• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny zabytek w historycznej flocie GAiT

Maciej Korolczuk
17 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Jelcz PR110 kosztował 20 tys. zł i do historycznej floty GAiT ma zostać włączony w przyszłym roku.
  • Pojazd został kupiony w Ostrowcu Świętokrzyskim.
  • Teraz przejdzie niewielkie prace konserwacyjne i remontowe. Ich koszt poznamy wkrótce.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje wzbogaciły się o nowy zabytkowy pojazd. Miejska spółka za 20 tys. zł kupiła z Ostrowca Świętokrzyskiego autobus Jelcz PR110. Wkrótce pojazd zostanie przystosowany do obsługi pasażerów i, tak jak inne tego typu zabytkowe autobusy i tramwaje, będzie wyjeżdżał w trasę w ramach atrakcji turystycznej przy okazji imprez okolicznościowych.



Czy jeździłe(a)ś którymś z zabytkowych tramwajów lub autobusów należących do GAiT?

Jelcz PR110 to uproszczona i bardziej udana adaptacja jego francuskiego poprzednika "berlieta". Autobusy sprowadzone do kraju w latach 70. przez Edwarda Gierka z Francji miały być powiewem Zachodu i milowym skokiem w rozwoju transportu publicznego w kraju, m.in. dzięki układowi napędowemu umiejscowionemu z tyłu, a nie z przodu pojazdu. Z miejsca - decyzją mocodawców - autobusy zaczęły wypierać m.in. bardziej udane ikarusy i "ogórki", co spotkało się jednak z dużym sprzeciwem kierowców.

- To był jeden z powodów, dla których Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne przystąpiło w 1980 r. do strajku - przypomina Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM w Gdańsku i pomysłodawca ściągnięcia do Gdańska jednego z ostatnich egzemplarzy "stodziesiątki". - Kierowcy byli niezadowoleni z jakości polskiej wersji berlieta, właśnie Jelcza PR110. Wiele z tych autobusów kursowało w przeszłości po Gdańsku, dlatego gdy pojawiła się okazja kupna tej historycznej perełki, wraz z GAiT postanowiliśmy skorzystać z okazji.

Wcześniej był tramwaj



To nie pierwszy tego typu zakup, którego inicjatorem był obecny szef ZTM w Gdańsku. Wcześniej kupił on i przekazał miejskiej spółce tramwaj Konstal 102Na.

Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku



Drugie życie 28-latka



Do niedawna autobus jeździł jeszcze w ruchu liniowym i należał do floty Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Ostrowcu Świętokrzyskim. To egzemplarz o numerze bocznym 418, z taśmy produkcyjnej zjechał w 1991 r., a więc tuż przed zakończeniem całej produkcji, co nastąpiło rok później. Posiada trzy pary drzwi (o jedną więcej od swojego francuskiego kuzyna), a wewnątrz ok. 40 miejsc siedzących na charakterystycznych skajowych siedziskach.

  • Pojazd pochodzi z 1991 roku.
  • W przeszłości na ulicach Gdańska jeździło ponad 120 takich pojazdów.
  • Na ulicach można było je spotkać do końca lat 80.
  • W wykonanie historycznych oznaczeń taborowych i liniowych ma się włączyć Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego.
  • Jelcz PR110 jest bardziej udaną wersją francuskiego poprzednika "berlieta".
  • To kolejny historyczny pojazd w zabytkowej flocie GAiT.


- Gdańskie pojazdy historyczne cieszą się dużą popularnością wśród gdańszczan i odwiedzających nas turystów. Są niekwestionowaną atrakcją wydarzeń miejskich i ważną przestrzenią lokalnych akcji społecznych. Jelcz PR110M to ważny rozdział gdańskiej komunikacji. Rozdział, o którym warto i należy pamiętać, dlatego dołączy niebawem do gdańskiej floty pojazdów historycznych - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT.
Jak przypomina, po Gdańsku jeździło 122 takich autobusów, dostarczonych w latach 1978-1981. Na ulicach można było je spotkać do końca lat 80.

W historycznej flocie GAiT znajduje się m.in. autobus Jelcz 043, zwany "ogórkiem" z przyczepką P-01, czyli tzw. "korniszonkiem".


W historycznej flocie GAiT znajduje się m.in. autobus Jelcz 043, zwany "ogórkiem" z przyczepką P-01, czyli tzw. "korniszonkiem".
GAiT za autobus zapłacił 20 tys. zł. Pojazd co prawda posiada ważne badania techniczne do lutego 2020 r., ale - zanim na dobre dołączy do zabytkowego taboru - przeprowadzone zostaną prace renowacyjne, pojazd odzyska oryginalny schemat malowania. Prace prowadzone będą przez GAiT, ale w wykonanie historycznych oznaczeń taborowych i liniowych ma się też włączyć Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego. Dokładny koszt prac renowacyjnych zostanie określony dopiero po uszczegółowieniu zakresu prac.

Do gdańskiej floty historycznej autobus Jelcz ma dołączyć w przyszłym roku.

Zabytkowy Konstal na gdańskich torach. Film archiwalny


Przejazd zabytkowego parowozu przez Wrzeszcz. Film archiwalny

Opinie (171) ponad 10 zablokowanych

  • To nie PR110 wyparl Ikarusa (1)

    tylko Ikarus Berlieta/PR110

    • 12 2

    • Też tak mi się wydaje. Pamiętam gdy po raz pierwszy jako przedszkolak jechałem Berlietem (zrobił na mnie kolosalne wrażenie) około roku 1977 a wcześniej jeździłem do przedszkola "ogórkami" często ciągnącymi przyczepę osobową. Ikarusy pojawiły się gdy chodziłem już do podstawówki.

      • 1 0

  • Problem w tym (2)

    Że GAiT nie musi nawet kupować z zewnątrz, bo już zabytki ma na stanie i nadal jeżdżące ;)

    • 15 7

    • (1)

      Piszesz o tych z kwietnia 2019 czy kupionych w 2016?

      • 3 1

      • O tych zylcach dizlowych kupionych od berlinczykow. Lipskowi sprzedali dochodowy GPEC a kupuja zlom i przezytek jakim sa silniki dizla do eko Danzig. Niech zyje wolne miasto

        • 0 0

  • Jaki prezes takie pomysły.

    • 2 1

  • Te kwoty to i tak nic

    w porównaniu do wieku i cen utrzymania zabytków pływających w naszej marynarce "wojennej" :)

    • 3 0

  • (1)

    Nie ma to jak miłośnicy we władzach komunikacji. Jak pan Zomkowski chce reanimować złom to niech to robi za swoje pieniądze i na swoim podwórku . Ciekawe , kto naprawia i gdzie jest przechowywany pierwszy , cudowny zakup miłośnika Zomkowskiego czyli tramwaj . Rozumiem , że p. Zomkowski płaci za parkowanie tramwaju na zajezdni ? Czy podrzucił kukułcze jajo GaiT owi ?
    Pora by miłośnicy zajęli się kochaniem komunikacji a zarządzanie oddali fachowcom .

    • 11 6

    • To akurat jest fachowiec

      Zaczynał chyba od jazdy tramwajem wiec kariera od samego dołu drabiny aż po dyrektora. Uwierz mi, że lepiej żeby tacy ludzie zarządzali komunikacja niż totalni laicy w temacie

      • 3 0

  • Do dzisiaj posiadam przekażnik (1)

    który był potrzebny by wyjechać z bazy sprawny.

    • 5 1

    • Do dziś tego nie mogę zrozumieć

      Po jaką cholerę kierowcy wyciągali te przekaźniki idąc do domu ?
      Chyba ustawiali sobie je w domu obok kryształów , bo są one z przezroczystego plastiku .
      Elektryk nie miał drugiego więc zakładał ,, baypasa '' z kabelków.
      zakład pracy chronionej żeby nie napisać ostrzej .

      • 2 0

  • Cały tabor GAiT jest zabytkowy i obecnie tylko zabytkani sie chwala !Za 10 lat pewnie sie dopiero zaczna chwalic autobusem (4)

    elektrycznym czy innym bez emisyjnym gdy już w całes Polsce będą tylko takie!Ten szrot trujacy na potege spalinami powinien trafic na złomowisko i przepalony w hucie wtedy byłby jedyny pożytek zniego bo tak truja spalinami ze nawet jako komunikacja miejska był szkodliwy tak jak pojedyncze blachosmrody .Jedynym zabytkiem powinien być ten ogórek i nic więcej.Miałem NIEprzyjemność jechać wszystkimi ztych zabytków i tylko atrakcją były ogórki ale ze względów zabudowy wnętrza ,wielkiej kierownicy itp.A uznawanie kultowe złomy z epoki PRLu które jeszcze niedawno były w użytku sa przegięciem!

    • 23 80

    • Ekolog się znalazł śmieszny jestes

      • 4 0

    • kiedy ostatnio jechałeś autobusem? (2)

      20 lat temu?

      • 10 0

      • To troll

        • 4 1

      • On tylko z pedałami jeździ ;)

        Rowerowymi oczywiscie ;)

        • 9 1

  • (7)

    Kolejny zabytek...oj ile ich już jest? Przecież co drugi to zabytek który wozi pasażerów. Już chyba zapomnieli o kontroli przez ITD na pętli w Oliwie.

    • 28 35

    • Ile zabytków ma gait? (3)

      100%

      Niestety taka prawda, gdańska komunikacja to skansen, szczególnie jeśli porównamy z pobliskim śledziowem..

      • 2 4

      • (2)

        No patrz. A kiedy nie jade to podrozuje nowka sztuka rocznik 2019

        • 2 2

        • pfffffffffffffff, doskonały dowcip milordzie (1)

          gdybym nie dojeżdżał zbiorkomem do pracy to może bym ci uwierzył :D
          Tramwaje? Złom.
          Torowiska? Złom.
          Autobusy? Złom.
          SKM? Lepiej już było.
          PKM? Nie złom, ale niedostosowane do potrzeb.

          Co ty masz w Gdańsku z 2019? Chyba karnet na mecze dla menadżerów gaitu...

          • 1 1

          • Wam jest zawsze źle, dlatego nigdzie was nie chcą i nie lubią. ;)

            • 1 2

    • Tramwaj Konstal 105 to przecież zabytek

      A sporo ich jeździ codziennie na liniach 5 i 8, nawet jedna ósemka ma trzy wagony

      • 4 0

    • Jezdze codziennie

      I dawno nie widzialem starego autobusu. Same nowki sztuki wiec nie wiem skad masz taka opinie na ten temat

      • 4 4

    • Chyba dawno nie jechales

      • 8 1

  • Jelcz (2)

    Dziwne..taki autobusy przecież u nas jeździły,zamiast zostawic chociaż po jednym ,to wszystko poszło na złom a teraz kupują za dość wielkie pienidze

    • 9 3

    • Typowe w Trójmieście, w Gdyni są jeszcze lepsi, bo pokasowali ziutki, a potem sprowadzili jednego z Ukrainy. I jeszcze nie jest odwzorowany idealnie.

      • 4 0

    • 20tys to wielkie pieniadze? Litosci

      • 4 0

  • (2)

    Czy Zomkowski jest odpowiedzialny za kompletny brak jakichkolwiek regularności w rozkładzie 108?
    Na zachodzie autobusy jeżdżą w określonym takcie a tutaj co godzina to inaczej.

    • 10 11

    • Czemu odnośnikiem jest ciągle zachód? Tam niby autobusy się nie spóźniają?

      • 2 0

    • Po co na 108 autobus co kilka minut?

      • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane