- 1 Pościg za nastolatkami. Znaleziono pistolet (283 opinie)
- 2 Tyle będzie zarabiać Aleksandra Kosiorek (129 opinii)
- 3 Nastolatkowie zginęli po 40-km pościgu (779 opinii)
- 4 Nowy przystanek kolejowy na granicy miast (106 opinii)
- 5 Samolot lądował przez atak paniki pasażera (59 opinii)
- 6 Zniesiono zakaz wstępu do lasu w Gdyni (97 opinii)
Kolejowy objazd na Kaszuby powstanie do lata 2022
2 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Mała rewolucja na PKM. Pociągi przez Kokoszki i do Gdańska Głównego
PKM szuka wykonawcy, który zaprojektuje i wybuduje ok. 1,5 km toru na odcinku Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki, będącego elementem tzw. bajpasa kartuskiego. Pozostałą część - ok. 16 km torów - zmodernizuje PKP PLK. Prace zakończą się latem 2022 roku. Dzięki temu powstanie objazd kolejowy na Kartuzy na czas elektryfikacji linii PKM i rozbudowy linii 201.
By w trakcie tych prac ruch kolejowy z Trójmiasta na Kaszuby nie zamarł zupełnie, potrzebne jest stworzenie objazdu. Spółka PKM odpowiada za odbudowę ok. 1,5 km toru na odcinku Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki, natomiast po stronie PKP PLK jest modernizacja ok. 16-kilometrowego odcinka istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz.
Czytaj też: Przetarg na elektryfikację PKM jeszcze w tym roku
Oferty do sierpnia, realizacja do września 2022
Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła właśnie przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych na swoim odcinku.
- Wykonawcy mają teraz czas do 4 sierpnia 2020 roku na złożenie swoich ofert, a zwycięzca przetargu będzie musiał wykonać wszystkie prace pozwalające na użytkowanie nowej linii kolejowej i uruchomienie na niej ruchu pasażerskiego do 9 września 2022 roku - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Na przygotowanie projektów i zdobycie niezbędnych pozwoleń wykonawca będzie miał 9 miesięcy od dnia podpisania umowy oraz 24 miesiące na realizację wszystkich robót wraz z uzyskaniem wszelkich wymaganych zezwoleń i dopuszczeń. O wyborze decydować będzie cena (95 proc.) i doświadczenie wykonawcy (5 proc.).
- Warto podkreślić, że już kilka lat temu, podczas projektowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, przewidzieliśmy możliwość reaktywacji linii 234 w przyszłości i naszą linię wybudowaliśmy w sposób minimalizujący obecnie prace niezbędne do połączenia obu linii kolejowych - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Dlatego m.in. od razu na wysokości Kiełpinka zastosowany został inny typ rozjazdów pozwalający na jazdę z prędkością 100 km/h w kierunku bajpasu. Również projekt elektryfikacji linii PKM w okolicy Kiełpinka został przygotowany w sposób ułatwiający realizację "bajpasu kartuskiego", a oba zadania są ze sobą ściśle skoordynowane.
100 mln zł na odcinek PLK
Pod koniec maja PKP PLK ogłosiła drugi przetarg na realizację bajpasu kartuskiego. Oferty można składać do 16 lipca (termin był już dwukrotnie przekładany, więc mogą nastąpić kolejne przesunięcia). Modernizacja 16-kilometrowego odcinka ma pochłonąć 100 mln zł (bez VAT). Wybrany wykonawca będzie miał 23 miesiące na realizację zadania. To oznacza, że roboty wykonywane na zlecenie PKM i PLK zakończą się mniej więcej w tym samym terminie.