• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok do budowy ekspresówki na Hel

Michał Sielski
22 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Korki w stronę Helu to codzienny widok w sezonie, który już się zaczął. Korki w stronę Helu to codzienny widok w sezonie, który już się zaczął.

Ogłoszono właśnie przetarg na opracowanie studium sieciowego i studium korytarzowego dla trasy Via Maris, która ma ominąć zakorkowaną Gdynię, Rumię oraz Redę i prowadzić od projektowanej Drogi Czerwonej do Władysławowa. W ciągu 12 miesięcy powstaną co najmniej trzy warianty drogi.



Kiedy powstanie droga Via Maris?

Kto w weekend próbował dojechać samochodem z Trójmiasta na Półwysep Helski, ten doskonale wie, jak wielki jest to problem. Korek najczęściej zaczyna się już przed zjazdem z obwodnicyMapka i ma nierzadko kilkanaście kilometrów. Nawet niezbyt doświadczony rowerzysta pokonuje ten odcinek znacznie szybciej niż auta.

Od lat mówiono więc o tym, że potrzeba jest budowa drogi, która ominie newralgiczne tereny, czyli coraz mocniej zabudowane Rumię i Redę, wyprowadzając ruch na trasę na Półwysep Helski lub nawet prowadząc go wzdłuż istniejącej drogi, ale bez tak wielu zjazdów, skrzyżowań itp. Wtedy nazywać się to miało Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej, w skrócie: OPAT. Były nawet spotkania z mieszkańcami, wybory wariantów, dyskusje czy część gdyńska ma być estakadą czy może poprowadzona w wykopie. Sporządzono niemal tonę dokumentów, ale zawsze kończyło się na tym samym: nie miał kto zapłacić, a koszt szacowano na 1,5-2 mld zł.

Pomorska Pomorska "zakopianka" coraz bliżej

OPAT, Via Maris i Droga Czerwona osobno



Do portu prowadzić będzie Droga Czerwona (kolor jasnoniebieski), za nią będzie OPAT omijający Rumię i Redę (kolor ciemnoniebieski) oraz Via Maris do Władysławowa (kolor pomarańczowy). Do portu prowadzić będzie Droga Czerwona (kolor jasnoniebieski), za nią będzie OPAT omijający Rumię i Redę (kolor ciemnoniebieski) oraz Via Maris do Władysławowa (kolor pomarańczowy).
Dlatego zdecydowano się podzielić plany na trzy drogi. Najbardziej zaawansowany jest projekt prowadzącej do portu Drogi Czerwonej. Przedłużenie obwodnicy jest coraz bliższe, bo w kwietniu ogłoszono, że z puli środków na budowę CPK do lokalnego oddziału GDDKiA trafia 20 mln zł na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i przygotowanie inwestycji. Dla pierwszego odcinka przyszły wykonawca będzie musiał przygotować Koncepcję programową, a dla dwóch pozostałych Studium komunikacyjne. Ponadto będzie zobowiązany do wykonania badań geologicznych pod przyszłą trasę na odcinku nr 1.

To kluczowy fragment, bo najdroższy - praktycznie w całości będzie przebiegał na estakadzie lub w tunelu.

Czytaj więcej: W lipcu wybór projektanta Drogi Czerwonej.

Oprócz Drogi Czerwonej do portu, powstać ma też OPAT, prowadzący od niej za Redę i trasa Via Maris, sięgająca już do Władysławowa. W ten sposób łatwiej będzie uzyskać finansowanie. Sprawa jest bowiem prosta: bez pieniędzy z budżetu państwa nie da się żadnego odcinka zbudować.

Czytaj więcej: Wspólna walka o trzy nowe drogi.

- Za zadanie pierwsze odpowiadać będzie Rumia. W jego ramach zostanie aktualizowana koncepcja przebiegu OPAT pomiędzy węzłem Gdynia Północ a drogą wojewódzką nr 100. Zadanie drugie to aktualizacja koncepcji przebiegu OPAT w rejonie Redy. Gmina Władysławowo odpowiedzialna będzie za trzecie zadanie, czyli koncepcję modernizacji lub budowy zupełnie nowej drogi do portu we Władysławowie. Ostatnie zadania to opracowanie koncepcji budowy obwodnicy Władysławowa. Wszystkie zadania realizowane będą we współpracy z Pomorskim Biurem Planowania Regionalnego - wylicza Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
I właśnie Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego ogłosiło przetarg na studium sieciowe i studium korytarzowe dla nowej drogi między węzłem Gdynia Północ w ciągu Drogi Czerwonej a portem Władysławowo. Via Maris ma stanowić jednocześnie obwodnicę Władysławowa.

Obecnie z Gdyni do Rumi szybciej jedzie się rowerem niż samochodem nawet w dzień powszedni.


Trzy warianty drogi Via Maris



W ramach opracowania powstaną co najmniej trzy warianty trasy. Samą drogę podzielono na trzy odcinki: od węzła Gdynia Północ do połączenia z drogą krajową nr 6 oraz drogą wojewódzką nr 216 (odc. A), który rozważany jest jako droga szybkiego ruchu w przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Ten fragment ominie całą Chylonię, Cisową, Rumię i Redę.

Drugi odcinek (B) prowadzić będzie od drogi krajowej nr 6 i DW 216 do obwodnicy Władysławowa. Tu możliwe są także dwa pasy w każdym kierunku, ale rozważany jest też tańszy wariant z jednym pasem w każdym kierunku. Ten odcinek będzie też zachodnią obwodnicą Pucka.

Trzeci odcinek będzie południową obwodnicą Władysławowa i na pewno będzie miał po jednym pasie w obu kierunkach.

Trasa na Hel niemal na pewno będzie więc miała różne formy. Kierowcy najbardziej ucieszyliby się zapewne z drogi ekspresowej, czyli w standardzie np. obwodnicy Trójmiasta, ale już wiadomo, że nie na każdym odcinku będzie to możliwe.

Cała dokumentacja będzie gotowa za rok. Mimo że budowa Via Maris jest praktycznie we wszystkich dokumentach strategicznych w woj. pomorskim, bo została wpisana do Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego 2030, Planu zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego 2030 oraz projektu Regionalnego Programu Strategicznego w zakresie mobilności i komunikacji stanowiącego również Regionalny Plan Transportowy dla Województwa Pomorskiego 2030, nie ma pieniędzy na jej realizację. Samorządy chcą jednak sporządzić pełną dokumentację, by właśnie z nią zacząć walczyć o środki z budżetu państwa.

Opinie (258) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • a wystarczy zrobic jak we Francji

    Wiadukt Millau
    z gdyni na hel
    i atrakacja i udogodnienie

    • 0 0

  • Jeżeli PiS będzie nadal rządzić

    to tej drogi nie będzie, pomorskie nie sprzyja pisowi, więc rząd pieniędzy nie da

    • 0 0

  • Droga donikąd. Po co turyście auto na Helu. Ucywilizować kolej, promy. Mieszkancom się polepszy.

    To nie przelotowość drogi jest problemem tylko ogólna ciasnota. W weekendzie zawsze będzie spiętrzenia.

    • 0 0

  • Jedyne sensowne rozwiązanie (które kiedyś na pewno powstanie)

    To budowa drogi na palach na zatoce wzdłuż brzegu przez całe Trójmiasto, w tym odnogi prowadzącej do Helu. Na wzór rozwiązań z USA. Nie ma innej opcji na usprawnienie ruchu w tamtym rejonie.

    • 0 0

  • We Władysławowie powinien być duży parking i szlaban. A za wjazd na półwysep 100zl. (19)

    Cały półwysep jest już dawna i tak zapchany samochodami, czas to wreszcie ukrócić. Tam wszędzie można dojechać pociągiem.
    Wjazd samochodem powinien być płatny i to sporo.

    • 108 21

    • (3)

      "Tam wszędzie można dojechać pociągiem."

      To znaczy, że dawno nie jechałeś na Hel pociągiem, szczególnie w sezonie. W zeszły weekend peron w Gdyni już był zawalony ludźmi, a im dalszy przystanek, tym więcej osób wsiadało. Plus brak klimatyzacji.

      Powrót jest jeszcze milszy, kiedy nawet do pociągu się nie możesz wcisnąć, a następny za minimum pół godziny.

      • 9 2

      • Tzn nie mniej niż więcej, że potrzeba dostawić więcej składów.

        Możnaby też wyremontować linie kolejowe, rozbudować dworce itp.

        • 0 0

      • Ale wymyślił, klimatyzacja w poskładanym starym szynobusie? W głowach się poprzewracało. ciesz się ze w 3 wagonach jedzie naród zwiedzać Polskę.

        • 3 1

      • A lepiej puścić dodatkowe kilka pociągów czy dodatkowe kilka tysięcy samochodów?

        • 11 1

    • Za komuny tak już było (2)

      • 7 3

      • zgadza się (1)

        tylko, że jednego razu jechał na ten szlaban burmistrz ówczesny Jastarni autem na obcych rejestracjach ze znajomymi i na tym szlabaniku na płw. helski taki jeden pan powiedział, że tam na płw. już nie ma co jechać bo pełno a on proponuje np. Jastrzębią Górę i wizytówki z pensjonatami.... tydzień i szlaban zniknął)))))))

        • 2 0

        • nie ten szlaban!.

          • 0 0

    • Pociąg do helu (2)

      Nie zawsze da się dojechać pociągiem. Koleje regionalne od lat są "zaskakiwane" ilością pasażerów, szczególnie w weekendy. Pasażerowie zostają już na peronie w Helu, bo nie mogą się wcisnąć, a to dopiero pierwsza stacją.

      • 3 1

      • długi weekend (1)

        W ten długi weekend co już mamy za sobą w Helu na początku odjazdu pociągu w składzie było tylko 6 miejsc na rowery..... chętnych było 40-tu))))) pociąg odjechał bez rowerzystów)))) cóż PKP dalej kuma po komunistycznemu)))

        • 5 0

        • tam jezdza "bonanzy"

          I rowerow laduje sie po dach...

          • 0 0

    • o! pójdę dalej-niech płaci każdy, kto nie mieszka na półwyspie!

      • 3 0

    • Przykład z Holandii

      W Holandii jest taka sobie nadmorska wioseczka))) gdzie jest szlaban na wjeździe do miejscowości- rano stoi tam policja!!))) i otrzymuje z parkingów info o zapełnieniu miejsc....... zamykają szlaban i zostawiają jedynie wyjazd ze wsi. Nie pomaga, że ja tu tylko kółko zrobię)))) koniec kropka

      • 5 0

    • Cały Półwysep Helski.. (2)

      powinien zostać jednym wielki woonerfem - bez samochodów "turystycznych", tylko stali mieszkańcy, tzw. służby oraz zaopatrzenie. Turyści pieszo lub na rowerach i hulajnogach. Dojazd jedynie pociągiem. Bo inaczej Półwysep zostanie zadeptany.

      • 21 2

      • (1)

        A nowobogaccy co dolatują do Jastarni prywatnymi samolotami, to co z nimi?

        • 3 5

        • Oni chyba korków nie robią, co?

          • 5 2

    • Po co jeździć pociągiem? (1)

      Nie lepiej konno bryczką jak dawniej?

      • 3 15

      • Nie stać ciebie na bryczkę i na konia tym bardziej.

        • 8 2

    • Ale komu płacić złodziejom u góry? Sami pragniecie by was jeszcze bardziej okradano.

      • 7 5

    • Powinno byc 100 pesos

      wtedy mało kto będzie miał i aż tyle ludzi nie wjedzie

      • 1 1

  • Wielki parking dla turystów za kilka mld

    Już raz PiS próbował zamienić budowę S6 i metropolitarnej na dojazd na Hel. Cieszą się tylko mieszkańcy Rumi i Redy, bo reszta tej drogi będzie kosmicznie drogim parkingiem. I tak wszystko stanie na zjedzie we Władku.

    • 0 0

  • Chciałbym wiedzieć kiedy mnie odblokujecie wiem że prawda w oczy kole

    • 0 0

  • Czu tych drogowcow pogielo.

    Jeszcze więcej ludzi ma jechać na półwysep, głównie warszawka...... . Należy utrudnić dojazd a nie ułatwić. I zrobić wjazd płatny, i to słowo. Dla każdego auta z rejestracją na W. ....przynajmniej 100 złotych. A te środki przeznaczyć na ochronę środowiska.

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Ta droga to jest przede wszystkim dla mieszkańców Redy, Rumii i powiatu puckiego, turyści to ją tylko dopychają (20)

    Droga z Gdyni w kierunku Redy jest zakorkowana przez cały rok a nie tylko w sezonie turystycznym. Mieszkańców w powiecie wejherowskim ( już ponad 220 tys.) i puckim ciągle przybywa. Budowa nowej drogi jest niezbędna.
    Ps. Już jeden tzw. STEŚ został wiele lat temu wykonany ale niestety na tym się skończyło. Oby tym razem znowu tak nie było.

    • 180 15

    • pan redaktor napisał o drodze kategorii "S" na Hel ?? , proponuję od razu 4-pasmową autostradę (8)

      szerokość drogi nie ma znaczenia ,i tak wszystkie pasy będą stały "w korku", po prostu zamiast na jednopasmówce nie będzie stało 2000 samochodów tylko na "S"-ce będzie stało 4500 samochodów w korku

      • 24 1

      • (4)

        Może nie od razu, ale z czasem na pewno. Wystarczy zobaczyć, co się dzieje na Alei Żołnierzy Wyklętych (tzw. Nowa Słowackiego) - odkorkowało się na chwilę, aby po kilku latach znowu zakorkować.

        • 14 0

        • (2)

          od razu właśnie! na Hel prowadzi przecież "osiedlówka"
          gdzie tam więcej samochodów się zmieści?

          • 8 0

          • "na Hel" ! , naucz się polskiego - tu nie jest Rosja, tylko Polska (1)

            mieszkasz "na domu" czy w domu ,w mieszkaniu ? , jedziesz do pracy , do Gdańska ,do Krakowa? , czy "na pracę" , "na Gdańsk, na Kraków" ? , pracujesz "na biurze" ? ,czy w biurze ? . Skąd się bierze tylu ruskich "tłuków" ??? .Możesz stać na moście, na dachu , gdzie kończyłeś szkołę w Polsce czy w Moskwie ?

            • 0 0

            • Jadę w półwyspie czy po półwyspie? Jadę na Półwysep Helski żeby nocować w Helu.

              Jadę na Hel oznacza jazdę na całą mierzeję, a nie do miasta Hel. W mieście jest chyba tylko ze 100 miejsc parkingowych, więc trudno być samochodem w Helu.

              • 0 0

        • Widać że nie pamiętasz już starej Słowackiego, która była zakorkowana w obie strony od rana do wieczora i każdy kto mógł wybierał inną drogę. Teraz korki są tylko w godzinach szczytu.

          • 2 0

      • ja bym zrobił most z Gdyni bezpośrednio na Hel przez Zatokę (2)

        przedłużając obwodnicę na Chylonii i od razu wjazd na ten most i zjazd na Helu. Piękna trasa by była.

        • 9 0

        • I cały most po Gdynię by stał aż do zjazdu w Helu. (1)

          Półwysep to nie guma od majtek i się nie rozciągnie. Czy z tej strony, czy z drugiej, wszyscy będą stali na zjazdach. Nawet bardziej niż teraz, bo nowa droga będzie przyciągała jeszcze więcej samochodów.

          • 4 1

          • wytłumacz to "krawaciarzom" i "hanysom"

            droga oczywiście jest potrzebna, ale nie w standardzie "S" , zauważ obwodnicę Trójmiasta -auta zjeżdżające z A1 wcale nie zwalniają z 140km/h i pędzą dalej z taką samą prędkością autostradową chociaż droga ekspresowa to nie autostrada - jak zrobią OPAT i "ekspresówkę" do Helu to będzie wypadek (kolizje) za wypadkiem tak jak na "obwodnicy" bo "miszczowie prostej" pokażą na co ich stać.

            • 0 0

    • Poczekaj jak ruszy Trasa Kaszubska (5)

      To na pewno znacznie zmniejszy ruch w Rumi i Redzie.

      • 5 8

      • Dopóki nie wybudują drogi z terminalu kontenerowego w Gdyni do obwodowej to nic się nie zmieni (1)

        • 7 0

        • ale jak to, przecież droga z terminalu jest -nazywa się "trasa Kwiatkowskiego".

          • 0 0

      • (2)

        A kiedy ruszy bo na razie słabo to wygląda.

        • 9 2

        • ogłaszali że pod koniec czerwca tego roku. Ha ,ha, ha

          • 0 0

        • Polak zawsze widzi szklankę w połowie pustą.

          Maruda i narzekacz jesteś. Rodzina z tobą jest w stanie wytrzymać?

          • 3 7

    • Za 12 lat tedy będą jeździły tylko rowery (1)

      Szkoda kasy na drogi

      • 12 7

      • warto pamiętać o możliwościach przewozowych kolei

        rower + kolej to przyszłość systemu transportowego naszej aglomeracji

        • 2 3

    • Rumi przez jedno "i", a nie Rumii!

      • 4 1

    • przecież tą drogę, przedłużenie obwodnicy na Chylonii to planują już naście lat jak nie dziesiąt

      będa to budować jak Trase Kwiatkowskiego... po 30 latach może powstanie

      • 8 0

    • Tą drogą powinna być już na wczoraj. Mówi się o niej już od kilkudziesięciu lat i dalej jej nie ma. Nie wiem co to można tyle planować i planować a my toniemy w korkach

      • 19 7

  • Przede wszystkim to trzeba zrobić drugi tor kolejowy do Władka i dużo mijanek na samym półwyspie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane