• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec gierkowskich inwestycji komunikacyjnych w Gdańsku

Michał Stąporek
5 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia. Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia.
Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione". Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione".
- Od dawna nie ma już Edwarda Gierka, a my wciąż realizujemy jego pomysły - tym - niezamierzonym chyba - komplementem dla dawnego pierwszego sekretarza PZPR prezydent Paweł Adamowicz podsumował rok inwestycji na drogach Gdańska.

To zestawienie może dziwić, ale rzeczywiście sztandarowe gdańskie inwestycje komunikacyjne zakończone w tym roku, czyli budowa linii tramwajowej na Chełm i odcinka al. Armii Krajowej od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej zostały nakreślone jeszcze w czasach towarzysza Edwarda.

Obie zostaną oddane do użytku w najbliższych dniach.

Pierwszy tramwaj linii nr 1 wyruszy na trasę na Chełm 19 grudnia. Nowe bombardiery, citadisy i sprowadzone z Dortmundu N8C będą jeździć trasą Pohulanka - Chełm - Urząd Miejski - Brama Wyżynna - Pohulanka. W dni powszednie w godzinach szczytu tramwaje będą kursować co 5 minut, poza szczytem co 7-8 minut, wieczorem co 10, lub co 15 minut. W soboty i w niedzielę, w zależności od pory dnia, co 10, lub co 15 minut.

Niemal gotowa jest już pętla na Chełmie, na której będzie zawracać "jedynka". - Właściwe to nie pętla, lecz niewielki dworzec przesiadkowy, z kilkoma peronami i wiatami - opisuje Janusz Łagowski, zastępca dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG).

Na kilku peronach zawisną tablice świetlne pokazujące czasy odjazdu tramwajów i autobusów. Na razie będzie to czas rozkładowy, zaś docelowo czas rzeczywisty, oszacowany na podstawie czujników GPS w pojazdach.

Pętla stanie się punktem przesiadkowym dla mieszkańców dzielnicy Południe (Chełm i wszystkie nowe osiedla), którzy dojadą do niej autobusami i następnie wsiądą w tramwaj do śródmieścia. Nie będą mieli wyjścia, ponieważ z zakorkowanej wiecznie al. Armii Krajowej znikną wszystkie linie autobusowe. - Chcemy dać mieszkańcom kilka dni na przystosowanie się do tej zmiany, dlatego wprowadzimy ją dopiero po Świętach - zapowiada Oskar Białowąs z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Wszystkie inwestycje "tramwajowe" w Gdańsku (modernizacje torowisk, budowa trasy na Chełm, zakup nowych wozów) kosztowały 63 mln zł (połowę dała UE).

Drugą ważną inwestycją jest niemal dwuipółkilometrowy odcinek al. Armii Krajowej, pomiędzy ul. Jabłoniową i ul. Kartuską. Jego budowała trwała prawie dokładnie dwa lata i kosztowała 60 mln zł (połowę dała UE). To pierwsza od wielu lat zbudowana od postaw ważna arteria komunikacyjna miasta. Kierowcy skorzystają z niej po raz pierwszy 21 grudnia.

Gotowy jest już projekt techniczny ostatniego odcinka Armii Krajowej, łączącego ul. Kartuską z węzłem Karczemki na obwodnicy Trójmiasta.

O ile w mijającym roku remonty (Podwale Grodzkie, Błędnik, Marynarki Polskiej) mogły dać się mieszkańcom Gdańska we znaki, o tyle w przyszłym roku robót na ulicach miasta niemal nie uświadczymy.

- To będzie rok przygotowywania dokumentacji do projektów, które pełną parą ruszą w 2009 roku lub później - tłumaczy Krzysztof Rudziński, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych i wylicza: Trasa Sucharskiego, ul. Łostowicka, ul. Nowa Wałowa wraz z węzłem nad ul. Jana z Kolna, odcinek Trasy Słowackiego od ul. Hynka do Tasy Sucharskiego na wysokości ul. Uczniowskiej, linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.

Jedyna przebudowa, której na pewno doświadczą kierowcy, to modernizacja skrzyżowania al. Hallera z ul. Kliniczną. Przebudowane zostanie torowisko, światła i powstanie droga rowerowa. W ramach innej inwestycji zmodernizowane zostanie torowisko tramwajowe od tego skrzyżowania do ul. Mickiewicza.

Opinie (211) 9 zablokowanych

  • stop kretynizmowi

    kretyni narzekający na budowę czegokolwiek powinni wystartowac w wyborach na prezydenta... ZObaczymy ile głosów dostaniecie oprócz swojego....

    • 0 0

  • Do wyborców.

    Skoro wszyscy jadą po Adamowiczu, to kto go do cholery wybrał? Kosmici? Może cuda nad urną?

    • 0 0

  • Urząd Samych Sukcesów

    Brawo Panie Adamowicz, brawo, brawo! W chu.. sukcesów jak na dwie kadencje. A sarkazm wobec S.P. Edwarda Gierka to efekt głupoty, nieuctwa, czy wypadek przy pracy?! Przypominam, że dzięki niemu podróż z Warszawy do Katowic trwa tyle co z Pruszcza do Oliwy. No i Jego droga po 30 latach wygląda lepiej niż Twoje Podwale po remoncie. Życzymy Kolejnej Udanej Kadencji ku chwale mieszkańców! Hip, hip - Hurrra!

    • 0 0

  • LITOŚCI

    Przynajmniej powinni podać przybliżony rozkład jazdy abtobusów i tramwaju żeby można wcześniej przeanalizować to "dobrodziejstwo"

    • 0 0

  • zróbmy skansen z Trójmiasta

    Dzisiaj niby mamy swoje 5 minut, długo oczekiwaną wolność, wzrost gospodarczy, spore pieniądze z UE. I niestety decydentów, którym brakuje wyobraźni, którzy skazują Trójmiasto na stagnację. Na ich tle Gierek wielkim człowiekiem był? A może ci obecni są nie tylko mali na tle Gierka, może powinni być oskarżeni o zaniechanie działań prowadzące do poważnej szkody w aglomeracji. I pewnie będą - przez historię.

    Nasza aglomeracja potrzebuje dróg jak „kania dżdżu”, nie tylko remontów, ale nowej przepustowości dróg. Tak by można było żyć tutaj wygodnie, choćby za 10, 20 czy 30 lat. Żeby chciało się tu mieszkać. Żadna z obecnych inwestycji drogowych tego nie zapowiada. W Poznaniu daleko znaczy 5-10 km, w Trójmieście odległość 30 km nie wydaje się czymś wyjątkowym. Czy można żyć tutaj wygodnie bez dobrych, nowoczesnych dróg?

    Co się robi? Jedyna nowo budowana, istotna droga w Gdańsku to W-Z. Jej początek za Gierka był trzypasmowy, dzisiaj buduje się dwupasmową. Wystarczy? Tylko na jak długo? Komputer policzył? Czy to zwalnia z myślenia? I do tego rozkłada się budowę kilu kilometrów na dziesięciolecie a może i więcej (licząc od Chełma). Co poprawi świętowanie zakończenia nowego odcinka W-Z? Pewnie nic, korki przesuną się o kilometr, dwa, będą się częściej kończyć na obwodnicy, gdzie zdarzy się więcej wypadków. Dlaczego czekano z budową fragmentu od obwodnicy? Bo to trudniej? Nikomu nie chciało się podjąć wyzwania? Usprawiedliwienia się znajdą. Stracono czas, mnóstwo czasu i zagwarantowano sporo bezsensownego życia wielu ludziom w korkach.

    Remont obwodnicy skończył się na wymianie nawierzchni, brakowało pieniędzy na trzeci pas ale chyba jeszcze bardziej wyobraźni (znowu). Dzisiaj obwodnica, jeżdżę nią codziennie, w godzinach szczytu przypomina zatłoczoną miejską drogę, z tym, że lewym pasem trzeba jechać 120 km/h. Wystarczy błąd jednego kierowcy i tragedia prawie gwarantowana. Dlaczego, poza Matarnią, nie zaprojektowano czterostronnych zjazdów z obwodnicy? Bo teren był trudny? A estakady to sci-fi? Dzisiaj mamy korki na każdym zjeździe.

    Osobna kwestia to jakość tych dróg. Cóż obowiązują zamówienia publiczne, najniższa cena, najniższa jakość. Wygrywają najtańsze projekty, wykonane przez niedouczonych inżynierów, najtańsi wykonawcy, Oszczędza się na lewo i prawoskrętach. Jakże wiele jest wyremontowanych miejsc gdzie przez trochę większą inwestycję zwiększyłoby się istotnie przepustowość drogi i często bezpieczeństwo. Swoją drogą czy projektant zjazdu na obwodnicę w kierunku Gdańska w Osowej jest już w więzieniu za zaprojektowanie skrzyżowania zagrażającemu zdrowiu i życiu ludzi?

    Czy komuś chce się zarządzać sygnalizacją świetlną? Gdynia, która na tle Gdańska wygląda lepiej z inwestycjami drogowymi, Kwiatkowskiego i Różowa powinny dać oddech miastu, dobrze ustawioną sygnalizację ma zupełnie gdzieś. Widać to choćby po Chwarznieńskiej.

    Można (i trzeba) chwalić to co się dzieje z remontami, ale na dłuższą metę to zdecydowanie za mało. Ale też nie chodzi o to, żeby narzekać, tylko żeby przestać robić skansen z tej aglomeracji.

    Pozdrawiam mieszkanców

    • 0 0

  • A Słowackiego kiedy ?

    Jestem ciekawy kiedy wezmą się za Słowackiego bo rano dostaję szału ....

    • 0 0

  • a 129 nadala nieskoordynowane z SKM

    n2 to sama

    • 0 0

  • Bilety okresowe to jest to!!!

    Np. przy trasie do 20 przystanków płacimy ok. 3,30 zł dziennie

    • 0 0

  • dobra niech tam powstanie szybko jakiś PUB na tej pętli

    Bo jak ja mam mieć tam drugą przesiadke w drodze do pracy to bede musiał walnąć kielicha . Inaczej zabije motorniczego.

    • 0 0

  • Informacja

    155 opóźnienie jak ja pierdo....
    Sugestia: Iść pieszo.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane