• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komunikacja nocna w Trójmieście: drogo i rzadko

Krzysztof Koprowski
14 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Komunikacja nocna w Trójmieście jest jedną z najdroższych w Polsce. Komunikacja nocna w Trójmieście jest jedną z najdroższych w Polsce.

Mieszkańcy Trójmiasta w ostatnim czasie mieli sporo powodów, by przeklinać nocną komunikację miejską. Postanowiliśmy sprawdzić rozwiązania stosowane w innych polskich aglomeracjach. Nasza komunikacja nie wyróżnia się wprawdzie ilością linii i połączeń, ale za to... wysoką ceną.



Warszawskie metro w weekendy w nocy kursuje co 15 minut. Warszawskie metro w weekendy w nocy kursuje co 15 minut.
Trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, którą poruszają się tramwaje także nocą. Trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, którą poruszają się tramwaje także nocą.
Zestawienie ofert nocnej komunikacji miejskiej wraz z cenami przejazdów w porze nocnej. Zestawienie ofert nocnej komunikacji miejskiej wraz z cenami przejazdów w porze nocnej.
Stolica Polski w zakresie nocnego transportu zbiorowego jest ewenementem w naszym kraju. Około północny, gdy do zajezdni wracają tramwaje, na miasto wyruszają autobusy ponad 40 linii, każda z częstotliwością ok. dwóch pojazdów na godzinę. Kursują one aż do wznowienia ruchu tramwajowego (tj. ok. 4-5 rano). Wcześniej, bo ok. 3 w nocy w weekendy (w dni powszednie ok. 24) przestaje funkcjonować metro.

- Kursy warszawskim metrem w nocy po godz. 24, piątek/sobota i sobota/niedziela realizowane są od 2007 roku. Przez pierwszy rok pociągi kursowały co pół godziny, a od 2008 roku jeżdżą co 15 minut. Były pomysły, aby metro kursowało przez całą dobę, jednak jest to niemożliwe ze względu na przerwę techniczną - informuje Paweł Olek z biura prasowego ZTM Warszawa.

Co ciekawe, warszawski organizator troszczy się nie tylko o komfort, lecz również o bezpieczeństwo pasażerów. - Nad bezpieczeństwem pasażerów na liniach nocnych autobusowych przez cały tydzień czuwają pracownicy wynajętej przez ZTM Warszawa agencji ochrony. Szczególnie często pojawiają się oni na liniach, z których korzysta dużo młodzieży - dodaje Paweł Olek.

Podróż transportem miejskim w nocy w Warszawie kosztuje tyle samo co w dzień, gdyż nie ma podziału na bilety dzienne i nocne. Najtańszy przejazd to wydatek 2 zł (od 16 sierpnia - 2,6 zł) za 20 minut.

Równie korzystnie przedstawia się oferta komunikacyjna w Poznaniu. Stolica Wielkopolski, licząca nieco ponad 100 tys. mieszkańców więcej od Gdańska, posiada aż 21 autobusowych linii nocnych. Dodatkowo, szybką i wygodną komunikację pomiędzy północnymi dzielnicami wielkopłytowymi a centrum miasta zapewnia nocna linia tramwajowa, kursująca bezkolizyjną trasą szybkiego tramwaju.

Czy korzystasz z nocnej komunikacji miejskiej?

- Nocna linia tramwajowa uruchomiona została kilka miesięcy po uruchomieniu całej trasy szybkiego tramwaju w 1997 r. Trasa została wykonana w dużej części w wykopie, który ogranicza hałas i nie jest mocno uciążliwa dla mieszkańców okolicznych budynków. Frekwencja w tramwaju nocnym w weekendy wynosi ok. 50 proc. Ze względu na nieco wyższe ryzyko aktów wandalizmu, na N21 jeżdżą tramwaje nieco bardziej wysłużone - informuje Jarosław Sobkowiak, specjalista ds. ruchu w ZTM Poznań.

Nocna linia tramwajowa funkcjonuje codziennie, oprócz nocy z poniedziałku na wtorek, kiedy to wykonywane są doraźne prace naprawcze. Częstotliwość jest dość wysoka - wynosi 30 minut. Co 30 minut jeżdżą także autobusy do największych "sypialni" Poznania. Pozostałe linie mają takt ok. 1 autobus/1 godzina. Ponadto być może za kilka lat w Poznaniu uruchomiona zostanie kolejna nocna linia tramwajowa - na budowanej, częściowo podziemnej, trasie w kierunku Franowa - wszystko zależy od tego na ile hałas na "naziemnej" części trasy będzie dokuczliwy dla mieszkańców.

Pozostałe polskie miasta nie oferują już tak bogatej komunikacji nocnej. Wrocław tramwaje nocne zlikwidował w 2003 roku. Obecnie nocną komunikacją można podróżować 13 liniami autobusowymi, kursującymi do wczesnych godzin porannych z częstotliwością (zależnie od linii) 1-2 pojazdy/godzinę. Tu podobnie jak w Trójmieście, istnieje podział na taryfę dzienną i nocną, jednak wyłącznie w zakresie biletów jednorazowych (dzienny 2,4 zł, nocny 2,8 zł). Bilet 30-minutowy kosztuje natomiast 2,4 zł.

W Krakowie linii nocnych jest zaledwie osiem, jednak o długich trasach i przebiegu zbliżonym do dziennych tras tramwajowych. Dodatkowo funkcjonują trzy nocne linie podmiejskie, jednak o bardzo niskiej częstotliwości. Ponadto zaledwie 4 linie nocne kursują przez całą noc, podczas gdy pozostałe wykonują jeden-dwa kursy. Najtańszy bilet (brak podziału na taryfę nocną i dzienną) kosztuje 2 zł i uprawnia do podróży nie dłuższej niż 15 min.

Raptem osiem linii nocnych posiada także Łódź. Pozory jednak mylą - tak małą ilość nie wynika ze słabej oferty przewozowej, a przeogromnych tras liczących nawet do 59 przystanków podczas jednego kursu. Na każdej linii, kursy nocne wykonywane są autobusami, przeciętnie raz lub dwa razy w ciągu godziny. Pojazdy jednak wyjeżdżają na ulice już po godz. 22, a w niektórych przypadkach kursują aż do 5 rano.

Co o swojej ofercie sądzą trójmiejscy organizatorzy i przewoźnicy komunikacji miejskiej?

Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora w ZTM Gdańsk
Dużym sukcesem okazało się uruchomienie nocnej linii tramwajowej z Chełmu w kierunku Dolnego Tarasu. Ubiegłoroczne badania wskazały, że popyt na tę linię istnieje jedynie w weekendy. Dlatego w tym roku kursuje ona w nocy piątek/sobota, sobota/niedziela i niedziela/poniedziałek.

Zainteresowanie nocną ofertą komunikacji jest bardzo zróżnicowane. W ciągu tygodnia korzysta z niej mała ilość osób, natomiast w weekendy popyt zdecydowanie rośnie. Wówczas często na trasy wyjeżdżają autobusy o większej pojemności. Dodatkowo, jeżeli pojemność autobusów przegubowych nie wystarcza, uruchamiane są dodatkowe kursy. W sezonie letnim autobusy przegubowe kursują także w ciągu tygodnia, w dni powszednie.

Aktualnie nie planuje się zmiany taryfy, lecz rozważamy zrównanie cenowe biletów dziennych i nocnych. Decyzja zostanie podjęta dopiero po poznaniu wyniku analizy skutków finansowych dla budżetu miejskiego. Jeżeli uda się wykazać, że ujednolicenie cen doprowadzi do wzrostu popytu i w konsekwencji obniżenia poziomu dofinansowania miasta do komunikacji, to taka zmiana ma szansę na realizację.

Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM Trójmiasto

W nocy SKM funkcjonuje jako jako SKN - czyli Szybka Kolej Nocna. To pociągi dla tych, którzy ciężki tydzień pracy chcą odreagować wieczorną zabawą. Dodatkowo w dni, kiedy w nocy odbywają się duże imprezy wypracowaliśmy z ich organizatorami wzorcową logistykę. Posiadają oni "gorącą linię" telefoniczną z naszym dyspozytorem, który na dany sygnał np: zakończenie koncertu, uruchomia dodatkowe zamówione wcześniej pociągi. To taka wzmocniona "SKN-ka".

Opinie (173) 7 zablokowanych

  • (1)

    Rozwoj komunikacji nocnej to sprawa kluczowa dla rozwoju miasta ... szczegolnie takiego, ktore ma zarabiac na turystyce!

    • 24 4

    • Trójmiasto

      i turystyka , śmiechu warte !!!

      • 6 2

  • Scenka rodzajowa sprzed tygodnia.. (5)

    Piątek. Początek weekendu. W Gdańsku jakiś koncert z okazji jarmarku i takie tam.Godzina 1:20, przystanek przy Dworcu Głównym. Nadspodziewanie dużo ludzi, chyba skończyła się jakaś impreza / koncert i wszyscy wracają do domów.Większość"N"ek jakie podjeżdżają, to autobusy przegubowe. Większość, bo tylko N3 podjeżdża "krótka". A ludzi by na 2 przegubowce starczyło. Wiadomo, każdy chce jechać, bo następny autobus za 1,5 godziny. A więc ludzie się pchają i pchają, załadunek trwa z 15 minut. Kolejne kilka trwa zamykanie drzwi. Na następnych przystankach nikt nie wsiada, bo i nie ma jak. A w środku jak w puszce z sardynkami. Szyby zaparowane, kierowca włącza nawiew na przednią, bo nic nie widzi. Po drodze ktoś mdleje. Na najbliższym przystanku ludzie próbują wydostać omdlałą osobę na zewnątrz. Trwa to kilkanaście minut, bo musi wysiąść pół autobusu..To ja się pytam... macie tam w ZKMie jakiegoś logistyka? Bo jak nie, to chętnie się zgłoszę na to stanowisko. Akurat poszukuje pracy, a jak widać, macie braki kadrowe...

    • 94 3

    • (1)

      O ilości kursów i czym będą wykonywane droga Pani nie decyduje ZKM tylko ZTM z urzędu miasta . Tam proszę kierować skargi . Ale nie liczę na powodzenia . Nasze uwagi , czyli kierowców z ZKM są olewane .

      • 6 0

      • no własnie, nie, dyzpozytor zkm decysuje na rozsyłanie autobusów, anie nie ztm, ztm moge jedynie doradzić że tego dnia na te kursy ma pujśc długi badź krótki

        • 0 0

    • no własnie...

      a gdańszczanie wciąz na Adamowicza glosują, na 5 kadencje tez wybiezecie?!

      • 10 0

    • Ergo Arena - Sting i siatkówka

      Po koncercie i zakończonych meczach z Pomorskiej przez Wrzeszcz do Gdańska tylko taksówka lub pieszo, wszystkie tramwaje zjazd do Oliwy, wstyd przed przyjezdnymi jaka walka o taksówkę, nie wszyscy mieli pieniądze. Prezydencie Miasta Gdańska pomyśl o powrocie z imprez, które miast organizuje, czy ZKM jest dla mieszkańców?

      • 0 0

    • popieramNa trasie gdańsk-Jasień -jazda w nocy to koszmar . Autobus co 1,5 to sredniowiecze . Czemu w gdańsku nie myśli się o ludziach - sprzedajcie trasę prywatny korporacjom -myśle ze będzie lepiej im się na pewno będzie opłacało częściej wyslać autobus - może za dużo urzędników do opłacenia

      • 0 0

  • cwaniak ten pan Ziomkowski (1)

    liczy się jedynie rachunek ekonomiczny, natomiast komfort, interes i potrzeby nas mieszkańców to lotto

    • 40 1

    • Ten

      duet Głuszek i Ziomkowski , jeden cwaniak wart drugiego , powinni ulice zamiatać !!

      • 15 0

  • W Gdynii też komunikacja nocna wygląd fatalnie

    :(

    • 30 2

  • Ja zawrze po Trójmieśie metrem cisnę

    • 29 2

  • oooo to ten autobus

    co często pod ROZI stoi

    • 17 0

  • mandat

    dodam ze mandaty 170 zl.....

    • 11 1

  • Drogo, rzadko i nie do zapamiętania

    Rozkład w innych miastach jest przejrzysty - co godzinę lub pół, a w Trójmieście nie.

    • 25 1

  • Wyższe ceny biletów na nocne linie są absolutnie uzasadnione: (3)

    1. Na chłopski rozum, nocny kierowca każe sobie płacić więcej. Rzadziej ogląda Słońce, musi spać kiedy w telewizji są najciekawsze programy, nie może swoim dzieciom pomagać w lekcjach, wyższe prawdopodobieństwo, że pasażerowie zrobią mu krzywdę. A jeśli się mylę, czyli nocny kierowca zarabia tyle samo, bardzo się zdziwię.2. Na chłopski rozum, nocny kanar każe sobie więcej płacić z tych samych przyczyn. A jeśli się mylę, czyli nocny kanar zarabia tyle samo, bardzo się zdziwię.3. Popyt na linie nocne jest. Ale tak mikry, że gdyby bilety były w tej samej cenie co dzienne, straty byłyby jeszcze większe.4. Wyższe prawdopodobieństwo wandalizmów. Bo mało świadków, osłona nocy...5. Pasażer takiej linii nie ma wyboru. Za dnia może rozważać, czy zabuli za bilet, czy się przespaceruje. Więc trzeba walczyć o niego. Pasażer nocny ani chwili nie waha się skorzystać z linii nawet jeśli nie zamierza jechać daleko. Panoszyć się nocą po mieście... Brrrrr.

    • 18 9

    • (1)

      guzik prawda - w ostatnich latach wzrost cen biletów był tłumaczony wzrostem cen paliwa - a drożały równolegle nocne i dzienne

      • 1 3

      • Nie powiedziałeś niczego, czego ja nie powiedziałam.

        • 2 0

    • Duża ilość osób jadących na gapę = WYŻSZE CENY BILETÓW

      Bo z tego co widzę wiele osób wychodzi z założenia ,że w enkach nie ma kanarów więc nie kupują biletu. Więc ceny biletów są drogie skoro wiele n*******ch ludzi jeździ za darmo to jak ma się im ten przejazd zwrócić? Dlatego są wyższe ceny, przez cwaniakowanie pijanych,naćpanych czy po prostu głupich ludzi.Którzy nie myślą logicznie..

      • 1 0

  • Przecież w nocy kanary śpią więc komunikacja jest darmowa!!!!! (6)

    A teraz pytam poważnie, czy ktoś kiedykolwiek widział renome w nocnym???

    • 15 21

    • Mi się wydaje, że renoma boi się wszelkiego rodzaju meneli i ćpunów więc nie kontroluje ich;-)

      Ostatnio grupa łysych g.wniarzy powyzywała pracowników renomy przy Operze a Ci wsiedli w inny tramwaj bo tych warcholi to napewno by się nie odważyli skontrolować;-P

      • 13 4

    • Skąd się urwałeś (1)

      kontrolują i to często, wchodzą do autobusu w siódemkę

      • 18 1

      • jak żyje nigdy nie widziałem renomy wracając z centrum, z impry;-)

        Jest zawsze straszny tłok, że nie można się podrapać i mnóstwo podpitych i agresywnych osób więc mi się wydaje, że kontrolerzy albo by nie wsiedli albo by dostali wpie.dol. Ale mogę się mylić;-p

        • 4 12

    • (1)

      typowe kombinatorskie podejście. korzystasz, więc płać...a używając argumentu bardziej przemawiającego do nieuczciwych pasażerów, dodam, że jeżdżę parę razy w roku nocnymi, a renomę zdarzyło mi się spotkać.

      • 13 2

      • Płaci podatkami. Więc ma prawo.

        O!

        • 2 12

    • oczywiście,że jeżdżą

      oczywiście,że jeżdżą nocnymi, spotkałam ich o różnych godzinachpoza tym nie czuj się taki bezkarny,że możesz bez biletu jechać i robić wszystko powiadomione służby podjeżdżają na wskazany przystanek i aresztują albo po prostu zabronią przejazdu delikwentowirenomę widziałam na pewno w linii N3 i N1

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane