- 1 Gwoździe w oponach na osiedlu w Kowalach (212 opinii)
- 2 Odstrzał dzików w Gdyni i Sopocie (285 opinii)
- 3 Konserwator przedłuża sprzedaż pustostanu (62 opinie)
- 4 Seryjne zakazy lotów dla awanturników? (162 opinie)
- 5 Zasłabł w szpitalu, dostał mandat za parking (445 opinii)
- 6 Dziś rozbłyśnie choinka na Długim Targu (56 opinii)
Kolejne podejście do planu zabudowy centrum Gdyni
Dwa lata temu Wojewódzki Sąd Administracyjny unieważnił plan miejscowy pozwalający na zabudowę prestiżowej działki należącej w większości do gdyńskiej Nauty . Władze miasta zdecydowały o złożeniu kasacji do NSA, który kilka dni temu decyzję WSA podtrzymał. Nowa wersja planu, która nie różni się znacząco od poprzedniej, będzie prawdopodobnie przyjęta przez radnych jeszcze w tym roku.
Nowe szerokie ulice
Zmieni się także infrastruktura drogowa. Zaplanowano m.in. rozbudowę i przedłużenie ul. Waszyngtona oraz włączenie do istniejącego układu drogowego. Powstanie też ul. Nowa Władysława IV z połączeniem do ul. Nowej Węglowej, która ma stać się główną arterią komunikacyjną miasta. Przy ul. Nowej Węglowej i prowadzących do niej dojazdów zostaną wybudowane drogi rowerowe. Sama budowa tej ulicy to koszt ok. 100 mln zł.
Przebudowie ulegnie też linia kolejowa na terenie Portu Gdynia.
Zobacz też: Coraz bliżej nadmorskiej zabudowy Gdyni
- Budowa nowych arterii ma przyspieszyć rozwój północnej części gdyńskiego śródmieścia, ale także wypchnąć z centrum ruch tranzytowy, zmierzający do i z portu oraz stoczni - podkreślał wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.
Sąd unieważnił plan
Z budową Nowej Węglowej miasto było gotowe ruszać już w 2016 roku, zwłaszcza, że mogło liczyć na wsparcie finansowe Unii Europejskiej. Trzy lata wcześniej zlecono przygotowanie dokumentacji projektowej. Nie było jednak szans na rozpoczęcie prac, bowiem plan zagospodarowania został zaskarżony do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i to przez trzy różne podmioty.
Pierwszym była zatrudniająca 80 osób firma Sword, której siedziba znajduje się na trasie przebudowywanej drogi, więc musiałaby się przenieść; drugim hotel Hotton, którego właściciele argumentowali, że przez inwestycje drogowe stracą miejsca parkingowe dla klientów, a dojazd do obiektu będzie utrudniony. Zastrzeżenia miał też wojewoda pomorski, uznając część z nich za sprzeczne m.in. z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz konstytucją.
Po wyroku NSA, kolejny projekt planu
Sąd przychylił się do wniosków wojewody, stwierdzając w 2015 roku nieważność uchwały. Pozostałe dwie zawiesił, czekając na ruch miasta. Gdyni przysługiwała bowiem kasacja do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Władze miasta twierdziły, że szybciej będzie uchwalić plan raz jeszcze niż czekać na rozstrzygnięcia sądowe, ale wniosek kasacyjny i tak ostatecznie został złożony. NSA w październiku podtrzymał decyzję wojewody i okazało się, że tak czy owak trzeba uchwalić dokument raz jeszcze.
Czytaj też: Marina przy apartamentach z pozwoleniem na budowę
W zaprezentowanej przez urzędników wersji praktycznie nic się nie zmieniło. Była gotowa od czerwca.
- W sporządzonym w czerwcu projekcie planu położono nacisk na poprawę zapisów, które wcześniej zostały podważone. Korekty części zapisów projektu planu uwzględniają ostatnie rozstrzygnięcia wojewody pomorskiego dotyczące planów miejscowych - tłumaczy Marta Jaszczerska z Referatu Relacji z Mediami Urzędu Miasta w Gdyni.
Podczas poniedziałkowej dyskusji nad projektem planu urzędnicy przekonywali raz jeszcze, że proponowane zamierzenia są z korzyścią zarówno dla potencjalnych inwestorów, jak i mieszkańców.
- Usunięto m.in. zapisy związane z umowami drogowymi, doprecyzowano parametry dotyczące wycofania parterów budynków i usunięto zapisy dotyczące sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych na budynkach objętych ochroną konserwatorską - tłumaczy Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Gdyni.
Projekt planu nadal dopuszcza wyburzenie siedziby Swordu. Urzędnicy zastrzegają, że gdyby nie udało się porozumieć z przedstawicielami firmy, po przyjęciu dokumentu będą chcieli wdrożyć procedurę wywłaszczenia.
Radni miasta zajmą się dokumentem przygotowanym przez planistów prawdopodobnie podczas grudniowej sesji.
Vastint i PHN czekają
W najbliższych dniach powinno się rozstrzygnąć, jaka firma zajmie się wykonaniem budynków mieszkalnych oraz mariny jachtowej na terenach po Dalmorze

- Spółka podtrzymuje, że prace budowlane rozpoczną się jeszcze w tym roku - informowali na początku października przedstawiciele dewelopera.
Czytaj również: Przygotowania do zabudowy nadmorskiej części Gdyni
Z kolei firma Vastint coraz poważniej szykuje się do rozbudowy tzw. Waterfrontu o budynki mieszkalne i biurowce, które mają powstać u zbiegu ulic Waszyngtona i Hryniewickiego

Miejsca
Opinie (160) 4 zablokowane
-
2018-04-25 16:43
OBŻYDLIWA NIEPRZYJAZNA PRZESTRZEŃ
Papier wszystko przyjmie, bezduszny betonowy projekt i nieprzyjazny człowiekowi. Czy nikt nie szacuje potencjału miasta. Gdzie ludzie mają pracować? Do tej pory największym pracodawcą jest urząd miasta. Czy nikt nie patrzy na wyludnione centrum? Miasto umiera - tak zabetonujmy je do 100%. Będzie wspaniały betonowy koszmarek. Szkodnicy bez wizji miasta i ludzi w nim mieszkających.
- 3 0
-
2018-02-14 08:43
Już widzę jakie będą protesty mieszkańców przed budowa planowanego obok glebokowodnego terminalu komtenerowego
- 1 0
-
2017-12-27 15:49
Mieszkaniec
A co z drogamiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii ja zawsze jakoś będzie :):)
- 3 1
-
2017-10-27 10:45
Szanowni mieszkańcy Gdyni
Zamiast narzekać przy najbliższych wyborach pokażcie czerwoną kartkę (jak to ładnie napisał Hehacz) Panu Wojciechowi Sz. & Pretorianie Sp. z o.o.
- 5 2
-
2017-10-27 09:08
Panie Wojciechu Sz. & Pretorianie Sp. z o.o.
Gdynia w koreczkach, a wy dalej planujecie zabudowę Gdyni zapominając o budowie infrastruktury drogowej, bo obecna już nie wyrabia...
- 5 3
-
2017-10-25 21:05
Fantazje które szkodzą Gdyni
Wielkopańskie podejście Miasta Gdyni do swoich terenów może i spowoduje wybudowanie któregoś z tych projektów, ale jednocześnie zabija to ideę Portu dzięki któremu Miasto Gdynia powstało. Miasto z morza i marzeń. Morze jest tym elementem, który żywi i stoi u podstaw Gdyni.
- 7 1
-
2017-10-25 18:50
Znowu gdyńscy urzędnicy się obłowią, i nie chodzi tylko to, co się liczy do emerytury
- 6 1
-
2017-10-24 09:48
(6)
Podchody i plany, klimat dobrze nam znany:)
- 90 11
-
2017-10-24 10:07
co ten szczur robi z miastem:(? (3)
- 11 8
-
2017-10-24 10:12
(2)
A co powinien według Ciebie zrobić? Zostawić te stare butwiejące budy na wieki?
- 12 8
-
2017-10-25 15:04
czyli za rządów szczurka i samorządniaków w Gdyni są "stare butwiejące budy"? no proszę tak się wysypać...
- 2 1
-
2017-10-24 15:35
Jak nic nie robią to hejt,jak już coś robią to również hejt,bo betonują wszystko.To co k**.a wg was mają zrobić,skoro czego się nie zrobi to wylewa się jad litrami.Upośledzony naród,banda niedowartościowanych nieudaczników.
- 6 5
-
2017-10-25 09:27
Ja chcę już moje mieszkanie.
Pracuje w Gdańsku i chce docierać swoją łodzią do pracy, A nie stać w korkach- 2 1
-
2017-10-24 12:18
Analizy badania, analizy, badania
- 8 1
-
2017-10-25 14:56
Buuuuu, ja nie chcę kwadratów i prostokątów, proszę :-(
To takie toporne, jak za komuny ;-) Nie można by coś w deseń Gdynia Areny? Najfajniejszy budynek w mieście, ale chyba przez przypadek jeden taki zrobili :-( Między tymi prostokątami moja noga nie stanie. To jakiś obłęd.
- 7 0
-
2017-10-24 12:27
Bardzo fajnie! (1)
Powrót mojego ulubionego socrealizmu tylko że w wersji modern. Jestem za
- 6 9
-
2017-10-25 14:48
Nie żartuj sobie
To zostanie tak na 100 lat... I już za 10 przestanie błyszczeć nowością i będzie zwyczajnie toporne i obleśne.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.