• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec gierkowskich inwestycji komunikacyjnych w Gdańsku

Michał Stąporek
5 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia. Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia.
Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione". Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione".
- Od dawna nie ma już Edwarda Gierka, a my wciąż realizujemy jego pomysły - tym - niezamierzonym chyba - komplementem dla dawnego pierwszego sekretarza PZPR prezydent Paweł Adamowicz podsumował rok inwestycji na drogach Gdańska.

To zestawienie może dziwić, ale rzeczywiście sztandarowe gdańskie inwestycje komunikacyjne zakończone w tym roku, czyli budowa linii tramwajowej na Chełm i odcinka al. Armii Krajowej od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej zostały nakreślone jeszcze w czasach towarzysza Edwarda.

Obie zostaną oddane do użytku w najbliższych dniach.

Pierwszy tramwaj linii nr 1 wyruszy na trasę na Chełm 19 grudnia. Nowe bombardiery, citadisy i sprowadzone z Dortmundu N8C będą jeździć trasą Pohulanka - Chełm - Urząd Miejski - Brama Wyżynna - Pohulanka. W dni powszednie w godzinach szczytu tramwaje będą kursować co 5 minut, poza szczytem co 7-8 minut, wieczorem co 10, lub co 15 minut. W soboty i w niedzielę, w zależności od pory dnia, co 10, lub co 15 minut.

Niemal gotowa jest już pętla na Chełmie, na której będzie zawracać "jedynka". - Właściwe to nie pętla, lecz niewielki dworzec przesiadkowy, z kilkoma peronami i wiatami - opisuje Janusz Łagowski, zastępca dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG).

Na kilku peronach zawisną tablice świetlne pokazujące czasy odjazdu tramwajów i autobusów. Na razie będzie to czas rozkładowy, zaś docelowo czas rzeczywisty, oszacowany na podstawie czujników GPS w pojazdach.

Pętla stanie się punktem przesiadkowym dla mieszkańców dzielnicy Południe (Chełm i wszystkie nowe osiedla), którzy dojadą do niej autobusami i następnie wsiądą w tramwaj do śródmieścia. Nie będą mieli wyjścia, ponieważ z zakorkowanej wiecznie al. Armii Krajowej znikną wszystkie linie autobusowe. - Chcemy dać mieszkańcom kilka dni na przystosowanie się do tej zmiany, dlatego wprowadzimy ją dopiero po Świętach - zapowiada Oskar Białowąs z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Wszystkie inwestycje "tramwajowe" w Gdańsku (modernizacje torowisk, budowa trasy na Chełm, zakup nowych wozów) kosztowały 63 mln zł (połowę dała UE).

Drugą ważną inwestycją jest niemal dwuipółkilometrowy odcinek al. Armii Krajowej, pomiędzy ul. Jabłoniową i ul. Kartuską. Jego budowała trwała prawie dokładnie dwa lata i kosztowała 60 mln zł (połowę dała UE). To pierwsza od wielu lat zbudowana od postaw ważna arteria komunikacyjna miasta. Kierowcy skorzystają z niej po raz pierwszy 21 grudnia.

Gotowy jest już projekt techniczny ostatniego odcinka Armii Krajowej, łączącego ul. Kartuską z węzłem Karczemki na obwodnicy Trójmiasta.

O ile w mijającym roku remonty (Podwale Grodzkie, Błędnik, Marynarki Polskiej) mogły dać się mieszkańcom Gdańska we znaki, o tyle w przyszłym roku robót na ulicach miasta niemal nie uświadczymy.

- To będzie rok przygotowywania dokumentacji do projektów, które pełną parą ruszą w 2009 roku lub później - tłumaczy Krzysztof Rudziński, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych i wylicza: Trasa Sucharskiego, ul. Łostowicka, ul. Nowa Wałowa wraz z węzłem nad ul. Jana z Kolna, odcinek Trasy Słowackiego od ul. Hynka do Tasy Sucharskiego na wysokości ul. Uczniowskiej, linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.

Jedyna przebudowa, której na pewno doświadczą kierowcy, to modernizacja skrzyżowania al. Hallera z ul. Kliniczną. Przebudowane zostanie torowisko, światła i powstanie droga rowerowa. W ramach innej inwestycji zmodernizowane zostanie torowisko tramwajowe od tego skrzyżowania do ul. Mickiewicza.

Opinie (211) 9 zablokowanych

  • ja mam za złe, że pan Gierek nie pomyślał o dojeździe na lotnisko w Rębiechowie

    • 0 0

  • "Przebudowane zostanie torowisko, światła i powstanie droga rowerowa."

    Gdańska gospodarność:-)))
    Kolejny raz przebudowana droga rowerowa, a na Zaspie jak nie było, tak nie ma i wszyscy na molo muszą tłuc się po chodnikach (wchodząc w konflikt z rekonwalescentami ze Szpitala,..) lub muldach pozostałych po pasie startowym.

    • 0 0

  • Do zwolenników Gierka

    Jeśli widzicie tylko wspaniały wzrost gospodarczy za czasów Gierka to pamiętajcie też jakim krachem gospodarczym się to zakończyło. Może nie chcecie tego pamiętać ale tak było.

    • 0 0

  • "To będzie rok przygotowywania dokumentacji do projektów, które pełną parą ruszą w 2009 roku lub później - tłumaczy Krzysztof Rudziński, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych i wylicza: odcinek Trasy Słowackiego od ul. Hynka do Tasy Sucharskiego na wysokości ul. Uczniowskiej"
    A CO Z ODCINKIEM OD POTOKOWEJ DO GRUNWALDZKIEJ???
    TO PRZECIEŻ JEST ULICA SŁOWACKIEGO - NAJWAZNIEJSZA ULICA WE WRZESZCZU

    • 0 0

  • statystyki ludzie !!!

    dziwie sie ze nie wiecie czemu znikna autobusy...

    pewnie kolo 31 stycznia bedzie raport z budowy linii na Chelm.
    "Linia tramwajowa sie przyjela - ludzie nie jezdza juz autobusami, tramwaje sa przepelnione - plan wykonany"

    pozdrawiam ;]

    • 0 0

  • europejczyku

    nasze dyskusje nigdy nie kończą się jakimś konsensusem, no ale tak bywa:)

    jak słysze o planie komunistów, to jawi mi się obraz domków klocków i dziwnych przybudówek, zbudowanych z rozkradzionych materiałów. sypiące się mosty, w których więcej jest piasku niż betonu oraz koszmarnie zaniedbane drogi.
    bo mieć plan, a go realizować, to dwie inne rzeczy.

    no a jeżeli chodzi o kredyty, to owszem, teraźniejszy rząd też je zaciąga, ale na dane inwestycje z założeniem, że się zwrócą.
    natomiast za gierka, też zaciągali kredyty, z tą róznicą, że załżenie było inne, napchać sobie kieszenie i rzucić jakiś ochłap społeczeństwu co by się podnieciło, podobnie jak Ty.

    • 0 0

  • wASZKA

    zajmij się gdyńską gospodarnością i ich pseudościeżkami rowerowymi.
    Ścieżka na zaspie wg gdańskich standartów nie jest najwyższa ale wg gdyńskich jest super, że wspomne chodnik wzdłuz alei Zwyciestwa na którym widac powojenne bombardowania.

    • 0 0

  • europejczyk

    Wiesz, dziś nam takiego E.Gierka potrzeba. Zaspa ma przejścia podziemne, wiadukt, itd a miasto nawet do dziś nic nie potrafiło tam publicznego wybudować, mało Adamowicz sprzedał część parku JP2 deweloperowi Impro, a nawet przy Galerii BAłtyckiej czy innych newralgicznych miejscach podziemnych przejść nie potrafiło wybudować. Nawet przy remoncie gdy był wykop poprowadzić podziemnego przejścia od istniejącego PKP-Główny do Krewetki.
    Porównanie Gierka do Adamowicza to ja byś przedstawił podrzędnego kacyka w zapyziałej mieścinie do cenionego energicznego męża stanu.
    Zgroza.

    • 0 0

  • Gierek, Papiez , Che guevara i Trocki.

    Niezly zestaw, w ktorym Edi zajmuje pierwsze miejsce!

    • 0 0

  • (1)

    Przerażające, Gierek ojciec narodu (tylko ciekawe jakiego?).
    Czekam jeszcze aż usłyszę, że Jaruzelski był obrońcą narodu przed wrogim elementem i uratował przy pomocy WRONy i wojska ład i porządek.

    • 0 0

    • Przecież "europejczyk" to czysty prowokator, tyle że w odróżnieniu od przygniatającej większości innych, potrafi się wysłowić po polsku i jest kulturalny.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane