• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komunikacja nocna w Trójmieście: drogo i rzadko

Krzysztof Koprowski
14 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Komunikacja nocna w Trójmieście jest jedną z najdroższych w Polsce. Komunikacja nocna w Trójmieście jest jedną z najdroższych w Polsce.

Mieszkańcy Trójmiasta w ostatnim czasie mieli sporo powodów, by przeklinać nocną komunikację miejską. Postanowiliśmy sprawdzić rozwiązania stosowane w innych polskich aglomeracjach. Nasza komunikacja nie wyróżnia się wprawdzie ilością linii i połączeń, ale za to... wysoką ceną.



Warszawskie metro w weekendy w nocy kursuje co 15 minut. Warszawskie metro w weekendy w nocy kursuje co 15 minut.
Trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, którą poruszają się tramwaje także nocą. Trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, którą poruszają się tramwaje także nocą.
Zestawienie ofert nocnej komunikacji miejskiej wraz z cenami przejazdów w porze nocnej. Zestawienie ofert nocnej komunikacji miejskiej wraz z cenami przejazdów w porze nocnej.
Stolica Polski w zakresie nocnego transportu zbiorowego jest ewenementem w naszym kraju. Około północny, gdy do zajezdni wracają tramwaje, na miasto wyruszają autobusy ponad 40 linii, każda z częstotliwością ok. dwóch pojazdów na godzinę. Kursują one aż do wznowienia ruchu tramwajowego (tj. ok. 4-5 rano). Wcześniej, bo ok. 3 w nocy w weekendy (w dni powszednie ok. 24) przestaje funkcjonować metro.

- Kursy warszawskim metrem w nocy po godz. 24, piątek/sobota i sobota/niedziela realizowane są od 2007 roku. Przez pierwszy rok pociągi kursowały co pół godziny, a od 2008 roku jeżdżą co 15 minut. Były pomysły, aby metro kursowało przez całą dobę, jednak jest to niemożliwe ze względu na przerwę techniczną - informuje Paweł Olek z biura prasowego ZTM Warszawa.

Co ciekawe, warszawski organizator troszczy się nie tylko o komfort, lecz również o bezpieczeństwo pasażerów. - Nad bezpieczeństwem pasażerów na liniach nocnych autobusowych przez cały tydzień czuwają pracownicy wynajętej przez ZTM Warszawa agencji ochrony. Szczególnie często pojawiają się oni na liniach, z których korzysta dużo młodzieży - dodaje Paweł Olek.

Podróż transportem miejskim w nocy w Warszawie kosztuje tyle samo co w dzień, gdyż nie ma podziału na bilety dzienne i nocne. Najtańszy przejazd to wydatek 2 zł (od 16 sierpnia - 2,6 zł) za 20 minut.

Równie korzystnie przedstawia się oferta komunikacyjna w Poznaniu. Stolica Wielkopolski, licząca nieco ponad 100 tys. mieszkańców więcej od Gdańska, posiada aż 21 autobusowych linii nocnych. Dodatkowo, szybką i wygodną komunikację pomiędzy północnymi dzielnicami wielkopłytowymi a centrum miasta zapewnia nocna linia tramwajowa, kursująca bezkolizyjną trasą szybkiego tramwaju.

Czy korzystasz z nocnej komunikacji miejskiej?

- Nocna linia tramwajowa uruchomiona została kilka miesięcy po uruchomieniu całej trasy szybkiego tramwaju w 1997 r. Trasa została wykonana w dużej części w wykopie, który ogranicza hałas i nie jest mocno uciążliwa dla mieszkańców okolicznych budynków. Frekwencja w tramwaju nocnym w weekendy wynosi ok. 50 proc. Ze względu na nieco wyższe ryzyko aktów wandalizmu, na N21 jeżdżą tramwaje nieco bardziej wysłużone - informuje Jarosław Sobkowiak, specjalista ds. ruchu w ZTM Poznań.

Nocna linia tramwajowa funkcjonuje codziennie, oprócz nocy z poniedziałku na wtorek, kiedy to wykonywane są doraźne prace naprawcze. Częstotliwość jest dość wysoka - wynosi 30 minut. Co 30 minut jeżdżą także autobusy do największych "sypialni" Poznania. Pozostałe linie mają takt ok. 1 autobus/1 godzina. Ponadto być może za kilka lat w Poznaniu uruchomiona zostanie kolejna nocna linia tramwajowa - na budowanej, częściowo podziemnej, trasie w kierunku Franowa - wszystko zależy od tego na ile hałas na "naziemnej" części trasy będzie dokuczliwy dla mieszkańców.

Pozostałe polskie miasta nie oferują już tak bogatej komunikacji nocnej. Wrocław tramwaje nocne zlikwidował w 2003 roku. Obecnie nocną komunikacją można podróżować 13 liniami autobusowymi, kursującymi do wczesnych godzin porannych z częstotliwością (zależnie od linii) 1-2 pojazdy/godzinę. Tu podobnie jak w Trójmieście, istnieje podział na taryfę dzienną i nocną, jednak wyłącznie w zakresie biletów jednorazowych (dzienny 2,4 zł, nocny 2,8 zł). Bilet 30-minutowy kosztuje natomiast 2,4 zł.

W Krakowie linii nocnych jest zaledwie osiem, jednak o długich trasach i przebiegu zbliżonym do dziennych tras tramwajowych. Dodatkowo funkcjonują trzy nocne linie podmiejskie, jednak o bardzo niskiej częstotliwości. Ponadto zaledwie 4 linie nocne kursują przez całą noc, podczas gdy pozostałe wykonują jeden-dwa kursy. Najtańszy bilet (brak podziału na taryfę nocną i dzienną) kosztuje 2 zł i uprawnia do podróży nie dłuższej niż 15 min.

Raptem osiem linii nocnych posiada także Łódź. Pozory jednak mylą - tak małą ilość nie wynika ze słabej oferty przewozowej, a przeogromnych tras liczących nawet do 59 przystanków podczas jednego kursu. Na każdej linii, kursy nocne wykonywane są autobusami, przeciętnie raz lub dwa razy w ciągu godziny. Pojazdy jednak wyjeżdżają na ulice już po godz. 22, a w niektórych przypadkach kursują aż do 5 rano.

Co o swojej ofercie sądzą trójmiejscy organizatorzy i przewoźnicy komunikacji miejskiej?

Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora w ZTM Gdańsk
Dużym sukcesem okazało się uruchomienie nocnej linii tramwajowej z Chełmu w kierunku Dolnego Tarasu. Ubiegłoroczne badania wskazały, że popyt na tę linię istnieje jedynie w weekendy. Dlatego w tym roku kursuje ona w nocy piątek/sobota, sobota/niedziela i niedziela/poniedziałek.

Zainteresowanie nocną ofertą komunikacji jest bardzo zróżnicowane. W ciągu tygodnia korzysta z niej mała ilość osób, natomiast w weekendy popyt zdecydowanie rośnie. Wówczas często na trasy wyjeżdżają autobusy o większej pojemności. Dodatkowo, jeżeli pojemność autobusów przegubowych nie wystarcza, uruchamiane są dodatkowe kursy. W sezonie letnim autobusy przegubowe kursują także w ciągu tygodnia, w dni powszednie.

Aktualnie nie planuje się zmiany taryfy, lecz rozważamy zrównanie cenowe biletów dziennych i nocnych. Decyzja zostanie podjęta dopiero po poznaniu wyniku analizy skutków finansowych dla budżetu miejskiego. Jeżeli uda się wykazać, że ujednolicenie cen doprowadzi do wzrostu popytu i w konsekwencji obniżenia poziomu dofinansowania miasta do komunikacji, to taka zmiana ma szansę na realizację.

Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM Trójmiasto

W nocy SKM funkcjonuje jako jako SKN - czyli Szybka Kolej Nocna. To pociągi dla tych, którzy ciężki tydzień pracy chcą odreagować wieczorną zabawą. Dodatkowo w dni, kiedy w nocy odbywają się duże imprezy wypracowaliśmy z ich organizatorami wzorcową logistykę. Posiadają oni "gorącą linię" telefoniczną z naszym dyspozytorem, który na dany sygnał np: zakończenie koncertu, uruchomia dodatkowe zamówione wcześniej pociągi. To taka wzmocniona "SKN-ka".

Opinie (173) 7 zablokowanych

  • prawda (5)

    uważam ze w takim Mieście jakim jest gdańsk to komunikacja nocna jest do niczego, za rzadko jezdza autobusy, sa wyjątki ze po imprezach podstawiają jakies autobusy ale to mozna policzyc na palcach. Troche wstyd zobaczymy co będzie na euro jak kibice beda chcieli jechać i przyjdzie im czekac zalozmy 2 godziny na przystanku.KOMUNIKACJA NOCNA DO POPRAWY!!!!!!

    • 18 2

    • (4)

      Komunikacja MIEJSKA do poprawy. Nie tylko nocna.

      • 5 1

      • (3)

        Miejska jeszcze jako tako.. Za to nocna w całym Trójmieście zawodzi na całej linii!! To chyba dlatego, że ci, którzy pracują w ZTM, ZKM czy SKM podróżują samochodami i nie mają okazji wysłuchać niezadowolonych pasażerów, którzy niezależnie od pory roku muszą czekać na spóźnione autobusy czy kolejki.. Brak informacji, kiepska organizacja nocnego transportu.. Słowem kiepska wizytówka 3miasta!

        • 1 2

        • (2)

          W nocy się śpi , a nie szlaja po imprezach . Masz na to kasę , bierz taryfę !!!!!!!

          • 3 6

          • (1)

            Chcesz spać, to śpij.. A ja taksówkarzom za przejazd w sumie krótkiego odcinka nie będę płaciła 3 razy więcej niż normalnie, jeśli mam alternatywę w postaci komunikacji miejskiej..

            • 0 0

            • dlaczego nikt nie napisze że problemy są po imprezach plenerowych raczej nie codziennie wszystko się ocenia po skrajnościach natomiast Warszawa a Gdynia czy Gdańsk to chyba trochę inna skala tu nie trzeba 40 linii nocnych bo zwyczajnie nie ma kogo wozić

              • 0 0

  • Nasza nocna komunikacja to jakiś erzac,dno,lipa,czy też krótko mówiąc gó.no.Istnieje tylko dlatego by "ktoś wazny" mógł powiedzieć ,że jest!.Za nieboszczki komuny były nocne tramwaje.Kursowały w takcie co pól godziny i nie było istotne czy to się komuś opłaca czy nie.One były do dyspozycji ewentualnych pasażerów.Dla przykładu tramwaj nr 20 Oliwa-Siedlce kursował co 30 minut.Dziś autobus N - ileś tam jadący jakąś wydziwioną trasa przez Siedlce i lotnisko plus okoliczne wiochy do Wrzeszcza jeżdzi w blizej nie określonych taktach za kazdym razem inną trasą mniej wiecej co 2 godziny....i to nie codziennie.Reasumując...lepiej zasuwać z buta lub złapac taryfę....no i może o to w tym wszystkim chodzi.

    • 6 3

  • lotek

    nocna komunikacja to tragedia, kiedys przylecialem kolo troche po 23-ciej na lotnisko i wyszlo mi, ze gdybym korzystal z komunikacji nocnej w gdyni bylbym pewnie dopiero kolo 2-giej w nocy, super!

    • 9 1

  • od lat mówię, ze mamy fatalne nocne busy

    reguralnie korzystam z nocnych autobusów w gdańsku, łodzi oraz warszawiewarszawa aktualnie w ogóle poza konkurencjęłódź, gdzie syf i mogiła ogólna, akurat w tej kwesti może nas uczyć, w centrum miasta węzeł przesiadkowy, gdzie co pół godziny pojawiają się wszystkie busy(do tego łatwo zapamiętać o której, bo dzieje się to zawsze o pełnej, albo o 0:30)niby mało lini, ale każdy znajomy, zawsze jakiś bus jadący w jego okolice znajdziea teraz u nasmega, ale to mega rzadko, jak ci ucieknie, to proszę bardzo zamarznijmała siatka, są miejsca i nie mówię tu o jakiś rejonach za obwodnicą, gdzie droga z nocnego to spacerek koło 30 minut i to w naszym super bezpiecznym po zmroku mieściebezpieczeństwo to inna sprawa, a bardziej komfort to już inna sprawa, bo to również zasługa pasażerów, którzy nie potrafią kulturalnie się napić i zamiast pozytywnego nastawienia prezentują przykłądy jak n******* polak potrafi zrobić z siebie świniea i jeszcze jedno,czy naprawdę my czytelnicy jesteśmy tacy głupi, że pan z ztm, jak ma się wypowiedzieć na temat nocnej komunikacji to gada absurdy o jednej lini tramwajowej??przecież to jest temat zastępczyprzejedź się idioto parę razy w nocy z oruni na powiedzmy na jasień, czy na sobieskiego, czy gdziekolwiek, poza aleją zwycięstwa i pogadamyi zadowolony myśli, że załatwi sprawę gadka o tramwajudebil

    • 12 1

  • od lat mówię, ze mamy fatalne nocne busy cd.

    1. i niech jak najwięcej osób piszę tu komentarze, może to poruszy debatę na ten temat, bo moim zdaniem dla miasta naprawdę WAŻNE2. czemu jak tutaj pisze, i robię ładne akapity, przerwy itp, żeby było ładnie czytelnie to wszystko mi się zlewa w jedną masę, tak jak powyżej?

    • 8 2

  • Niech w końcu zniosą tą taryfę nocną!

    Nie daje ona wielkich zysków za to wkurza pasażerów niemiłosiernie!!!

    • 5 3

  • .. (3)

    ja uważam żę w trójmieście powina być lepsza komunikacja np. w Sopocie jest autobus nocy N1 ale on Kursuje z piątku na sobote i z soboty na nidziele to to sa dwa kursy o godzinie 1.52 i 3.12wiec troche bez sensu zrobili taki autobus i jak nim jechałem to byłem sam z kierowcą .to jest tylko jeden przykład w Gdańsku powina sie poprawić komunikacja na szadólkach i innym dzielnica gdzie jest bardzo słaba komuniakcja miejsca

    • 6 1

    • (2)

      Sopot wcale nie ma swojej komunikacji , żeruje na Gdańsku i Gdyni . Ścigaj swojego prezydenta .

      • 3 0

      • Sopot jest także klientem ZTM i ZKM. Tak jak wszystkie inne miasta, gdzie pojazdy tych

        podmiotów obsługują. Czym gorszy jest od Rumi, Redy, Pruszcza... ?

        • 2 0

      • XXX

        To prawda. A w Sopocie jeżdze dosyć często w weekendy linią N1 i bardzo często kierowca stoi 10 minut bo sprzedaje bilety . Więc jestem ciekawy jak to mozliwe ze byłes sam z kierowcą .

        • 2 0

  • Postanowiłam w niedzielny wieczór z okazji długiego weekendu (1)

    wyskoczyć ze znajomymi do Sopotu.. Niestety jak po raz kolejny się przekonałam, nie warto zawracać sobie czymś takim głowy, jak rozkład jazdy.. Bo zarówno SKM, jak i gdyński ZKM nie trzyma się rozkładu.. 20 minut spóźniona kolejka (i żadnej informacji - całkowity chaos) i ponad 10 minut spóźniony nocny autobus... O to uroki nocnej komunikacji w 3mieście.. Zresztą nie pierwszy już raz.. Kolejki nocne, albo jadą za szybko, albo się spóźniają.. Albo wypadają z rozkładu..

    • 10 2

    • kolejka się spóźnia bo nachlane bydło gramoli się powoli zawraca gitarę i spowalnia odjazdy

      • 1 0

  • Z Jelitkowa nic nie jedzie przez Zaspę - masakra totalna

    jezdze z pracy...

    • 6 0

  • dziady

    gdanska zkm to zlodzieje...najdrozej i niska jakosc obslugi a bilety czasowe w zakorkowanym miescie to kpina

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane