• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komunikacja na zamówienie? Pomysł dla Chwarzna i Wiczlina

rb
6 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Mieszkańcy Chwarzna i Wiczlina niechętnie wybierają komunikację miejską. Urzędnicy chcą to zmienić. Mieszkańcy Chwarzna i Wiczlina niechętnie wybierają komunikację miejską. Urzędnicy chcą to zmienić.

1,5 tys. mieszkańców Chwarzna i Wiczlina odpowiedziało na pytania, jak poprawić komunikację z centrum Gdyni. Jednym z pomysłów jest zamawianie przez posiadaczy biletów okresowych o wybranej godzinie z rozkładu jazdy kursu mikrobusu dojeżdżającego na konkretny przystanek i stamtąd dalsza podróż miejskim autobusem.



Ile czasu zajmuje ci dojście do przystanku komunikacji miejskiej?

Badanie zostało przeprowadzone w ramach projektu o nazwie Smacker. W 85 proc. finansuje go Unia Europejska, wykładając około 1 mln zł. Celem jest zmniejszenie różnic między obszarami peryferyjnymi a centrami europejskich miast. W Gdyni do badania wybrano Chwarzno i Wiczlino.

Przybywa mieszkańców i aut



To wciąż najszybciej rozwijające się dzielnice Gdyni, których mieszkańcy mają jednak spore problemy z dostaniem się do Śródmieścia. Powodem jest m.in. zakorkowana ul. Chwarznieńska. Od grudnia pasażerowie zaoszczędzają minuty dzięki kontrabuspasowi. W pełni zator ma zniknąć po planowanej budowie Obwodnicy Witomina.

Unijny projekt ma wskazać na inne bolączki i możliwość ich potencjalnego rozwiązania. Pierwszym etapem realizowanym pod koniec 2019 roku było przeprowadzenie ankiety wśród mieszkańców, w której pytano o ich zachowania komunikacyjne. Wzięło w niej udział 1,5 tys. osób.

Narzekania na tłok, ale większość wybiera samochód



Okazało się, że mimo prób przekonywania do komunikacji miejskiej, w ciągu ostatnich trzech lat w zachodnich dzielnicach Gdyni wzrosła popularność korzystania z własnych samochodów. Jazdę autem preferuje blisko 70 proc. badanych. By to zmienić, ankietowani, jako konieczne, uznali zwiększenie częstotliwości kursów niektórych autobusów w godzinach szczytu, dostępności przystanków, uzupełnienie infrastruktury o wiaty przystankowe, ławki czy niezbędne oświetlenie.

Co ciekawe, mieszkańcy wskazali, że problemem dzielnic są zatłoczone ulice, jednocześnie połowa badanych w wieku 31-40 lat przyznała, że podwozi swoje dzieci samochodem na lekcje do szkoły.

Mieszkańcy chcą transportu na żądanie



Ankietowanym zaproponowano również potencjalne usługi, mogące zwiększyć atrakcyjność transportu zbiorowego. 75 proc. uznało, że najlepsza byłaby możliwość korzystania z transportu na żądanie na zasadzie wcześniejszej rezerwacji, ale tylko dla posiadaczy biletu okresowego.

Rozkład ZKM Gdynia


W praktyce polega to na zamawianiu kursu o wybranej godzinie z rozkładu jazdy, który dowoziłby pasażerów na wybrany przystanek, skąd, już zwykłymi liniami, mogliby kontynuować podróż do innych części miasta.

W Polsce są już podobne rozwiązania



Taki system działa m.in. w Szczecinie.

- Pasażerowie, po skontaktowaniu się z naszym dyspozytorem, mogą zamówić realizację konkretnego kursu na jednej z trzech linii funkcjonujących w ramach systemu transportu na żądanie obsługujących podmiejskie osiedla. Kursy realizowane są wyłącznie po uprzednim telefonicznym zgłoszeniu, minimum 20 minut przed planowanym rozpoczęciem kursu - czytamy na stronie Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie.
Specjaliści od transportu publicznego przyznają, że takie usługi mogą spowodować większe zainteresowanie mieszkańców komunikacją miejską i nie powodują kosztów po stronie operatora. Do obsługi potrzeba wówczas bowiem mniejszej liczby autobusów niż na regularnej linii. Powstają już pierwsze aplikacje, których działanie jest podobne do samochodowych jak np. Uber.

Urzędnicy nie ukrywają, że transport na żądanie to na razie melodia przyszłości, ale niebawem mieszkańcy mają zobaczyć pierwsze efekty programu Smacker.

Autobusy jadą legalnie pod prąd. Film z grudnia 2019


Na początek elektroniczne rozkłady na przystankach



- Już za kilka miesięcy planujemy uatrakcyjnić część przystanków w dzielnicy dotykowymi ekranami z rozkładem jazdy, elementami zielonymi i małej architektury miejskiej: donicami, ławkami - wylicza Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Z projektem spore oczekiwania wiążą także radni dzielnicy współpracujący przy jego realizacji.

- Obecnie w naszej dzielnicy z dnia na dzień przybywa nowych mieszkańców, a co za tym idzie, i samochodów, czas na wyjazd z dzielnicy systematycznie się wydłuża - wskazuje Małgorzata Białoskórska, przewodnicząca Rady Dzielnicy Chwarzno-Wiczlino.
Zwieńczeniem projektu ma być plan mobilności dla dzielnicy oraz lista działań do wykonania.

rb

Miejsca

Opinie (141) 3 zablokowane

  • "Uatrakcyjnić przystanki wyświetlaczami" (11)

    Znowu wywalanie pieniędzy w błoto! Po co to komu? Kogo to przekona?

    • 100 13

    • Potrzebny autobus z Wiczlina przez estakadę (5)

      Na Obłuże. I wspólny bilet na zkm i skm w Gdyni.

      • 40 4

      • (2)

        X też jest

        • 4 3

        • X nie jedzie przez Wiczlino (1)

          • 6 0

          • I oby tak pozostało

            Jedyna sensowna linia w mieście

            • 1 0

      • K jeździ (1)

        • 9 4

        • K jedzie naokoło przez zakorkowaną Morską

          I do tego jedzie z Karwin i się spóźnia

          • 5 0

    • mnie przekonało (1)

      świetne miejsce pod sprzedaż reklam i ich wyświetlanie, dziękuję, ta inwestycja jest dobra i ma szanse się zwrócić

      • 0 9

      • Przekonało bo jesteś z tej bandy od łucyka

        • 2 1

    • Skoro dało się ludzi w wieku 30-40 lat (2)

      przekonać że bieganie jest modne i teraz wszyscy biegają, to wystarczy ich przekonać, że odwożenie dzieci do szkoły to bardzo źle widziane i po bólu. Akcja #nieodwożędzieckaautem itp. ;-P

      • 45 6

      • Popieram !

        • 4 0

      • dowożenie dzieci do przedszkola/szkoły autem to zabieranie im normalnego dzieciństwa

        niektórzy robią to nawet jeśli miedzy domem a przedszkolem/ szkołą wynosi mniej niż 800 metrów. Tylko współczuć dzieciom i ich rodzicom. Potrzebny jest Rowerowy Maj.

        • 8 3

  • Chwarzno- Wiczlino no to już koniec świata

    • 19 0

  • Chwarzno i Wiczlino to już koniec świata dla mnie

    • 18 0

  • opinia

    Korki znikną, jak "jaśnie chrabiowie i Chrabianki" przestaną codziennie po byle bzdety i głupoty w pojedynkę jeżdzić autem do Riviery itp ... itd...., a znam małżenstwa, co on i ona mają osobne auta, dlatego batem pogonic do autobusu!!!

    • 16 10

  • A niech sobie stoją w korkach

    Ich sprawa. Wiedzieli w jakie pola sie wprowadzają

    • 4 19

  • Opinia wyróżniona

    zmniejszenie różnic między obszarami peryferyjnymi a centrami europejskich miast. (1)

    Gdynia stara się wyrównywać dysproporcje logistyczne pomiędzy centrum a peryferiami zamknięcie granic, gorzej z podejściem do tego samych mieszkańców ? Zamrożenie transportu lotniczego, ograniczenie mobilności wewnątrzkrajowej, przerwanie łańcuchów dostaw i stosowanie się do reklamowanego polecenia zostań w domu spowodowały, że mocno ucierpiał zarówno sektor transportu towarowego, jak i pasażerskiego, gdzie może się przemieszczać kilka osób w komunikacji miejskiej, pozamiejskiej. W tych transportach a z nich przychodów osiągnięto mniej o ok. 80-95 proc.
    Jedynie kurierzy ratują sytuacje. To Jedyny segment rynku usług transportowych, który nie został poszkodowany przez pandemię, a nawet nieznacznie wzrósł, bo dystrybucja paczek i przesyłek kurierskich dziś się rozwija.
    Dobrze, że Gdynia prowadzi takie badania na pewno będzie je można wykorzystać po ustaniu pandemii. To, że w mieście z morza i marzeń jest dobrze z komunikacją miejską nie oznacza żeby nie miało być bardzo dobrze.

    • 11 21

    • logistyk?

      Na prawdę?
      8@

      • 1 1

  • A Północ leży i kwiczy.

    Na Oksywiu i innych dzielnicach też co chwila przybywa nowych budynków, o Kosakowie już nie wspominając. Kilka kawałków buspasów problemu nie rozwiązuje, bo żeby się do nich dostać, trzeba godzinę w korkach odstać. Nic w tym kierunku się nie robi... Kolejka za 10 lat mówi sama za siebie, tym bardziej, że mowa o niej jest już od lat przynajmniej 15.

    • 24 0

  • Urzędnicy oderwani od rzeczywistości (6)

    Cytat miesiąca:
    "Już za kilka miesięcy planujemy uatrakcyjnić część przystanków w dzielnicy dotykowymi ekranami z rozkładem jazdy, elementami zielonymi i małej architektury miejskiej: donicami, ławkami - wylicza Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni."
    Panie Wiceprezydencie Łucyk mieszkańcy Gdyni chcą podróżować SKM po mieście na miesięcznym bilecie ZKM tak jak to jest od ponad miesiąca w Gdańsku.
    Urzędnicy w Gdyni są oderwani od rzeczywistości, nie potrzebujemy P
    elektronicznych dotykowych rozkładów czy donic na przystankach, to nie uatrakcyjni oferty przewozowej w zatłoczonym mieście.

    • 120 8

    • szczur i jego świta

      mam już dosyć tych złodzie... a BO to jeszcze większy szwindel niż w GD

      • 1 1

    • dotykowe wyświetlacze owinięte folią żeby ich nikt nie dotykał,nawet gdyby nie było epidemii w tej chwili to i tak bym tego nie dotknął .

      • 5 0

    • Ale na bilecie w z opcja SKM to znajomi od ekranów i donic i kolorowych naklejek nie zarobią

      • 14 1

    • Na takich innowacjach jest najłatwiej zarobić

      Obywatelu morda w kubeł

      • 15 0

    • i jeszcze wifi i ładowarka USB

      o zerowej przydatności

      • 7 3

    • W dobie kryzysu i smartfonów

      Jak jesteś "urzędnikiem" to na pewno donice i dotykowe elektroniczne rozkłady na przystankach są jak najbardziej potrzebne w Gdyni ! ;-)

      • 13 2

  • (1)

    W żadnym kraju i w żadnej cywilizacji zbiorkom nigdy nie rozwiązał problemów z transportem. Coś dopasowane dla wszystkich nigdy nie rozwiąże problemów nawet części z tej grupy. Tylko pojazdy indywidualne, osobiste. Nie ma miejsca na drogach to może w końcu czas zacząć latać, wytyczyć bezkosztowo drogi w powietrzu nad miastem, w ostatnim czasie mamy wysyp na rynku małych załogowych pojazdów latających, koszt porównywalny do bardzo średniego samochodu. Cóż dla niektórych obywatel który może pojechać gdzie chce, kiedy chce to bardzo niewygodna sytuacja.

    • 0 23

    • na takie latanie potrzeba więcej energii niż na jeżdżenie.

      • 1 1

  • (5)

    Jeżeli autobusy mogą jeździć "pod prąd" ponieważ tak mają wyznaczony bus pas to również osobowe auta powinny korzystać w godzinach porannego szczytu.
    Po 15.00 odwrotnie z centrum do góry trzecim pasem.
    W USA to działa i jakoś to idzie.
    A wy zarezerwowaliście dodatkowy pas dla pojedyńczych, pustych autobusów.

    • 40 53

    • To przesiądź się do tego autobusu.

      • 4 0

    • W USA już to nie działa (2)

      Właśnie tam udowodniono, że nie ma takiej ilości pasów, której nie dałoby się zakorkować

      • 20 9

      • to nie działa nigdzie na świecie. Próbowali nie tylko w USA (1)

        ale także w Chinach, Rosji, Brazylii i wielu innych krajach trzeciego świata. Rekordowy (9 dniowy) korek na autostradzie zanotowano w Rosji. We Francji co roku na początku sierpnia zakorkowane wszystkie autostrady z Paryża na Lazurowe Wybrzeżę. W Chorwacji przewodniki turystyczne podają prognozy, w jakie weekendy autostrady wiodące nad Adriatyk będą zakorkowane. Na Pomorzu między Gdynią a Władysławowem jeszcze autostrady nie ma, ale korek w lecie potrafi sięgnąć nieźle poza horyzont. Nadal jednak internauci i decydenci gdyńscy uważają, że obwodnica Witomina czy innych suburbiów złagodzi korki. Nie złagodzi, Przesunie je bliżej centrum miasta.

        • 7 5

        • co ty koleś pitolisz?

          w USA i w zach.UE są autostrady, które mają pasy przestawiane - 3pasy rankiem do miasta po południu tylko jeden pas - w SAN Diego to nawet Betonowe pachołki są tak 2x dziennie przesuwane.

          • 9 2

    • to się na tym wiczlinie zdecydujcie

      autobusy jeżdżą puste czy zatłoczone?

      • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane