• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne modernizacje tramwajów z Niemiec wydłużą ich życie o 20-30 lat

Krzysztof Koprowski
3 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
GAiT zakłada, że kolejne modernizacje tramwajów wyprodukowanych w Niemczech Zachodnich w latach 70 i 80. XX wieku pozwolą na ich dalszą eksploatację jeszcze przez 20-30 lat. GAiT zakłada, że kolejne modernizacje tramwajów wyprodukowanych w Niemczech Zachodnich w latach 70 i 80. XX wieku pozwolą na ich dalszą eksploatację jeszcze przez 20-30 lat.

Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamierza wciąż modernizować tramwaje typu N8C sprowadzone z Niemiec. W ramach ogłoszonych przetargów przewiduje się m.in. wymianę elementów systemu hamowania, wymianę instalacji elektrycznej oraz układów napędowych. Jak wylicza spółka, zastąpienie poniemieckiego taboru nowymi tramwajami kosztowałoby więcej niż roczny budżet na całą komunikację miejską w Gdańsku.



Czy należy jeszcze modernizować tramwaje sprowadzone z Niemiec?

Tramwaje Duewag N8C sprowadzone z niemieckich miast Dortmund (46 pojazdów) i Kassel (16 pojazdów) zostały wyprodukowane w latach 1978-1986.

Po sprowadzeniu do Gdańska wszystkie tramwaje przeszły wprawdzie gruntowne przebudowy (w tym wstawienie członu niskopodłogowego), lecz ich zużycie eksploatacyjne wciąż wymaga kolejnych prac.

W ostatnich miesiącach GAiT ogłosił przetargi na:
  1. wymianę 15 kompletów aparatów hamulcowych - przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty,
  2. dostawę i montaż siedmiu aparatów i urządzeń elektrycznych do modernizacji układów napędowych oraz montaż wcześniej zakupionych elementów tego typu - prace zostały powierzone firmie Enika z Łodzi (ok. 6 mln zł),
  3. wymianę w siedmiu tramwajach: zadanie I - instalacji elektrycznej, piasecznic i luster na sterowane elektrycznie; zadanie II - części mechanicznych (w tym czyszczenie i konserwacja podwozia), uszkodzonych i skorodowanych części poszycia - przetarg w całości unieważniono.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


W 2018 r. zmodernizowano 12 tramwajów typu N8C, wymieniając m.in. elementy układu napędowego oraz instalacje elektryczne. Koszt prac wyniósł wówczas ok. 1 mln zł za pojazd. W 2018 r. zmodernizowano 12 tramwajów typu N8C, wymieniając m.in. elementy układu napędowego oraz instalacje elektryczne. Koszt prac wyniósł wówczas ok. 1 mln zł za pojazd.

Modernizacją zainteresowani wykonawcy wcześniejszych prac



W przypadku ostatniego przetargu należy odnotować, że wpłynęły oferty od dwóch wykonawców, którzy wcześniej dokonywali już modernizacji tramwajów sprowadzonych do Gdańska z Niemiec:
  1. spółka Modertrans z Poznania, która zadanie I wyceniła na kwotę ok. 9,47 mln zł, zaś zadanie II - 3,36 mln zł
  2. spółka 4iB z Gdańska zaproponowała za zadanie I kwotę ok. 4,94 mln zł, zaś za zadanie II - ok. 1,28 mln zł

Oferty gdańskiej firmy wprawdzie mieściły się w budżecie GAiT (odpowiednio ok. 5,25 mln zł oraz ok. 2,15 mln zł), lecz zostały odrzucone ze względu na niespełnienie warunków formalnych. Oferta Modertransu natomiast okazała się zbyt droga dla miejskiej spółki.

- Zamierzamy powtórzyć ten przetarg w najbliższym czasie, po przygotowaniu i publikacji nowej dokumentacji przetargowej - zapowiada Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. marketingu w GAiT.

Tramwaje po modernizacji prawie jak nowe



Czy jednak ciągłe naprawy i wymiany podzespołów w poniemieckich tramwajach mają uzasadnienie? Po ponad 30-40 latach eksploatacji kolejne usterki i awarie są przecież tylko kwestią czasu.

- Modernizacja tych tramwajów przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych zbliża pojazd do współczesnych standardów. Pasażerowie otrzymują komfort podróży porównywalny do tego, co oferują najnowsze tramwaje: siedzenia, wyświetlacze informacji pasażerskiej, monitoring i ładowarki USB, oświetlenie LED, klimatyzacja, system łagodnego rozruchu i hamowania, defibrylator. Motorniczy będzie korzystał z ergonomicznego fotela, takiego jak montowane są w Pesach i nowego pulpitu sterowania pojazdem opartego o ekrany dotykowe. Wymiana napędów i instalacji elektrycznej zapewni wysoką niezawodność tramwaju - przekonuje Wojtkiewicz.
Jednocześnie z modernizacją tramwajów typu N8C oraz zakupu nowych pojazdów, GAiT zamierza całkowicie wycofać wysokopodłogowe pojazdy Konstal 105Na, które są w podobnym wieku, co N8C. Jednocześnie z modernizacją tramwajów typu N8C oraz zakupu nowych pojazdów, GAiT zamierza całkowicie wycofać wysokopodłogowe pojazdy Konstal 105Na, które są w podobnym wieku, co N8C.

Eksploatacja taboru z Niemiec przez kolejne 20-30 lat



Jak wynika z wyliczeń miejskiej spółki, za kwotę ok. 10-krotnie niższą niż nowy tramwaj (ok. 9-12 mln zł) pasażerowie otrzymują pojazd spełniający większość współczesnych wymagań i gwarantujący dalszą eksploatację przez 20-30 kolejnych lat.

- Całkowite wycofanie z ruchu 62 tramwajów typu N8C i zastąpienie ich nowymi pojazdami oznacza wydatek na poziomie 600 mln zł. Kwota ta przekracza roczne koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej w Gdańsku [w budżecie na 2020 r. planowano przed epidemią koronawirusa na ten cel ok. 425 mln zł - dop. red.] - wylicza przedstawiciel GAiT.
Czytaj też:

Jak wygląda modernizacja tramwaju typu N8C?



Materiał archiwalny z 2018 r.

Miejsca

Opinie (357) ponad 20 zablokowanych

  • (3)

    20letni dobrze utrzymany samochód im przeszkadza a tramwaje będą jeździły po 70-80 lat :)

    • 12 0

    • przecież wiadomo kogo to komentarze Pisu w Gdańsku nie chcemy (2)

      a więc smarkają na każdą decyzję ,

      • 0 3

      • a jakie auta mają prezesi sprowadzjący 40 letnie trajtki z Niemiec? (1)

        • 0 1

        • Trajtki są w Gdyni !!!

          I Gdynia nie sprowadziła żadnego używanego trajtka z Niemiec !!! Tramwaje są w Gdańsku i wbrew zdrowemu rozsądkowi ten złom został sprowadzony z Niemiec . W tej dziedzinie w Polsce nie jesteśmy osamotnieni i co dziwne , ze te inwestycje komunikacyjne były przeprowadzane przez głównie przez miasta zarządzane przez POpleczników jedynej słusznej partii POpieranej w Niemczech . Przypadek ?

          • 0 0

  • Remont złommu za g.. pieniądze. Bomba !!

    • 5 1

  • najwięcej tekstów dotyczących Trójmiasta należy do płatnych , Pisowych hejterów z pampersem w kroku

    i co więs ciągle głosuje na Pis i ciągle jest w d*pę robiona , he,he,he coś wam marnie płacą bo bez końca klepiecie to samo tylko w różnych konfiguracjach

    • 2 12

  • (1)

    Kolejne modernizacje tramwajów z Niemiec wydłużą ich życie ?
    Czyli gdyby nie germańcy, których Polacy obrazili i z tego powodu niemcy napadli na Polskę według pana Grzelak, który nie uważał na lekcjach historii, lub pobierał nauki w szkołach bez historii.
    W Gdańsku nie było by tramwajów, najdroższego, najbardziej awaryjnego, najmniej wydajnego środka transportu zbiorowego ?
    Może na cześć "niemców" wywiesimy germańskie flagi na tramwajach, z wagonami "Nur für Deutsche und Ukraine"
    Czy tak będzie ?

    • 5 8

    • miało być zabawnie, wyszło żałosnie

      ktos chciał błysnąc, ale nie wyszlo

      • 2 2

  • Dziwnę... (1)

    Na złom biorą autobusy, które mają 15-20 lat, a kupują od niemców tramwaje, które mają po 30-40 lat i jeszcze modernizują!

    • 6 2

    • Przestań się dziwić akurat tramwaje i pociągi mogą spokojednie od 60 do 100 lat jężdzić po torach czy szynach. Zobacz sobie co robi SKM czy PKP ze swoimi kolejkami i pociagami też remontują modernizują tak po 30 latach i jeżdrza kolejne lata po torach

      • 0 0

  • Kompletny brak umiejętności zarządzania komunikacją. Kto wam każe w jednym roku wymieniać wszystkie poniemieckie tramwaje? (3)

    Owszem przekracza to budżet, ale to trzeba jak do tej pory rozłożyć wymianę taboru w czasie. Szeroko zakrojona modernizacja tylko odsunie w czasie nieuniknione, bo one i tak będą się sypać, zresztą problemy z nimi były już kilka lat po sprowadzeniu i pierwszej modernizacji tych tramwajów.
    Lepiej robić niezbędne wymiany i stopniowo je zastępować nowymi jednostkami.

    • 8 4

    • Nic nie wiem na ten temat ale wiem najlepiej ,tak samo jest z tobą (2)

      cieszysz się ,że sam się dowartościowałeś

      • 2 4

      • (1)

        Nie gadaj z nim, to rusko pisowski troll

        • 1 4

        • a ty jestes powsko niemieckim trollem.

          • 2 0

  • ile należy zapłacić za 1 kg takiego złomu do remontu?

    • 0 0

  • gepec niemiecki to dlaczego tramwaje nie moga byc

    • 1 0

  • Gdzie są nowe tramwaje i autobusy przewidziane w planach budżetu miasta ?

    Czy głównym powodem najwyższego zadłużenia miasta nie był koszt zakupu nowych autobusów i tramwaji ? . Na początku roku gdy przyjechał nowy tramwaj chwalono się ,że pod koniec roku dostarczone będą kolejne .Podobnie z autobusami . Czy zmieniono projekt budżetu ,że tniemy koszta ? Na co poszła różnica ,co stało się z nowymi ,które miały być w tym roku. Myślenie włodarzy nie o przyszłości ,ile będą służyć ,jakie koszta modernizacji i co ważniejsze utrzymania starego taboru (co widać ,częste awarie ) ,natomiast nowy tabor jak i każdy inny pojazd posiada gwarancję i darmowy serwis oraz części . Czy te szroty będą miały klimatyzację ? Czy też miasto zaoszczędzi nawet na tym ? Budżet - dziura , tabor - szroty .

    • 0 0

  • żart

    to nie dzieje się naprawdę, nie dość że tabor jest stary psuje się na każdym kroku i nie ma czego łatać
    powinno się systematycznie wymieniać tabor a nie łatać coś co już ledwo jezdzi

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane