• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejna wersja budżetu Gdańska na 2014 rok

Katarzyna Moritz
14 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Budowa ECS opóźnia się, niemniej w budżecie inwestycja dostanie ponad 6,4 mln zł więcej niż zakładano miesiąc temu. Budowa ECS opóźnia się, niemniej w budżecie inwestycja dostanie ponad 6,4 mln zł więcej niż zakładano miesiąc temu.

W piątek gdańscy radni oficjalnie otrzymają najnowszą wersję budżetu miasta na przyszły rok. Więcej, niż zakładano jeszcze miesiąc temu, pójdzie na budowę linii tramwajowej na Piecki-Migowo czy na ECS. Będzie też większy o 16 mln zł deficyt.



Tramwaj na Piecki-Migowo będzie kosztował 16 mln zł więcej, niż zakładano jeszcze miesiąc temu. Tramwaj na Piecki-Migowo będzie kosztował 16 mln zł więcej, niż zakładano jeszcze miesiąc temu.

Czy interesuje cię budżet twojego miasta?

W piątek 15 listopada prezydent Gdańska zgodnie z ustawą musi przedłożyć Radzie Miasta przyszłoroczny budżet. Jego obecna wersja różni się od tej, którą prezentowaliśmy 4 października. Dlaczego?

- W poprzednim był przewidziany deficyt w wysokości 14 mln zł, obecnie będzie on wynosił 30 mln zł. Jest to związane głównie tym, że podwyższyliśmy wydatki na inwestycje - wyjaśnia Teresa Blacharska, skarbnik miasta. O jakie inwestycje chodzi? - Największy wzrost wydatków nastąpił na modernizację ulic w dzielnicach.

Gdańsk w przyszłym roku na inwestycje przeznaczy w sumie 845 mln zł, czyli 31 proc. budżetu (obecnie 33 proc.). Jednak w porównaniu z zapisami sprzed miesiąca widać, że nie tylko w jednej pozycji nastąpiły zmiany.

Otwarcie Europejskiego Centrum Solidarności opóźni się.

Tramwaj na Piecki Migowo - pierwotnie miał dostać w przyszłym roku 58 mln zł, obecnie zaplanowano 74 mln zł. 84,4 zamiast 78 mln zł przeznaczono na Europejskie Centrum Solidarności. Jest też nowa pozycja: przebudowa dróg lokalnych, na którą przeznaczono 6,7 mln zł. Większość pozostałych wydatków jest w zasadzie bez większych zmian i wiąże się głównie z dokończeniem trwających już inwestycji. 358 mln zł pójdzie na tunel pod Martwą Wisłą, 43 mln zł na Tristar.

Założenia budżetu Gdańska na 2014 rok (PPT)

- Budżet Gdańska w 2014 roku jest optymalny, na miarę możliwości finansowych miasta. Nadal pozostaje proinwestycyjny, bo będzie to czas kończenia wielkich projektów unijnych - podkreśla Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.

Jednak zaznacza, że nakłady na inwestycje w kolejnych latach będą maleć. Zmieni się to ewentualnie w 2017 roku, gdy miasto przygotuje się do pozyskania kolejnego dofinansowania unijnego.

Ponadto przyszłoroczne dochody Gdańska ustalono na poziomie 2 692 648 728 zł, zaś wydatki 2 722 824 036 zł.

Największe dochody pochodzą z podatków PIT, w 2014 roku mają wynieść 592 mln zł, czyli o 5,5 proc. więcej niż w tym roku, wzrosną też wpływy z podatków lokalnych o blisko 6 proc. i wyniosą 366 mln zł. Wpływy ze sprzedaży mienia komunalnego zmaleją o blisko 32 proc. i wyniosą 137 mln zł.

Jak kształtują się wydatki? W 2014 roku będą mniejsze od tegorocznych (2,795 mld zł) i mają wynieść 2,722 mld zł. Jeszcze miesiąc temu te proporcje były odwrotne: tegoroczne wynosiły 2,603 mld zł, a w 2014 roku zakładano 2,675 mld zł.

Jednak ponad 3,5 mln zł więcej pójdzie na edukację, jest też dodatkowa pozycja w wydatkach: 82,8 mln zł za gospodarkę odpadami komunalnymi.

Będą też cięcia, mniej pieniędzy miasto przeznaczy na sport i kulturę fizyczną (o 1,4 mln zł), a także na utrzymanie dróg. Na odśnieżanie w tym roku przeznaczono 22 mln zł, a w przyszłym jedynie 11 mln zł. Miasto zastanawia się nad zmianą standardów odśnieżania, bo przyznaje, że są to pieniądze dosłownie wyrzucane w błoto. W ciągu ostatnich 10 lat poszło na to w sumie 120 mln zł.

Dług nominalny na koniec przyszłego roku ma utrzymać się w bezpiecznych granicach (nie może przekroczyć 60 proc.) i wyniesie 48,6 proc. (w tym roku 46,8 proc.).

Od piątku pracą nad złożeniami budżetu zajmą się radni w komisjach. Sesja budżetowa planowana jest na 16 grudnia.

Opinie (109) 2 zablokowane

  • Wielka Plomba

    Piękny budynek. Ściepa społeczna poszła na to coś. Ktoś kto ten projekt przepchnął pewnie wziął nielichą kasę. I nikt na tym nie zarobi. Kolejna wtopa pana Dzidziusia vel Budynia. Precz z nim.

    • 0 0

  • (2)

    Widać ze nastąpi dalsze segregacja włochy 85mln na nikomu nie potrzebne g,,,,ECS. I TYLKO 6 na drogi

    • 0 0

    • (1)

      Połowę kasy na ECS dokłada ministerstwo (a na twoje drogi się nie dołoży)

      • 0 0

      • Czy ta połowa z nieba wam spadla czy jest z kilkakrotnie naliczonych podatkow??

        • 1 0

  • 6,7 mln na budowy i przebudowy dróg lokalnych (2)

    To jest jakaś kpina. 80 milionów ponad na jakieś rdzawe gunwo, a rzeczy na prawdę potrzebne mieszkańcom są zaniedbywane. Do końca budowy PKM już na prawdę niedługo, a nie wiem jak w innych dzielnicach ale w Osowej, w której mieszkam, żeby cała to kolej miała jakikolwiek sens potrzebne jest wybudowanie ulicy Junony od Wodnika do Barniewickiej, najlepiej ze ścieżką rowerową i chodnikiem. Póki co na temat budowy tej drogi cisza. Trzeba się zajmować właśnie tego typu rzeczami, które są najbardziej potrzebne mieszkańcom. A 6,7 mln na drogi... to nie zapowiada żadnej poprawy.

    • 10 1

    • (1)

      ECS jest współfinansowany w połowie przez ministerstwo, gdyby Gdańsk nie wyłożyło swojej kasy to ministerstwo skierowało by dotację do Łodzi na muzeum dziewiarstwa

      • 0 0

      • Ministerstwo...???? czy kretynów dążących do zagłady kraju udarowy
        tusekta i kaczyjaki ODEJDZCIE. wasze wspólne dzieło to likwidacja kraju i narodu

        • 0 0

  • budzet (2)

    ecs to zmarnowane pieniadze

    • 2 1

    • Niektórzy maja inne zdanie

      • 0 1

    • Nie samym chlebem człowiek żyje, trochę refleksji historycznej wszystkim się przyda

      • 0 1

  • Ciekawe kto w tym ECS bedzie pracowac i co bedzie robic, przeciez to jakis (1)

    kolejny urzad, cieple posadki dla braci/siostr/kuzynow/szwagrow/zieciow/zon/mezow i innych kolesiow. Zlodziejstwo az krzyczy o pomste do nieba!

    • 8 0

    • Ty na pewno nie będziesz tam pracował, do łopaty lepiej idź!

      • 0 1

  • Deficyt wynika z inwestycji miejskich (5)

    Każdy z nas w coś inwestuje, jak nie ma forsy to bierze kredyt, trzeba się zdecydować, albo chcemy mieć drogi, tramwaje, stadiony itp. albo budżet bez deficytu

    • 3 12

    • (3)

      co porównujesz inwestowanie prywatne za któke jest odpowiedzialny sam pożyczkobiorca do inwestowania przez władze w imienu mieszkańców za które władza nie ponosi żadnej odpowiedzialności. Wątpliwe są rozliczenia z inwestycji na ogół najdroższe w całej Europie.

      • 4 1

      • koszt iwestycji jest ustalany w przetargu (2)

        a przetarg jest ogłaszany w biuletynie polskim i europejskim (więcej wiary w ludzi życzę)

        • 2 3

        • to rozumiem (1)

          że inwestycja np. w ECS została ponownie opublikowana bo koszta się zwiększyły od początkowo zakładanych w przetargu!

          A czy w tym biuletynie są zakładane koszta utrzymania na np. 10 lat???

          • 4 0

          • Budżet inwestycji jest planowany na podstawie wstępnego kosztorysu, jeżeli po rozstrzygnięciu przetargu cena jest wyższa od zakładanej to budżet trzeba zwiększyć (w wielu przetargach była niższa, ale tym razem widać było odwrotnie.
            Koszty utrzymania nie są częścią inwestycji. Ale nie martw się, do kosztów utrzymania będzie dopłacać ministerstwo.
            A tak w ogóle to wszystko ma swoje uzasadnienie tylko trzeba trochę podumać.

            • 0 0

    • co innego wziąć kredyt raz i spłacic go,a co innego byc ciagle pod kreska i zadlużać obywateli ,

      • 2 2

  • i znowu zima zaskoczy drogowców bo kasy nie ma. (6)

    • 60 13

    • pracy nie ma a oni wyższe wpływy z PIT szacują, buahaha

      • 3 1

    • Zmniejszanie kasy na utrzymanie dróg a zwiększanie na ECS to chyba jakiś żart. Tylko szkoda że z mieszkańców

      • 13 2

    • Budyn kpi z potrzeb miasta.

      Gdanskie drogi wygladaja tragicznie. Nawierzchnie rozpadaja sie , brud , niesprzatane smieci i liscie .
      Brak poziomych znakow i lini.Gdanskie ulice to jedna wielka latanina i dziadostwo.Ale Adamowicz dba tylko o swoje interesy,czas podziekowac temu nadetemu dziadowi.

      • 14 1

    • mają ludzi za kompletnych głupków........ (1)

      ......"W poprzednim był przewidziany deficyt w wysokości 14 mln zł, obecnie będzie on wynosił 30 mln zł. Jest to związane głównie tym, że podwyższyliśmy wydatki na inwestycje......."
      buahahhahhahahhhhahahhahhahha

      • 9 4

      • żebyś mógł swoje d*psko wozić tramwajem na Morenę

        • 6 10

    • W Szwecji nie odsnieżają ulic i jest dobrze

      • 10 6

  • Co robi szef, gdy wyniki nie są zadawalające? (7)

    Przykręca pracownikom śrubę!

    Co należy zrobić Adamowiczowi by jego urzędnicy się sprężyli a budżet spiął bez podwyżek dla nas?

    PRZYKRĘCIĆ ŚRUBĘ!!!

    Warszawa pokazała, że jest to realne a strach przed utratą stołka spina rządzącego.

    Tematy do załatwienia:

    - zwrot nadpłaconych czynszów w lokalach komunalnych, ustalenie stawek czynszowych adekwatnie do rejonu zamieszkania, stanu budynku, mieszkania, jego wyposażenia / np. dostęp do sieci miejskiej - ogrzewanie i ciepła woda czy tylko piec kaflowy, boiler/, ocieplenie budynków, sprawne i profesjonalne działanie BOM,

    - tani bilet komunikacji miejskiej, sprawna i punktualna sieć komunikacji miejskiej, jeżeli przesiadki to z pełną synchronizacją i oczekiwaniem nie dłuższym niż ok. 3/5 minut

    - uregulowanie stawek za wywóz odpadów

    - doprowadzenie do porządku stanu urządzeń na wysypisku w Szadółkach, usunięcie nieznośnego smrodu z naszego miasta

    - ukarania winnych zaniedbaniom w Szadółkach, Port Serwis i wywozu skażonej ziemi do Cedr,

    - ukarania winnych korupcji w urzędzie miasta a przede wszystkim w GZNK

    - rezygnacja z pomysłu budowy spalarni w Szadółkach

    - dotychczasowe działania pokazują, że zapewnienia władz nijak mają się do rzeczywistości, spalarnia to groźba skażenia powietrza, kolejngo smrodu, ryzyko spalania nielegalnych odpadów

    - budowa ostatniego odcinka Trasy Słowackiego

    - ustalenie ścieżki podejścia i startu samolotów nad trójmiastem w sposób jak najmniej uciążliwy hałasem dla mieszkańcom

    - mniej tzw. betonu a więcej zieleni /wyważenie tych dwóch funkcji

    - prawdziwe a nie fikcyjne konsultacje z mieszkańcami

    - a przede wszystkim ODPOWIADANIE prezydenta Adamowicza na pytania mieszkańców zadane w trakcie wspólnych spotkań w gdańskich osiedlach, dotychczasowa technika unikania odpowiedzi, swego rodzaju butność ocierająca się o lekceważenie zadających pytania jest nie dopuszczalna i świadczy o braku wychowania

    Wracamy do tego co znalazło się na początku tekstu:

    Co należy zrobić Adamowiczowi by jego urzędnicy się sprężyli?

    PRZYKRĘCIĆ ŚRUBĘ!!!

    • 106 19

    • Śmierdzi

      tekst śmierdzi Kaczorem. Szczególnie o ścieżce podejścia. A ogólnie jak się nie podoba to Królowa zaprasza.

      • 2 2

    • Szadółki i lotnisko (2)

      Jeśli chodzi o Szadółki, to się grubo mylisz - spalarnia powinna powstać i to jak najszybciej. Trzeba się wzorować np. na takim Wiedniu, gdzie jedna spalarnia obsługuje dużo większe miasto niż Gdańsk, smrodu nie ma, zanieczyszczenie środowiska się zmniejszyło, a ponadto śmieci się nie gromadzą.

      Zmiana linii podejścia samolotów na lotnisko w Rębiechowie nie wchodzi w grę. To nie jest kwestia czyjegoś widzi mi się, tylko usytuowania lotniska. To, że samoloty Wizz Air nie przestrzegają linii podejścia i latają nad osiedlami np. Cztery Pory Roku, czy Moje Marzenie, to jest inna bajka. Generalnie obecna linia podejścia jest jedyną słuszną. Samoloty podchodzą do lądowania albo od strony morza albo od strony Kartuz, w zależności od warunków pogodowych. Jak chcesz coś zmienić w tej kwestii, to musiałbyś dobudować jeszcze jeden pas do lądowania, który byłby ustawiony pod innym kątem. To jak wiadomo są gigantyczne koszty i problemy np. z wykupieniem ziemi, bo na obecnym terenie lotniska prawdopodobnie nie dałoby się tego dobudować.

      Z pozostałymi punktami się zgadzam. :)

      • 13 1

      • A położenie pasa też nie zależy od politycznej decyzji tylko od warunków wiatrowych. Pasy generalnie buduje się wzdłuż kierunku w jakim najczęściej wieją wiatry aby uniknąć wiatru bocznego przy lądowaniu.

        • 5 0

      • spalarnia Port Serwis jest przykładem co może się dziać bez kontroli i za cichym przyzwoleniem urzędu...
        Nie przekonasz mnie do tego.

        Szadółki, gdyby nie działania stowarzyszenia to nadal panowałoby tam róbta co chceta nikt nam nic nie zrobi a kasa miejska idzie dalej bokiem bez obiecanych efektów na poprawe dla mieszkańców

        • 5 1

    • Popieram wszystko poza spalarnią.

      Dobrze wykonana spalarnia zmniejsza zanieczyszczenie, nie generuje smrodu etc. To nie jest piec kaflowy ze starej kamienicy :)

      Na temat lotniska nie wypowiadam się, bo mogą być ważne aspekty techniczne do takiego wytyczenia tras podejścia samolotów do lądowania.

      • 5 0

    • Jeszcze zatęsknisz za Adamowiczem

      jak przyjdą młodzi i będą się uczyli rządzenia

      • 7 11

    • Poza tym po 5 tys. euro dla każdego

      • 7 6

  • dziwne podejście :] (1)

    "bo przyznaje, że są to pieniądze dosłownie wyrzucane w błoto. W ciągu ostatnich 10 lat poszło na to w sumie 120 mln zł." mowa o odśnieżaniu miasta. może w ogóle nie sprzątać miasta co? a koszenie trawników, przecież to też pieniądze w błoto. panowie i panie włodarze miasta, takim podejście wystawiacie sobie odpowiednie świadectwo. twierdzę że degradacja tzw. elit postępuje w szybkim tempie. kiedyś takie podejście do problemu czystości miasta było nie do pomyślenia.

    • 13 0

    • Jest rozwiązanie

      Niech za grosze robią to alimenciarze!

      • 0 0

  • ZKM

    Mam nadzieję, że przy takich fajerwerkach dofinansowanie do komunikacji miejskiej wystarczy, aby w kolejnym roku kryzysu oszczędzić ludziom podwyżki cen biletów! Ktoś coś wie?

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane