• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komunikacja nocna w Trójmieście: drogo i rzadko

Krzysztof Koprowski
14 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Komunikacja nocna w Trójmieście jest jedną z najdroższych w Polsce. Komunikacja nocna w Trójmieście jest jedną z najdroższych w Polsce.

Mieszkańcy Trójmiasta w ostatnim czasie mieli sporo powodów, by przeklinać nocną komunikację miejską. Postanowiliśmy sprawdzić rozwiązania stosowane w innych polskich aglomeracjach. Nasza komunikacja nie wyróżnia się wprawdzie ilością linii i połączeń, ale za to... wysoką ceną.



Warszawskie metro w weekendy w nocy kursuje co 15 minut. Warszawskie metro w weekendy w nocy kursuje co 15 minut.
Trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, którą poruszają się tramwaje także nocą. Trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, którą poruszają się tramwaje także nocą.
Zestawienie ofert nocnej komunikacji miejskiej wraz z cenami przejazdów w porze nocnej. Zestawienie ofert nocnej komunikacji miejskiej wraz z cenami przejazdów w porze nocnej.
Stolica Polski w zakresie nocnego transportu zbiorowego jest ewenementem w naszym kraju. Około północny, gdy do zajezdni wracają tramwaje, na miasto wyruszają autobusy ponad 40 linii, każda z częstotliwością ok. dwóch pojazdów na godzinę. Kursują one aż do wznowienia ruchu tramwajowego (tj. ok. 4-5 rano). Wcześniej, bo ok. 3 w nocy w weekendy (w dni powszednie ok. 24) przestaje funkcjonować metro.

- Kursy warszawskim metrem w nocy po godz. 24, piątek/sobota i sobota/niedziela realizowane są od 2007 roku. Przez pierwszy rok pociągi kursowały co pół godziny, a od 2008 roku jeżdżą co 15 minut. Były pomysły, aby metro kursowało przez całą dobę, jednak jest to niemożliwe ze względu na przerwę techniczną - informuje Paweł Olek z biura prasowego ZTM Warszawa.

Co ciekawe, warszawski organizator troszczy się nie tylko o komfort, lecz również o bezpieczeństwo pasażerów. - Nad bezpieczeństwem pasażerów na liniach nocnych autobusowych przez cały tydzień czuwają pracownicy wynajętej przez ZTM Warszawa agencji ochrony. Szczególnie często pojawiają się oni na liniach, z których korzysta dużo młodzieży - dodaje Paweł Olek.

Podróż transportem miejskim w nocy w Warszawie kosztuje tyle samo co w dzień, gdyż nie ma podziału na bilety dzienne i nocne. Najtańszy przejazd to wydatek 2 zł (od 16 sierpnia - 2,6 zł) za 20 minut.

Równie korzystnie przedstawia się oferta komunikacyjna w Poznaniu. Stolica Wielkopolski, licząca nieco ponad 100 tys. mieszkańców więcej od Gdańska, posiada aż 21 autobusowych linii nocnych. Dodatkowo, szybką i wygodną komunikację pomiędzy północnymi dzielnicami wielkopłytowymi a centrum miasta zapewnia nocna linia tramwajowa, kursująca bezkolizyjną trasą szybkiego tramwaju.

Czy korzystasz z nocnej komunikacji miejskiej?

- Nocna linia tramwajowa uruchomiona została kilka miesięcy po uruchomieniu całej trasy szybkiego tramwaju w 1997 r. Trasa została wykonana w dużej części w wykopie, który ogranicza hałas i nie jest mocno uciążliwa dla mieszkańców okolicznych budynków. Frekwencja w tramwaju nocnym w weekendy wynosi ok. 50 proc. Ze względu na nieco wyższe ryzyko aktów wandalizmu, na N21 jeżdżą tramwaje nieco bardziej wysłużone - informuje Jarosław Sobkowiak, specjalista ds. ruchu w ZTM Poznań.

Nocna linia tramwajowa funkcjonuje codziennie, oprócz nocy z poniedziałku na wtorek, kiedy to wykonywane są doraźne prace naprawcze. Częstotliwość jest dość wysoka - wynosi 30 minut. Co 30 minut jeżdżą także autobusy do największych "sypialni" Poznania. Pozostałe linie mają takt ok. 1 autobus/1 godzina. Ponadto być może za kilka lat w Poznaniu uruchomiona zostanie kolejna nocna linia tramwajowa - na budowanej, częściowo podziemnej, trasie w kierunku Franowa - wszystko zależy od tego na ile hałas na "naziemnej" części trasy będzie dokuczliwy dla mieszkańców.

Pozostałe polskie miasta nie oferują już tak bogatej komunikacji nocnej. Wrocław tramwaje nocne zlikwidował w 2003 roku. Obecnie nocną komunikacją można podróżować 13 liniami autobusowymi, kursującymi do wczesnych godzin porannych z częstotliwością (zależnie od linii) 1-2 pojazdy/godzinę. Tu podobnie jak w Trójmieście, istnieje podział na taryfę dzienną i nocną, jednak wyłącznie w zakresie biletów jednorazowych (dzienny 2,4 zł, nocny 2,8 zł). Bilet 30-minutowy kosztuje natomiast 2,4 zł.

W Krakowie linii nocnych jest zaledwie osiem, jednak o długich trasach i przebiegu zbliżonym do dziennych tras tramwajowych. Dodatkowo funkcjonują trzy nocne linie podmiejskie, jednak o bardzo niskiej częstotliwości. Ponadto zaledwie 4 linie nocne kursują przez całą noc, podczas gdy pozostałe wykonują jeden-dwa kursy. Najtańszy bilet (brak podziału na taryfę nocną i dzienną) kosztuje 2 zł i uprawnia do podróży nie dłuższej niż 15 min.

Raptem osiem linii nocnych posiada także Łódź. Pozory jednak mylą - tak małą ilość nie wynika ze słabej oferty przewozowej, a przeogromnych tras liczących nawet do 59 przystanków podczas jednego kursu. Na każdej linii, kursy nocne wykonywane są autobusami, przeciętnie raz lub dwa razy w ciągu godziny. Pojazdy jednak wyjeżdżają na ulice już po godz. 22, a w niektórych przypadkach kursują aż do 5 rano.

Co o swojej ofercie sądzą trójmiejscy organizatorzy i przewoźnicy komunikacji miejskiej?

Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora w ZTM Gdańsk
Dużym sukcesem okazało się uruchomienie nocnej linii tramwajowej z Chełmu w kierunku Dolnego Tarasu. Ubiegłoroczne badania wskazały, że popyt na tę linię istnieje jedynie w weekendy. Dlatego w tym roku kursuje ona w nocy piątek/sobota, sobota/niedziela i niedziela/poniedziałek.

Zainteresowanie nocną ofertą komunikacji jest bardzo zróżnicowane. W ciągu tygodnia korzysta z niej mała ilość osób, natomiast w weekendy popyt zdecydowanie rośnie. Wówczas często na trasy wyjeżdżają autobusy o większej pojemności. Dodatkowo, jeżeli pojemność autobusów przegubowych nie wystarcza, uruchamiane są dodatkowe kursy. W sezonie letnim autobusy przegubowe kursują także w ciągu tygodnia, w dni powszednie.

Aktualnie nie planuje się zmiany taryfy, lecz rozważamy zrównanie cenowe biletów dziennych i nocnych. Decyzja zostanie podjęta dopiero po poznaniu wyniku analizy skutków finansowych dla budżetu miejskiego. Jeżeli uda się wykazać, że ujednolicenie cen doprowadzi do wzrostu popytu i w konsekwencji obniżenia poziomu dofinansowania miasta do komunikacji, to taka zmiana ma szansę na realizację.

Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM Trójmiasto

W nocy SKM funkcjonuje jako jako SKN - czyli Szybka Kolej Nocna. To pociągi dla tych, którzy ciężki tydzień pracy chcą odreagować wieczorną zabawą. Dodatkowo w dni, kiedy w nocy odbywają się duże imprezy wypracowaliśmy z ich organizatorami wzorcową logistykę. Posiadają oni "gorącą linię" telefoniczną z naszym dyspozytorem, który na dany sygnał np: zakończenie koncertu, uruchomia dodatkowe zamówione wcześniej pociągi. To taka wzmocniona "SKN-ka".

Opinie (173) 7 zablokowanych

  • Masakra!!

    Dojazd nocnym ze starego miasta na Morenę... ! Gratulację dla pomysłowych. Ogólnie to Morena jest licho skompunikowana z resztą Gdańska. A z nocnych godzin wyboru nie ma. Czyli weekend w domu, bo taksówka ok. 60 zł. Gratulacje

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane