- 1 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (53 opinie)
- 2 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (306 opinii)
- 3 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (771 opinii)
- 4 Protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego (433 opinie)
- 5 15-latek autem na minuty uciekał policji (116 opinii)
- 6 Zwężenie na Estakadzie Kwiatkowskiego (25 opinii)
Kolejny krok ku budowie Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem
Gdańsk rozpoczyna kolejny etap przygotowań do budowy Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem. Urzędnicy prezentują sielskie wizualizacje ulic w Oliwie i Osowej, choć nie wiadomo, czy kiedykolwiek znajdą się pieniądze na ich przebudowę. Ostateczny wariant budowy nowej trasy poznamy jeszcze w tym roku.
Podczas spotkań (harmonogram pod tekstem) prezentują m.in. dotychczasowe wizualizacje Drogi Zielonej oraz - jako nowość - przebudowanych ulic Opata Rybińskiego i Kielnieńskiej . Wizualizacje te zawieszone zostały również na płocie Parku Oliwskiego .
Przypomnijmy, że podobną taktykę miasto przyjęło przy okazji budowy Trasy Słowackiego, kiedy pojawiały się zapowiedzi (bez wizualizacji), że "stara" ul. Słowackiego przejdzie co najmniej gruntowny remont.
Choć Trasa Słowackiego przecina Wrzeszcz już od czterech lat, to kilka metrów obok niej nadal straszą koleiny, zdewastowane chodniki i zaniedbana zieleń.
Jakie są zatem szanse, że podobny los nie spotka ulic w Oliwie i Osowej?
- Na tym etapie inwestycji nie jesteśmy w stanie wiążąco odpowiedzieć na to pytanie. Inwestycja jest możliwa do realizacji, jednak ostateczny jej kształt i warunki będą znane po wykonaniu projektu budowlanego i kosztorysu - mówi w imieniu Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego Michał Piotrowski z Referatu Prasowego UMG.
Jednocześnie wrzeszczanom urzędnicy obiecują remont ul. Słowackiego najwcześniej w 2018 r., ponieważ dopiero teraz prowadzone są prace nad dokumentacją techniczną.
Biuro Rozwoju Gdańska - oprócz wizualizacji - przygotowało także koncepcję szczegółowych rozwiązań dla Drogi Zielonej (m.in. w zakresie pasów ruchu, przebiegu tramwaju, chodników, dróg rowerowych, przejść dla pieszych itp.).
Jest ona zgodna z przedstawionymi wcześniej wizualizacjami - oczywiście z wyjątkiem braku budynków przy trasie, których istnienia (w takim kształcie) nie przewidują nawet obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?
Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe z trzema koncepcjami
Oprócz BRG, trzy koncepcje wraz z podwariantami (różnice dotyczą przekrojów poszczególnych odcinków, węzła z obwodnicą oraz formy prowadzenia tramwaju) układu komunikacyjnego Nowa Kielnieńska - Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem - Droga Zielona przygotowało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego.
Tutaj naginanie (wirtualnej) rzeczywistości ograniczono do minimum, choć zaskakująco prezentuje się uzasadnienie dla nowego układu komunikacyjnego, wtłaczającego ponad dwukrotnie więcej aut na dolny taras niż obecna ul. Spacerowa.
- Trasa Nowa Spacerowa - Droga Zielona planowana i realizowana jako istotne narzędzie rewitalizacji i reurbanizacji (dogęszczania i umiastowienia) spełniać będzie równocześnie rolę zarówno profilaktyczną wobec degradacji modernistycznej zabudowy pasma mieszkaniowego (Dolny Taras), jak i wobec problemu tempa, zakresu i charakteru suburbanizacji (Górny Taras) - czytamy w dokumencie STEŚ.
Czytaj też: Przedsiębiorcy namawiają do budowy Drogi Zielonej
Ekrany akustyczne i wały ziemne
Zamiast pierzei z wizualizacji BRG, w dwóch propozycjach dla Drogi Zielonej pojawia się ekran akustyczny o długości 410 metrów, którego zadaniem jest ochrona mieszkańców Zaspy przed hałasem z nowej arterii.
Na podstawie notatek ze spotkań wewnętrznych dowiadujemy się jednak, że pierwotnie zamiast ściany ekranów rozważano nawet... usypanie wałów ziemnych. Po wejściu na ich koronę, piesi i rowerzyści mieli pokonywać drogę kładkami nad ulicą.
Wał ziemny ma także służyć walce z hałasem na Osowej.
- Decyzja przeniesienia ruchu tranzytowego na obrzeża zabudowy wymaga odpowiednich zabezpieczeń akustycznych, w postaci wałów ziemnych oraz analogicznie wyznaczenia dogodnych przejść pieszo rowerowych do lasu - czytamy w dokumencie STEŚ.
Jeszcze więcej miejsc parkingowych
Choć wzdłuż drogi planuje się poprowadzenie trasy tramwajowej, to sporo miejsca poświęcono potrzebie zwiększenia liczby miejsc parkingowych.
Częściowo na auta przeznaczona mogłaby być m.in. jedna jezdnia ul. Pomorskiej , mimo że w innych fragmentach STEŚ podkreśla się jej atrakcyjny charakter przestrzenny. Dopuszcza się utworzenie nowego parkingu na wysokości ul. Obrońców Wybrzeża (choć istnieje tam już prywatny wielokondygnacyjny obiekt) oraz budowę piętrowych parkingów "zintegrowanych z zielenią".
Zdaniem projektantów, mieszkańcy i turyści mają docierać samochodami w pas nadmorski, po to by tam... pojeździć na rowerze, pobiegać lub pospacerować z dziećmi.
porównać
Droga Czerwona, rozbudowa Drogi Zielonej do dwóch jezdni
BPBK zasygnalizowało w swojej pracy opcję podłączenia Drogi Zielonej do planowanej maksymalnie bezkolizyjnej Drogi Czerwonej (droga prowadzona wzdłuż torów kolejowych od Węzła Kliniczna do granicy z Sopotem).
W STEŚ zwrócono również uwagę na zapisy obowiązujące studium, w myśl których "w początkowej fazie Droga Zielona miałaby przekrój jednojezdniowy, następnie planowane jest zwiększenie przekroju do układu dwujezdniowego w zależności od odcinka w parametrach ulicy głównej lub ulicy głównej ruchu przyspieszonego".
Na razie wariant dwóch jezdni wydaje się jednak odległy. W notatkach z wewnętrznych spotkań pojawiają się stwierdzenia o zapotrzebowaniu na taki przekrój dopiero za ok. 20 lat, a realizacja tego mogłaby nastąpić nawet w formie drogi prowadzonej pod powierzchnią ziemi.
porównać
Poszukiwania wykonawcy kolejnej dokumentacji
I to właśnie materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska oraz Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego (w tym dodatkowa Analizy Obsługi Transportowej Dolnego Tarasu) będą najważniejszymi materiałami, z których korzystać ma zwycięzca przetargu na przygotowanie niezbędnej dokumentacji do uzyskania tzw. decyzji środowiskowych (wraz z raportem oddziaływania na środowisko).
Ponadto najlepszy oferent będzie miał za zadanie wskazanie ostatecznego wariantu realizacyjnego oraz przeprowadzenie konsultacji społecznych.
Ten etap przygotowań do realizacji ul. Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej zakończyć się powinien do 31 października przyszłego roku. O wyborze firmy zdecydują: cena (60 proc.) oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości na przygotowane opracowania (w 40 proc.).
Dopiero w kolejnych etapach powstanie projekt budowlany i wykonawczy, w którym omówiony zostanie każdy szczegół - od szerokości i dokładnego przebiegu jezdni po rodzaj płytki chodnikowej i wygląd małej architektury.
Nowy układ komunikacyjny elementem transeuropejskiej sieci transportowej
Inwestycja dojdzie do skutku, o ile miasto pozyska na ten cel niezbędne dofinansowanie. Urzędnicy liczą na pozyskanie unijnego dofinansowania nawet do 85 proc. kosztów przedsięwzięcia, wycenianego na ok. 1,98 mld zł. Śródki miałyby pochodzić z programu wspierania rozwoju transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T).
Dyżury odbywają się w godz. 16-19. To oznacza, że można przyjść w dowolnym momencie, ponieważ forma spotkań nie przewiduje prezentacji dla publiczności, połączonej z dyskusją, ale bezpośrednią rozmowę z zainteresowanym mieszkańcem, który pojawi się podczas dyżuru.
Dyżury odbywają się w siedzibach rad dzielnic:
27 września - siedziba RD Zaspa Młyniec (ul. Pilotów 7 ),
28 września - siedziba RD Przymorze Wielkie (ul. Jagiellońska 5 ).
Wcześniej dyżury odbyły się w Osowej, Oliwie oraz na Żabiance i Przymorzu Małym.
Miejsca
Opinie (375) 3 zablokowane
-
2016-09-27 06:03
Ten tunel powstanie. (14)
Jak budyń coś chce to zrobi bez względu czy rządzi pis kod czy po. Nie to co u nas w Gdyni, w inwestycyjnej pustyni.
- 167 52
-
2016-09-27 20:34
(1)
a potem przyjadą takie GKA, GPU, GKS-y i nam tą ładną drużkę rozjadą.
- 0 3
-
2016-09-27 22:23
"drużkę" Joasia po gimnazjum specjalnym, jej rodzice w 18 letniej skodzie maja tablice GD...
- 0 0
-
2016-09-27 06:12
to przenieś się do budyniowa (1)
i nie będziesz więcej pisał o naszej w Gdyni,nikt nikogo nie zmusza do mieszkania tutaj.
- 15 28
-
2016-09-27 17:39
Prawdziwa cnota krytyk się nie boi.
- 3 0
-
2016-09-27 08:26
(4)
Najlepiej zeby Szczurek zbudowal w Gdyni pacholek i pod nim tunel, albo tunel pod Kamienna prosto do morza, tam most na Oksywie, zeby odciazyc Eskapade Kwiatkowskiego!
- 11 3
-
2016-09-27 08:44
wystarczy żeby zaczął inwestować w chodniki i drogi bez dziur. (3)
gość nie robi nic!!! tobie miejski trollu i tak to pasuje, masz płacone za wpisy.
- 6 4
-
2016-09-27 10:06
Chcesz mój numer konta? (2)
Tak, jak w PiS jak ktoś ma inne zdanie to ubek i komuch, żenada.
Prawda boli.- 3 6
-
2016-09-27 13:49
(1)
byłeś w PIS?
- 3 0
-
2016-09-27 14:22
moj ojciec byl.
a nie przepraszam to bylo pzpr, ale to w sumie to samo.- 0 3
-
2016-09-27 07:25
Uwaga (2)
Nie odpowiadać na zaczepki płatnego ruskiego trolla. Ma on na celu poróżnienie gdynian i gdańszczan.
- 12 10
-
2016-09-27 07:54
Napisz jeszcze że to ja (1)
Gdańsk buduje maszynowo można powiedzieć, inwestycja za inwestycją, czasem są tylko trochę nieprzemyślane ale i tak bardzo służą mieszkańcom.
PS: Tunel na Puckiej miał być już koło 1999?- 18 3
-
2016-09-27 11:05
akurat ta inwestycja to idiotyczne marnowanie 2MLD zlotych
to jest prawie roczny budzet miasta!
A biadoli sie o jakims zrownowazonym rozwoju. Sciema na kolkach.
Tylko, jak ma byc inaczej, skoro wszyscy odpowiedzialni za inwestycje w miescie mieszkaja poza miastem, a jesli juz nawet jakims cudem mieszkaja w miescie, to nie slyszeli o tym, ze mozna tu uzywac komunikacji.- 7 4
-
2016-09-27 06:24
(1)
Gdynia też skorzysta z tunelu, łatwiej będzie dojechać do pracy w oliwie
- 41 4
-
2016-09-27 11:03
do pracy w Oliwie powinno sie dojezdzac SKM
- 13 5
-
2016-09-27 21:22
wszystko jas z bajki
a ja w bajki nie wierzę
- 0 0
-
2016-09-27 11:13
(3)
Spacerowa to newralgiczna trasa. Więc pora najwyższa odkorkować Przymorze, Sopot, Oliwę , Osowę itd. 80 procent daje Unia więc skąd te lamenty? Spójrzcie jak jest dewastowana teraz Stara Oliwa przez tranzyt. Stara Oliwa to perełka w skali kraju i Europy. Katedra, park , piękna dzielnica która teraz pęka w szwach i na murach. Ponadto Osowa, Barniewice, Owczarnia- docelowo kilkadziesiąt tysięcy osób w tym uczniów, pracowników - ludzie nad czym się tu zastanawiać. Budować:)
p.s. przydałaby się również linia tramwajowa z Oliwy do Osowy zamiast autobusu wzdłuż starej Spacerowej i ścieżka rowerowa .
pozdr- 9 10
-
2016-09-27 21:11
Tunel do Grunwladzkiej
Tunel do Grunwaldzkiej na granicy z Sopotem wystarczy jako dojazd z dzielnicy Osowa. Dalsza trasa przez pas nadmorski jest zbędna spowoduje tylko tranzyt. Jak ktoś chce jechać na Wawę to możę obwodnicą lub w przyszłości obwodnicą metropolitarną. Nie wiedzę powodów, aby ze swoich podatków finansował drogę dla ludzi, którzy mieszkają w gminach ościennych.
- 1 0
-
2016-09-27 21:07
Chyba ZAKORKOWAC Przymorze
Egoisci z Oliwy, gdzie są trzy domy na krzyż, lobbuja za wprowadzeniem tranzytu z Chwaszczyna do Wawy przez tereny Pasa Nadmorskiego i wielkie dzielnice mieszkaniowe Przymorze, Zaspe
- 2 0
-
2016-09-27 13:04
tranzyt to się właśnie rozpocznie po realizacji tych planów
- 2 2
-
2016-09-27 12:57
Wzdłuż Przymorza i Zaspy też powinna być to droga dwujezdniowa (1)
życie szybciej czy póżniej pokarze ze jednojezdniowa wąska nie zda egzaminu , tak samo jak juz dziś brakuje przedłużenia Trasy Słowackiego od ETC
- 10 7
-
2016-09-27 21:09
Co z hałasem na Przymorzu
Od drogi dwujezdniowej?
- 0 0
-
2016-09-27 18:23
Dlaczego nie ma połączenia od skrzyżowania.. (2)
...Czarny dwór/hallera z trasą słowackiego w okolicy etc???..Jest to co najmniej dziwne.
- 6 1
-
2016-09-27 21:03
Byłoby za tanio ;) A tak to 2 mld można wydać ;) (1)
- 1 1
-
2016-09-27 21:05
Dziwi mnie zawsze, że media o takich sprawach nie trąbią - kompletna cisza.
A powinny raz w tygodniu dopytywać nagłaśniać, aby ludzie zobaczyli czy urzędnicy coś robią czy tylko uprawiają "marketing"
- 2 1
-
2016-09-27 20:43
Nowa Kościuszki konieczna !
Najpierw skończcie Nową Kościuszki. Miasto sprzedaje teren pod osiedle na Hallera (Baza ZKM ) a nie mysli jak to będzie jak ono powstanie.
- 5 1
-
2016-09-27 20:14
chory projekt , dobrze że zabraknie kasy
urzędasom udaje się wyrwać kasę na wizualizacje i "projekty"
- 3 1
-
2016-09-27 20:11
smród (1)
Ch...jj z waszą drogą jak tu wszendzie śmierdzi wysypiskiem nikt tu nie będzie chciał mieszkać
- 0 1
-
2016-09-27 20:13
flor
Śmierdzące miasto Gdańsk
- 1 1
-
2016-09-27 09:54
a Nowa Słowackiego w dalszym ciągu nie jest dokończona... (1)
na kiedy jest przewidziana realizacja budowy od dawnego ETC do ulicy Hallera?
- 17 4
-
2016-09-27 19:02
No właśnie, o tym cisza.
- 3 2
-
2016-09-27 18:19
Główne arterie powinny lecieć pod ziemią.
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.