• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komunikacja nocna w Trójmieście: drogo i rzadko

Krzysztof Koprowski
14 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Komunikacja nocna w Trójmieście jest jedną z najdroższych w Polsce. Komunikacja nocna w Trójmieście jest jedną z najdroższych w Polsce.

Mieszkańcy Trójmiasta w ostatnim czasie mieli sporo powodów, by przeklinać nocną komunikację miejską. Postanowiliśmy sprawdzić rozwiązania stosowane w innych polskich aglomeracjach. Nasza komunikacja nie wyróżnia się wprawdzie ilością linii i połączeń, ale za to... wysoką ceną.



Warszawskie metro w weekendy w nocy kursuje co 15 minut. Warszawskie metro w weekendy w nocy kursuje co 15 minut.
Trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, którą poruszają się tramwaje także nocą. Trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, którą poruszają się tramwaje także nocą.
Zestawienie ofert nocnej komunikacji miejskiej wraz z cenami przejazdów w porze nocnej. Zestawienie ofert nocnej komunikacji miejskiej wraz z cenami przejazdów w porze nocnej.
Stolica Polski w zakresie nocnego transportu zbiorowego jest ewenementem w naszym kraju. Około północny, gdy do zajezdni wracają tramwaje, na miasto wyruszają autobusy ponad 40 linii, każda z częstotliwością ok. dwóch pojazdów na godzinę. Kursują one aż do wznowienia ruchu tramwajowego (tj. ok. 4-5 rano). Wcześniej, bo ok. 3 w nocy w weekendy (w dni powszednie ok. 24) przestaje funkcjonować metro.

- Kursy warszawskim metrem w nocy po godz. 24, piątek/sobota i sobota/niedziela realizowane są od 2007 roku. Przez pierwszy rok pociągi kursowały co pół godziny, a od 2008 roku jeżdżą co 15 minut. Były pomysły, aby metro kursowało przez całą dobę, jednak jest to niemożliwe ze względu na przerwę techniczną - informuje Paweł Olek z biura prasowego ZTM Warszawa.

Co ciekawe, warszawski organizator troszczy się nie tylko o komfort, lecz również o bezpieczeństwo pasażerów. - Nad bezpieczeństwem pasażerów na liniach nocnych autobusowych przez cały tydzień czuwają pracownicy wynajętej przez ZTM Warszawa agencji ochrony. Szczególnie często pojawiają się oni na liniach, z których korzysta dużo młodzieży - dodaje Paweł Olek.

Podróż transportem miejskim w nocy w Warszawie kosztuje tyle samo co w dzień, gdyż nie ma podziału na bilety dzienne i nocne. Najtańszy przejazd to wydatek 2 zł (od 16 sierpnia - 2,6 zł) za 20 minut.

Równie korzystnie przedstawia się oferta komunikacyjna w Poznaniu. Stolica Wielkopolski, licząca nieco ponad 100 tys. mieszkańców więcej od Gdańska, posiada aż 21 autobusowych linii nocnych. Dodatkowo, szybką i wygodną komunikację pomiędzy północnymi dzielnicami wielkopłytowymi a centrum miasta zapewnia nocna linia tramwajowa, kursująca bezkolizyjną trasą szybkiego tramwaju.

Czy korzystasz z nocnej komunikacji miejskiej?

- Nocna linia tramwajowa uruchomiona została kilka miesięcy po uruchomieniu całej trasy szybkiego tramwaju w 1997 r. Trasa została wykonana w dużej części w wykopie, który ogranicza hałas i nie jest mocno uciążliwa dla mieszkańców okolicznych budynków. Frekwencja w tramwaju nocnym w weekendy wynosi ok. 50 proc. Ze względu na nieco wyższe ryzyko aktów wandalizmu, na N21 jeżdżą tramwaje nieco bardziej wysłużone - informuje Jarosław Sobkowiak, specjalista ds. ruchu w ZTM Poznań.

Nocna linia tramwajowa funkcjonuje codziennie, oprócz nocy z poniedziałku na wtorek, kiedy to wykonywane są doraźne prace naprawcze. Częstotliwość jest dość wysoka - wynosi 30 minut. Co 30 minut jeżdżą także autobusy do największych "sypialni" Poznania. Pozostałe linie mają takt ok. 1 autobus/1 godzina. Ponadto być może za kilka lat w Poznaniu uruchomiona zostanie kolejna nocna linia tramwajowa - na budowanej, częściowo podziemnej, trasie w kierunku Franowa - wszystko zależy od tego na ile hałas na "naziemnej" części trasy będzie dokuczliwy dla mieszkańców.

Pozostałe polskie miasta nie oferują już tak bogatej komunikacji nocnej. Wrocław tramwaje nocne zlikwidował w 2003 roku. Obecnie nocną komunikacją można podróżować 13 liniami autobusowymi, kursującymi do wczesnych godzin porannych z częstotliwością (zależnie od linii) 1-2 pojazdy/godzinę. Tu podobnie jak w Trójmieście, istnieje podział na taryfę dzienną i nocną, jednak wyłącznie w zakresie biletów jednorazowych (dzienny 2,4 zł, nocny 2,8 zł). Bilet 30-minutowy kosztuje natomiast 2,4 zł.

W Krakowie linii nocnych jest zaledwie osiem, jednak o długich trasach i przebiegu zbliżonym do dziennych tras tramwajowych. Dodatkowo funkcjonują trzy nocne linie podmiejskie, jednak o bardzo niskiej częstotliwości. Ponadto zaledwie 4 linie nocne kursują przez całą noc, podczas gdy pozostałe wykonują jeden-dwa kursy. Najtańszy bilet (brak podziału na taryfę nocną i dzienną) kosztuje 2 zł i uprawnia do podróży nie dłuższej niż 15 min.

Raptem osiem linii nocnych posiada także Łódź. Pozory jednak mylą - tak małą ilość nie wynika ze słabej oferty przewozowej, a przeogromnych tras liczących nawet do 59 przystanków podczas jednego kursu. Na każdej linii, kursy nocne wykonywane są autobusami, przeciętnie raz lub dwa razy w ciągu godziny. Pojazdy jednak wyjeżdżają na ulice już po godz. 22, a w niektórych przypadkach kursują aż do 5 rano.

Co o swojej ofercie sądzą trójmiejscy organizatorzy i przewoźnicy komunikacji miejskiej?

Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora w ZTM Gdańsk
Dużym sukcesem okazało się uruchomienie nocnej linii tramwajowej z Chełmu w kierunku Dolnego Tarasu. Ubiegłoroczne badania wskazały, że popyt na tę linię istnieje jedynie w weekendy. Dlatego w tym roku kursuje ona w nocy piątek/sobota, sobota/niedziela i niedziela/poniedziałek.

Zainteresowanie nocną ofertą komunikacji jest bardzo zróżnicowane. W ciągu tygodnia korzysta z niej mała ilość osób, natomiast w weekendy popyt zdecydowanie rośnie. Wówczas często na trasy wyjeżdżają autobusy o większej pojemności. Dodatkowo, jeżeli pojemność autobusów przegubowych nie wystarcza, uruchamiane są dodatkowe kursy. W sezonie letnim autobusy przegubowe kursują także w ciągu tygodnia, w dni powszednie.

Aktualnie nie planuje się zmiany taryfy, lecz rozważamy zrównanie cenowe biletów dziennych i nocnych. Decyzja zostanie podjęta dopiero po poznaniu wyniku analizy skutków finansowych dla budżetu miejskiego. Jeżeli uda się wykazać, że ujednolicenie cen doprowadzi do wzrostu popytu i w konsekwencji obniżenia poziomu dofinansowania miasta do komunikacji, to taka zmiana ma szansę na realizację.

Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM Trójmiasto

W nocy SKM funkcjonuje jako jako SKN - czyli Szybka Kolej Nocna. To pociągi dla tych, którzy ciężki tydzień pracy chcą odreagować wieczorną zabawą. Dodatkowo w dni, kiedy w nocy odbywają się duże imprezy wypracowaliśmy z ich organizatorami wzorcową logistykę. Posiadają oni "gorącą linię" telefoniczną z naszym dyspozytorem, który na dany sygnał np: zakończenie koncertu, uruchomia dodatkowe zamówione wcześniej pociągi. To taka wzmocniona "SKN-ka".

Opinie (173) 7 zablokowanych

  • Komunikacja nocna w Trójmieście jest jak sraczka: drogo i rzadko (1)

    • 23 1

    • chciałeś błysnąć dowcipem, ale ci lekko nie wyszło..

      s****zka jest droga...?

      • 1 2

  • hańba tej prezydentury

    A co powiedzieć o ulicy Spacerowej? Odwieczne korki, na całej długości. Ale nasz włodarz chodzi do pracy piechotką i ma to wszystko w poważaniu!

    • 10 4

  • dlatego ja na rowerze do pracy

    a nocą skm + taryfa.

    • 8 2

  • Opinia wyróżniona

    Nocne autobusy

    Ucieszył mnie ten artykuł,ponieważ akurat tak się składa że jestem zmuszony do stałego korzystania z komunikacji nocnej. Interweniowałem już kilkakrotnie telefonicznie na dyspozytornie odnośnie czasu przyjazdów i odjazdów autobusów nocnych, ale za każdym razem dostaję tą samą odpowiedz że nic nam nie wiadomo na temat spóżnienia lub nie wykonanych kursów.Poradzono abym napisał email z uwagami w tedy odniosą się ewentualnie do mojego zgłoszenia.Tylko ja nie rozumiem tylko ja nie rozumiem dlaczego mam udawadniać swoją racje i prawdę ,jak wystarczyło by aby pan z dozoru technicznego przejechał się pary razy po danym terenie i to sprawdził.Od paru dni postanowiłem zapisywać odjazdy autobusów i czas jazdy( bo czas jazdy takiego autobusy to podchodzi pod F1 ) konkretnie z tego samego przystanku:Przystanek Reformacka linia N4 prawidłowy odjazd 2:1827 lipca Reformacka 2:16Dworzec 2:22 czas przejazdu 6 min26 lipca Reformacka 2:15Dworzec 2:19 czas przejazdu 5 min ( padający deszcz nie ma możliwości schronienia się przed deszczem)30 lipca (sobota) Reformacka 3:38Dworzec 3:44 czas przejazdu 6 min02 sierpień Reformacka do 2:25 nie przyjechał ( na przystanku byłem około 2:07) wzięta taryfa03 sierpień Reformacka do 2:21 nie przyjechał ( j.w)04 sierpień Reformacka 2:15Dworzec 2:21 czas przejazdu 6 min05 sierpień Reformacka 2:19Dworzec 2:24 czas przejazdu 5 min09 sierpień Reformacka 2:17Dworzec 2:21 czas przejazdu 4 min10 sierpień Reformacka 2:16Dworzec 2:21 czas przejazdu 5 min12 sierpień do godziny 2:21 nie przyjechał ( bieg na autobus N1)Jest to przykład z paru dni 29 lipca Reformacka 2:13Dworzec 2:18 czas przejazdu 5 min

    • 20 0

  • jak ma być popyt na komunikacje nocną (1)

    gdy zniechęca się ludzi do wychodzenia wieczorem z domu? Najpierw trzeba z rok puszczać autobusy co pol godziny na wszystkie dzielnice. Choćby przez parę miesięcy jeździłyby puste.Za pół roku, rok - będzie i życie nocneNie każdego stać zapłacić ponad 40zł za taxi.

    • 19 1

    • Ale na piwsko wszystkich stać .

      • 7 0

  • Do tego w tym naszym durnowatym maisteczku Gdańsku (3)

    praktykowana jest pełna dyskryminacja rowerzystów. Kilka ścieżynek na krzyż systematycznie bezsensownie z zakazem wjazdu tam rowerom. Lasy Oliwskie tam utrudnienie na maxa przez jakieś debilne udawanie wycinania krzaków. Ścieżki są po to aby jeździć nimi a nie ustawiać debilnie zakazy ruchu. Ja tam mam osobiście w4 literach bo małe szanse są aby mnie w razie czego złapać. Jutro jadę łamać z premedytacją debilne zakazy he he!! Miśki??? Nie pojadą na rowerze w pościgu 60 km/h jak ja więc im pomacham a ich KIA nie wjedzie tam gdzie ja wjadę więc smacznego pożerania pączków

    • 4 13

    • (2)

      to jest artykuł o AUTOBUSACH nocnych - to takie pojazdy co mają więcej niż 2 kółka i jeżdżą nocą. proponuję wrócić do podstawówki bo z czytaniem ze zrozumieniem to u ciebie ciężko, oj ciężko.

      • 4 1

      • Za dużo wymagasz od rowerzystów. (1)

        O!

        • 3 2

        • jesteś cham i głupek

          • 1 4

  • 5 lat temu bilety 3x tansze

    50gr za ulgowy a teraz???? hahaha zal.gda.pl

    • 14 3

  • xxx

    W gdańsku autobusy jeżdża jak im się podoba, a to jeden przyjedzie drugi nie, kiedyś czekałem na 162 na Morenie żeby dotrzeć do punktu docelowgo, na rozkładzie jazdy ZTM był rozpisane godziny autobusów, który miał być za 5 min, więc spoko. Mija 5 nie przyjechał po 10 min brak autobusu patrze za 10 min bedzie drugi wiecz czekam ale rowniez brak autobusu, czekam na trzeci brak autobus!!!! w końcu 4 przyjechał. Tak samo jest z 154 czy 254, 142 brak albo spóznienia. Czy może mi ktos napisać czy można złożyć podanie o nie wykonanie usługi przez ZTM?? płace za autobusy, nie przyjeżdzaja, wykupuje usługę, która nie jest zrealizowana czy istnieje możliwośc zwrotu kasy??

    • 16 2

  • Pomijając już, że jest drożej niż w innych miastach to jeszcze brudno i niepunktualnie. (1)

    • 9 3

    • Przecież to nie kierowca brudzi . Dużo jeżdżę po kraju i szału nie widać . Skąd wy bierzecie te informacje ?

      • 3 0

  • Czemu Trojmiejska skoro mowa tylko o Gdanskim syfie? (2)

    • 4 7

    • Co Gdynia ma wspolnego z Gdanska niedorobiona komunikacja?

      • 3 4

    • xxx

      W gdyni wcale nie jest lepiej wiec macie tam o wiele gorszy syf mądralo...

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane