• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny parking-szkieletor w Gdańsku?

Krzysztof Koprowski
10 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Projekt elewacji nowego parkingu. Elewacja frontowa - od strony ul. Długie Ogrody, wschodnia - (Węzeł) Brama Żuławska, zachodnia - ul. Reduta Żbik, południowa - zaplecze/Podwale Przedmiejskie. Projekt elewacji nowego parkingu. Elewacja frontowa - od strony ul. Długie Ogrody, wschodnia - (Węzeł) Brama Żuławska, zachodnia - ul. Reduta Żbik, południowa - zaplecze/Podwale Przedmiejskie.

W najbliższych latach Gdańsk może się wzbogacić o kolejny wątpliwej urody garaż piętrowy w centrum miasta. Do internetu wyciekły pierwsze koncepcje architektoniczne obiektu przy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska. Inwestor zapewnia, że nie jest to ostateczny projekt i może ulec zmianom.



Czy architektura parkingów nadziemnych jest ważna?

W centrum Gdańska w najbliższych trzech latach powstać mają cztery parkingi kubaturowe:
  1. Podziemny dwupoziomowy pod Podwalem Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska dla 337 samochodów,
  2. Podziemny jednopoziomowy pod Targiem Węglowym zobacz na mapie Gdańska dla 112 samochodów,
  3. Podziemny wzdłuż Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska dla 260 samochodów,
  4. Czteropoziomowy nadziemny przy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska dla 493 samochodów.

138 tys. zł za 1 miejsce parkingowe



Inwestycja będzie realizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. 11 października, czyli na dziesięć dni przed wyborami samorządowymi, Gdańsk podpisał umowę ze spółką Immo Park Gdańsk, która będzie odpowiedzialna za ich budowę oraz utrzymanie przez 40 lat.

Łączny koszt budowy 1202 miejsc wyniesie ok. 166,2 mln zł brutto (czyli ponad 138 tys. zł za jedno stanowisko do parkowania), z czego Gdańsk dopłaci ok. 41,6 mln zł brutto.

Zgodnie z umową, miasto będzie zobligowane do likwidacji łącznie 601 płatnych miejsc parkingowych w bezpośrednim sąsiedztwie nowych parkingów kubaturowych, co będzie wiązało się z utratą ok. 1 mln zł wpływu do budżetu miasta. Częściowo strata ta zostanie pokryta z podatku od nieruchomości, który wyniesie ok. 850 tys. zł za wszystkie cztery parkingi.

Nowe parkingi w obrębie Śródmieścia. Nowe parkingi w obrębie Śródmieścia.

Elewacja wypełniona cegłą oraz barierkami



W czwartek do internetu (m.in. na forum SkyscraperCity oraz Facebooku) wyciekł projekt elewacji parkingu, który ma być zrealizowany jako pierwszy, w ciągu maksymalnie dwóch najbliższych lat - przy ul. Długie Ogrody.

Obiekt nie będzie niczym wyróżniał na tle innych konstrukcji tego typu przy centrach handlowych czy biurowcach. Nie przewidziano w nim żadnych lokali usługowych, a z poziomu chodnika będzie można podziwiać samochody stojące za barierami na wszystkich kondygnacjach.

Od strony ul. Długie Ogrody elewacja ma być częściowo obłożona cegłą, zaś od strony zaplecza budynku zaprojektowano kilka okien oraz elewację z tynku.

Wjazd do parkingu zaplanowano od ul. Reduta Żbik zobacz na mapie Gdańska, zaś ruch pomiędzy kolejnymi kondygnacjami obiekt będzie odbywał się rampą zlokalizowaną tuż przy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska.

Projekt zagospodarowania terenu na poziomie parteru: u góry ul. Długie Ogrody, po prawej schody przejścia podziemnego pod Węzłem Brama Żuławska Projekt zagospodarowania terenu na poziomie parteru: u góry ul. Długie Ogrody, po prawej schody przejścia podziemnego pod Węzłem Brama Żuławska

Projekt wymaga uzgodnienia z konserwatorem zabytków



- Schemat ten został stworzony do weryfikacji kształtu i gabarytów budynku, a także weryfikacji przedmiarów. Nie jest to projekt ostatecznego wyglądu elewacji. Zgodnie z prawem musi on zostać uzgodniony i zaakceptowany przez konserwatora zabytków zanim zostanie złożony wniosek o pozwolenie na budowę - mówi Małgorzata Kaliszewska, rzecznik spółki Mota-Engil Central Europe, która powołała spółkę celową Immo Park Gdańsk.
Jeżeli inwestor się pospieszy i zdąży z przygotowaniem dokumentacji przed końcem lutego, to o ostatecznym wyglądzie będzie decydował jeszcze miejski konserwator zabytków. Potem jego obowiązki w tym obszarze Gdańska przejmie wojewódzki konserwator zabytków.

- Dotychczas dla tego teren wydawaliśmy jedynie zgodę na pracę archeologiczne. Wszelkie dalsze uzgodnienia były dotychczas dokonywane z miejskim konserwatorem - dodaje Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Czytaj więcej: Gdańskie zabytki wracają pod nadzór konserwatora wojewódzkiego

Miasto o projekcie elewacji nowego parkingu nie chce na razie mówić.

- Projekt parkingu zaprezentujemy w przyszłości wraz z inwestorem wszystkim mieszkańcom i mediom - zapowiada Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Miejsce planowanego parkingu kubaturowego przy ul. Długie Ogrody Miejsce planowanego parkingu kubaturowego przy ul. Długie Ogrody

Architektura parkingu powinna harmonizować się z otoczeniem



Jednocześnie urzędnicy poinformowali nas o wytycznych, jakimi mają się kierować projektanci obiektu przy ul. Długie Ogrody:

- Elewacje projektanci muszą ukształtować w taki sposób, aby nie deprecjonowały przestrzeni publicznej i były stosowne do miejsca. Formę architektoniczną budynku należy ukształtować w sposób zapewniający ład przestrzenny i zharmonizowanie z sąsiednią zabudową (istniejącą i projektowaną). Elewacje winny być zaprojektowane z wykończeniem ze szlachetnych materiałów: tynkiem, kamieniem, klinkierem, drewnem, szkłem itp. z wykluczeniem paneli elewacyjnych, blach elewacyjnych niesystemowych, pokryć dachowych papowych czy z blach trapezowych. Z uwagi na sąsiedztwo Bramy Żuławskiej oraz tzw. "czerwonego bloku" po jej przeciwnej stronie elewacje od strony ulic Długie Ogrody i Reduta Żbik powinny być pokryte w dominującej części licowane cegłą. Dach może być płaski i nie ma obowiązku stosowania w elewacjach historycznych podziałów parcelacyjnych, chociaż wskazane byłoby - ze względu na wielkość obiektu - stosować zróżnicowanie bryły, które może nawiązywać do odkrytych w czasie badań archeologicznych podziałów.
Urzędnicy tłumaczą również, że brak lokali usługowych w parterze parkingu jest zgodny z umową z miastem. Lokale te były bowiem jedynie rozwiązaniem opcjonalnym dla inwestora.

Rozpoczęcie budowy parkingu przy ul. Długie Ogrody planowane jest w I połowie przyszłego roku, zaś oddanie do użytku najpóźniej wraz z końcem 2020 r.

  • Parking przy ul. Jana z Kolna
  • Parking w ramach kompleksu City Forum
  • Forum Gdańsk z parkingiem od strony ul. 3 Maja
  • Wizualizacja parkingu przy nowym wiadukcie Biskupia Górka

To kolejny parking nadziemny w Śródmieściu



Parking przy ul. Długie Ogrody będzie kolejnym obiektem tego typu w Śródmieściu. Obecnie funkcjonują już parkingi nadziemne przy ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, City Forum zobacz na mapie Gdańska oraz Forum Gdańsk zobacz na mapie Gdańska. Wkrótce dołączy do nich jeszcze parking przy ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska jako element przebudowy układu drogowego w obrębie wiaduktu Biskupia Górka.

Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim oraz Parking przy Forum Gdańsk: 50 miejsc dla miasta

Opinie (275) ponad 10 zablokowanych

  • 42 mln to zrewitalizowanie pół dowolnej dzielnicy

    W tamtym rejonie nie ruszono niczego, niczego

    • 7 2

  • Dawno to mialo byci

    Wreszcie ktoś myśli żeby samochody miały swoje miejsce,a nie na trawnikach i chodnikach.

    • 3 5

  • Nie damy dalej szpecić miasta (3)

    Adamowicz, szykuj się na żółte kamizelki!!!!

    • 9 5

    • To co, może nic nie robić? (1)

      Jak chcesz mieszkać w skansenie to wyprowadź się tam, gdzie rządzi PIS.

      • 0 8

      • Gdańsk jest na pałę gentryfikowany przez hotolewce i takie wot "cuś" jak ten parking

        to robi z niego skansen do potęgi i turystyczne piekło - po prostu inne funkcje i mieszkańcy giną

        • 2 2

    • Kurka nie chce płacić za parkowanie. Dlatego szuka już żółtej kamizelki. Dam ci kopa w tę kamizelkę.

      • 1 3

  • Rozumiem że szkieleyro będzie czynny (1)

    Tylko w Halloween???

    • 69 14

    • zrobią jakąś pedofilną pakamerę

      chętnych księży i polityków-ministrantów nie zabraknie. Na koniec orgietki zamówią Budyń i chałę od Pelosia

      • 2 2

  • "Inwestor zapewnia, że nie jest to ostateczny projekt i może ulec zmianom." (1)

    To znaczy, że już przyklepane :) Powieszą kilka reklam i będzie git. Portalowi współczuję natomiast. Słowo c3n7ur4 też zakazane?

    • 4 0

    • Ta

      • 0 0

  • Brzydal (2)

    • 97 15

    • "Inwestor zapewnia, że nie jest to ostateczny projekt i może ulec zmianom." (1)

      Może ale nie musi, dołoży się najwyżej poł metra klinkieru na zewnętrznej ścianie i będzie "zmiana"

      • 5 0

      • Centrum powinno być zamknięte na samochody.

        • 2 1

  • Brzydkie czy nie - ważne, że przybędą kolejne miejsca parkingowe. (2)

    Przynajmniej ludzie nie będą walczyć o kawałek miejsca do zaparkowania. Już dziś jest ogromny deficyt miejsc i trzeba na trawnikach parkować.

    • 7 18

    • płatne ile 9 zł ? (1)

      • 2 1

      • Masz problem stać cie na samochód to i na parking jeśli nie to oddaj na złom

        • 0 1

  • Super !!! (1)

    no i bardzo ładnie - parkingi są potrzebne, zwłaszcza w okolicach centrum

    • 6 10

    • Zgadzam się latem przez O grody nie można przejechać ,Szopy również nawet na chodniku przy kościele Barbary zaczeli parkować była kiedyś ścieżka rowerowa wzdłuż Ogrodów teraz juz nie ma bo kierowcy wszędzie sobie zrobili parkingi,najlepiej gdyby do można było jeszcze na Długą samochodem wjechać

      • 2 1

  • (3)

    Tam powinien byc parking bo parkują wszędzie na chodnikach przed pasami dla pieszych gdzie popadnie autobus nie może przejechać jak najbardziej jestem za do wyglądu to mam zastrzeżenia

    • 5 1

    • (2)

      Będzie parking to i tak będą parkować byle gdzie bo przecież 3zł nie zapłaci.

      • 3 2

      • (1)

        Raz takiemu blokadę założą drugi trzeci to się odechce

        • 1 2

        • Wiedz, że prawie codziennie SM zakłada blokady przy skrzyżowaniu z Łąkową i przy moście Stągiewnym i nic to nie pomaga. Na wolnym miejscu przy skrzyżowaniu staje kolejny. Mandat 200-300 zł jest za mały. Straż Miejska pewnie mówi kierowcy, że może być 500 albo 100 mandatu co woli. Woli 100 + 100 dla strażnika.

          • 1 0

  • (2)

    A czemu nie parking podziemny?

    • 13 9

    • Zapłacisz za jego budowę?

      • 2 0

    • parking podziemny kosztuje więcej i zakłóca stosunki wodne w mieście budowanym na bagnach

      od tego kruszą się fundamenty zabytkowych kościołów i innych budowli.

      To kosztuje.

      • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane