- 1 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (824 opinie)
- 2 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (61 opinii)
- 3 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (327 opinii)
- 4 Protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego (446 opinii)
- 5 Nielegalne śmietniska zmorą mieszkańców (32 opinie)
- 6 Zwężenie na Estakadzie Kwiatkowskiego (28 opinii)
Komunikacja nocna w Trójmieście: drogo i rzadko
Mieszkańcy Trójmiasta w ostatnim czasie mieli sporo powodów, by przeklinać nocną komunikację miejską. Postanowiliśmy sprawdzić rozwiązania stosowane w innych polskich aglomeracjach. Nasza komunikacja nie wyróżnia się wprawdzie ilością linii i połączeń, ale za to... wysoką ceną.
- Kursy warszawskim metrem w nocy po godz. 24, piątek/sobota i sobota/niedziela realizowane są od 2007 roku. Przez pierwszy rok pociągi kursowały co pół godziny, a od 2008 roku jeżdżą co 15 minut. Były pomysły, aby metro kursowało przez całą dobę, jednak jest to niemożliwe ze względu na przerwę techniczną - informuje Paweł Olek z biura prasowego ZTM Warszawa.
Co ciekawe, warszawski organizator troszczy się nie tylko o komfort, lecz również o bezpieczeństwo pasażerów. - Nad bezpieczeństwem pasażerów na liniach nocnych autobusowych przez cały tydzień czuwają pracownicy wynajętej przez ZTM Warszawa agencji ochrony. Szczególnie często pojawiają się oni na liniach, z których korzysta dużo młodzieży - dodaje Paweł Olek.
Podróż transportem miejskim w nocy w Warszawie kosztuje tyle samo co w dzień, gdyż nie ma podziału na bilety dzienne i nocne. Najtańszy przejazd to wydatek 2 zł (od 16 sierpnia - 2,6 zł) za 20 minut.
Równie korzystnie przedstawia się oferta komunikacyjna w Poznaniu. Stolica Wielkopolski, licząca nieco ponad 100 tys. mieszkańców więcej od Gdańska, posiada aż 21 autobusowych linii nocnych. Dodatkowo, szybką i wygodną komunikację pomiędzy północnymi dzielnicami wielkopłytowymi a centrum miasta zapewnia nocna linia tramwajowa, kursująca bezkolizyjną trasą szybkiego tramwaju.
Nocna linia tramwajowa funkcjonuje codziennie, oprócz nocy z poniedziałku na wtorek, kiedy to wykonywane są doraźne prace naprawcze. Częstotliwość jest dość wysoka - wynosi 30 minut. Co 30 minut jeżdżą także autobusy do największych "sypialni" Poznania. Pozostałe linie mają takt ok. 1 autobus/1 godzina. Ponadto być może za kilka lat w Poznaniu uruchomiona zostanie kolejna nocna linia tramwajowa - na budowanej, częściowo podziemnej, trasie w kierunku Franowa - wszystko zależy od tego na ile hałas na "naziemnej" części trasy będzie dokuczliwy dla mieszkańców.
Pozostałe polskie miasta nie oferują już tak bogatej komunikacji nocnej. Wrocław tramwaje nocne zlikwidował w 2003 roku. Obecnie nocną komunikacją można podróżować 13 liniami autobusowymi, kursującymi do wczesnych godzin porannych z częstotliwością (zależnie od linii) 1-2 pojazdy/godzinę. Tu podobnie jak w Trójmieście, istnieje podział na taryfę dzienną i nocną, jednak wyłącznie w zakresie biletów jednorazowych (dzienny 2,4 zł, nocny 2,8 zł). Bilet 30-minutowy kosztuje natomiast 2,4 zł.
W Krakowie linii nocnych jest zaledwie osiem, jednak o długich trasach i przebiegu zbliżonym do dziennych tras tramwajowych. Dodatkowo funkcjonują trzy nocne linie podmiejskie, jednak o bardzo niskiej częstotliwości. Ponadto zaledwie 4 linie nocne kursują przez całą noc, podczas gdy pozostałe wykonują jeden-dwa kursy. Najtańszy bilet (brak podziału na taryfę nocną i dzienną) kosztuje 2 zł i uprawnia do podróży nie dłuższej niż 15 min.
Raptem osiem linii nocnych posiada także Łódź. Pozory jednak mylą - tak małą ilość nie wynika ze słabej oferty przewozowej, a przeogromnych tras liczących nawet do 59 przystanków podczas jednego kursu. Na każdej linii, kursy nocne wykonywane są autobusami, przeciętnie raz lub dwa razy w ciągu godziny. Pojazdy jednak wyjeżdżają na ulice już po godz. 22, a w niektórych przypadkach kursują aż do 5 rano.
Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora w ZTM Gdańsk
Dużym sukcesem okazało się uruchomienie nocnej linii tramwajowej z Chełmu w kierunku Dolnego Tarasu. Ubiegłoroczne badania wskazały, że popyt na tę linię istnieje jedynie w weekendy. Dlatego w tym roku kursuje ona w nocy piątek/sobota, sobota/niedziela i niedziela/poniedziałek.
Zainteresowanie nocną ofertą komunikacji jest bardzo zróżnicowane. W ciągu tygodnia korzysta z niej mała ilość osób, natomiast w weekendy popyt zdecydowanie rośnie. Wówczas często na trasy wyjeżdżają autobusy o większej pojemności. Dodatkowo, jeżeli pojemność autobusów przegubowych nie wystarcza, uruchamiane są dodatkowe kursy. W sezonie letnim autobusy przegubowe kursują także w ciągu tygodnia, w dni powszednie.
Aktualnie nie planuje się zmiany taryfy, lecz rozważamy zrównanie cenowe biletów dziennych i nocnych. Decyzja zostanie podjęta dopiero po poznaniu wyniku analizy skutków finansowych dla budżetu miejskiego. Jeżeli uda się wykazać, że ujednolicenie cen doprowadzi do wzrostu popytu i w konsekwencji obniżenia poziomu dofinansowania miasta do komunikacji, to taka zmiana ma szansę na realizację.
Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM Trójmiasto
W nocy SKM funkcjonuje jako jako SKN - czyli Szybka Kolej Nocna. To pociągi dla tych, którzy ciężki tydzień pracy chcą odreagować wieczorną zabawą. Dodatkowo w dni, kiedy w nocy odbywają się duże imprezy wypracowaliśmy z ich organizatorami wzorcową logistykę. Posiadają oni "gorącą linię" telefoniczną z naszym dyspozytorem, który na dany sygnał np: zakończenie koncertu, uruchomia dodatkowe zamówione wcześniej pociągi. To taka wzmocniona "SKN-ka".
Opinie (173) 7 zablokowanych
-
2011-08-14 19:06
Gdynia (8)
W Gdyni rzeczywiście (zgodnie z wyżej zamieszczoną tabelką) funkcjonuje sześć linii nocnych, ale warto dodać, że dwie z nich (N1, N40) wykonują tylko po dwa kursy w ciągu nocy, a dwie kolejne (N30, N49) - "aż" po jednym kursie na całą noc. Na dobrą sprawę istnieją więc tylko dwie linie całonocne (N10, N20), kursujące średnio co 40 (choć w skrajnym wypadku nawet co 80) minut. Ceny biletów - prawdopodobnie najdroższe w Polsce.Nic tylko wierzyć dalej w szczurkową propagandę, jaką to mamy "wspaniałą" komunikację miejską. Zdecydowanie "najlepszą" w Polsce. :)
- 21 3
-
2011-08-14 19:07
Dla ewentualnych czepialskich: N94 być miało.
- 6 0
-
2011-08-14 19:20
Jeśli masz zastrzeżenia, idź do ZKM by lobbować. (1)
Święte prawo klienta.
- 3 2
-
2011-08-14 21:30
Lobbować nie zamierzam,
bo z komunikacji miejskiej właściwie już nie korzystam. Natomiast współczuję tym, którzy wyboru nie mają. Poza tym śmieszy mnie, że miasto, które w praktyce ma dwie (cało)nocne linie autobusowe i ceny biletów wzięte z kosmosu, chwali się wszem i wobec "najlepszą komunikacją miejską w kraju". Powyższy artykuł doskonale pokazał, jak blado wypada Gdynia na tle innych polskich miast, a więc jak bardzo rzeczywistość różni się od szczurkowego PR-u.
- 5 1
-
2011-08-14 20:01
(4)
Gdynia komunikacja nocna jest bardzo dobra autobusy skomunikowane z SKM (czasem tzn w 98% autobus czeka, aż SKM dojedzie i dopiero wtedy rusza) no i przede wszystkim jak w Gdynia są organizowane imprezy plenerowe np. Cuda Wianki to są uruchamiane dodatkowe kursy ogromny plus ! myślę bez zgryźliwości, że Gdańsk mógłby brać przykład :)
- 6 9
-
2011-08-15 07:19
Chyba żartujesz
- 4 1
-
2011-08-15 09:54
Ja bym tam wolała, żeby Gdańsk brał w kwestii komunikacji przykład z Warszawy, a nie z Gdyni;)
- 5 3
-
2011-08-15 14:33
Skomunikowana z SKM? Które kursy i jakie linie? Nocne spóźniają się, albo odjeżdżają chwilę przed przyjazdem SKM!
- 3 2
-
2011-08-15 21:39
jak był open er to stały trolejbusy jako wzmocnienie dla N10 oraz jako 25 i 28 po sylwestrze też tak jest w pozostałym czasie nie ma takich potrzeb Gdynia jest wymarła w nocy N20 jedzie 5 minut przed czasem bo nikt nie wsiada na przystankach na żądanie
- 0 0
-
2011-08-14 19:17
ZTM Gdańsk- zawsze spóźnione!!!!!!! (2)
Kierowca bawi się w kiosk ruchu, zamiast kierować. Wiecznie się spóżniają. Popaprańcy.
- 13 7
-
2011-08-14 19:32
Jak nie ma biletów, źle. Jak sprzedaje bilety, jeszcze gorzej.
Bądź kierowcą.
- 11 0
-
2011-08-15 07:23
To jeżdzij lepiej , odmawiaj sprzedaży biletów , korki omijaj ( chyba śmigłowcem ) i pokaż wszystkim , że można . Obudziłeś się już ?
- 3 0
-
2011-08-14 19:21
dokładnie - spóźnienia to wizytówka komunikacji w Gdańsku (3)
Pasażerowie powinni zacząć się burzyć i nie kasowac biletu, jeśli autobus się spóźni. Oni nie dotrzymują warunków umowy ( podany czas na rozkładzie ) my nie powinniśmy płacić za usługę. Prezesa ztm powinno się zakuć w dyby na środku Długiej
- 22 2
-
2011-08-14 19:37
(1)
oj , głupiś ty, głupi ! Autobus korki przeskoczy ? Ciemniaku !
- 5 2
-
2011-08-14 23:44
w nocy korki? a to ciekawe...
- 6 2
-
2011-08-14 22:53
ZTM to nie spółka - nie ma prezesa!
- 1 1
-
2011-08-14 19:34
Niestety
Często wracam z pracy po północy i niestety muszę jeździć N6 (na który notabene musze troche poczekać). Jeździ bardzo dookoła a potem muszę jeszcze przesiąść się w N3 na który znowu muszę ok. godziny czekać. Dodam jeszcze, że nie raz i nie dwa zaczepiali mnie jacyś napici lub co gorsza naćpani kolesie. Potrafili całą bandą się przysiąść i puszczać jednoznaczne teksty. Naprawdę uważam, że linie nocne powinny kursować częściej a w nich mógłby być jakiś pracownik ochrony lub nawet policji.
- 27 1
-
2011-08-14 19:36
W nocy to ja nie jestem dziadem i wracam taksówką . Swoją drogą to za żadne pieniądze nie chciałbym być kierowcą nocnego autobusu . Wozić pijaną trzodę ..sprzątać rzygi i inne wydzieliny . W życiu . Panowie Nocni Kierowcy ! Pełen szacunek za ciężką i niewdzięczną pracę , której wielu nie docenia . A za sprawy organizacyjne przecież nie ponosicie winy . TO ZTM zamawia autobusy i to ONI biorą pieniądze za organizację . Pozdrawiam !
- 38 2
-
2011-08-14 20:14
W ZTMie jak na poczcie czy PKP pracują ludzi z mentalnością z poprzedniej epoki (2)
więc nie dziwmy się, że mają ludzi za bydło, ciemną masę, motłoch, z którym nie ma co się liczyć. A najgorzej, że przejmowanie władzy w takich państwowych przedsiębiorstwach jest dziwnym zbiegiem okoliczności dziedziczna...
- 23 2
-
2011-08-15 07:26
(1)
Ale ludzie to bydło , miałam niewątpliwą przyjemność oglądnąć filmu z kamer w nocnych autobusach . Dziękuję za taką pracę i jazdę z takim towarzystwem .
- 1 2
-
2011-08-15 14:39
Są też ludzie normalni i spokojni, którzy chcą w nocy dojechać do domu.. Nie wszyscy na imprezach piją na umór.. Pić trzeba umieć!
- 1 1
-
2011-08-14 20:36
Brak konkurencji to jest rak toczący ZTM (1)
.
- 15 2
-
2011-08-15 07:29
Na tabor trzeba mić szmal . Zobacz , ile kosztuje nowy autobus i tramwaj . Nie sztuka wejść do przetargu za najniższą stawkę , nie mając zaplecza dla kierowców , nie wspomnę o warsztatach technicznych . I płacić ludziom jak Chinolom .
- 1 1
-
2011-08-14 21:00
Komunikacja w Trójmieście (2)
jest rzeczywiście wybitna. Nie chodzi tu tylko o te żałosne kilka autobusików, ale też o kolejkę (żartobliwie nazywaną "szybką") - jej rozkłady jazdy mogłoby z powodzeniem sprawdzić się jako substytut papieru toaletowego (pewnie dlatego schowane są za szybami): nasza żółtoniebieska bestia jednonitkowa przyjeżdża w nocy przeważnie wedle uznania (a jak uznania brak, to nie przyjeżdża w ogóle). Nie muszę dodawać, że spędzanie weekendowej nocy np. na dworcu w Sopocie (w wykwintnym towarzystwie schlanych łysych mandryli wracających z weekendowych "bib" i ich równie subtelnych panienek) nie należy do największych przyjemności dostępnych człowiekowi cywilizowanemu. Ot, takie nasze trójmiejskie dziadostwo (za to stadion mamy jak ta lala).
- 26 1
-
2011-08-15 14:34
I tak było wczoraj na przykład.. Kolejki widma to u nas norma!
- 1 0
-
2011-08-15 21:43
kolejki się spóźniają bo taka trzoda wolno wsiada i wysiada kierownik zamykający drzwi musi to brać pod uwagę poza tym bez przerwy sprzedaje bilety SKMka pomimo tego że nie rozwija wielkich prędkości i tak jest szybsza nawet nocą od autobusów czy samochodów
- 0 0
-
2011-08-14 21:04
???
czy trójmiasto to tylko gdansk?? po za tym z tego co sie orientuje nie jest az tak zle przynajmniej w gdyni poza tym jest jeszcze skm.uprzejmie prosze autora o rozważne pisanie aztykułów ktore i tak w wiekszosci zawierają błędy merytoryczne
- 6 5
-
2011-08-14 21:06
(1)
w weekendy metro w Warszawie kursuje też co 30 min
- 8 1
-
2011-08-15 00:00
Kiedyś było co 30, teraz jest co 15.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.