Fakty i opinie

Kolejny parking-szkieletor w Gdańsku?

Projekt elewacji nowego parkingu. Elewacja frontowa - od strony ul. Długie Ogrody, wschodnia - (Węzeł) Brama Żuławska, zachodnia - ul. Reduta Żbik, południowa - zaplecze/Podwale Przedmiejskie.
Projekt elewacji nowego parkingu. Elewacja frontowa - od strony ul. Długie Ogrody, wschodnia - (Węzeł) Brama Żuławska, zachodnia - ul. Reduta Żbik, południowa - zaplecze/Podwale Przedmiejskie.

W najbliższych latach Gdańsk może się wzbogacić o kolejny wątpliwej urody garaż piętrowy w centrum miasta. Do internetu wyciekły pierwsze koncepcje architektoniczne obiektu przy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska. Inwestor zapewnia, że nie jest to ostateczny projekt i może ulec zmianom.



Czy architektura parkingów nadziemnych jest ważna?

tak, podobnie jak budynków o innej funkcji 72%
tak, o ile znajdują się w eksponowanych lokalizacjach 18%
nie, liczy się tylko ich funkcja 10%
zakończona Łącznie głosów: 2081
W centrum Gdańska w najbliższych trzech latach powstać mają cztery parkingi kubaturowe:
  1. Podziemny dwupoziomowy pod Podwalem Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska dla 337 samochodów,
  2. Podziemny jednopoziomowy pod Targiem Węglowym zobacz na mapie Gdańska dla 112 samochodów,
  3. Podziemny wzdłuż Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska dla 260 samochodów,
  4. Czteropoziomowy nadziemny przy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska dla 493 samochodów.

138 tys. zł za 1 miejsce parkingowe



Inwestycja będzie realizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. 11 października, czyli na dziesięć dni przed wyborami samorządowymi, Gdańsk podpisał umowę ze spółką Immo Park Gdańsk, która będzie odpowiedzialna za ich budowę oraz utrzymanie przez 40 lat.

Łączny koszt budowy 1202 miejsc wyniesie ok. 166,2 mln zł brutto (czyli ponad 138 tys. zł za jedno stanowisko do parkowania), z czego Gdańsk dopłaci ok. 41,6 mln zł brutto.

Zgodnie z umową, miasto będzie zobligowane do likwidacji łącznie 601 płatnych miejsc parkingowych w bezpośrednim sąsiedztwie nowych parkingów kubaturowych, co będzie wiązało się z utratą ok. 1 mln zł wpływu do budżetu miasta. Częściowo strata ta zostanie pokryta z podatku od nieruchomości, który wyniesie ok. 850 tys. zł za wszystkie cztery parkingi.

Nowe parkingi w obrębie Śródmieścia.
Nowe parkingi w obrębie Śródmieścia. graf. Trojmiasto.pl

Elewacja wypełniona cegłą oraz barierkami



W czwartek do internetu (m.in. na forum SkyscraperCity oraz Facebooku) wyciekł projekt elewacji parkingu, który ma być zrealizowany jako pierwszy, w ciągu maksymalnie dwóch najbliższych lat - przy ul. Długie Ogrody.

Obiekt nie będzie niczym wyróżniał na tle innych konstrukcji tego typu przy centrach handlowych czy biurowcach. Nie przewidziano w nim żadnych lokali usługowych, a z poziomu chodnika będzie można podziwiać samochody stojące za barierami na wszystkich kondygnacjach.

Od strony ul. Długie Ogrody elewacja ma być częściowo obłożona cegłą, zaś od strony zaplecza budynku zaprojektowano kilka okien oraz elewację z tynku.

Wjazd do parkingu zaplanowano od ul. Reduta Żbik zobacz na mapie Gdańska, zaś ruch pomiędzy kolejnymi kondygnacjami obiekt będzie odbywał się rampą zlokalizowaną tuż przy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska.

Projekt zagospodarowania terenu na poziomie parteru: u góry ul. Długie Ogrody, po prawej schody przejścia podziemnego pod Węzłem Brama Żuławska
Projekt zagospodarowania terenu na poziomie parteru: u góry ul. Długie Ogrody, po prawej schody przejścia podziemnego pod Węzłem Brama Żuławska

Projekt wymaga uzgodnienia z konserwatorem zabytków



- Schemat ten został stworzony do weryfikacji kształtu i gabarytów budynku, a także weryfikacji przedmiarów. Nie jest to projekt ostatecznego wyglądu elewacji. Zgodnie z prawem musi on zostać uzgodniony i zaakceptowany przez konserwatora zabytków zanim zostanie złożony wniosek o pozwolenie na budowę - mówi Małgorzata Kaliszewska, rzecznik spółki Mota-Engil Central Europe, która powołała spółkę celową Immo Park Gdańsk.
Jeżeli inwestor się pospieszy i zdąży z przygotowaniem dokumentacji przed końcem lutego, to o ostatecznym wyglądzie będzie decydował jeszcze miejski konserwator zabytków. Potem jego obowiązki w tym obszarze Gdańska przejmie wojewódzki konserwator zabytków.

- Dotychczas dla tego teren wydawaliśmy jedynie zgodę na pracę archeologiczne. Wszelkie dalsze uzgodnienia były dotychczas dokonywane z miejskim konserwatorem - dodaje Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Czytaj więcej: Gdańskie zabytki wracają pod nadzór konserwatora wojewódzkiego

Miasto o projekcie elewacji nowego parkingu nie chce na razie mówić.

- Projekt parkingu zaprezentujemy w przyszłości wraz z inwestorem wszystkim mieszkańcom i mediom - zapowiada Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Miejsce planowanego parkingu kubaturowego przy ul. Długie Ogrody
Miejsce planowanego parkingu kubaturowego przy ul. Długie Ogrody fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Architektura parkingu powinna harmonizować się z otoczeniem



Jednocześnie urzędnicy poinformowali nas o wytycznych, jakimi mają się kierować projektanci obiektu przy ul. Długie Ogrody:

- Elewacje projektanci muszą ukształtować w taki sposób, aby nie deprecjonowały przestrzeni publicznej i były stosowne do miejsca. Formę architektoniczną budynku należy ukształtować w sposób zapewniający ład przestrzenny i zharmonizowanie z sąsiednią zabudową (istniejącą i projektowaną). Elewacje winny być zaprojektowane z wykończeniem ze szlachetnych materiałów: tynkiem, kamieniem, klinkierem, drewnem, szkłem itp. z wykluczeniem paneli elewacyjnych, blach elewacyjnych niesystemowych, pokryć dachowych papowych czy z blach trapezowych. Z uwagi na sąsiedztwo Bramy Żuławskiej oraz tzw. "czerwonego bloku" po jej przeciwnej stronie elewacje od strony ulic Długie Ogrody i Reduta Żbik powinny być pokryte w dominującej części licowane cegłą. Dach może być płaski i nie ma obowiązku stosowania w elewacjach historycznych podziałów parcelacyjnych, chociaż wskazane byłoby - ze względu na wielkość obiektu - stosować zróżnicowanie bryły, które może nawiązywać do odkrytych w czasie badań archeologicznych podziałów.
Urzędnicy tłumaczą również, że brak lokali usługowych w parterze parkingu jest zgodny z umową z miastem. Lokale te były bowiem jedynie rozwiązaniem opcjonalnym dla inwestora.

Rozpoczęcie budowy parkingu przy ul. Długie Ogrody planowane jest w I połowie przyszłego roku, zaś oddanie do użytku najpóźniej wraz z końcem 2020 r.

To kolejny parking nadziemny w Śródmieściu



Parking przy ul. Długie Ogrody będzie kolejnym obiektem tego typu w Śródmieściu. Obecnie funkcjonują już parkingi nadziemne przy ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, City Forum zobacz na mapie Gdańska oraz Forum Gdańsk zobacz na mapie Gdańska. Wkrótce dołączy do nich jeszcze parking przy ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska jako element przebudowy układu drogowego w obrębie wiaduktu Biskupia Górka.

Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim oraz Parking przy Forum Gdańsk: 50 miejsc dla miasta

Opinie (275) ponad 10 zablokowanych

  • Gdansk (22)

    Miasto brzydkie - to musi mieć brzydkie parkingi...

    • 225 168

    • Wstawcie mu ciemne okna i pomalujcie na czarno to będzie wyglądał jak 90% nowych budynków w centrum (1)

      • 30 6

      • budyń dał nagrodę sędzi która tym samym sądzie w którym go sądzą prowadzi sprawy

        demokracja ministranta ks. Jankowskiego.

        • 0 6

    • (3)

      Sam jestes brzydki Zasopocianinie

      • 23 18

      • Dancing musi to zrobić bo to takie racjonalne hyhyhy

        • 0 2

      • A gdzie mieszkasz w gdańsku że tak ci ładnie? (1)

        Na czarujacej morenie czy może na obłędnym Jasieniu...?

        • 9 6

        • Zakładam ze ty na fenomenalnych leszczynkach

          • 3 3

    • Gdańsk jest miastem ponadprzeciętnie atrakcyjnym wizualnie (3)

      ale jest psute przez kretyńską politykę transportową i nadmiar samochodów.

      Budowa parkingów w pobliżu centrum zwiększa korki na dojazdach do niego

      Nie za moje podatki

      • 19 8

      • Atrakcyjnym wizualnie był kiedyś... (2)

        Większość inwestycji powstałych w ciągu ostatnich lat powinna startować w konkursie największe szkaradztwo architektoniczne. Praktycznie każdy z tych bubli zaburza przestrzeń miejską, historyczną itd. Niestety gdańszczanie nie mają gustu ich poziom estetyki jest niższy od poziomu Kargula.

        • 20 9

        • (1)

          Gdy jestem w kraju i widzę te architektoniczne bubel okraszone reklamami i bzdetami w kolorze krwistej kupy, sera i wypadku chemicznego to idę do lasu na kilka godzin żeby się uspokoić. ,

          • 8 0

          • te czyli które?

            bo jest sporo bubli, tak samo jak i fajnych obiektów. Trudno się odnieść jeżeli nie piszesz o konkretach. Jak dla mnie największym badziewiem jest nowy obiekt mieszkalny o nazwie "Bastion Wałowa". Mówię w kontekście tego że ten budynek przytłacza i nie pasuje rozmiarami do otoczenia, a nie jakości wykonania oczywiście. To samo nowa galeria Forum która zasłania stare miasto od strony zjazdu z Armii Krajowej.

            • 2 1

    • Wypad (2)

      Do Olsztyna frajerze.Tam się chwal ładnym

      • 9 11

      • Olsztyn jest bardzo ładnym miastem (1)

        polecam odwiedzić,
        może się czegoś nauczysz

        • 7 9

        • Olsztyn to już egzotyczna zagranica

          • 4 1

    • Zupełnie tego nie kumam

      Najpierw nie chcą budować parkingów podziemnych z powodu pro-zbiorkomowej polityki a teraz stawiają coś takiego.
      Chyba jednak od początku chodzi tu tylko i wyłącznie o pieniądze...

      • 11 1

    • Ale układ ma się dobrze-mafia działa. (2)

      • 5 6

      • i mgła smoleńska (1)

        • 7 3

        • i pedofilów też nie było

          i nikt ich nie krył

          • 4 1

    • Ty jesteś brzydki/a

      • 4 1

    • GD (2)

      miasto brzydkie ? jedno z najładniejszych miast w polsce.

      • 6 7

      • w Polsce!!!!!

        • 3 1

      • może dla kogoś ze wsi

        • 1 2

    • Za 5 lat będą ten koszmar rozbierać....

      • 3 0

  • (8)

    Nie zapełni się

    • 76 26

    • A propos, może ktoś wie - na parkingu przy Jana z Kolna brak miejsc? (7)

      Ilekroć tam jestem, 'szkieletor' obstawiony autami ze wszystkich stron, dopiero pod wieczór teren pustoszeje.

      • 20 6

      • ke? on wiecznie pusty jest. Zawsze co najwyżej kilka miejsc na krzyż zajęte. (6)

        • 15 5

        • Aha. Czyli rodacy (tradycyjnie) skąpią. (5)

          Wolą oblegać budynek parkingu dookoła plus okolicę, byle tylko nie płacić za parkowanie wewnątrz. To stawia pod znakiem zapytania sens budowy kolejnych parkingów kubaturowych.
          Ps. Dziękuję za odpowiedź.

          • 44 4

          • Jak już zbudują nowe, to będzie można wprowadzić zakazy parkowania. I wtedy będzie to miało jak najbardziej sens.

            • 5 6

          • Ty nie skąpisz? (3)

            3zł/h x 8h = 24 zł/1 dzień x20dni = 480zł /miesiąc

            • 7 11

            • 'Kogo stać' Mnie;) Tyle że mix komunikacja/rower/per pedes wychodzi znacznie taniej i sensowniej. (1)

              Stać kogoś na paliwo i codziennie ciąganie auta (amortyzacja), to powinno go też być stać na parking. Po prostu.
              Ps. 3 zeta/h to cena standardowa (niska, nawiasem mówiąc), w abonamencie zwykle wychodzi taniej, więc nie wzruszyła mnie Twoja historia. Miłego.

              • 9 5

              • Czyli parkingi tylko dla bogatych

                I promocja socjalizmu komunikacyjnego

                • 2 3

            • Człowieku, nie stać Cię na parking

              to dojeżdżaj komunikacją miejską. Jak zwykle durne tłumaczenie, nie stać mnie to zaparkuję na trawniku.

              • 5 4

  • Szkarada! (2)

    • 159 27

    • szkarada czy nie, obiektywizm artykułu jest na poziomie TVP

      napisaliby chociaż, że te wypociny są felietonem

      • 6 8

    • nie znasz się - Minimalizm Artystyczny w stylu morisowskim

      ... kontentacje takich dzieł prowadzą do: spokoju, medytacji, bezruchu, ciszy.

      • 0 0

  • Rządy obecnej władzy to rak toczący nasze miasto, (11)

    ogromną tragedią jest brak lepszych alternatyw. Każde wybory to konieczność wskazania mniejszego zła.

    • 143 90

    • Masz rację - rządy PiSuaru to rak toczący cały kraj! (4)

      • 31 27

      • (3)

        Mu chodziło pewnie o budyń ia i jego szajke

        • 13 11

        • kwicz pampers, kwicz

          • 4 3

        • CBA od tylu lat nic nie wykryło, czyżby Kaczyński nic nie mógł?

          a może macza w tym palce?

          ciekawe

          • 4 1

        • Mu chodziło

          Po jakiemu "to" ?

          • 1 1

    • Jak złodziej dostaje 50% głosów który ma 36 kont wyroki wały (2)

      To ja nie mam pytań. Mieszkańcy głupi to nic nie zmienisz.

      • 32 22

      • Jak Pinokio ma na koncie 13 milionów i przepisuje majątek na żonę to nasi rodacy to kretyni którzy głosują na PiSuar! (1)

        • 23 10

        • W skrócie: "ktoś jest idiotą to ja też będę idiotą"

          • 6 0

    • A propos (1)

      Akurat Plazynski nie bylby tym gorszym zlem. Nawet gdyby troche pis zapuscil macki to akurat Gdanskowi zle by nie zrobilo. Na zasadzie sol (pis) jest slona, ale po jej dodaniu do czegos niejadalnego poprawi smak. A Gdanski uklad jest wlasnie niestrawny i troche takiej soli by sie przydalo. Tej soli co sama w sobie jest moze i niesmaczna.. Tutaj (niezaleznie od intencji) decyzja o powrocie nadzoru konserwatorskiego do urzedu wojewodzkiego byla czyms najlepszym, co moglo Gdansk spotkac. Ukroci to samowole budynia i deweloperow chocby w zabytkowych fragmentach i dzirlnicach !!!

      • 20 25

      • tak widac to zwlaszcza po decyzji o parku kulturowym na terenie bylej stoczni , na co to komu ruina na ruinie , zostawic najciekawsze co jest juz wpisane a reszte zabudowac nowym miastem a nie utrzymywac ruiny ...

        • 11 5

    • Parking

      ....najlepiej jak by był... parszywy PiS !!!?? .....won !

      • 4 2

  • Ehhh, Polska (17)

    Nie ma parkingów - źle, chcą budować też niedobrze....

    • 152 79

    • niech budują, ale niekoniecznie obrzydliwe (3)

      • 36 15

      • daj kasę, będą piękne i polane złotem (1)

        • 12 5

        • Ogrzewane zimą, klimatyzowane latem i myjnia w gratisie. A co tam. i za 1zł/dzień.
          O czymś jeszcze zapomniałem?

          • 3 0

      • To jest biznes i wyłożone pieniądze muszą się zwrócić

        Można zamówić nietuzinkowy projekt i wykonać z niecodziennych materiałów ale zapłacisz potem 10 złotych za godzinę postoju??? Na Jana Z Kolna sknerzą na 3 złotych i parkują po trawnikach to co dopiero by było przy takiej cenie.

        Jak dla mnie to w centrum w ogóle nie powinno być parkingów a jak już to nieliczne i ukryte. Parking na obrzeżu (nie miasta tylko centrum) i dojazd specjalnym autobusem, system Park & Ride jakoś się sprawdza w wielu miastach cywilizowanych państw.

        • 5 1

    • tylko czemu wszyscy mamy doplacac do tych parkingow? (9)

      20mln za parking przy urzędzie do tych kolejne 40mln popłynie...

      • 19 5

      • (8)

        tak samo jak dlaczego wszyscy mamy dopłacać do dróg rowerowych, placów zabaw, czy komunikacji miejskiej

        • 13 7

        • (3)

          to zupełnie co innego.
          drogi dla rowerów czy komunikacja publiczna rozwiązują problemy z przemieszczaniem się. parkingi wręcz odwrotnie.

          • 17 13

          • Bredzisz durniu (2)

            Rower to nie narzędzie transportu tylko rozrywka hobbystyczna. To że ktoś jeździ zima na rowerze do pracy oznacza że jest po*ebany a nie że to wzór dla innych

            • 10 11

            • Żyję w mieście nie na polu. (1)

              Wszystko odśnieżone, a do pracy mam 5km. Co za problem przejechać ten kawałek na rowerze?

              • 9 3

              • Nie wszyscy są amatorami roweru

                I potrafią jeździć.
                Zakupy sprawunki dla całej rodziny, to się robi samochodem..
                Rowery są dla młodych, samotnych z wielkich miast :)

                • 1 1

        • inwestycje w poprawę komfortu i bezpieczeństwa osób chcących jeździć rowerem (3)

          mają najwyższe wskaźniki produktywności.

          Miasta rowerowe to miasta przyszłości.

          I proszę mi tu nie wciskać kitu, że zwolennicy poprawy warunków ruchu pieszych i rowerzystów chcą wszystkich przesadzić na rowery w warunkach klimatu arktycznego, który podobno u nas panuje przez pół roku.

          • 15 10

          • Bzdura ekologiczna (1)

            W Gdańsku transport rowerowy nigdy nie będzie najważniejszy ze względu na różnicę poziomów pomiędzy dzielnicami. Proponuję wozić późną jesienią lub zimą dwójkę dzieci do przedszkola lub zaproponować rower osobie chorej, 70 latkowi a osób starszych przybywa. Przyszłością każdego dużego miasta jest niskoemisyjna komunikacja miejska. Koniec kropka.

            • 12 9

            • o lodówce zapimniales. ;)

              • 4 1

          • A Pekin był miastem rowerowym

            I przestał ;)
            Coś tu nie gra, zapytajcie doświadczonych

            • 3 1

    • Niech budują z głową i nie brzydkie molochy.

      • 7 4

    • (1)

      To tak jakby ci na sylwestra zrobili koncert sióstr godlewskich - nie wiem co gorsze - brak koncertu czy ich koncert

      • 7 0

      • Gorszy koncert

        W tym przypadku.

        • 5 1

  • Rozumiem że szkieleyro będzie czynny (1)

    Tylko w Halloween???

    • 69 14

    • zrobią jakąś pedofilną pakamerę

      chętnych księży i polityków-ministrantów nie zabraknie. Na koniec orgietki zamówią Budyń i chałę od Pelosia

      • 2 2

  • :) (5)

    Kolejne zabudowy kolejne wylane betony ...masakra :)jak tak dalej pijdzie bedzie druga zakorkowana od rana do rana wawa:)

    • 72 26

    • Wolisz drewno? (3)

      Zbuduj parking z drewna skoro masz dość betonu. Oklepany tekst.

      • 4 6

      • wolę politykę polegającą na zastanowieniu się, czy rzeczywiście warto korzystać z samochodu (2)

        na krótkie odległości, a także czy nie warto przeznaczać te kwoty na radykalną poprawę jakości taboru i częstotliwości połączeń SKM i PKM dobrze zasilanych systemem rowerowym (np. rower prywatny do stacji a rower MEVO od stacji do miejsca pracy).

        • 5 6

        • Proponuję hulajnogi są tańsze. (1)

          • 1 3

          • hulajnogą do Wawki...

            to jest to o czym wszyscy marzą!

            • 1 0

    • rozumiem, że od betonu lepszy jest piach i pole :) ?

      • 1 1

  • Brzydal (2)

    • 97 15

    • "Inwestor zapewnia, że nie jest to ostateczny projekt i może ulec zmianom." (1)

      Może ale nie musi, dołoży się najwyżej poł metra klinkieru na zewnętrznej ścianie i będzie "zmiana"

      • 5 0

      • Centrum powinno być zamknięte na samochody.

        • 2 1

  • Nie umiemy w urbanistykę (3)

    • 99 7

    • w jaki sposób zamierzają zlikwidować płatne miejsca parkingowe przy Długich Ogrodach (2)

      skoro obok planowanego straszydła są tylko bezpłatne miejsca?
      Czyżby zapadła już klamka o poszerzeniu strefy płatnego parkowania na ten rejon?

      • 5 0

      • nigdzie nie jest napisane, że chodzi o likwidację tych miejsc (1)

        chodzi generalnie o centrum miasta

        • 0 1

        • Jak nie jest jak jest.

          "Zgodnie z umową, miasto będzie zobligowane do likwidacji łącznie co najmniej 601 płatnych miejsc parkingowych w bezpośrednim sąsiedztwie nowych parkingów kubaturowych"

          • 4 0

  • A kiedy parking (5)

    Koło urzędu, szpitala, sądu???

    • 65 11

    • Może być nawet szkieletor

      Byle można było auto nie drogo zostawić bez stresu!

      • 15 5

    • (1)

      Jest w Forum Gdańsk i świeci pustkami. Po co kolejny?!?!?

      • 14 3

      • Za drogi

        • 4 3

    • przecież miejsc parkingowych obok tych obiektów jest bardzo dużo

      jak są bezpłatne, to są wszystkie zastawione samochodami w godzinach pracy.

      Jak są płatne to świecą pustkami.

      Bez sensownej polityki parkingowej miasto gnije.

      • 11 2

    • oni mają tam parkingi - za szlabanami

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.