8

          • (1)

            Wprowadzono u nich podziemne linie tramwajowe do których te składy się nie nadawały

            • 2 4

            • Linie podziemne były za czasów tych tramwajów i były do tego przystosowane, jazda w tunelu nie wymaga innego taboru

              • 3 0

        • no własnie - kwestia dobrego utrzymania...

          a u nas z tym jest fatalnie, jeśli nie tragicznie

          • 23 6

      • Złom się sypie

        Śmietnik budyń robi z Gdanska

        • 8 7

      • Nie zrozumiales...

        Teraz kupil TANIO... szrot.

        A drugi raz kupi dobrze- zamieni tamte na nowe...

        Placimy my

        • 20 12

    • Po co narzekacie

      Po modernizacji będzie całkiem spoko składy. Nie wiem po co bić pianę. Tak ci się nimi źle jeździ? Naprawdę??
      Źle to się jeździ tymi składami wysokopoziomowymi które jeszcze można spotkać na niektórych liniach mn na stogi i nowy port. Tam to trzęsie się buda na wszystkie strony i hałasu co nie miara

      • 23 2

  • Najgorsze tramwaje jakie jeżdżą po Gdańsku!!!!! Masakra

    • 3 0

  • Maciek Lisek ... (1)

    .. zaczyna szaleć!

    • 0 0

    • ba, trza wydać kasę na maxa

      • 0 0

  • gda (8)

    Po co remontować kolejny raz tramwaje z Niemiec, inne duże miasta ogłaszają duże przetargi na nowe tramwaje czemu Gdańsk nie może. Lepiej kupić 80 nowych, które będą jeździć bezawaryjnie przez lata niż dokładać znowu kasędo 30 letnich szrotów

    • 107 30

    • (1)

      znajdz miasto , ktore kupi na raz 80 tramwajow za 600 mln bo jedna pesa ok 7.5 mln.

      • 9 1

      • Znalazłem :-D

        Znalazłem. Warszawa. przetarg na ponad 200 tramwajów w styczniu 2017. A poprzedni przetarg w tym miescie na 186 swingow. Pozdrawiam

        • 1 1

    • tak samo robi np ryanair z samolotami (1)

      popieram
      ryanair np sklada zamowienie na bardzo duza ilosc boeingow na dlugie lata, tym samym dostaja bardzo duze rabaty, jak samolot osiagnie dany wiek to go sprzedaja i nie bawia sie w modernizacje itp
      dlaczego nie robic tak z tramwajami, autobusami itp

      • 3 1

      • Niemcy właśnie tak robią

        my jesteśmy po drugiej stronie interesu

        • 2 0

    • no i

      quzwa nastepny zwolennik pis dzielstwa co ma na wszystko pieniadze sie odezwal.Wskaz zrodlo finansowania,tak okolo 900 milionow.Spytaj Pasztetowa,moze ci podpowie

      • 9 1

    • (2)

      Masz pojęcie ile jeden tramwaj kosztuje? 80 nowych, dobre sobie, z choinki się urwaleś. Najpierw pomysl potem wypisuj te Twoje bzdety.

      • 25 8

      • ECSy sresy, a na tramwaje nie ma, tylko szrot do zutylizowania od Niemców kupujemy

        • 4 4

      • kto kupuje 80 pojazdów w jeden rok...:)

        liczba tramwajów podzielić na 30 lat (bo tyle powinien wytrzymać) i wymiana kilku sztuk rocznie .... nie kupuje się od razu 80 pojazdów. Flotę wymienia się stopniowo.... ech... za 30 lat nagle taki ZKM stanąłby znów pod ścianą czyli wymiana 80 sztuk taboru....a może już nie byc UE, dopłat, dotacji itp... politykę transportową prowadzi się na lata, a nie na rok czy tylko dwa do przodu.

        • 16 3

  • Kupić nowe PESY! (15)

    Remonty modernizację itd.. tych poniemieckich szrtów kosztują majątek, a przedewszystkim czas pasażerów (co chwilę awarię! Jeżdżę więc wiem z autopsji ). Naprawdę kupcie nowy tabor gdzie uciekają pieniądze? Tyle ludzi jeździ zkm więc chyba strat nie ma !

    • 99 37

    • dołożysz po 5-6 mln za każdą sztukę i bierzemy nowe! (7)

      • 16 6

      • to niech miasto weźmie kredyt a nie podlizuje się niemcom platforma (6)

        • 10 16

        • Człowieku nowy jest dużo droższy (3)

          Nowy jest droższy od starego wraz modernizacją około 5 krotnie.
          Docelowo będą pewnie wymieniać, ale teraz na najbliższe 10 lat zyskują tabor co jest wstanie obsłużyć dużo więcej ludzi i linii.

          5 tramwajów kontra 1 robi swoje. Nawet jak jeden zawsze stoi w naprawie to i tak 4 do 1 dalej robi swoje.

          • 5 2

          • nie pięciokrotnie a milionkrotnie, konkretnie to 46 N8C +modernizacja kosztowało tyle samo co trzy pesy swingi...

            • 2 0

          • (1)

            To niech kupują używane konstale, a nie Niemieckie złomy

            • 0 10

            • Nikt tego robi

              Konstali już nikt nie kupuje. Nawet ten dziadowski Śląsk (KZK GOP - najgorsza komunikacja w kraju).

              105Na trafiają prosto do huty.

              • 5 1

        • (1)

          A co tu sie podlizywac? Kwestia pieniędzy a kredyty to ty bierzesz chyba w chwilówkach SPECJALISTO

          • 12 6

          • gdzie ida pieniądze?

            Gdańsk zorganizował uroczystości uświetniające 30-lecie orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego

            Zafundował iluminację świetlne

            stawia fontanny

            • 6 8

    • Pesy (2)

      Pisząc o kupnie Pess, widać, ze zupełnie nie znasz się na tych skladach. Są to jedne z najgorszych składów jakie jeżdżą po Gdańsku. Nie ma mowy zeby wytrzymały 15 lat, a co dopiero 40 czy 50 lat jak dortmundy. Do Głupiego odblokowania hamulców w pessie trzeba wzywac ludzi w serwisu.

      • 11 3

      • (1)

        no to jestes faktycznie specjalista jezeli twierdzisz ze do odblokowania hamulcow potrzebny jest serws!!!BUHAHA

        • 2 8

        • Po pierwsze pokaż mi gdzie napisałem, że jestem specjalistą. Po drugie sam motorniczy nie odblokuje hamulców musi sciagać radiowóz z kluczami z centrali bo oczywiscie nie da się tego jednym zrobić trzeba miec komplet na każdy wózek.

          • 4 1

    • Precz z PESĄ - kupić cokolwiek, byle nie PESY

      Skody, Newagii, te projektowane przez Solaris - NIE Pesy.

      • 9 4

    • A po co nowe?

      Żeby latem je znowu utopili?

      • 0 3

    • Nie bo nie bedzie na premie i ekiwalenty za urlop dla towarzyszy

      • 2 4

    • tak, kupujmy

      ich padająca elektronika gwarantuje zatrzymanie bez powodu, a sztywne wózki - wyskakiwanie z szyn na dowolnym łuku.

      • 16 4

  • Buractwo i tyle (1)

    Jak widze nic sięi wam nei podoba .Wam czyli pajacom siedzącym za kółeczkami swoich złomów z niemiec.Jak bedziecie starzy to zobaczycie ,że komunikacja miejska jest najlepsza.

    • 4 1

    • haha

      te zlomy malo wojny nie wygraly milosniku wolgi

      • 0 1

  • (2)

    Passaty B5 TDi tez sa z Niemiec haha

    • 33 11

    • a

      czym jezdzi sebas? passat b4? haha

      • 2 0

    • ale nie maja po 30 lat :)

      • 5 2

  • Cóż za kretyn kupuje te złomy od Niemiaszków.

    • 4 0

  • A bedzie wersja 1.9tdi? (2)

    Koniecznie z przebiegiem ponizej 200,000km. Idealny silnik do miasta. Niemiec plakal jak skladal(po ostatnim wypadku)

    • 10 12

    • (1)

      jesteś taki głupi, że nawet nie znasz znaczenia TDI haha

      • 2 2

      • ta rzeczywiscie istotny temat. Niezawodnosc auta tdi prosto od niemca. Smiac mi sie chce jak ktos pisze: kupilem diesla w bdb stanie, licznik 150tysi.

        W polsce dobry przedstawiciel rocznie robi 150,000km. U niemca diesle pracuja. Jezdza na dlugich trasach. 35,000 rocznie jak nic. W Polsce passat szczyt marzen, sens zycia... a u niemca srodek transportu...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane